Base description which applies to whole site

Nationale Schuld (Transactiebasis)

Tabel 38

In miljoenen euro's

2023

2024

2025

2026

2027

2028

       

Stand Miljoenennota 2023

38.885,3

39.143,7

26.512,7

34.040,4

38.103,6

       

Technisch

1.457,5

2.912,0

3.353,0

4.564,6

6.067,0

44.177,4

Extrapolatie

     

36.621,6

Prijsbijstelling

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

Diversen

3,3

2,8

2,8

2,8

2,8

2,8

Rentelasten kasbeheer

668,0

989,0

757,0

705,6

730,0

726,8

Rente vlottende schuld

565,0

990,0

747,0

696,0

721,0

720,0

Rente vaste schuld

220,0

929,0

1.845,0

3.159,0

4.612,0

6.105,0

       

Niet-plafondrelevant

1.709,9

1.904,8

1.714,6

5.783,3

1.909,3

1.993,0

Rente kasbeheer

1.291,9

1.503,8

1.313,6

1.372,3

1.507,3

1.591,0

Verstrekte leningen

400,0

400,0

400,0

400,0

400,0

400,0

Rente derivaten

19,0

     

Aflossing vaste schuld

‒ 1,0

1,0

1,0

4.011,0

2,0

2,0

       

Stand Voorjaarsnota 2023

42.052,7

43.960,5

31.580,3

44.388,3

46.079,9

46.170,4

Tabel 39

In miljoenen euro's

2023

2024

2025

2026

2027

2028

       

Stand Miljoenennota 2023

69.375,0

63.675,8

54.050,5

57.739,9

59.332,0

       

Technisch

7,3

22,8

63,7

101,4

135,1

58.462,2

Extrapolatie

     

58.299,0

Rentebaten kasbeheer

7,3

22,8

63,7

101,4

135,1

163,2

       

Niet-plafondrelevant

6.756,9

‒ 5.138,3

4.289,2

24.183,4

16.475,0

22.856,1

Mutatie in rekening courant en deposito

12.825,8

‒ 3.471,1

‒ 1.785,2

‒ 716,5

‒ 64,7

‒ 1.119,7

Mutatie vlottende schuld

1.902,0

     

Aflossingen op leningen

124,1

107,8

138,4

160,0

78,7

245,8

Rente derivaten

‒ 238,0

‒ 210,0

‒ 164,0

‒ 149,0

‒ 122,0

‒ 98,0

Uitgifte vaste schuld

‒ 7.857,0

‒ 1.565,0

6.100,0

24.889,0

16.583,0

23.828,0

       

Stand Voorjaarsnota 2023

76.139,2

58.560,2

58.403,5

82.024,8

75.942,1

81.318,3

Uitgaven

Technische mutaties

Extrapolatie

Ter invoeging van een nieuw begrotingsjaar in de meerjarige begrotingsperiode zijn de begrotingstanden 2027 geëxtrapoleerd naar 2028.

Prijsbijstelling

De tranche 2023 van de prijsbijstelling wordt toegevoegd aan de begroting van de Nationale Schuld.

Diversen

Deze post bestaat uit diverse overhevelingen vanuit hoofdstuk 9B (Financiën).

Rentelasten kasbeheer

De raming van de rentelasten kasbeheer is hoger dan geraamd bij de ontwerpbegroting 2023. Dit is het gevolg van het bijwerken van de realisatie en de nieuwe rentestanden in de CEP-raming van het CPB.

Rente vlottende schuld

De raming van de rentelasten vlottende schuld valt hoger uit als gevolg van wijzigingen in de omvang van de kortlopende schuld en de hoogte van de korte rente. De korte rente is door het CPB hoger geraamd in de CEP dan de rente waarmee in de Ontwerpbegroting 2023 rekening is gehouden. Hierdoor ontstaat een structurele tegenvaller van 0,6 miljard euro. in 2023 oplopend tot 0,7 miljard euro in 2028.

Rente vaste schuld

De rentelasten vaste schuld vallen naar verwachting hoger uit. Bij de uitgifte van nieuwe schuld worden de rentetarieven vastgelegd tegen het dan geldende rentetarief. Daarnaast is er door het CPB in de CEP gerekend met hogere rentepercentages dan verwacht. Hierdoor ontstaat een structurele tegenvaller van 0,2 miljard euro. In 2023 oplopend tot 6,1 miljard euro in 2028.

Niet-plafondrelevant

Rente kasbeheer

De raming van de rentelasten kasbeheer stijgt als gevolg van de nieuwe raming sociale fondsen.

Verstrekte leningen

Naar verwachting worden er meer leningen verstrekt aan de deelnemers van het schatkistbankieren dan eerder geraamd. De raming wordt daardoor structureel met 400 miljoen euro naar boven bijgesteld.

Rente derivaten

De rentelasten op de langlopende derivaten zijn naar verwachting 19 miljoen euro. hoger in 2023 als gevolg van de gestegen korte rente.

Aflossing vaste schuld

De aflossing van de vaste schuld neemt in 2026 met 4 miljard euro toe als gevolg van de uitgifte van leningen met een aflosdatum in 2026.

Niet-belastingontvangsten

Technische mutaties

Extrapolatie

Ter invoeging van een nieuw begrotingsjaar in de meerjarige begrotingsperiode zijn de begrotingstanden 2027 geëxtrapoleerd naar 2028.

Rentebaten kasbeheer

De raming van de rentebaten kasbeheer is hoger dan geraamd bij de ontwerpbegroting 2023. Dit is het gevolg van het bijwerken van de realisatie en de nieuwe rentestanden in de CEP-raming van het CPB.

Niet-plafondrelevant

Mutatie in rekening courant en deposito

Uit een actualisatie van de raming van uitgaven en inkomsten van sociale fondsen blijkt dat deze fondsen in 2023 meer middelen storten in de schatkist. Dit betekent dat de geraamde mutatie in het saldo op de rekeningen-courant en deposito's stijgt. De verwachting is dat het saldo vanaf 2024 lager uitvalt dan eerder geraamd.

Mutatie vlottende schuld

De vlottende schuld stijgt in 2023 met 1,9 miljard euro. Dit is het gevolg van een hogere financieringsbehoefte doordat de raming van het kastekort voor het lopende begrotingsjaar sterk is toegenomen. Schommelingen in de financieringsbehoefte in een lopend begrotingsjaar worden zo veel mogelijk opgevangen op de geldmarkt.

Aflossingen op leningen

Op basis van de actuele inzichten wordt verwacht dat de aflossingen op de leningen die door de agentschappen, rechtspersonen met een wettelijke taak (RWT's) en derden in het kader van schatkistbankieren zijn afgesloten, hoger uitvallen dan eerder geraamd.

Rente derivaten

Er worden minder rentebaten op derivaten verwacht dan eerder geraamd. De rente op derivaten worden berekend op basis van de rentepercentages zoals die door het CPB zijn geraamd. Doordat de rentepercentages in de CEP hoger waren geraamd dan de uiteindelijke realisatie vallen de rentebaten nu lager uit. Hierdoor ontstaat een structurele tegenvaller.

Uitgifte vaste schuld

De raming voor de uitgifte van de vaste schuld is voor het lopende jaar met 7,9 miljard euro naar beneden bijgesteld als gevolg van het financieringsplan 2023. Het financieringsplan geeft een beschrijving van de geschatte omvang en de totstandkoming van de financieringsbehoefte van de Nederlandse Staat voor 2023 en een overzicht van de manier waarop het Agentschap van plan is deze in te vullen. De raming voor 2025 en verder is hoger dan eerder geraamd bij de ontwerpbegroting 2023, als gevolg van de gewijzigde kassaldi tot en met 2028.

Licence