Omschrijving van de samenhang in het beleid
Artikel 18 bevat een aantal uiteenlopende onderwerpen. Bij elk onderdeel zal het verband met het artikel uit de begroting van Hoofdstuk XII worden vermeld. Met de aan Railinfrabeheer BV (18.05) verstrekte lening worden middelen beschikbaar gesteld om de doelstellingen die betrekking hebben op het onderhoud van het spoor, zoals beschreven in artikel 34 Robuust mobiliteitssysteem van sterke netwerken, sterke modaliteiten, voorspelbare reistijden en goede bereikbaarheid van de begroting van IenM (Hoofdstuk XII), uit te voeren.
De doelstelling van het Intermodaal Vervoer zijn opgenomen in Hoofdstuk XII van de begroting van Verkeer en Waterstaat. Het product-artikel heeft betrekking op beleidsartikel 35, Mainports en logistiek.
Tabel budgettaire gevolgen van de uitvoering
18. Overige uitgaven en ontvangsten | Realisatie | Begroting | Verschil | Slotwetmutaties | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | 2010 | 2010 * | ||
Verplichtingen | 44 082 | 43 713 | 43 159 | 43 564 | 37 159 | 50 815 | – 13 656 | – 607 189 | |
Uitgaven | 75 688 | 42 934 | 44 193 | 45 417 | 633 231 | 53 032 | 580 199 | – 2 844 | |
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
18.03 Intermodaal vervoer | 423 | 0 | 680 | 1 313 | 1 233 | 5 740 | – 4 507 | – 119 | |
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR) | 1 012 | 1 853 | 2 145 | 2 170 | 1 468 | 1 787 | – 319 | – 2 202 | |
18.05 Railinfrabeheer | 68 397 | 35 089 | 34 987 | 35 142 | 624 029 | 34 966 | 589 063 | 0 | |
18.06 Externe veiligheid | 0 | 0 | 0 | 3 985 | – 3 985 | 0 | |||
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expert. | 5 856 | 5 992 | 6 381 | 6 792 | 6 501 | 6 554 | – 53 | – 523 | |
18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven | 5 856 | 5 992 | 6 381 | 6 792 | 6 501 | 6 554 | – 53 | – 385 | |
18.07.02 Subsidies algemeen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | – 138 | |||
Van totale uitgaven: | |||||||||
– Apparaatsuitgaven | 44 | 92 | 1 332 | 1 237 | 1 062 | 632 | 430 | ||
– Baten-lastendiensten | 5 856 | 5 992 | 6 380 | 6 792 | 6 501 | 6 503 | – 2 | ||
– Restant | 69 788 | 36 850 | 36 481 | 37 388 | 625 668 | 45 897 | 579 771 | ||
18.09 Ontvangsten | 68 397 | 35 323 | 34 987 | 35 142 | 624 030 | 34 966 | 589 064 | 235 | |
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 231 178 | 469 655 | 783 542 | 248 723 | 372 259 | 0 | 372 259 | 0 |
Conform het gestelde in de leeswijzer bij dit jaarverslag, wordt voor toelichtingen op de verschillen in de bovenstaande kolom Slotwetmutaties 2010, verwezen naar de slotwet IF welke gelijktijdig met het jaarverslag aan de Kamer is aangeboden.
De lagere verplichtingenrealisatie is hoofdzakelijk ontstaan doordat i.v.m. de vervroegde aflossing van de RIB-leningen minder verplichtingen nodig waren en doordat het budget voor Externe veiligheid niet is gebruikt omdat dit budget betrokken is bij de saneringsopgave ten aanzien van de basisnetten vervoer gevaarlijke stoffen.
De laatste 2 projecten die in het kader van de SOIT subsidie hebben ontvangen zijn inmiddels operationeel geworden. Omdat de definitieve afronding van de resterende werkzaamheden van het laatste subsidieproject nog wacht op de afronding van aan dit project gerelateerde infrastructurele aanpassingen, zal de laatste betaling in 2012 plaatsvinden.
18.03 Intermodaal vervoer
Project | uitgaven 2010 in EUR mln. | Gereed | |||
---|---|---|---|---|---|
Beschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting 2010 | Realisatie 2010 |
Regionale terminals | 2 | 1 | – 1 | divers | divers |
Totaal categorie 0 | 2 | 1 | – 1 | ||
Ruimte voor planstudies | 4 | 0 | – 4 | ||
Totaal realisatieprogramma1 | 6 | 1 | – 5 |