In miljoenen euro's (excl. HGIS) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
55. Mobiliteitsfonds - Uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Stand startnota 2022 (inclusief ISB's en extrapolatie) | 7.201,3 | 15.123,1 | 6.809,9 | 7.146,4 | 7.111,2 | 6.441,0 |
Mutaties Besluitvorming Voorjaarsnota | 379,5 | 1.981,0 | 2.703,9 | 2.977,8 | 1.638,1 | 1.216,8 |
Instandhouding infrastructuur | 75,0 | 350,0 | 875,0 | 1.150,0 | 160,0 | 160,0 |
Infraprojecten NGF naar MF | 300,0 | 700,0 | 800,0 | 800,0 | 250,0 | 250,0 |
Ontsluiting nieuwe woningen | 900,0 | 1.000,0 | 1.000,0 | 800,0 | 800,0 | |
Wind op zee en Lelylijn | 4,5 | 31,0 | 28,9 | 27,8 | 428,1 | 6,8 |
Technische Mutaties Voorjaarsnota | 319,6 | ‒ 111,4 | ‒ 37,7 | 13,9 | ‒ 10,3 | 67,0 |
Schade Limburg | 12,1 | |||||
Eindejaarsmarge | 414,4 | |||||
Desaldering | ‒ 48,3 | ‒ 65,8 | ‒ 39,1 | 11,2 | ‒ 7,3 | 64,2 |
Diversen | ‒ 58,5 | ‒ 45,6 | 1,4 | 2,7 | ‒ 3,1 | 2,8 |
Stand Voorjaarsnota | 7.900,4 | 16.992,7 | 9.476,1 | 10.138,1 | 8.739,0 | 7.724,9 |
In miljoenen euro's (excl. HGIS) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
55. Mobiliteitsfonds - Niet-belastingontvangsten | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Stand startnota 2022 (inclusief ISB's en extrapolatie) | 359,4 | 336,8 | 373,9 | 455,1 | 327,5 | 288,6 |
Mutaties Besluitvorming Voorjaarsnota | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Technische Mutaties Voorjaarsnota | 382,9 | ‒ 57,1 | ‒ 29,9 | 14,1 | ‒ 9,9 | 67,4 |
Eindejaarsmarge | 173,4 | |||||
Desaldering | ‒ 48,3 | ‒ 65,8 | ‒ 39,1 | 11,2 | ‒ 7,3 | 64,2 |
Technische mutatie | 241,0 | |||||
Diversen | 16,9 | 8,7 | 9,2 | 2,9 | ‒ 2,7 | 3,2 |
Stand Voorjaarsnota | 742,4 | 279,7 | 344,0 | 469,2 | 317,6 | 356,0 |
Mutaties besluitvorming Voorjaarsnota
Instandhouding infrastructuur
De middelen voor instandhouding infrastructuur worden tot en met 2025 volledig overgeheveld. Voor 2026 tot en met 2030 wordt 160 miljoen per jaar overgeheveld voor Vervanging&Renovatie. Deze middelen worden overgeheveld naar het reserveringsartikel op het Mobiliteitsfonds. In 2022 start een audit die opties in kaart moet brengen die de minister van IenW en het kabinet in staat stellen om de keuzes te maken die een duurzame instandhouding met het beschikbare budget mogelijk maken. Hiermee werkt het ministerie van IenW binnen het nieuwe financiële kader toe naar een structurele en duurzame oplossing voor instandhouding.
Infraprojecten NGF naar MF
De huidige reserveringen in het Nationaal Groeifonds worden overgeheveld naar het Mobiliteitsfonds.
Ontsluiting nieuwe woningen
De middelen voor ontsluiting nieuwe woningen worden overgeheveld naar het Mobiliteitsfonds.
Wind op zee en Lelylijn
In totaal wordt 9 miljoen overgeheveld voor onderzoek naar de Lelylijn. Daarnaast worden de middelen voor Wind op zee toegevoegd aan het Mobiliteitsfonds.
Technische mutaties Voorjaarsnota
Schade Limburg
Rijkswaterstaat wordt vergoed voor gemaakte kosten in de afhandeling van de schade als gevolg van de overstroming in Limburg.
Eindejaarsmarge
Het voordelige saldo over 2021 wordt toegevoegd aan het Mobiliteitsfonds.
Desaldering
Er worden diverse desalderingen doorgevoerd om de niet-belastingontvangsten aan te sluiten met de uitgaven.
Technische mutatie
Deze mutatie is nodig om de ontvangsten- en de uitgavenmutaties van de eindejaarsmarge binnen het fonds op elkaar aan te sluiten.
Diversen
Er worden diverse overboekingen binnen het Mobiliteitsfonds doorgevoerd om de uitgaven en ontvangsten aan te sluiten op de kasramingen.