Omschrijving van de samenhang in het beleid
In dit jaarverslag is een onderscheid gemaakt tussen Megaprojecten Verkeer en Vervoer en niet-Verkeer en Vervoer.
Onder het artikel Megaprojecten Verkeer en Vervoer vallen:
• Westerscheldetunnel (RWS)
• Betuweroute
• Hogesnelheidslijn-zuid (RWS)
• Anders betalen voor Mobiliteit.
• Zuiderzeelijn
De doelstellingen van het onderliggende beleid zijn terug te vinden in de begroting 2010 van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII). Het projectartikel is gerelateerd aan de beleidsartikelen:
• Artikel 32: Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit;
• Artikel 34: Robuust mobiliteitssysteem van sterke netwerken, sterke modaliteiten, voorspelbare reistijden en goede bereikbaarheid;
• Artikel 35: Mainports en logistiek.
Tabel budgettaire gevolgen van de uitvoering
17. Megaprojecten verkeer en vervoer | Realisatie | Begroting | Verschil | Slotwetmutaties | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | 2010 | 2010 * | ||
Verplichtingen | 315 069 | 213 388 | 116 126 | 66 515 | 41 807 | 59 183 | – 17 376 | – 213 359 | |
Uitgaven | 705 924 | 341 871 | 275 348 | 121 519 | 119 502 | 97 762 | 21 740 |
| – 44 871 |
17.01 Westerscheldetunnel | 72 | 123 | 614 | 1 140 | 435 | 0 | 435 | – 5 147 | |
17.02 Betuweroute | 377 496 | 154 260 | 124 180 | 44 754 | 31 831 | 0 | 31 831 | – 9 514 | |
17.03 Hoge snelheidslijn | 318 444 | 178 436 | 135 536 | 32 881 | 53 577 | 0 | 53 577 |
| – 29 869 |
17.03.01 Realisatie HSL-zuid | 288 461 | 166 378 | 135 536 | 32 881 | 53 577 | 0 | 53 577 | – 29 869 | |
17.03.02 Realisatie HSL-zuid spoorwegen | 2 932 | 1 421 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
17.03.03 Realisatie HSL-zuid hoofdwegen | 27 051 | 10 637 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
17.04 Anders betalen voor mobiliteit | 3 414 | 7 468 | 14 832 | 42 726 | 33 659 | 97 762 | – 64 103 | – 341 | |
17.05 Zuiderzeelijn | 6 498 | 1 584 | 186 | 18 | 0 | 0 | 0 |
| 0 |
Van totale uitgaven: | |||||||||
– Apparaatsuitgaven | 32 407 | 19 637 | 34 600 | – 14 963 | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 1 569 | 17 125 | 55 302 | 5 716 | 2 000 | 0 | 2 000 | ||
– Restant | 324 746 | 220 046 | 83 396 | 97 865 | 63 162 | 34 703 | |||
17.09 Ontvangsten | 45 252 | 8 347 | 45 851 | 14 714 | 5 286 | 0 | 5 286 | 5 286 |
Conform het gestelde in de leeswijzer bij dit jaarverslag, wordt voor toelichtingen op de verschillen in de bovenstaande kolom Slotwetmutaties 2010, verwezen naar de slotwet IF welke gelijktijdig met het jaarverslag aan de Kamer is aangeboden.
De lagere verplichtingenrealisatie is hoofdzakelijk ontstaan doordat voor ABvM geen verplichtingen zijn aangegaan na de controversieelverklaring van het project. Daarnaast is er een verlaging van de verplichtingenstand bij HSL-Zuid vanwege correctie op de verplichtingenstand.
In de begroting 2010 was geen budget meer opgenomen voor de Betuweroute. De uitgaven zijn gedekt door het uit 2009 overlopende voordelige saldo.
De gerealiseerde uitgaven bij de HSL hebben betrekking op doorgeschoven werkzaamheden. Dit betreft voornamelijk de afwikkeling van spoortechnische systemen en indienststelling van het vervoerssysteem.
Algemeen
Voor een nadere toelichting bij deze projecten wordt tevens verwezen naar de reguliere voortgangsrapportages die in het kader van de procedure Grote Projecten aan de Tweede Kamer worden gezonden.
17.02 Betuweroute
Projectomschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting 2010 | Realisatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|
CATEGORIE 0 | |||||
Betuweroute1 | 2007 | 2007 | |||
– Regulier SVV middelen | 32 | 32 | |||
– FES-middelen | 0 | ||||
– Privaat | 0 | ||||
– Financiering ProRail | 0 | ||||
– Bijdrage Gelderland | 0 | ||||
– Bijdrage VROM | 0 | ||||
– EU-ontvangsten | 0 | ||||
Totaal Categorie 0 (17.02) | 0 | 32 | 32 |
Het tekort is ontstaan door overlopende kaseffecten/werkzaamheden uit voorgaande jaren. In de begroting 2010 waren geen uitgaven meer voorzien voor dit project. De hogere uitgaven ten opzichte van de ontwerpbegroting 2010 worden derhalve verklaard door de toevoeging van het voordelig saldo uit 2009 alsmede een toevoeging voor de BTW.
17.03 Hogesnelheidslijn
Projectomschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting 2010 | Realisatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|
CATEGORIE 0 | |||||
HSL Zuid (17.03.01) incl. FES/BOR1 | 0 | 54 | 54 | 2008/2009 | 2008/2010 |
– Regulier SVV middelen | 0 | 54 | 54 | ||
– FES regulier | 0 | ||||
– Privaat | 0 | ||||
– EU-ontvangsten | 0 | ||||
– Ontvangsten derden | 0 | ||||
– Risicoreservering | 0 | ||||
HSL Zuid spoorwegen (17.03.02) | |||||
HSL Zuid Hoofdwegen (17.03.03) | |||||
Totaal Categorie 0 (17.03) | 0 | 54 | 54 |
17.04 Anders Betalen voor Mobiliteit
Na de controversieel-verklaring onder het kabinet Balkenende-IV van het project Anders betalen voor Mobiliteit op 11 maart 2010 zijn alle activiteiten ten aanzien van het project opgeschort (certificering en aanbesteding) of stopgezet, met uitzondering van de mobiliteitsprojecten, de besprekingen in internationaal verband met betrekking tot EETS en de halfjaarlijkse voortgangsrapportages.
Op basis van het Regeerakkoord zijn de opgeschorte activiteiten definitief stopgezet en is het project verder afgebouwd. Per 1 januari 2011 is de projectorganisatie opgeheven. De doorlopende activiteiten zijn overgedragen binnen het ministerie van IenM. Door het kabinet Rutte is op 25 oktober 2010 aangekondigd dat het voorstel van wet houdende Regels voor het in rekening brengen van een gebruiksafhankelijke prijs voor het rijden met een motorrijtuig(Wet kilometerprijs Kamerstuk 32 216) wordt ingetrokken.
De eindevaluatie, zoals bedoeld in artikel 15 van de Regeling Grote Projecten (RGP), zal na gereedkomen in het voorjaar van 2011 aan de Kamer worden aangeboden.