Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van Rijksvaarwegen verantwoord. Dit betreffen de onderdelen verkeersmanagement, beheer en onderhoud, aanleg en verkenningen en planstudie. De doelstellingen van het onderliggende beleid zijn terug te vinden in de beleidsbegroting 2010 (XII) en vinden hun oorsprong in de Nota Mobiliteit (TK, 2004–2005, 29 644, nr. 6).
Het productartikel Hoofdvaarwegennet is gerelateerd aan de volgende beleidsartikelen:
• Artikel 33: Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’s;
• Artikel 34: Robuust mobiliteitssysteem van sterke netwerken, sterke modaliteiten, voorspelbare reistijden en goede bereikbaarheid;
• Artikel 35: Mainports en logistiek;
• Artikel 36: Bewaken, waarborgen en verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving, gegeven de toename van mobiliteit.
Tabel budgettaire gevolgen van de uitvoering
15. Hoofdvaarwegennet | Realisatie | Begroting | Verschil | Slotwetmutaties | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | 2010 | 2010 * | ||
Verplichtingen | 461 754 | 626 117 | 838 121 | 874 005 | 963 376 | 1 049 573 | – 86 197 | – 42 704 | |
Uitgaven | 479 040 | 585 406 | 705 820 | 792 534 | 848 903 | 908 542 | – 59 639 | 5 168 | |
15.01 Verkeersmanagement | 72 209 | 75 041 | 88 879 | 91 120 | 85 811 | 85 811 | 0 | 0 | |
15.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 72 209 | 75 041 | 82 730 | 84 827 | 84 762 | 84 762 | 0 | 0 | |
15.01.02 Servicepakket verkeersmanagement | 6 149 | 6 293 | 1 049 | 1 049 | 0 | 0 | |||
15.02 Beheer en onderhoud | 296 072 | 406 940 | 520 543 | 576 155 | 543 934 | 566 551 | – 22 617 | – 1 520 | |
15.02.01 Basispakket B&O hoofdvaarwegen | 187 541 | 303 654 | 393 629 | 427 840 | 374 740 | 399 012 | – 24 272 | 0 | |
15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen | 20 353 | 25 341 | 31 672 | 27 059 | 29 250 | 27 856 | 1 394 | – 176 | |
15.02.04 Groot var.onderhoud hoofdvaarwegen | 88 178 | 77 945 | 95 242 | 121 256 | 139 944 | 139 683 | 261 | – 1 344 | |
15.03 Aanleg en planstudie na tracébesluit | 92 239 | 88 201 | 85 652 | 102 733 | 211 075 | 194 911 | 16 164 | 6 662 | |
15.03.01 Realisatieprogr. hoofdvaarwegen | 89 608 | 85 421 | 83 674 | 102 733 | 211 048 | 194 884 | 16 164 | 6 662 | |
15.03.02 Planstudieprogr. na tracébesluit | 2 631 | 2 780 | 1 978 | 0 | 27 | 27 | 0 | 0 | |
15.05 Verk. en planstudies voor tracébesluit | 18 520 | 15 224 | 10 746 | 22 526 | 8 083 | 61 269 | – 53 186 | 26 | |
15.05.01 Verkenningen | 6 371 | 6 284 | 7 690 | 7 988 | 7 995 | 8 076 | – 81 | 0 | |
15.05.02 Planstudieprogramma voor tracébesluit | 12 149 | 8 940 | 3 056 | 14 538 | 88 | 53 193 | – 53 105 | 26 | |
Van totale uitgaven: | |||||||||
– Apparaatsuitgaven | |||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 341 610 | 436 365 | 545 990 | 598 109 | 565 036 | 591 417 | – 26 381 | ||
– Waarvan 15.03 Aanleg en planst. na tb. | 13 646 | 14 125 | 27 134 | 15 459 | 11 675 | ||||
– Restant | 137 430 | 149 041 | 159 830 | 194 425 | 283 867 | 317 125 | – 33 258 | ||
15.09 Ontvangsten | 9 059 | 9 940 | 7 493 | 12 627 | 49 647 | 41 895 | 7 752 | – 10 994 |
Conform het gestelde in de leeswijzer bij dit jaarverslag, wordt voor toelichtingen op de verschillen in de bovenstaande kolom Slotwetmutaties 2010, verwezen naar de slotwet IF welke gelijktijdig met het jaarverslag aan de Kamer is aangeboden.
De lagere kasrealisatie wordt deels verklaard door een overboeking naar het realisatieonderdeel in verband met fasewijziging van het project Verruiming vaarweg Eemshaven–Noordzee. Anderzijds is door complexe inpassingsproblematiek ter plaatse, de voorbereiding van de uitvoering voor het project Vaarweg Meppel–Ramspol (keersluis Zwartsluis) vertraagd en is vanwege uitgebreid natuuronderzoek vertraging opgetreden bij het project Toekomstvisie Waal.
15.01 Verkeersmanagement
15.01.01 Basispakket verkeersmanagement
De activiteiten binnen het basispakket verkeersmanagement worden uitgevoerd om een vlotter en veiliger scheepvaartverkeer op het hoofdvaarwegennet te realiseren.
Bij verkeersmanagement gaat het met name om de volgende activiteiten:
• verkeersbegeleiding, bediening van objecten en vaarwegmarkering;
• monitoring en informatieverstrekking;
• vergunningverlening en handhaving;
• crisisbeheersing en preventie.
Meetbare gegevens
Areaaleenheid | Waarde 1/1/2010 | Waarde 31-12-2010 | ||
---|---|---|---|---|
Verkeersmanagement | Begeleide vaarweg in km | 608 | 608 | |
Bediende objecten in aantallen | 220 | 214 |
Bron: Rijkswaterstaat
Basispakket | Indicator | Eenheid | Norm | Streefwaarde 2010 | Realisatie 2010 |
---|---|---|---|---|---|
Verkeersmanagement | De passeertijd betreft de tijd die het kost voor schepen om sluizen en bruggen te passeren. Het IVS (Informatie en Volgsysteem voor de Scheepvaart) registreert deze tijd. De norm voor de passeertijd betreft een vastgesteld aantal minuten per sluis of brug dat moet worden gerealiseerd. | % waarop de passeertijd wordt gerealiseerd: | |||
– Hoofdtransportas | 99% | 80% | 68% | ||
– Hoofdvaarweg | 90% | 75% | 81% | ||
– Overige vaarweg | 85% | 70% | 88% |
Bron: Rijkswaterstaat
Toelichting
Net als in 2009 lag in 2010 de prioriteit bij de verbetering van de prestaties op de hoofdtransportassen. De gerealiseerde passeertijden op de Hoofdtransportassen (HTA) voldeden in 2010 echter net als voorgaande jaren niet aan de streefwaarde (68% i.p.v. 80%). Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de lage score bij de Volkeraksluizen (47%) en Sluis Terneuzen (58%). Hier is mogelijk een capaciteitsprobleem aan de orde waar nader onderzoek naar loopt.
15.02 Beheer en Onderhoud
Beheer en onderhoud wordt uitgevoerd om het hoofdvaarwegennetwerk in een staat te houden die noodzakelijk is voor het vervullen van de primaire functie: het faciliteren van vlot, veilig, duurzaam en comfortabel vervoer van goederen.
15.02.01 Basispakket Beheer en onderhoud
Een voorwaarde voor het optimaal gebruiken van het vaarwegennet is de betrouwbaarheid van de infrastructuur van de vaarwegen (diepgang en breedte), kunstwerken en verkeersvoorzieningen. Deze kan alleen worden gegarandeerd indien de infrastructuur preventief beheerd en onderhouden wordt.
Daarnaast vindt correctief onderhoud plaats, waarbij de beheerder geconfronteerd kan worden met onverwacht functieverlies en de gebruiker ongepland minder service kan worden geboden (stremmingen, beperkingen). Zowel het preventief als het correctief onderhoud valt onder het basispakket.
Rijkswaterstaat voert dit beheer en onderhoud uit op basis van het Beheersplan Rijkswateren. De activiteiten richten zich op het onderhoud qua diepte en breedte van de vaarweg om de scheepvaart (beroeps- en recreatievaart) zo goed als mogelijk te faciliteren. Naast dit onderhoud van de bodems betreft dit ook de kunstwerken en de vaarwegmarkeringen.
Meetbare gegevens
Areaaleenheid | Waarde 1/1/2010 | Waarde 31/12/2010 | |
---|---|---|---|
Beheer, onderhoud en ontwikkeling | Vaarweg (in km) | 7 609 | 7 609 |
Bron: Rijkswaterstaat
Basispakket | Indicator | Eenheid | Norm | Streefwaarde 2010 | Realisatie 2010 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Beheer en Onderhoud | De Vaarbak dient conform de norm uit het vaarwegplan qua vaarwegdiepte en -breedte, op basis van vaarwegmarkeringen, op orde te zijn. | % van de tijd dat vaarbak op orde: | ||||
– Hoofdtransportas | 95% | 80% | 96% | |||
– Hoofdvaarweg | 90% | 70% | 83% | |||
– Overige vaarweg | 80% | 70% | 84% |
Bron: Rijkswaterstaat
Toelichting
In het kader van het inlopen van achterstallig onderhoud en door de inzet van de middelen uit het Aanvullend Beleidsakkoord, zijn de prestaties wat betreft de vaarbak bij de hoofdtransportassen verder verbeterd (score 2009: 93% en score 2008: 82%). Met 96% ligt de realisatie zelfs iets boven de ambitieuze norm van 95%. Dit is het gevolg van uitvoering van het plan van aanpak Beheer & Onderhoud (impuls) welke voornamelijk op de prioritaire hoofdtransportassen is gericht.
De prestaties op hoofd- en overige vaarwegen zijn door de inzet van de middelen uit het Aanvullend Beleidsakkoord hoger dan de streefwaarden. In de periode tot en met 2016 zal door middel van het NOMO Achterstallig Onderhoud Vaarwegen programma verder aan het wegwerken van de achterstanden op de hoofd- en overige vaarwegen worden gewerkt.
15.02.02 Servicepakket Beheer en onderhoud
• Overdracht Brokx-Nat
In 2010 zijn enige kleine waterstaatswerken aan de gemeente Texel overgedragen. Uitgaven betreffen verder langjarige verplichtingen voortvloeiend uit Brokx-Nat.
• Fries–Groningse kanalen
De hieraan gerelateerde uitgaven hebben betrekking op de Rijksbijdrage aan de provincies Groningen en Friesland ten behoeve van het onderhoud van de Fries–Groningse kanalen. De Rijksbijdrage voor het onderhoud van de Fries–Groningse kanalen is vastgelegd in een convenant dat gesloten is met de provincies Friesland en Groningen. De kanalen zijn eigendom van deze provincies en zij zijn in de huidige situatie primair verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud. Voor het beheer en onderhoud ontvangen beide provincies jaarlijkse rijksbijdragen in de vorm van een specifieke uitkering. In december 2010 is de Tweede Kamer geïnformeerd (32 500 A 39) over de stand van zaken van de nadere invulling van de op 1 juli 2010 aangenomen motie van de heer De Rouwe c.s. (32 723a, nr. 125).
15.02.04 Groot variabel onderhoud
Groot Variabel Onderhoud vaarwegen is opgebouwd uit twee onderdelen. Het eerste onderdeel betreft het Plan van Aanpak Beheer en onderhoud (Impuls). Dit betreft de projecten die zijn vastgelegd in het plan van aanpak beheer en onderhoud. Met dit plan van aanpak is in 2003 door de Tweede Kamer ingestemd. Het tweede onderdeel betreft het NOMO Achterstallig Onderhoud Vaarwegen programma (NOMO AOV). De uitvoering van dit programma betrof oorspronkelijk de periode 2011 tot en met 2020. Voor dit programma is bij begroting 2009 een versnelling van de oplevering naar 2016 afgesproken.
• Plan van Aanpak Beheer en onderhoud (Impuls)
Uit het plan van aanpak voor het inlopen van achterstallig onderhoud, zijn voor de Hoofdvaarwegen de volgende projecten in uitvoering:
Projecten | Uitvoeringsperiode Begroting | Huidige planning | |
---|---|---|---|
– Amsterdam Rijnkanaal baggeren en renoveren sluizen en oevers | 2005–2010 | 2005–2011 | |
– Amsterdam–Lemmer/IJsselmeer | 2004–2012 | 2004–2012 | |
– Baggeren IJssel | 2008–2010 | 2008–2011 | |
– Vervanging vaartuigen | 2006–2009 | 2006–2010 | |
– Kanaal Gent–Terneuzen, baggeren en oevers | 2004–2011 | 2004–2010/2012 | |
– Maas: baggeren en kunstwerken | 2004–2010/2012 | 2004–2010/2012 | |
– Noordzeekanaal baggeren | 2004–2008 | 2004–2008 | |
– Rotterdam–België/ Zeeland: renovatie o.a. Volkeraksluizen en baggeren | 2005–2011 | 2005–2012 | |
– Rotterdam–Duitsland: baggeren en oevers | 2005–2009 | 2005–2009 | |
– Wrakkenberging | 2009–2010 | 2009–2011 | |
– Natte bruggen | 2004–2010/2016 | 2004–2011/2016 |
Bron: Rijkswaterstaat
Het baggeren van het Amsterdam Rijnkanaal is in 2010 afgerond. Ook de renovatie van de Bernardsluis is in 2010 afgerond. De eerste fase van de renovatie van de oevers is vrijwel volledig in 2010 afgerond. Een zeer gering deel (ca. 100 m) zal pas begin 2011 definitief worden opgeleverd als gevolg van het vroege winterweer.
De baggerwerkzaamheden aan het Zwolse Diep zijn in 2010 afgerond. Het Groot Onderhoud aan de Houtribsluizen is gecombineerd met de werkzaamheden die voor de periode ná 2010 aan de Houtribsluizen waren gepland. Dit deel van het project zal daarom naar verwachting in 2012 worden opgeleverd.
De verwachte realisatie van het project «Baggeren IJssel» wordt 2011 (i.p.v. 2010) omdat er additioneel detectieonderzoek moest worden uitgevoerd naar de aanwezigheid van Niet Gesprongen Explosieven (NGE’s).
Vervanging van vaartuigen maakt deel uit van het programma Impuls. Het laatste patrouillevaartuig is in 2010 opgeleverd.
Het baggerwerk is in 2009 opgeleverd. De civiele onderdelen zijn in 2010 opgeleverd. Het deelproject «Bewegingswerken West- en Middensluis» zal naar verwachting pas in 2012 worden opgeleverd. Om dit project met zo min mogelijk hinder voor de scheepvaart uit te voeren, bleek een langere uitvoeringsduur noodzakelijk.
De baggerwerkzaamheden zijn in 2009 opgeleverd. De gecombineerde renovatie van de Volkeraksluizen en de Haringvlietsluizen zal, naar verwachting, begin 2011 worden afgerond. Diverse werkzaamheden aan de sluizen in Zeeland (o.a. Hansweert) moeten in combinatie met de Modernisering ObjectBedieningZeeland (MOBZ) worden uitgevoerd. De oplevering van het totale pakket aan maatregelen staat hierdoor nu voor 2012 gepland.
De verwachte realisatie van het project «Wrakkenberging» wordt 2011 (i.p.v. 2010) doordat de aannemer gedurende de berging meer onwerkbaar weer heeft ervaren dan vooraf door hem verwacht en zich meer olie en zand in het schip bevond dan vooraf aangenomen.
De meeste bruggen zijn inmiddels opgeleverd. De Sint-Servaasbrug zal als gevolg van de vertraging door de tegenvallende aanbesteding naar verwachting pas in 2011 worden opgeleverd. De gecombineerde aanbesteding voor de bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal is in het najaar 2009 gestart. In overleg met gemeenten is een plan opgesteld om het gehele pakket aan bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal gefaseerd aan te pakken. Volledige oplevering zal in 2016 plaatsvinden.
• NOMO achterstallig onderhoud
Het NOMO Achterstallig Onderhoud Vaarwegen programma is opgebouwd uit de volgende projecten:
NOMO: Groot Variabel Onderhoud
Enkele baggerwerkzaamheden (Westbuitenhaven, Krabbekreek) uit dit project zijn versneld opgepakt in het kader van de investeringsimpuls uit het Aanvullend Beleidsakkoord.
NOMO: Overig achterstallig onderhoud
Projecten | Indicatief budget (mln €) | Uitvoerings-periode begroting | Huidige planning | |
---|---|---|---|---|
Achterstallig basisonderhoud diverse regio’s | 144 | 2007–2016 | 2007–2016 | |
Onderhoud oevers en bodems Brabantse kanalen | 45 | 2009–2015 | 2009–2015 | |
Onderhoud Oevers en bodems vaarwegen Zuid-Holland | 60 | 2007–2015 | 2007–2016 | |
Renovatie kunstwerken Limburg en IJsselmeergebied | 100 | 2007–2016 | 2007–2016 | |
Onderhoud Oevers en bodems Maasroute | 74 | 2008–2016 | 2008–2016 | |
Aanpassing bodembescherming, sluizen en bruggen en overige kunstwerken i.v.m. hogere belasting Noord-Holland | 50 | 2011–2015 | 2011–2016 | |
Onderhoud vaargeulen NederRijn, IJssel, Twentekanalen/Meppelerdiep en Zwarte Water | 90 | 2009–2016 | 2009–2016 | |
Renovatie sluizen en in- en aflaatwerken Twentekanalen Delden/Hengelo en Spooldersluis | 16 | 2009–2013 | – | |
Renovatie stalen boogbruggen Utrecht | 38 | 2011–2016 | 2011–2016 | |
Totaal | 617 |
15.03 Aanleg en planstudie na tracébesluit
Onder dit programma vallen alle activiteiten die noodzakelijk zijn voor de aanleg- en planstudie activiteiten bij het hoofdvaarwegen netwerk nadat het tracébesluit genomen is.
15.03.01 Realisatieprogramma hoofdvaarwegen
Op dit hoofdproduct worden de uitgaven verantwoord die samenhangen met de realisatie van de aanleg van hoofdvaarwegprojecten ten opzichte van de begroting 2010.
| uitgaven 2010 in EUR mln. | Gereed | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting 2010 | Realisatie 2010 | |
CATEGORIE 0 | ||||||
Projecten landsdeel Noord | ||||||
Vaarweg Lemmer–Delfzijl fase 1; verbetering tot klasse Va | 10 | 14 | 4 | 2013 | 2013 | |
Verruiming Eemshaven–Noordzee | 0 | 5 | 5 | – | 2012 | |
Meppel–Ramspol Zwart | 0 | 1 | 1 | – | 2011–2014 | |
Projecten landsdeel Oost | ||||||
Twentekanalen verruiming (fase 1) | 0 | 5 | 5 | 2010 | 2010 | |
Projecten landsdeel West overig | ||||||
Verbeteren vaargeul IJsselmeer Amsterdam–Lemmer | 2 | 0 | – 2 | na 2010 | na 2011 | |
Renovatie Noordzeesluizen IJmuiden | 0 | 1 | 1 | 2007 | 2010 | |
Walradar Noordzeekanaal | 4 | 8 | 4 | 2012 | 2012 | |
Projecten landsdeel Randstad | ||||||
Lekkanaal, verbreding kanaalzijde en uitbreiding ligplaatsen | 3 | 0 | – 3 | 2012 | 2013 | |
Lekkanaal/3e kolk Beatrixsluis | 0 | 1 | 1 | – | 2012–2015 | |
Projecten landsdeel Zuid | ||||||
Maasroute, modernisering fase 2 | 36 | 85 | 49 | na 2012 | na 2012 | |
Tweede Sluis Lith | 0 | 1 | 1 | 2002 | 2010 | |
Zuid-Willemsvaart; renovatie middendeel klasse II | 5 | 2 | – 3 | 2008 | 2009 | |
Zuid-Willemsvaart; Omlegen en opwaarderen (Maas–Veghel) | 37 | 39 | 2 | 2015 | 2015 | |
Wilhelmina kanaal | 12 | 3 | – 9 | 2015 | 2015 | |
Burgemeester Delenkanaal Oss | 0 | 1 | 1 | 2009 | 2010 | |
Zuid-Willemsvaart, vervanging sluizen 4, 5 en 6 | 13 | 17 | 4 | 2011 | 2010 | |
Overig | ||||||
Walradarsystemen | 3 | 2 | – 1 | 2013 | 2013 | |
Kleine projecten | 0 | 1 | 1 | n.v.t. | n.v.t. | |
Ligplaatsvoorziening | 0 | 1 | 1 | 2007 | 2007 | |
Quick Wins binnenhavens | 70 | 25 | – 45 | 2011/2013 | 2011/2013 | |
Duurzame havens | 1 | 0 | – 1 | 2012 | 2012 | |
Dynamische verkeersmanagement vaarwegen | 0 | 1 | 1 | – | 2013 | |
afronding | – 1 | 0 | 1 | – | – | |
Totaal categorie 0 | 195 | 211 | 16 |
NB: In de in 2010 aangeboden suppletoire wetten Najaarsnota en Slotwet zijn projecttabellen met de realisatieprojecten opgenomen, waarin de begrotingsmutaties op projectniveau tussen de verschillende suppletoire wetten zichtbaar zijn gemaakt. Hiervan zijn de belangrijkste mutaties voorzien van een toelichting.
Projecten met een (b) bevinden zich nog in de planstudiefase maar zijn al wel voorbereidingskosten kosten gemaakt t.b.v. de realisatiefase.
Dit project betreft een subsidieproject met een taakstellend budget. De gerealiseerde uitgaven zijn gebaseerd op het provinciaal bestedingsscenario dat voor 2010 iets hoger was dan begroot.
Er is vertraging opgetreden omdat het taakstellend budget ontoereikend was om de hogere kosten te dekken vanwege de afwijking van de samenstelling van de waterbodem. Alternatieven worden onderzocht.
Vanwege een vertraging in de aanbesteding (door onduidelijkheid over de specificaties) is in debegroting 2010 rekening gehouden met deze vertraging. De onduidelijkheden zijn weggenomen en het project is in 2010 gestart.
In de opdracht voor de eerste fase van dit project is onderzocht of de verbreding van de kanaalzijde (project Lekkanaal) gekoppeld kan worden aan de aanleg van de 3e kolk van de Beatrixsluis, vanwege efficiencyvoordelen. Hierdoor is de uitvoering doorgeschoven ná 2010 en schuift ook het budget door.
Door een versnelling van het project zijn in 2010 meer uitgaven gedaan dan voorzien. De extra uitgaven bij Maasroute hebben te maken met het versneld uitvoeren van werkzaamheden aan de sluizen Born, Maasbracht en Heel.
De werkzaamheden m.b.t. de renovatie middendeel klasse II zijn opgeleverd. Het resterende budget schuift door naar 2011 en wordt gebruikt voor de sloop van de sluishoofden 10, 11 en 12.
Door capaciteitsproblemen heeft de voorbereiding van de realisatie vertraging opgelopen. Hierdoor schuiven de uitgaven door naar latere jaren.
15.03.02/15.05.02 Planstudieprogramma hoofdvaarwegen
Gereed | |||
---|---|---|---|
Projectomschrijving | Begroting 2010 | Realisatie 2010 | |
CATEGORIE 1 (na tracébesluit/projectbesluit) | |||
Maasroute, modernisering fase 2, verbreding Julianakanaal | uo | 2011 | |
Vaarweg Meppel–Ramspol (keersluis Zwartsluis) | uo | 2011 | |
CATEGORIE 1 (voor tracébesluit/projectbesluit) | |||
Projecten Noord-Nederland | |||
Verruiming vaarweg Eemshaven-Noordzee | uo | uo | |
Verdieping vaarweg Harlingen-Kornwerderzand (Boontjes) | pn/pb | 2011 | |
Projecten Oost-Nederland | |||
Bovenloop IJssel | pn | 2015 | |
Verruiming Twentekanalen (fase 2) en capaciteitsuitbreiding sluis Eefde | pn | 2011 | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||
Optimalisatie voorhaven IJmuiden: Lichteren bulkcarriers | pn/pb | 2011 | |
Projecten Utrecht | |||
Lekkanaal/3e kolk Beatrixsluis | tb | 2011 | |
Projecten Zuidvleugel | |||
Verkeerssituatie Splitsing Hollandsch Diep–Dordtsche Kil | uo | ||
Projecten Limburg | |||
Bouw 4e sluiskolk Ternaaien | uo | 2011 |
Legenda
pn projectnota
tb tracébesluit
pb projectbesluit
uo uitvoeringsopdracht (beschikking)
Het tracébesluit is eind 2010 onherroepelijk geworden. De uitvoeringsopdracht wordt begin 2011 voorzien.
Door complexe inpassingsproblematiek ter plaatse is de voorbereiding van de uitvoering voor het project vertraagd. De uitvoeringsopdracht is begin 2011 voorzien.
De provincie Friesland is verantwoordelijk voor de planstudie. Het concept-plan van aanpak is in 2010 afgerond en het projectbesluit wordt in 2011 voorzien.
Door wijziging van de bevoegd gezag rol tussen de provincie Noord-Holland en de gemeente Velsen is er vertraging opgetreden in de projectnota. De geplande opleverdatum verandert niet.
Het tracébesluit is vertraagd doordat de mogelijkheden van PPS en scopeverbreding, door samenvoeging met het project Lekkanaal verbreding kanaalzijde/uitbreiding ligplaatsen, worden onderzocht.
15.05 Verkenning en planstudie voor tracébesluit/projectbesluit
15.05.01 Verkenningen
Lokatie | Referentiekader | Verantwoordelijk | Gereed | ||
---|---|---|---|---|---|
Begroting 2010 | Realisatie 2010 | ||||
Zuidwestelijke Delta | |||||
Grensoverschrijdende verkenning maritieme toegankelijkheid kanaalzone Gent-Terneuzen, waaronder capaciteit binnenvaartsluis Terneuzen | 3e Memorandum van Overeenstemming Vlaanderen en Nederland | VenW en Vlaanderen | 2009 | 2011 | |
Noord-Nederland | |||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Lemmer-Delfzijl | Nota Mobiliteit | Provincies Friesland en Groningen | 2009 | 2011 | |
Noordwest-Nederland | |||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Amsterdam-Rijnkanaal | Nota Mobiliteit | VenW | 2009 | 2010 | |
Zuidvleugel | |||||
Verbreding Maasgeul | Havenmeesterconvenant 2003 | VenW | 2010 | 2010 |