In miljoenen euro's (excl. HGIS) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
8. Onderwijs, Cultuur en Wetenschap - Uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Stand startnota 2022 (inclusief ISB's en extrapolatie) | 49.803,2 | 48.280,9 | 46.858,5 | 46.981,4 | 46.935,3 | 46.802,2 |
Mutaties Besluitvorming Voorjaarsnota | 2.011,0 | 2.794,9 | 2.765,1 | 2.554,4 | 2.553,8 | 2.550,1 |
Verlagen NP Onderwijs | ‒ 230,0 | 230,0 | ||||
Meevaller Referentieraming en sf-raming | 12,3 | ‒ 15,7 | ‒ 15,6 | ‒ 16,2 | ‒ 15,2 | ‒ 14,3 |
Resterende inzet EJM | ‒ 35,1 | 2,3 | 2,3 | 1,7 | 0,9 | 0,0 |
Overhevelingen AP | 2.255,6 | 2.564,6 | 2.764,4 | 2.554,5 | 2.554,5 | 2.550,8 |
Diversen | 8,1 | 13,7 | 14,0 | 14,4 | 13,6 | 13,6 |
Technische Mutaties Voorjaarsnota | 1.868,1 | 1.433,6 | 990,1 | 1.722,2 | 1.080,8 | 1.105,8 |
Herijking Referentieraming en sf-raming | 0,0 | ‒ 327,6 | ‒ 297,2 | ‒ 289,4 | ‒ 184,7 | ‒ 124,9 |
Overboekingen | ‒ 7,7 | ‒ 134,6 | ‒ 80,6 | ‒ 128,1 | ‒ 82,2 | ‒ 134,8 |
Overboekingen NGF | 58,0 | 223,3 | 122,6 | 77,0 | 23,6 | 3,1 |
Kasschuiven | ‒ 136,7 | 222,2 | ‒ 198,3 | 615,2 | ‒ 121,9 | ‒ 78,6 |
Loon- en prijsbijstelling | 1.346,7 | 1.414,1 | 1.408,1 | 1.412,6 | 1.411,2 | 1.406,1 |
Eindejaarsmarge | 310,4 | |||||
Desaldering | 31,6 | 1,5 | 0,5 | |||
Diversen | 34,9 | 34,9 | 34,9 | 34,9 | 34,9 | 34,9 |
Oekraïne | 230,9 | |||||
Niet-plafondrelevant | ‒ 245,4 | ‒ 68,8 | ‒ 39,4 | ‒ 0,5 | 30,4 | 69,3 |
Meevaller uitgaven studiefinanciering | ‒ 359,9 | ‒ 191,8 | ‒ 163,5 | ‒ 125,6 | ‒ 95,4 | ‒ 57,2 |
Prijsbijstelling NR | 114,5 | 123,0 | 124,1 | 125,0 | 125,8 | 126,5 |
Stand Voorjaarsnota | 53.436,9 | 52.440,6 | 50.574,3 | 51.257,4 | 50.600,3 | 50.527,4 |
In miljoenen euro's (excl. HGIS) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
8. Onderwijs, Cultuur en Wetenschap - Niet-belastingontvangsten | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Stand startnota 2022 (inclusief ISB's en extrapolatie) | 1.652,0 | 1.725,9 | 1.765,3 | 1.795,2 | 1.839,9 | 1.879,5 |
Mutaties Besluitvorming Voorjaarsnota | ‒ 15,0 | |||||
Meevaller ontvangstenraming SIVON | 5,5 | |||||
Tegenvaller Referentieraming en sf-raming 2022 | ‒ 20,5 | |||||
Technische Mutaties Voorjaarsnota | 26,5 | ‒ 31,0 | ‒ 20,8 | ‒ 7,0 | 2,8 | 9,8 |
Herijking Referentieraming en sf-raming | 0,0 | ‒ 29,4 | ‒ 19,6 | ‒ 7,7 | 2,4 | 8,8 |
Renteraming R | ‒ 5,1 | ‒ 3,1 | ‒ 1,8 | 0,6 | 0,4 | 1,0 |
Desaldering | 31,6 | 1,5 | 0,5 | |||
Niet-plafondrelevant | ‒ 23,4 | ‒ 29,4 | ‒ 26,6 | ‒ 27,6 | ‒ 28,7 | ‒ 29,8 |
Tegenvaller ontvangsten studiefinanciering NR | ‒ 23,4 | ‒ 29,4 | ‒ 26,6 | ‒ 27,6 | ‒ 28,7 | ‒ 29,8 |
Stand Voorjaarsnota | 1.640,1 | 1.665,4 | 1.717,9 | 1.760,5 | 1.814,0 | 1.859,6 |
Uitgaven
Mutaties Besluitvorming Voorjaarsnota
Verlagen NP Onderwijs De ingeboekte verlaging van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) bij het coalitieakkoord wordt alternatief gedekt. Deze wordt deels gedekt door de inzet van een deel van de eindejaarsmarge en deels door verlaging in 2022 van enkele intensiveringen uit het coalitieakkoord. De dekking uit de coalitieakkoord middelen komt deels uit de envelop Versterken onderwijskwaliteit, deels uit de envelop Vervolgopleidingen en onderzoek en deels uit het Fonds onderzoek en wetenschap.
Meevaller Referentieraming en sf-raming Per saldo is er een meevaller op de leerling- en studentenaantallen (Referentieraming) en de raming van de studiefinanciering (sf-raming). Dit leidt in 2022 nog tot een tegenvaller, maar resulteert vanaf 2023 in een meevaller op de OCW-begroting. Een deel van de meevaller wordt vanaf 2023 ingezet om een aantal kleine tegenvallers te dekken. Deze zijn opgenomen onder de post Diversen. Het restant van de meevaller vloeit middels een herijking terug naar het Rijksbrede beeld.
Resterende inzet EJMEen deel van de Eindejaarsmarge (EJM) van 310,4 miljoen euro wordt ingezet voor de alternatieve dekking van de verlaging van het NP Onderwijs (142,4 miljoen euro). Het resterende deel wordt ingezet ter dekking van de tegenvallers in 2022 (32,1 miljoen euro) en 110,1 miljoen euro wordt ingezet voor de overlopende verplichtingen uit 2021. Daarnaast wordt een deel van de EJM ingezet om het Museaal aankoopfonds aan te vullen (19 miljoen euro) en om de motie Westerveld uit te voeren met betrekking tot het versnellen van de verbeteragenda passend onderwijs (3 miljoen euro). Tenslotte wordt de EJM ingezet om de kosten voor de onafhankelijk regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld in 2022 te dekken (3,7 miljoen euro). Vanaf 2023 wordt de regeringscommissaris gedekt uit de Meevaller op de Referentieraming en sf-raming.
Overhevelingen Aanvullende Post In het coalitieakkoord «Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst» zijn veel middelen vrijgemaakt voor investeringen in het onderwijs. Deze zijn in eerste instantie op de Aanvullende Post geplaatst. OCW vraagt bij de Voorjaarsnota een groot deel van deze middelen meerjarig op. Het gaat om middelen uit de enveloppen Versterken onderwijskwaliteit, Kansengelijkheid, Leraren en schoolleiders, Vervolgopleidingen en onderzoek, Fonds onderzoek en wetenschap. De middelen voor de Uitvoeringskosten herinvoering basisbeurs en Cultuur en media worden opgevraagd voor 2022. In de coalitieakkoord middelen Caribisch Nederland (CN) van het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties zit een deel voor de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt en arbeidsbemiddeling voor de directie mbo van het ministerie van OCW. De bekostiging voor CN wordt voor 2022 met 0,5 miljoen euro opgehoogd en vanaf 2023 structureel met 1 miljoen euro. Er worden daarnaast middelen overgeheveld die gereserveerd waren op de Aanvullende Post in eerdere jaren. Het gaat om een bijdrage aan de Kwartiermakers voor het Delta Climate Centre, onderdeel van het compensatiepakket Zeeland naar aanleiding van het door het kabinet ingetrokken besluit over de verplaatsing van de marinierskazerne van Doorn naar Vlissingen. Tenslotte worden er middelen overgeheveld voor de subsidieregeling praktijkleren.
DiversenOnder de post Diversen vallen meerdere kleine mee- en tegenvallers. Tevens bevat de post Diversen een aantal kleine intensiveringen in onder anderen de uitwerking van het strategisch personeelsbeleid en de staatsexamens in het voortgezet onderwijs. Deze intensiveringen worden (intertemporeel) gedekt met extensiveringen op de OCW-begroting, zoals het afschaffen van het lerarenportfolio en het minderwerk voor het innen van OV-boetes. Tevens is bij de begrotingsbehandeling van de OCW-begroting 2022 een motie ingediend door Kamerlid Westerveld die oproept tot het versnellen van de verbeteragenda passend onderwijs. De motie vroeg om 3 miljoen euro van de middelen die overbleven aan het einde van 2021 vrij te maken voor dit doel. Deze middelen zijn meegenomen naar 2022 middels de Eindejaarsmarge en worden nu voor dit doel ingezet.
Technische Mutaties Voorjaarsnota
Herijking Referentieraming en sf-raming Per saldo is er structureel een meevaller op de leerling- en studentenaantallen (Referentieraming) en de raming van de studiefinanciering (sf). Hier liggen vele bewegingen onder, waarvan de twee grootste zijn: meer geboorten waardoor er meer leerlingen in het primair onderwijs instromen dan vorig jaar geraamd en minder instroom in de hbo-bachelor waardoor er in het hbo minder studenten zijn dan vorig jaar geraamd. Dit leidt in 2022 nog tot een tegenvaller, maar resulteert vanaf 2023 in meevallers op de OCW-begroting. Een deel van de meevaller wordt vanaf 2023 ingezet om een aantal kleine tegenvallers te dekken. Het restant van de meevaller vloeit middels een herijking terug naar het Rijksbrede beeld.
Overboekingen Bij de Voorjaarsnota worden diverse overboekingen gedaan met andere begrotingen en het Gemeente- en Provinciefonds. Tevens worden er coalitieakkoordmiddelen overgeboekt naar het ministerie van OCW vanuit de enveloppen Vitaal, Cybersecurity en Economische Veiligheid van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Daarnaast worden coalitieakkoordmiddelen uit het fonds onderzoek en wetenschap overgeboekt naar de EZK begroting voor de voorstellen Roadmap toegepast onderzoek en Europese Partnerschappen. Tenslotte worden er middelen overgeboekt voor de informatiehuishouding Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag voor het ministerie van OCW, Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed, Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding en het Nationaal Archief.
Overboekingen NGFIn de tweede toekenningsronde van het Nationaal Groeifonds (NGF) zijn een zestal plannen toegekend. Het gaat om de plannen 'Digitaal onderwijs goed geregeld', Digitaliseringsimpuls onderwijs NL', Impuls Open Leermateriaal', 'Ontwikkelkracht', Collectief laagopgeleiden en laaggeletterden', «Nationale LLO Katalysator» en 'Biotech Booster'. Deze middelen worden bij de Voorjaarsnota overgeboekt naar de OCW-begroting.
KasschuivenEr zijn diverse kasschuiven ingediend bij de Voorjaarsnota. Deze dienen om de middelen in het juiste ritme te zetten. Onder andere de middelen voor studievouchers worden in het juiste ritme gezet. Studenten die in de eerste vier collegejaren van het leenstelsel (2015-2016 t/m 2018-2019) voor het eerst met studiefinanciering zijn gaan studeren en een diploma behalen binnen tien jaar, komen in aanmerking voor een studievoucher. Om tot een mogelijk nieuwe wijze van uitkeren over te kunnen gaan, is een kasschuif nodig. Daarnaast zijn er middelen vrijgemaakt in het coalitieakkoord voor Leraren/schoolleiders, Vervolgopleidingen/onderzoek en het Fonds onderzoek en wetenschap. Om deze middelen goed aan te laten sluiten bij de voorgestelde bestedingsvoorstellen, worden de middelen met een kasschuif in het juiste ritme gezet.
Loon- en prijsbijstellingDe tranche 2022 van de loon- en prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van OCW.
EindejaarsmargeConform de begrotingsregels wordt de eindejaarsmarge toegevoegd aan de begroting van OCW.
DesalderingHieronder vallen diverse desalderingen.
DiversenDe post Diversen bevat een statistische correctie Samenwerkingsverbanden. Deze waren eerst vrijgesteld van btw bij de detachering van personeel naar of vanuit samenwerkingsverbanden, maar als gevolg van een aanscherping in EU-regelgeving is deze vrijstelling niet meer mogelijk. Door middel van deze statistische correctie vloeien deze middelen terug naar samenwerkingsverbanden. Daarnaast is in de post Diversen het resterende deel van de herverkaveling van het programma Maatschappelijke diensttijd (MDT) overgeheveld van de begroting van het ministerie van VWS naar de begroting van het ministerie van OCW. Het programmageld was reeds middels de vijfde Incidentele Suppletoire Begroting overgeheveld naar OCW. De uitvoeringskosten en kosten voor het apparaat worden nu bij het Technisch VJN loket overgeheveld.
OekraïneOm Oekraïense vluchtelingen onderwijs te kunnen bieden, is de reguliere nieuwkomersbekostiging uitgebreid zodat ook Oekraïense leerlingen onder de definitie vallen. Via LOWAN (de door OCW gesubsidieerde ondersteuningsorganisatie voor het nieuwkomersonderwijs) worden scholen ondersteund om kinderen uit Oekraïne zo snel mogelijk les te kunnen geven. Er wordt daarnaast budget beschikbaar gesteld aan gemeenten voor leerlingenvervoer en huisvesting en noodlocaties in het primair en voortgezet onderwijs. Een aantal van de Oekraïense leerlingen komen nog op reguliere scholen terecht. Deze reguliere scholen zullen ambulante begeleiding ontvangen op het gebied van nieuwkomersonderwijs. In het hoger onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs, krijgen zittende Oekraïense studenten in het studiejaar 2021 ‒ 2022 indien noodzakelijk een compensatie voor leef- en studiegeld via de instellingen.
Niet-plafondrelevant
Meevaller uitgaven studiefinancieringEr doet zich een per saldo meevaller voor op de niet-plafondrelevante (NR) uitgaven op de sf-raming. Dit komt met name door lagere uitgaven aan de prestatiebeurs als gevolg van lagere studentenaantallen en een daling van het aantal studenten met een rentedragende lening in 2021 ten opzichte van 2020. Hier staat een tegenvaller tegenover op de omzettingen van de prestatiebeurs voor 2023 en verder. Er worden minder prestatiebeurzen omgezet naar een lening dan verwacht.
Prijsbijstelling NRDe tranche 2022 van de niet-plafondrelevante prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van OCW.
Ontvangsten
Mutaties Besluitvorming Voorjaarsnota
Meevaller ontvangstenraming SIVONDe ontvangsten van SIVON vallen niet in 2021 zoals begroot, maar in 2022. De verantwoording van SIVON vindt plaats in 2022 (en dus ook de financiële afrekening, met daarin als onderdeel de terugbetaling van de eigen bijdrage van 25 procent van schoolbesturen).
Tegenvaller Referentieraming en sf-raming 2022 De ontvangsten op de studiefinancieringsraming (sf-raming) zijn naar beneden bijgesteld als gevolg van de realisatie. Door hogere leerlingaantallen in de referentieraming zijn er meer ontvangsten volgens de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten (WTOS). Hierdoor ontstaat er een kleine meevaller op de lesgeld ontvangsten. De per saldo tegenvaller wordt in 2022 op de OCW-begroting opgelost.
Technische Mutaties Voorjaarsnota
Herijking Referentieraming en sf-raming Op de ontvangsten van de van de sf-raming doet zich een per saldo tegenvaller voor. Deze tegenvaller wordt in 2022 op de OCW-begroting opgelost en vanaf 2023 gesaldeerd met de meevaller op de uitgaven van de referentieraming en sf-raming.
Renteraming De relevante rente ontvangsten zijn in de eerste jaren omlaag bijgesteld als gevolg van de lage rentestand. Momenteel zijn alle vijf de geldende rentes 0 procent. De renteontvangsten die nog binnenkomen betreffen veelal achterstallige rentebetalingen.
Desaldering ↵Hieronder vallen diverse desalderingen.
Niet-plafondrelevant
Tegenvaller ontvangsten studiefinanciering NRIn de realisatie 2021 zijn de ontvangsten terugontvangen lening (niet-plafondrelevant (NR)) iets lager dan geraamd. De ontvangsten op de terugontvangen lening zijn daarop naar beneden bijgesteld voor 2022 en verder.