Het kabinet heeft besloten dat het reguliere uitgavenplafond niet geldt voor de uitgaven aan coronagerelateerde noodmaatregelen. Dit betekent dat de extra uitgaven niet ten koste gaan van andere uitgaven, maar dat ze zorgen voor een verslechtering van het EMU-saldo en een verhoging van de EMU-schuld.
De raming van het budgettair beslag van veel noodmaatregelen is met onzekerheid omgeven en hangt sterk af van het uiteindelijke beroep op bepaalde regelingen. Omdat de noodmaatregelen in de praktijk buiten het uitgavenplafond vallen, leiden lagere uitgaven niet tot ruimte voor nieuwe maatregelen. Omgekeerd leiden hogere uitgaven niet tot problematiek onder de uitgavenplafonds.
Tabellen 94 en 95 geven een actueel overzicht van de coronagerelateerde uitgavenmaatregelen waarvoor het reguliere uitgavenplafond niet geldt. Een uitgebreider overzicht van de overheidsfinanciën in coronatijd is ook terug te vinden op www.rijksfinancien.nl/overheidsfinancien-coronatijd. In tabel 94 zijn alle uitgaven die relevant zijn voor het EMU-saldo opgenomen. Voor 2023 zijn de uitgaven geraamd op 3,1 miljard euro, in de jaren 2024 t/m 2028 zijn de geraamde uitgaven in totaal 0,6 miljard euro.
Begroting (in miljoenen euro) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Justitie en Veiligheid | 3 | 1 | ‒ | ‒ | ‒ | |
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 2 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 1.468 | 71 | 50 | 40 | ‒ | ‒ |
Nationaal Programma Onderwijs | 1.304 | 52 | 50 | 40 | ‒ | ‒ |
Diversen | 164 | 19 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Financiën en Nationale Schuld | 134 | ‒ 21 | ‒ 28 | ‒ 83 | ‒ 17 | ‒ |
Defensie | ‒ 1 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Infrastructuur en Waterstaat | 83 | ‒ 35 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Beschikbaarheidsvergoeding OV | 75 | ‒ 35 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Diversen | 8 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Economische Zaken en Klimaat | 390 | 92 | 84 | 38 | 13 | 18 |
TVL | 114 | 2 | 2 | 2 | 2 | ‒ |
Diversen | 276 | 91 | 82 | 36 | 11 | 18 |
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | 36 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
Sociale Zaken en Werkgelegenheid | ‒ 494 | 52 | 6 | 0 | 0 | 1 |
NOW | ‒ 562 | 44 | 3 | 1 | 0 | ‒ |
Diversen | 68 | 9 | 4 | ‒ 1 | 0 | 1 |
Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 1.344 | 332 | 4 | ‒ 7 | ‒ 1 | |
GGD'en en veiligheidsregio's | ‒ 134 | 27 | 2 | ‒ | ‒ | |
Realisatie COVID | 520 | 212 | ‒ | ‒ | ‒ | |
Vaccin ontwikkeling en medicatie | 216 | 35 | ‒ | ‒ | ‒ | |
Aanschaf en distributie medische beschermingsmiddelen | 669 | 29 | ‒ | ‒ | ‒ | |
Zorgbonus | 35 | 2 | 2 | ‒ 7 | ‒ 1 | |
Ondersteuning sportsector | 1 | ‒ | ‒ | ‒ | ||
Onderzoek inzake Covid-19 | 36 | |||||
Diversen Zorg | 2 | 29 | ||||
Gemeentefonds | 133 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
Reserveringen Aanvullende post | 47 | ‒ 0 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Diversen | 47 | ‒ 0 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
3.145 | 493 | 116 | ‒ 11 | ‒ 4 | 19 |
Naast de EMU-relevante corona uitgaven zijn er ook uitgaven die niet relevant zijn voor het EMU-saldo. Dit zijn leningen waarvan de verwachting is dat deze (vrijwel volledig) op een later moment worden terugbetaald. In tabel 95 is een overzicht opgenomen van de niet EMU-relevante uitgaven.
Begroting (in miljoenen euro) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Koninkrijksrelaties en BES fonds | ‒ 1.038 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Liquiditeitssteun Aruba, Curaçao, Sint Maarten | ‒ 1.038 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ 15 | ‒ | ‒ |
Nationaal Programma Onderwijs | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ 15 | ‒ | ‒ |
Economische Zaken en Klimaat | ‒ 64 | ‒ 67 | ‒ 247 | ‒ 37 | 62 | ‒ |
Leningen | 3 | ‒ | ‒ 180 | 30 | 62 | ‒ |
Voucherkredietfaciliteit reissector | ‒ 67 | ‒ 67 | ‒ 67 | ‒ 67 | ‒ | ‒ |
Sociale Zaken en Werkgelegenheid | ‒ 34 | ‒ 41 | ‒ 42 | ‒ 43 | ‒ 29 | ‒ 3 |
Leningen TOZO | ‒ 34 | ‒ 41 | ‒ 42 | ‒ 43 | ‒ 29 | ‒ 3 |
Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 1 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Verlaging invorderingsrente Zorgtoeslag | 1 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
‒ 1.135 | ‒ 108 | ‒ 289 | ‒ 95 | 33 | ‒ 3 |