In miljoenen euro's | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2023 | 8.696,1 | 17.843,7 | 9.753,1 | 8.797,0 | 8.355,1 | 8.751,8 |
Technisch | 461,7 | ‒ 50,2 | ‒ 25,3 | 657,4 | 629,3 | 698,9 |
Eindejaarsmarge | 499,0 | |||||
Instandhouding Mobiliteitsfonds | 707,6 | 699,1 | 699,1 | |||
Tolvrij Westerscheldetunnel | 28 | 28 | 28 | 28 | ||
Loon- en prijsbijstelling 2022 | 62,4 | 69,7 | 71,4 | 64,4 | 60,9 | 64,4 |
Dekkingsopgave | ‒ 97,3 | ‒ 134,9 | ‒ 135,1 | ‒ 137,9 | ‒ 137,1 | ‒ 149,5 |
Desalderingen | 41,4 | 52,1 | 46,5 | 32,7 | 28,4 | 30,5 |
Overige technisch | ‒ 43,8 | ‒ 37,1 | ‒ 36,1 | ‒ 37,4 | ‒ 50,1 | 26,4 |
Niet-plafondrelevant | 0,3 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Loon- en prijsbijstelling | 0,3 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Stand Voorjaarsnota 2023 | 9.158,2 | 17.793,7 | 9.728,0 | 9.454,6 | 8.984,6 | 9.450,8 |
In miljoenen euro's | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2023 | 8.696,1 | 17.843,7 | 9.753,1 | 8.797,0 | 8.355,1 | 8.751,8 |
Technisch | 461,7 | ‒ 50,2 | ‒ 25,3 | 657,4 | 629,3 | 698,9 |
Eindejaarsmarge | 499,0 | |||||
Instandhouding Mobiliteitsfonds | 707,6 | 699,1 | 699,1 | |||
Tolvrij Westerscheldetunnel | 28 | 28 | 28 | 28 | ||
Loon- en prijsbijstelling 2022 | 62,4 | 69,7 | 71,4 | 64,4 | 60,9 | 64,4 |
Dekkingsopgave | ‒ 97,3 | ‒ 134,9 | ‒ 135,1 | ‒ 137,9 | ‒ 137,1 | ‒ 149,5 |
Desalderingen | 41,4 | 52,1 | 46,5 | 32,7 | 28,4 | 30,5 |
Overige technisch | ‒ 43,8 | ‒ 37,1 | ‒ 36,1 | ‒ 37,4 | ‒ 50,1 | 26,4 |
Niet-plafondrelevant | 0,3 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Loon- en prijsbijstelling | 0,3 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Stand Voorjaarsnota 2023 | 9.158,2 | 17.793,7 | 9.728,0 | 9.454,6 | 8.984,6 | 9.450,8 |
Uitgaven
Technische mutaties Voorjaarsnota
Eindejaarsmarge
Conform de begrotingsregels voor fondsen worden alle niet uitgegeven middelen van 2022 toegevoegd aan de begroting van 2023.
Instandhouding Mobiliteitsfonds (Ontvangsten = Uitgaven)
In het coalitieakkoord zijn extra middelen vrijgemaakt voor beheer, onderhoud en renovatie van infrastructuur. De beschikbare structurele middelen voor de instandhouding van de netwerken van Rijkswaterstaat worden overgeboekt van de Aanvullende Post naar het Mobiliteitsfonds.
Tolvrij Westerschelde (Ontvangsten = Uitgaven)
Vanuit het Nationaal Groeifonds wordt er circa 140 miljoen euro overgeboekt voor het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel.
Dekkingsopgave (Ontvangsten = Uitgaven)
Dit is de bijdrage van het Mobiliteitsfonds voor de dekking van de rijksbrede opgave.
Conform eerder gemeld aan de Kamer (Kamerstukken: 29385 nr. 119 en 36200-A nr. 65) vindt momenteel een herprioriteringsopgave plaats binnen het Mobiliteitsfonds. Er zal een verschuiving van capaciteit en middelen plaatsvinden van aanleg naar instandhouding van de netwerken hoofdwegen en hoofdvaarwegen mede als gevolg van stikstof. Een deel van het MIRT-portfolio heeft niet te maken met stikstofproblematiek, maar kent financiële risico’s en tekorten. Ook binnen de aanlegportefeuille van het Mobiliteitsfonds moeten we daarom een beweging maken en middelen tussen MIRT-projecten verschuiven. In de aankomende maanden worden de plannen van de herprioriteringsopgave concreet uitgewerkt en worden de gevolgen besproken met de regio’s. Onderdeel van de herprioriteringsopgave is het invullen van de Rijksbrede dekkingsopgave. De minister van IenW informeert u nader over de concrete invulling van de herprioriteringsopgave in zijn begroting. De budgettaire verwerking volgt parallel bij de Miljoenennota en Ontwerpbegroting 2024. Volgend jaar zal naar analogie bij de netwerken die RWS beheert, ook een Basiskwaliteitsniveau voor het hoofdspoornetwerk worden vastgesteld. De Kamer wordt hier volgend jaar over geinformeerd, inclusief de financiële consequenties.
Loon- en prijsbijstelling (Ontvangsten = Uitgaven)
Deze post bevat een eenmalige extra prijsbijstelling 2022 die volgt uit de toezegging uit de Najaarsnota 2022 om extra prijsbijstelling uit te keren om de (semi-)collectieve sector structureel te compenseren voor de hoge inflatie.
Desalderingen (Ontvangsten = Uitgaven)
Dit zijn veelal budgetten die verplaatst worden van het Mobiliteitsfonds naar de beleidsbegroting van IenW. Bijvoorbeeld, de subsidieregeling voor rangeren en opstellen spoorgoederenvervoer (circa 8 miljoen euro), het verplichtstellen van veiligheidswaarschuwingen in navigatiesystemen (circa 12 miljoen euro) en de apparaatskosten voor de ontsluiting woningbouw (circa jaarlijks 3 miljoen euro) gaan van het MF naar de beleidsbegroting van IenW.
Overige technisch (Ontvangsten = Uitgaven)
Deze post bestaat uit: een kasschuif in verband met de bijdrage van regionale partijen aan verkenningen van A58 Breda-Tilburg en A15 Papendrecht-Gorinchem, een kasschuif vanwege een nieuwe bestuurlijke afspraak tussen de gemeente Amsterdam en de Stadsregio over de verdeling van de bijdrage aan Zuidasdok.
Ontvangsten
Technische mutaties Voorjaarsnota
Eindejaarsmarge
Conform de begrotingsregels voor fondsen worden alle vertraagde ontvangsten van 2022 toegevoegd aan de begroting van 2023.
Technische mutatatie eindejaarsmarge
Dit is een technische bijstelling zodat de ontvangsten- en de uitgaven van de eindejaarsmarge binnen het fonds op elkaar aansluit.