Base description which applies to whole site

Economische Zaken en Klimaat

Tabel 46

In miljoenen euro's

2023

2024

2025

2026

2027

2028

       

Stand Miljoenennota 2023

15.925,1

13.771,7

12.525,1

11.801,8

11.201,8

4.762,5

       

Besluitvorming

3.183,9

‒ 3.007,3

‒ 571,4

‒ 24,8

‒ 19,1

77,1

Ombuigingen

‒ 43,4

‒ 108,5

‒ 176,8

‒ 280,1

‒ 337,4

‒ 241,3

Nota van Wijziging Ontwerpbegroting

11.446,5

288,3

‒ 61,2

‒ 112,8

‒ 113,3

‒ 51,6

1e ISB

542,4

     

2e ISB

  

5,4

21,7

21,7

16,3

Overheveling Coalitieakkoordmiddelen

21,5

26,8

19,9

16,1

16,1

16,1

Interne besluitvorming

68,6

3,2

6,2

6,6

6,7

6,9

Bijstelling Schaderaming Groningen

39,3

‒ 13,5

87,4

98,5

239,1

65,2

Overhevelingen AP

2,7

     

SDE Meevaller

‒ 1.294,0

‒ 3.055,0

‒ 695,0

   

Energiemaatregelen

‒ 5.949,9

‒ 299,2

    

Nationaal Groeifonds

‒ 338,0

  

10,0

15,0

33,4

Overige besluitvorming

‒ 1.311,7

150,5

242,7

215,3

132,9

232,1

       

Technisch

171,3

265,8

179,7

224,8

449,0

6.577,7

Reservering Economische Veiligheid

100,0

     

Kasschuiven

‒ 438,8

101,8

‒ 25,5

‒ 2,9

145,1

220,3

Eindejaarsmarge

902,9

     

Loon- en prijsbijstelling

281,9

304,0

314,8

296,9

291,0

280,7

Extrapolatie

     

6.093,4

Overboekingen met andere departementen

‒ 517,8

‒ 70,6

‒ 75,8

‒ 58,8

‒ 47,5

‒ 39,3

Desalderingen

73,8

     

Corona

47,8

‒ 6,4

13,4

‒ 14,5

13,1

17,9

Overige technische mutaties

‒ 278,5

‒ 63,0

‒ 47,2

4,1

47,3

4,8

       

Niet-plafondrelevant

 

240,0

    

3e ISB

 

240,0

    
       

Stand Voorjaarsnota 2023

19.280,4

11.270,2

12.133,4

12.001,9

11.631,7

11.417,3

Tabel 47

In miljoenen euro's

2023

2024

2025

2026

2027

2028

       

Stand Miljoenennota 2023

17.064,9

8.714,4

4.915,6

3.935,8

3.775,9

2.059,0

       

Besluitvorming

‒ 5.433,0

‒ 1.762,5

1.447,8

1.134,9

771,9

370,2

Ombuiging Bedrijfslevenbeleid

  

4,4

7,3

10,9

14,5

1e ISB

21,9

     

2e ISB

  

5,4

21,7

21,7

16,3

Interne besluitvorming

10,0

10,0

10,0

10,0

10,0

10,0

Energiemaatregelen

 

370,0

    

Bijstelling Schaderaming Groningen

‒ 100,1

77,0

62,9

191,7

278,7

259,2

Ontvangsten Mijnbouwwet en dividenden

‒ 5.187,5

‒ 1.944,5

1.284,0

780,0

395,0

115,0

Overig besluitvorming

‒ 177,3

‒ 275,0

81,2

124,3

55,6

‒ 44,7

       

Technisch

256,6

‒ 220,0

0,0

0,0

0,0

1.390,4

Eindejaarsmarge

2,8

     

Extrapolatie

     

1.390,4

Desalderingen

73,8

     

Overige technische mutaties

180,0

‒ 220,0

0,0

0,0

0,0

0,0

       

Niet-plafondrelevant

‒ 2,8

150,0

440,0

540,0

440,0

340,5

Ontvangsten heffing leveringszekerheid

  

130,0

130,0

130,0

130,5

3e ISB

  

60,0

60,0

60,0

60,0

Overig niet plafond relevant

‒ 2,8

150,0

250,0

350,0

250,0

150,0

       

Stand Voorjaarsnota 2023

11.885,7

6.881,9

6.803,4

5.610,7

4.987,8

4.160,0

Uitgaven

Besluitvorming

Ombuigingen

Om zijn aandeel in de rijksbrede dekkingsopgave te voldoen realiseert EZK over de gehele breedte van het ministerie (met uitzondering van artikel 5) ombuigingen, in aanvulling op enkele ramingsbijstellingen. Het gaat hierbij om enkele (niet-juridisch verplichte) subsidies en bijdrages op de terreinen bedrijfsleven en innovatie en verduurzaming, om budget voor bedrijfsvoering en om loon- en prijsbijstellingsmiddelen voor het Nationaal Groeifonds en het Klimaatfonds.

Nota van Wijziging Ontwerpbegroting

Met deze nota van wijziging op de EZK-ontwerpbegroting 2023 wordt de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) gewijzigd in verband met het aangekondigde prijsplafond voor kleinverbruikers, de Tegemoetkoming Energiekosten voor energie-intensieve mkb-bedrijven (TEK) en aanpassingen in de BMKB-Groen. Ook wordt het voedingsbudget voor het Nationaal Groeifonds (NGF) bijgesteld vanwege definitieve toekenningen aan projecten en de verwerking van dekking van moties ingediend tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen, en worden de NGF-toekenningen verwerkt op de betreffende beleidsartikelen. Ook worden enkele correcties doorgevoerd voor de Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE) en de gereserveerde middelen voor uitvoeringskosten medeoverheden.

1e ISB

In deze incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven voor de vulmaatregel gasopslag, zoals voorgesteld in de Kamerbrief Gasleveringszekerheid en gasopslag van 9 december 2022 en de garantieregeling voor Porthos, zoals voorgesteld in de Kamerbrief Garantieregeling Porthos van 9 december 2022.

2e ISB

In deze incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven voor het verstrekken van een lening aan Invest-NL, zoals voorgesteld in de Kamerbrief Lening SIF Group van 13 februari 2023. De hiervoor benodigde middelen zijn binnen de EZK-begroting vrijgemaakt door een verlaging van de raming van de subsidie SDE+ in 2023. De aflossingen op de lening zullen toegevoegd worden aan de raming van de SDE+.

Overheveling Coalitieakkoordmiddelen

Deze overheveling bestaat uit Exploitatiesubsidie Warmtelinq, dekking Burgerforum, dekking Klimaatraad, CPB klimaatonderzoek, middelen PBL en WAU-middelen. Van de totaal overgehevelde middelen in 2023 (448,5 miljoen euro) wordt de meerderheid (427 miljoen euro) uitgegeven aan de Exploitatiesubsidie Warmtelinq.

Interne besluitvorming

Het gaat hierbij voornamelijk om apparaatskosten op artikel 40. De grootste mutaties in 2023 zijn: Saldo dekking en problematiek (55,8 miljoen euro), compensatie slavernijverleden (9,8 miljoen euro) en afroming eigen vermogen DICTU (-17,1 miljoen euro).

Bijstelling Schaderaming Groningen

De bijstelling schaderaming Groningen betreft een actualisatie van de meerjarige raming van de schadeafhandeling van het Instituut Mijnbouw Groningen (IMG). De raming is circa 530 miljoen euro hoger dan bij de Voorjaarsnota 2022 als gevolg van enkele vernieuwde inzichten over het verloop van de schadeafhandeling en het toevoegen van uitvoeringsjaar 2029 aan de raming. In de bijstelling is nog geen rekening gehouden met de beleidsmatige ontwikkelingen n.a.v. de kabinetsreactie op de enquêtecommissie PEGA.

Overhevelingen AP

Het gaat hierbij om het opvragen van middelen uit de Brexit Adjustment Reserve ter waarde van 2,7 miljoen euro in 2023.

SDE Meevaller

Als gevolg van hogere energieprijzen worden de SDE-uitgaven naar beneden bijgesteld. De subsidieregeling vergoedt namelijk de onrendabele top van projecten, en deze wordt kleiner bij hogere energieprijzen waardoor de subsidie-uitgaven lager zullen zijn.

Energiemaatregelen

De raming van de verschillende energiemaatregelen is aangepast op basis van de meest recente economische gegevens, waaronder de gegevens van het Centraal Economisch Plan (CEP). Het gaat om de volgende regelingen: het prijsplafond (inclusief prijsplafond Caribisch Nederland), de TEK en de tijdelijke tegemoetkoming blokverwarming. Dit leidt tot een neerwaartse bijstelling van de ramingen.

Nationaal Groeifonds

Het betreft hier kasschuiven en toegekende projecten binnen het NGF. Er vindt onder andere een kasschuif plaats bij het Groeiplan Watertechnologie.

Overige besluitvorming

Hieronder vallen onder andere de bijstelling vergoeding Norg-akkoord (-1,34 miljard euro in 2023), de bijstelling van de uitgavenraming voor de versterkingsoperatie Groningen (180,5 miljoen euro in 2023), afboeking van de Brexit Adjustment Reserve (BAR) (-230 miljoen euro in 2023) en de bijstelling van de btw-component van de uitgaveraming voor versterkingsoperatie Groningen (48,5 miljoen euro in 2023).

Technisch

Reservering Economische Veiligheid

Dit betreft een reservering voor inzet ten behoeve van economische veiligheid. EZK werkt aan een voorstel voor besteding van deze middelen. Wanneer hierover besluitvorming heeft plaatsgevonden, worden de middelen doorverdeeld op de begroting.

Kasschuiven

De kasschuiven in deze reeksen worden ingezet om deze middelen in het gewenste ritme te brengen. De belangrijkste kasschuiven vinden plaats bij: Waterstofbackbone, de SDE+, IPCEI, TO2 en RKI en IPCEI Waterstof golf 2. Daarnaast worden kasschuiven doorgevoerd op de projecten van het NGF.

Eindejaarsmarge

Op verschillende onderdelen wordt een deel van de onderuitputting uit 2022 toegevoegd aan de begroting van 2023. Het gaat hier om de 100%-eindejaarsmarge op het Toekomstfonds en de eindejaarsmarge op projecten gefinancierd uit het NGF.

Loon- en prijsbijstelling

Het gaat hier over de loon en prijsbijstelling ter compensatie van de gestegen Consumentenprijsindex (CPI) over het jaar 2022. Deze bijstelling is beschikbaar gesteld aan de begroting van EZK voor het jaar 2023.

Extrapolatie

Het gaat hier om bedragen die vallen buiten de standaard vijfjarenperiode van het departement. Deze zijn opgenomen in de extrapolatie faciliteit.

Overboekingen met andere departementen

De belangrijkste overboekingen naar andere departementen zijn: Kapitaalstorting Stedin (-500 miljoen euro in 2023) naar de begroting van MinFin, BZK bijdrage aan ISDE isolatie (42,5 miljoen euro in 2023 en 2024) en NGF-project Dutch Metropolitan Innovations (-10,3 miljoen euro in 2023 en doorlopende reeks).

Desalderingen

Dit betreft diverse posten waar uitgaven en ontvangsten gelijk staan aan elkaar. Bijvoorbeeld het saldo op het specifiek beeld en de onttrekking van het eigen vermogen van de agentschappen. De grootste desaldering (47,7 miljoen euro) komen voort uit niet gerealiseerde ontvangsten van Dutch Venture Initiative (DVI) in 2022.

Corona

De belangrijkste mutaties die hier onder vallen hebben betrekking tot het opvragen van eindejaarsmarge voor coronagerelateerde instrumenten op het Toekomstfonds (ruim 50 miljoen euro in 2023). Verder vinder er verschillende kasschuiven naar achteren plaats, voor corona gelabelde instrumenten.

Overige Technische mutaties

De belangrijkste mutatie die hieronder valt is de verlaging van het percentage voorschotten naar 35% (-220 miljoen euro). Dit valt binnen de TEK. Verder vallen opdrachten voor RVO en uitgaven aan ACM onder dit kopje.

3e ISB

Niet plafondrelevant

Deze derde incidentele suppletoire begroting behoort bij de subsidieregeling voor het verder vullen van gasopslag Bergermeer. Hiervoor is 240 miljoen euro extra uitgavenbudget geraamd.

Ontvangsten

Besluitvorming

Ombuiging Bedrijfslevenbeleid

Ten behoeve van de invulling van de dekkingsopgave, buigt EZK op een aantal posten om. Bij de ontvangsten betreft dit een hogere raming van ontvangsten op het bedrijfslevenbeleid, die ten goede komen aan het generale beeld.

1e ISB

Voor het verkrijgen van de garantie dient Porthos een marktconforme premie te betalen. Deze is becijferd op 21,9 miljoen euro en wordt via de begroting in een risicovoorziening gestort.

2e ISB

Het gaat hierbij om een lening aan SIF Group NL een bedrijf dat monopiles (funderingen) maakt voor wind-op-zee projecten. De aflossing zal bestaan uit 12 kwartaal betalingen van 8,33% van de totale lening, waarbij de eerste betaling zal plaatsvinden op 31-12-2025.

Interne besluitvorming

Naar aanleiding van een oplopende trend van de High Trust boete-ontvangsten is de raming voor dit instrument structureel met 10 miljoen euro per jaar opwaarts bijgesteld.

Energiemaatregelen

Het gaat hier om een ramingsbijstelling van 370 miljoen euro in 2024 op de Tegemoetkoming Energiekosten.

Bijstelling Schaderaming Groningen

Sinds 2023 worden de kosten voor de schadeafhandeling op jaarbasis bij NAM in rekening gebracht en niet zoals eerder op kwartaalbasis. De gevolgen van deze wijziging voor de ontvangsten op de EZK-begroting, inclusief de overlopende ontvangsten vanuit 2022, zijn meegenomen in de ramingsbijstelling.

Ontvangsten Mijnbouwwet en dividenden

Tot en met 2024 zijn de geschatte ontvangsten lager dan eerder geraamd. Vanaf 2025 vindt er een positieve bijstelling plaats. Cumulatief vallen de totale ontvangsten lager uit dan initieel geraamd. Op de EZK-begroting gaat het voornamelijk om een bijstelling van de ontvangsten Mijnbouwwet en dividenduitkering EBN.

Overige besluitvorming

Hieronder valt onder andere de BAR (-215 miljoen euro in 2023), ontvangsten Tender (63,5 miljoen euro in 2023) en bijstelling van de ontvangstenraming voor de versterkingsoperatie Groningen (-20,9 miljoen euro in 2023).

Technisch

Eindejaarsmarge

Hierbij gaat het om overlopende ontvangsten voor versterken industrie en publieke SDRA uit 2022, die worden gebruikt om de negatieve eindejaarsmarge voor 2022 in te vullen.

Extrapolatie

Het gaat hier om bedragen die vallen buiten de standaard vijfjarenperiode van het departement. Deze zijn opgenomen in de extrapolatie faciliteit.

Desalderingen

Dit betreft diverse posten waar uitgaven en ontvangsten gelijk staan aan elkaar. Bijvoorbeeld het saldo op het specifiek beeld en de onttrekking van het eigen vermogen van de agentschappen. De grootste desaldering (47,7 miljoen euro) komt voort uit niet gerealiseerde ontvangsten van DVI in 2022.

Overige Technische mutaties

Vanwege de hogere vergoeding voor het Norg-akkoord (o.b.v. zomergasprijzen) worden er in 2023 hogere ontvangsten Mijnbouwwet verwacht. Hierdoor zijn de ontvangsten in 2023 180 miljoen euro naar boven bijgesteld.

Niet-plafondrelevant

Ontvangsten heffing leveringszekerheid

Het gaat hierbij om de heffing aan afnemers/ gebruikers gastransportnet voor het in rekening brengen van de gemaakte kosten voor het vullen van Bergermeer (subsidieopdracht aan EBN voor vulseizoen 2023-2024). Zodoende wordt er vanaf 2025 structureel 130 miljoen euro minder aan ontvangsten verwacht.

3e ISB

Niet-plafondrelevant

In deze incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven voor een subsidiemaatregel voor het vullen van gasopslag Bergermeer, zoals voorgesteld in de Kamerbrief Contouren subsidiemaatregel Bergermeer van 24 februari 2023. Aan ontvangsten wordt jaarlijks 60 miljoen euro tussen 2025-2028, in totaal 240 miljoen euro, voor de heffing gasleveringszekerheid geraamd.

Licence