Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van Regionale/lokale infrastructuur verantwoord. Deze producten zijn gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de begroting 2010 van Infrastructuur en Milieu (XII) bij beleidsartikelen 32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit en 34 Betrouwbare netwerken en voorspelbare reistijd/decentrale netwerken.
Tabel budgettaire gevolgen van de uitvoering
14. Regionaal/lokale infra. | Realisatie | Begroting | Verschil | Slotwetmutaties | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | 2010 | 2010 * | ||
Verplichtingen | 76 567 | 297 339 | 122 439 | 193 203 | 98 661 | 107 616 | – 8 955 | – 233 063 | |
Uitgaven | 275 263 | 189 614 | 285 713 | 182 976 | 266 337 | 275 193 | – 8 856 | – 943 | |
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 256 122 | 146 091 | 175 516 | 141 849 | 156 053 | 186 209 | – 30 156 | 3 770 | |
14.01.01 Verkenningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
14.01.02 Planst. Progr.reg/lok | 2 983 | 1 831 | 591 | 1 089 | 668 | 5 828 | – 5 160 | – 4 404 | |
14.01.03 Realisatieprogr.reg/lok | 253 139 | 144 260 | 174 925 | 140 760 | 155 385 | 180 381 | – 24 996 | 8 174 | |
14.02 Regionale Mob Fondsen | 19 141 | 43 523 | 110 197 | 40 591 | 50 576 | 8 522 | 42 054 | 33 | – 765 |
14.03 RSP–ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 0 | 0 | 0 | 536 | 59 708 | 80 462 | – 20 754 | – 3 948 | |
14.03.01 RSP–ZZL: RB projecten | 536 | 7 885 | 44 154 | – 36 269 | – 3 948 | ||||
14.03.02 RSP–ZZL: RB mob fondsen | 0 | 51 823 | 31 094 | 20 729 | 0 | ||||
14.03.03 RSP–ZZL: REP | 0 | 0 | 5 214 | – 5 214 | 0 | ||||
Van totale uitgaven: | |||||||||
– Apparaatsuitgaven | 102 | 249 | 42 | 0 | 0 | 6 | – 6 | ||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 729 | 782 | 505 | 668 | 781 | 780 | 1 | ||
– Restant | 144 795 | 285 166 | 182 308 | 265 556 | 274 407 | – 8 851 | |||
14.09 Ontv.Reg./lokale infra | 0 | 11 | 29 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Conform het gestelde in de leeswijzer bij dit jaarverslag, wordt voor toelichtingen op de verschillen in de bovenstaande kolom Slotwetmutaties 2010, verwezen naar de slotwet IF welke gelijktijdig met het jaarverslag aan de Kamer is aangeboden.
Dit betreft het saldo van diverse mutaties en kan de facto worden verklaard doordat het oorspronkelijke geraamde project N62 Kanaalkruising Sluiskil in 2010 is overgeboekt naar 14.02 Regionale mobiliteitsfondsen, van waaruit betaalbaarstelling zal plaatsvinden.
Door de betalingen aan de Regionale Mobiliteitsfondsen is er ten opzichte van de ontwerpbegroting een tekort ontstaan van ca. 42 mln. Dit is inclusief de betaling ten laste van dit artikelonderdeel voor de Kanaalkruising Sluiskil. Het tekort wordt grotendeels gedekt door het voordelig saldo uit 2009.
14.01 Grote regionaal/lokale projecten
Gereed | ||
---|---|---|
Bedrag in € mln | Begroting | Realisatie |
Projectomschrijving | 2010 | 2010 |
CATEGORIE 1 voor tracébesluit) | ||
Projecten landsdeel West | ||
Den Haag Trekvliettracé | Pb 2010 / uo 2011 | Pb 2010 / uo 2011 |
Projecten landsdeel Zuid |
| |
Eindhoven/Helmond, voltooiing verkeersruit | Pb 2010 / uo 2012 | Pb 2010 / uo 2012 |
Maaskruisend verkeer 1 | Pb 2010 / uo 2012 | Pb 2011 / uo 2013 |
Categorie 2 | ||
Projecten nationaal | ||
Projecten in voorbereiding | 2011ev. | 2011 ev. |
NB: Voor de kostenraming en het taakstellend budget wordt verwezen naar het projectoverzicht zoals opgenomen in de begroting 2010.
Legenda
Pb projectbesluit
Uo uitvoeringsopdracht
Projectoverzicht bij 14.01.03 Regionale lokale infrastructuur; realisatie
Bedragen in € mln | Gereed | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Beschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting 2010 | Realisatie 2010 | |
Categorie 0 | ||||||
Projecten landsdeel Oost | ||||||
Nijmegen 2e stadsbrug | 2013 | 2013 | ||||
Projecten landsdeel Randstad | ||||||
Noord-Zuidlijn Noord WTC | 110 | 115 | 5 | 2017 | 2017 | |
N201 | 27 | 27 | 2012 | 2012 | ||
Rijn-Gouwelijn Oost | 32 | 0 | – 32 | 2015 | 2016 | |
Randstadrail (incl voorbereidingskosten) | 10 | 9 | – 1 | 2006/09/12 | 2013 | |
Beneluxmetro | 3 | 3 | ||||
Projecten landsdeel West-overig | ||||||
Scheveningen Boulevard | 3 | 2 | – 1 | 2013 | ||
Overig | ||||||
Experimenteerprojecten | ||||||
Afronding | – 2 | – 1 | 1 | |||
Totaal categorie 0 | ||||||
Totaal realisatieprogramma | 180 | 155 | – 25 |
De tragere uitvoering in 2009 is deels ingelopen door extra werkzaamheden en betalingen in 2010. Als uitwerking van het advies van de commissie Veerman wordt niet verder geboord dan het station Rokin en worden de tunnelboormachines opnieuw opgebouwd op het Scheldeplein om vanaf Zuid te gaan boren.
Rijn-Gouwelijn Oost.
Vanwege de discussie in en met Leiden over de inpassing in het centrum van Leiden kon dit jaar de beschikking niet worden verleend. Daardoor zijn er voor RijnGouwelijn-Oost in 2010 geen uitgaven gedaan.
Randstadrail.
De lagere uitgaven worden veroorzaakt door de vertraging in de uitvoering op het project Randstadrail ten aanzien van de ZORO-bus (Zoetermeer-Rotterdam) en de aanlanding op Den Haag Centraal.
14.03 Regiospecifiek pakket Zuiderzeelijn, Pakket Bereikbaarheid
Projectoverzicht bij 14.03 RSP Zuiderzeelijn
Bedragen in € mln | ||||
---|---|---|---|---|
Beschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | |
Concrete bereikbaarheidsprojecten | 44 | 8 | – 36 | |
Begroting IF 14.03.01 | 44 | 8 | – 36 | |
Regionaal mobiliteitsfonds | 31 | 52 | 21 | |
Begroting IF 14.03.02 | 31 | 52 | 21 | |
Ruimtelijk economisch programma | 5 | 0 | – 5 | |
Begroting IF 14.03.03 | 5 | 0 | – 5 | |
Totaal 14.03 | 80 | 60 | – 20 |
In 2010 is € 32 mln. overgeheveld naar het Provincie- en Gemeentefonds en uitgekeerd als decentralisatie-uitkering aan de drie noordelijke provincies en de gemeente Assen. Deze uitkering is bestemd voor de concrete projecten van het RSP waarbij de opdrachtgeverrol in de regio ligt. Dit maakt dat het uiteindelijke verschil € 4 mln. bedraagt. De realisatie ad. € 8 mln. heeft betrekking op het project Reactivering reizigersdienst Groningen–Veendam en is voor 2010 € 3 mln. lager uitgevallen dan verwacht. Dit verklaart grotendeels het resterende verschil.
In 2010 is € 52 mln. gestort in het regionale mobiliteitsfonds RSP, nadat in lijn met het Convenant RSP ZZL, het Samenwerkingsverband Noord Nederland eerst haar deel had gestort. Het verschil ad. € 21 mln. is gedekt door de uit 2009 resterende middelen.
In 2010 is € 10 mln. overgeheveld naar het Provinciefonds van het Ministerie van BZK en uitgekeerd als decentralisatie-uitkering aan de drie noordelijke provincies. Deze € 10 mln. (waarvan € 5 mln. uit 2009, bij VJN toegevoegd) betreft het regionale deel van het Ruimtelijk economisch deel voor de jaren 2009 en 2010, welke middelen vooralsnog op de begroting van VenW zijn verantwoord.