Omschrijving van de samenhang in het beleid
In dit jaarverslag is een onderscheid gemaakt tussen de Megaprojecten Verkeer en Vervoer en niet-Verkeer en Vervoer. Onder het artikel Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer vallen:
• Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR);
• Ruimte voor de Rivier;
• Maaswerken.
De verantwoording van het onderliggende beleid is terug te vinden in het Jaarverslag 2010 van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII). Het project PMR is gerelateerd aan beleidsartikel 35: Mainports en Logistiek. De projecten Ruimte voor de Rivier en Maaswerken zijn gerelateerd aan beleidsartikel 31: Integraal Waterbeleid.
Tabel budgettaire gevolgen van de uitvoering
16. Megaprojecten niet-verkeer en vervoer | Realisatie | Begroting | Verschil | Slotwetmutaties | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | 2010 | 2010 * | ||
Verplichtingen | 923 593 | 149 527 | 249 389 | 212 487 | 189 945 | 315 501 | – 125 556 | – 28 716 | |
Uitgaven | 78 786 | 125 857 | 186 390 | 237 144 | 194 395 | 364 641 | – 170 246 | 23 950 | |
16.01 Project Mainportontwikkeling R'dam | 36 123 | 3 143 | 42 199 | 49 547 | 14 206 | 36 907 | – 22 701 | – 302 | |
16.01.01 Planstudie PMR | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
16.01.02 Realisatieprogramma PMR | 36 123 | 3 143 | 42 199 | 49 547 | 14 206 | 36 907 | – 22 701 | 22 | – 302 |
16.02 Ruimte voor de Rivier | 16 160 | 76 270 | 100 640 | 149 437 | 146 604 | 291 745 | – 145 141 | 20 060 | |
16.03 Maaswerken | 26 503 | 46 444 | 43 551 | 38 160 | 33 585 | 35 989 | – 2 404 | 4 192 | |
Van totale uitgaven: | |||||||||
– Apparaatsuitgaven | 69 | 282 | 97 | 185 | – 88 | ||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 19 910 | 24 430 | 20 932 | 26 786 | 22 909 | 23 044 | – 135 | ||
– Restant | 58 876 | 101 427 | 165 389 | 210 076 | 171 389 | 341 412 | – 170 023 | ||
16.09 Ontvangsten | 1 629 | 13 478 | 26 202 | 330 | 2 607 | 209 | 2 398 | – 1 593 |
Conform het gestelde in de leeswijzer bij dit jaarverslag, wordt voor toelichtingen op de verschillen in de bovenstaande kolom Slotwetmutaties 2010, verwezen naar de slotwet IF welke gelijktijdig met het jaarverslag aan de Kamer is aangeboden.
De lagere gerealiseerde verplichtingen in 2010 worden verklaard door veranderingen in de uitvoeringsplanning en derhalve met het in overeenstemming brengen van de verplichtingen met deze uitvoeringsplanning.
Het verschil tussen de begrote en de gerealiseerde kasbedragen wordt voornamelijk veroorzaakt, doordat de in 2010 geplande uitvoering van de Duincompensatie Delfland reeds in 2009 heeft plaatsgevonden. Dit was nog niet in de stand van de ontwerpbegroting 2010 meegenomen en is bij voorjaarsnota verwerkt.
16.01 Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR)
Uitgaven 2010 in € mln. | Gereed | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting 2010 | Realisatie 2010 | |
CATEGORIE 0 | ||||||
Project Mainportontwikkeling Rotterdam | ||||||
Uitvoeringsorganisatie | 2 | 0 | – 2 | pm | pm | |
Groene verbinding | 8 | 8 | 0 | 2011 | 2011 |
|
Landaanwinning | ||||||
Voorfinanciering FES natuurcompensatie | 27 | 6 | – 21 | pm | pm | |
Totaal categorie 0 realisatieprogramma | 37 | 14 | – 23 |
Ten behoeve van de uitvoeringsorganisatie heeft in 2010 beduidend minder inhuur plaatsgevonden dan was voorzien. Daarnaast zijn er in 2010 minder aanvragen geweest voor nadeelcompensatie, waardoor de beoordelaars voor planschade/nadeelcompensatie minder werk hebben gehad en dit dus in 2010 tot lagere uitgaven heeft geleid.
16.02 Ruimte voor de Rivier
De Planologische Kernbeslissing (PKB) Ruimte voor de Rivier is vastgesteld in 2006. De PKB bestaat uit ca. 39 samenhangende maatregelen langs de IJssel, Neder-Rijn, Lek, Waal en het benedenstroomse deel van de Maas. Doel van de maatregelen is het op het vereiste niveau brengen van de bescherming van het rivierengebied tegen overstromingen en daarnaast een bijdrage leveren aan het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit van het rivierengebied. Het programma Ruimte voor de Rivier is door de Tweede Kamer benoemd als Groot Project. Conform de procedureregeling uitvoering grote projecten ontvangt de Tweede Kamer daarom ieder jaar twee voortgangsrapportages.
26 van de 39 maatregelen bevinden zich nog in de planstudiefase.
Het vereiste veiligheidsniveau in het rivierengebied rond de Rijntakken moet uiterlijk in 2015 in overeenstemming zijn gebracht met een maatgevende afvoer van 16 000m3/s bij Lobith.
Uitgaven 2010 in € mln. | Gereed | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting 2010 | Realisatie 2010 | |
CATEGORIE 0 | ||||||
Ruimte voor de Rivier 16.02 | ||||||
Projecten (inter)nationaal | ||||||
uitvoeringskosten | 279 | 118 | -161 | 2015 | 2015 | |
planstudiekosten | 2 | 15 | 13 | 2010 | 2010 | |
projectorganisatie en projectmanagement | 11 | 14 | 3 | 2015 | 2015 | |
Totaal categorie 0 | 292 | 147 | – 145 |
Zoals vermeld in de begroting 2011, zijn de beschikbare bedragen voor het project Ruimte voor de Rivier, met een kasschuif, in lijn gebracht met de actuele uitvoeringsplanning van dit project. Daarnaast heeft een budgetoverheveling plaatsgevonden ten behoeve van planstudies.
16.03 Maaswerken
De hoogwaterbeschermingsmaatregelen, behoudens het traject van de sluitstukkaden die uiterlijk in 2020 zijn gerealiseerd, dienen voor de Zandmaas in 2015 en voor de Grensmaas in 2017 te zijn gerealiseerd.
Prestatieindicatoren | Zandmaas | Grensmaas |
---|---|---|
Hoogwaterbescherming | 70% in 2008/100% in 2015 | 100% in 2017 |
Natuurontwikkeling | 556 ha (plus 60 ha compensatie) | tenminste 1 000 ha |
Delfstoffen | Tenminste 35 mln. ton |
Bron: DGW
Zandmaas
Het maatregelenpakket van de Zandmaas bestaat onder meer uit het aanleggen en verhogen van kaden, het verruimen van de rivier de Maas, de aanleg van een retentiegebied en hoogwatergeulen en het bevorderen van natuurontwikkeling. Daarnaast vindt de uitvoering van peilopzet plaats om de nadelige effecten voor de landbouw en de scheepvaart te mitigeren.
Grensmaas
Het maatregelenpakket van de Grensmaas bestaat uit het verruimen van de rivier, de aanleg van kaden, de aanleg van dekgrondbergingen en nevengeulen, rivierkundige werken aangelegd (bodem- en oeverbestortingen) en het bevorderen van natuurontwikkeling. Dit wordt gecombineerd met de winning van grind. Daarnaast vinden mitigerende maatregelen plaats om te voorkomen dat de grondwaterstand daalt.
De druk op een tijdige uitvoering van de projecten binnen de scope Zandmaas en Grensmaas is in de tweede helft van 2010 toegenomen. Dit is hoofdzakelijk te wijten aan de aanhoudende economische crisis in de woning- en utiliteitsbouw, waardoor de vraag naar zand en grind is afgenomen.
Het verschil van € 4 mln. tussen begrotings- en realisatiestand wordt verklaard doordat de begrotingstand 2010 (€ 32 mln.) bij Voorjaarsnota is verhoogd met € 11 mln. (overloop 2009) en bij Najaarsnota is verlaagd met € 15 mln. (overheveling naar het voormalige ministerie van LNV t.b.v. de provincie Limburg voor gebiedgerichte ontwikkeling).