Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van Spoorwegen verantwoord.
Het productartikel Spoorwegen is gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de begroting 2010 van Infrastructuur en Milieu (XII) bij beleidsartikelen:
• artikel 32: Het bereiken van een optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit;
• artikel 34: Robuust mobiliteitssysteem van sterke netwerken, sterke modaliteiten, voorspelbare reistijden en goede bereikbaarheid;
• artikel 35: Mainports en logistiek
artikel 36: Bewaken, waarborgen en verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving, gegeven de toename van mobiliteit.
Tabel budgettaire gevolgen van de uitvoering
13. Spoorwegen | Realisatie | Begroting | Verschil | Slotwetmutaties | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | 2010 | 2010 * | ||
Verplichtingen | 2 597 494 | 1 813 743 | 1 765 610 | 771 360 | 2 538 710 | 2 823 197 | – 284 487 | 147 115 | |
Uitgaven | 2 069 357 | 2 026 541 | 1 835 464 | 2 077 325 | 2 645 273 | 2 975 622 | – 330 349 | 3 052 | |
13.01 Railverkeersleiding | 93 251 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.02 Onderhoud en vervanging | 1 547 391 | 1 367 359 | 1 174 475 | 1 410 334 | 1 689 994 | 1 837 395 | – 147 401 | – 21 119 | |
13.02.01 Regulier onderhoud | 710 634 | 616 531 | 332 986 | 818 987 | 894 536 | 772 786 | 121 750 | – 9 100 | |
13.02.02 Grote onderhoudsprojecten | 625 493 | 412 750 | 488 178 | 383 168 | 490 667 | 600 886 | – 110 219 | – 23 496 | |
13.02.03 Rentelasten | 188 654 | 119 336 | 121 733 | 124 150 | 70 210 | 123 981 | – 53 771 | – 50 | |
13.02.04 Betuweroute | 22 610 | 27 846 | 20 624 | 39 068 | 77 565 | 64 255 | 13 310 | 27 512 | |
13.02.05 Kleine infra en overige proj. | 190 896 | 210 954 | 44 961 | 157 016 | 275 487 | – 118 471 | – 15 985 | ||
13.03 Aanleg | 372 286 | 507 215 | 512 914 | 516 059 | 794 285 | 859 451 | – 65 166 | 19 640 | |
13.03.01 Realisatie programma personenvervoer | 315 090 | 470 440 | 479 183 | 490 627 | 772 352 | 842 409 | – 70 057 | 17 592 | |
13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer | 30 750 | 36 775 | 33 731 | 25 432 | 21 933 | 17 042 | 4 891 | 2 048 | |
13.03.03 Uitg.leenfaciliteit versnelde aanleg | 26 446 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.04 Geintegreerde contractvormen/PPS | 47 524 | 145 896 | 145 172 | 133 760 | 121 510 | 139 271 | – 17 761 | – 3 954 | |
13.05 Verkenningen en planstudies | 8 905 | 6 071 | 2 903 | 17 172 | 39 484 | 139 505 | – 100 021 | 8 485 | |
13.05.01 Planstudieprogramma personenvervoer | 5 274 | 5 469 | 2 805 | 16 424 | 28 462 | 98 214 | – 69 752 | 4 873 | |
13.05.02 Planstudieprogramma goederenvervoer | 1 131 | 602 | 98 | 748 | 11 022 | 41 291 | – 30 269 | 3 612 | |
13.05.03 Verkenningenprogramma | 2 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 0 |
Van totale uitgaven: | |||||||||
– Apparaatsuitgaven | 2 090 | 1 740 | 2 651 | 2 408 | 500 | 1 908 |
| ||
– ApparaatskostenProRail aanleg | 79 185 | 0 | |||||||
– Restant |
| 1 945 265 | 1 833 724 | 2 074 674 | 2 642 865 | 2 975 122 | – 332 257 |
| |
13.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 24 869 | 184 255 | 15 848 | 125 000 | – 109 152 | – 1 927 | |
– HSA | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
– Overig | 1 047 | 30 666 | 24 869 | 184 255 | 5 848 | 0 | 5 848 | – 1 927 | |
– Mandje spoor | 0 | 10 000 | 125 000 | – 115 000 | 0 |
Conform het gestelde in de leeswijzer bij dit jaarverslag, wordt voor toelichtingen op de verschillen in de bovenstaande kolom Slotwetmutaties 2010, verwezen naar de slotwet IF welke gelijktijdig met het jaarverslag aan de Kamer is aangeboden.
De projecten LMCA/PHS en OV-SAAL verkeren nog in de opstartfase. Vooruitlopend op een concrete invulling van het programma is een pragmatische verdeling gemaakt van de verplichtingen over de periode t/m 2020. De uiteindelijke realisatie 2010 blijkt hiervan af te wijken. Dit verklaart met name het nu ontstane overschot op de verplichtingenruimte.
De totale besteding in 2010 is € 147 miljoen lager dan in de ontwerpbegroting voor 2010 was begroot. Dit wordt voor het belangrijkste deel veroorzaakt door de verwerking van het zgn. mandje spoor binnen beheer en onderhoud (zie punt 8.). Daarnaast is geld overgeheveld naar hoofdstuk XII (actieplan groei op het spoor, grensoverschrijdend vervoer).
Voor een toelichting op de lagere uitgaven bij Aanleg wordt verwezen naar de toelichting zoals opgenomen bij de projectoverzichten : tabel 13.03.01/02.
De lagere realisatie op 13.05.01 wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere uitgaven op de projecten OV-SAAL en Zuidas dan gepland. De op dit artikelonderdeel geplande uitgaven voor het project OV-SAAL zijn voor een groot deel overgeboekt naar realisatie op 13.03 in verband met de afgifte van een realisatiebeschikking , op dit onderdeel zijn ook de uitgaven verantwoord. Bij het project Zuidas is sprake van een lagere realisatie als gevolg van het in januari 2010 (tijdens het bestuurlijk overleg tussen de bij de Zuidas betrokken partijen) overeengekomen proces. Gezamenlijk wordt gewerkt aan een voorkeursbeslissing die moet leiden tot een gedragen en haalbare Zuidasvariant.
De lagere realisatie is voornamelijk veroorzaakt doordat er geen realisatiebeschikking is afgegeven voor het project Rotterdam–Genua als gevolg van de vertraging in de oplevering van ERMTS
Het gaat hier om de verantwoording van bijdragen van derden in spoorprojecten en om de afrekening van verstrekte voorschotbetalingen.
Eind 2009 is definitief overeenstemming bereikt tussen de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de Staat over de uitkering van een superdividend van € 1,4 mlrd. aan de Staat. Met dit akkoord is de financiering van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) rond. De Kamer is hierover schriftelijk geïnformeerd (Kamerstukken II, 2009–2010, 28 165, nr. 105). Het gaat om een omvangrijk pakket van € 2 mlrd, dat uit diverse onderdelen bestaat en waarbij onder andere schuldaflossing van ProRail aan de orde is. In 2010 heeft de juiste verwerking plaatsgevonden van de € 2 mlrd aan de uitgaven- en ontvangstenkant. Eerder was deze € 2 mlrd in de begroting 2009 onder de noemer «Mandje spoor» kasmatig ingeschat en technisch geheel verwerkt onder de ontvangstenraming. Dit in afwachting van de uitkomst van de gesprekken tussen de aandeelhouder en de NS. Alleen het element van de concessievergoeding NS blijft nu onder de ontvangsten spoor geraamd. De overige onderdelen van het pakket (schuldreductie/rentevrijval, leenfaciliteit) zijn verwerkt aan de uitgavenkant; de ontvangstenkant wordt hiervoor nu gecorrigeerd.
13.01 Railverkeersleiding
Met ingang van het jaar 2007 worden de uitgaven voor de spoorverkeersleiding verantwoord onder 13.02, omdat het beheerplan van ProRail deze uitgaven niet meer apart inzichtelijk maakt.
13.02 Onderhoud en vervanging
Op dit artikelonderdeel zijn de uitgaven verantwoord voor beheer en onderhoud spoorwegen. Op grond van richtlijn nr. 91 /440/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschap van 29 juli 1991 wordt de taakorganisatie ProRail belast met beheer en onderhoud van de landelijke railinfrastructuur.
De subsidie aan ProRail wordt jaarlijks vastgesteld met een beschikking overeenkomstig het bepaalde in de Wet en Besluit Infrastructuurfonds. De subsidie wordt door ProRail aangewend voor het in goede gebruikstoestand houden van de landelijke infrastructuur. Een deel van de kapitaallasten betreft de rentekosten en aflossingen van de leningen van ProRail voor uitbreidingsinvesteringen.
Per 1 januari 2008 wordt ProRail aangestuurd op output. Dat betekent dat de minister van IenM afspraken maakt met ProRail over de te realiseren prestaties op basis van een resultaatsverplichting. Die prestaties worden jaarlijks opgenomen in het beheerplan van ProRail. De minister van IenM moet jaarlijks instemmen met onderdelen van het beheerplan, waaronder de prestaties, en bespreekt het beheerplan jaarlijks met de Tweede Kamer. In 2010 zijn de werkzaamheden uitgevoerd zoals opgenomen in het beheerplan 2010. Het gaat daarbij onder andere om: railverkeersleiding, capaciteitsmanagement, groot en klein onderhoud, bovenbouwvernieuwingen, maatregelen in het kader van STS en UPGE, kleine infrastructuurwijzigingen, oplossen capaciteitsknelpunten i.h.k.v. herstelplan spoor, onderdelen van het programma actieplan groei op het spoor, programma’s ruimte voor de fiets en reistijdverbetering.
13.03 Aanleg spoorwegen
13.03.01 en 13.03.02 Realisatieprogramma personen- en goederenvervoer
Dit onderdeel bevat de uitgaven voor aanlegprojecten en verbeteringen van railinfrastructuur
Projectoverzichten
Project | uitgaven 2010 in EUR mln. | Gereed | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Beschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting 2010 | Realisatie 2010 | |
Projecten nationaal | ||||||
BB21(ontw. Bev21, VPT+, 25KV, ontw + | 5 | 0 | 5 | |||
implement. GSM-R) | divers | divers | ||||
Geluid (emplacementen en innov. ontwikkeling) | 0 | 0 | 0 | divers | divers | |
Geluidssanering spoorwegen | 21 | 17 | – 4 | |||
Kleine projecten | 5 | 5 | 0 | divers | divers | |
HSA claim | 0 | 17 | 17 | divers | divers | |
A'dam–Utrecht–Maastricht/Heerlen | ||||||
Integrale spooruitbreiding Amsterdam–Utrecht | 9 | 10 | 1 | 2006/2007 | 2006/2007 | |
Stations en stationsaanpassingen | ||||||
Kleine stations | 6 | 6 | 0 | divers | divers | |
Overige projecten/lijndelen enz. | ||||||
Afdekking risico's spoorprogramma's | 0 | 0 | 0 | |||
AKI-plan en veiligheidsknelpunten | 38 | 24 | – 14 | divers | divers | |
Intensivering Spoor in steden I | 15 | 6 | – 9 | divers | divers | |
Intensivering Spoor in steden II | 27 | 0 | – 27 | divers | divers | |
Nazorg gereedgekomen lijnen/halten | 6 | 2 | – 4 | divers | divers | |
OV SAAL korte termijn | 0 | 7 | 7 | |||
Ontsnippering | 8 | 2 | – 6 | divers | divers | |
Traject Oost (perronverbredingen) | 0 | 0 | 0 | 2004/2008 | 2004/2011 | |
Traject Oost Uitv Convenant DMB | 10 | 0 | – 10 | 2013/2017 | 2012/2019 | |
Projecten landsdeel Oost | ||||||
Arnhem sporen in Arnhem | 60 | 116 | 56 | 2007/2010 | 2007/2011 | |
Arnhem Centraal (t.b.v. NSP) | 25 | 14 | – 11 | 2011/pm | 2010/2013 | |
Spoorzone Oost Ede | 0 | 0 | ||||
Projecten landsdeel Randstad | ||||||
Rotterdam/Den Haag–Utrecht | ||||||
Woerden–Harmelen: 4-sporig fase 2 | ||||||
Amsterdam–Utrecht–Maastrich/Heerlen | ||||||
Vleuten–Geldermalsen 4/6 sp. incl. Randstadspoor | 80 | 98 | 18 | 2005 EV | 2005 EV | |
Stations en stationsaanpassingen | ||||||
A'dam CS spoor 10/15 | 1 | 1 | 0 | 2004/2010 | 2004/2010 | |
A'dam Zuidas; deel stationsstalling (t.b.v. NSP) | ||||||
Amsterdam Cuypershal | 18 | 0 | – 18 | 2011 | ||
Den Haag Centraal (t.b.v. NSP) | 10 | 19 | 9 | 2008/2011 | 2013 | |
Den Haag emplacement | 0 | 0 | 0 | 2006 | 2006 | |
Den Haag CS; terugbouwen sporen 11/12 | 5 | 2 | – 3 | 2013 | 2012/2015 | |
Fietsenstalling Amsterdam CS | 1 | 0 | – 1 | 2009/2015 | 2008/2015 | |
Rotterdam Centraal (t.b.v. NSP) | 50 | 52 | 2 | 2011/2012 | 2011/2012 | |
OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/NSP) | 57 | 26 | – 31 | 2009/2014 | 2014 | |
Overige projecten/lijndelen enz. | ||||||
Regionet (incl. verkeersmaatregelen Schiphol) | 38 | 16 | – 22 | divers | divers | |
Rijswijk–Schiedam incl spoorcorridor Delft | 86 | 71 | – 15 | 2013 | 2013 | |
Spoorwegovg Soestdijkseweg te Bilthoven | 10 | 5 | – 5 | |||
Projecte landsdeel west overig | ||||||
Amsterda/Schiphol–Den Helder/Hoorn | ||||||
Haarlemmermeer–Almere | ||||||
Extra perroncapaciteit Amsterdam Zuid 2e eilandperron | 0 | 0 | 0 | 2006 | 2006 | |
Overige projecten/lijndelen enz. | ||||||
Hanzelijn | 239 | 258 | 19 | 2013 | 2012 | |
Projecten landsdeel Zuid | ||||||
Stations en stationsaanpassingen | ||||||
Breda Centraal (tbv NSP) | 11 | 1 | – 10 | 2011 | 2013 | |
Totaal realisatieprogramma | 842 | 772 | – 70 |
BB21
De in 2010 geplande uitgaven zijn doorgeschoven omdat de leverancier (Bombardier) niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Tevens is de in 2011 geplande bijdrage van derden in 2010 binnengekomen waardoor in 2010 minder «IenM geld» nodig bleek.
Geluidssanering spoorwegen
Op het deelproject Geluidsanering Pre-Nomo is sprake van een positief aanbestedingsresultaat wat van invloed is geweest op de kasrealisatie 2010.
HSA claim
De uitgaven komen voort uit de afgeronde onderhandelingen met HSA omtrent de definitieve vaststelling van de hoogte van de aan HSA te verlenen vergoeding voor het tijdelijk rijden van 1 april 2007 tot 1 juli 2009 in verband met uitstel aanvangsdatum. Bij een definitief akkoord in 2010 (oorspronkelijk geraamd voor 2009) kon algehele uitbetaling plaats vinden, onder verrekening van het reeds verleende voorschot.
AKI-plan en Veiligheidsknooppunten
Als gevolg van herziene besluitvorming over te verbeteren locaties met bijbehorende oplossingsrichtingen zijn de uitgaven lager dan gepland.
Intensivering spoor in steden I
Omdat op voorhand niet precies is in te schatten op welk moment betreffende gemeentes een factuur indienen is in de begroting een stelpost opgenomen van 10 mln. De daadwerkelijke realisatie 2010 is hierbij achtergebleven.
Intensivering Spoor in Steden II
Gelden zijn overgeboekt naar BZK, derhalve geen realisatie op artikel 13.
Intensivering Spoor in Steden II
Gelden zijn overgeboekt naar BZK, derhalve geen realisatie op artikel 13.
OV-SAAL korte termijn
In de begroting 2010 was de uitgavenplanning met betrekking tot dit project geraamd op artikel IF 13.05. Gedurende de uitvoering is een deel van de gelden overgeboekt.
Ontsnippering
Als gevolg van afstemmingen met meerdere partijen (provincies, gemeenten, waterschappen etc.) op veel verschillende locaties staat de planning onder druk en heeft dit effect gehad op de realisatie 2010.
Traject Oost Convenant DMB
De besluitvorming over de te kiezen oplossingsrichting duurt langer dan vooraf aangenomen waardoor in 2010 niet alle realisatiebeschikkingen en geplande uitgaven zijn gerealiseerd.
Arnhem sporen in Arnhem
De betalingstermijnen richting de aannemer zijn aangepast naar de goedgekeurde herziene planning. Tevens is een deel van de kosten welke waren voorzien in 2011 (levering Prefab onderdelen) reeds in 2010 gerealiseerd
Arnhem Centraal (tbv NSP)
Het project is enigszins vertraagd, met name het onderdeel afbouw van de tunnel (o.a. als gevolg van het niet geheel opleveren van de ruwbouw volgens de specificaties). Daarnaast is er ook nog geen besluit genomen over de businesscase van de OVT fase 2.
Vleuten Geldermalsen 4/6 sporig incl Randstadspoor
De werkzaamheden verlopen in zijn algemeenheid voorspoediger dan bij aanvang ingeschat. Het onderbouw- en bovenbouwcontract voor het onderdeel Houten–Houten Castellum is beter op elkaar aangesloten waardoor in de planning een snellere opvolging mogelijk is qua werkzaamheden en de uitgaven sneller gerealiseerd worden.
Amsterdam Cuypershal
Besluitvorming met gemeente Amsterdam kost meer tijd dan vooraf aangenomen waardoor de beschikkingsaanvraag later dan gepland zal worden ingediend.
Den Haag CS (terugbouwen sporen 11/12)
Door een wijziging in het ontwerp zal de oplevering van de projectnota integraal ontwerp/aanvraag realisatiebeschikking in 2011 plaatsvinden waardoor de daarvoor geplande uitgaven ook doorschuiven.
Fietsenstalling Amsterdam CS
Als gevolg van de zeer complexe omgevingsfactoren ( bestuurlijk, inpassing, meerdere aanrakende projecten etc.) heeft de planstudie meer tijd in beslag genomen dan gepland. De planning van het gehele project is gerelateerd aan planningen van met name de Noord-Zuidlijn en enkele andere gemeentelijke projecten in het projectgebied. Hierdoor verschuift de indienststelling en blijven geplande uitgaven achter.
Terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/NSP)
De gunning van het hoofdcontract is later dan gepland geëffectueerd. Hierdoor is start bouw en datum indienststelling verschoven en is de kasstroom voor 2010 lager uitgekomen.
Regionet
Het project Regionet bestaat uit een groot aantal deelprojecten. Binnen een aantal van deze projecten bleek sprake van een aanbestedingsmeevaller. Verder heeft besluitvorming meer tijd gevergd dan voorzien waardoor een aantal projecten later beschikt is dan vooraf aangenomen. Als gevolg hiervan is de realisatie 2010 achtergebleven bij de verwachting.
Rijswijk-Schiedam (Spoortunnel Delft)
Bij dit project is sprake van een aantal tegenvallers in de uitvoering van een aantal kritische conditionerende activiteiten zoals kabels en leidingen en vergunningen. Ook heeft een aantal wijzigingen vanuit de omgeving (zoals de grondwaterstandproblematiek) het ontwerpproces van de aannemer op het kritieke pad vertraagd. Deze vertragingen hebben geleid tot lagere uitgaven in 2010 dan gepland.
Spoorwegoverg Soestdijkseweg Bilthoven
Vertraging in de uitvoering wordt met name veroorzaakt door een moeizaam verlopend proces rondom de grondverwerving.
Hanzelijn
De werkzaamheden met betrekking tot het contract «Bovenbouw Greenfield» en de brug bij Hattum, zijn voorspoedig verlopen en hebben voor een hogere kasstroom gezorgd.
Breda Centraal NSP
De besteksfase, gepland te zijn afgerond vóór 2010, is door bestuurlijk overleg pas eind 2010 afgesloten met een definitief bestek. Hierdoor is het aanbestedingsproces niet tijdig gestart waardoor de geplande kasstroom niet is gehaald en de indienstelling van het project is verschoven
Project | uitgaven 2010 in EUR mln.
| Gereed | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Beschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting 2010 | Realisatie 2010 | |
Projecten (inter)nationaal | ||||||
Aslasten Cluster II | 1 | 0 | – 1 | Div/2010 | Div/2010 | |
PAGE risicoreductie | 4 | 1 | – 3 | Div/2009 | Div/2009 | |
Geluidspilot Goederenvervoer | 0 | 1 | 1 | Div/2009 | 2010 | |
Projecten Landsdeel Oost | ||||||
Uitv progr goederenroute Elst–Deventer–Twente (NaNov) | 7 | 11 | 4 | divers | ||
Projecten landsdeel West – Overig | ||||||
Electr. Maasvlakte West en passeerspoor Botlek | 3 | 1 | – 2 | |||
Projecten landsdeel Zuid | ||||||
Sloelijn/Geluidmaatregelen Zeeuwse lijn | 2 | 3 | 1 | 2009/2010 | ||
Overige projecten | ||||||
Kleine projecten | 1 | 5 | 4 | |||
Nazorg gereedgekomen lijnen/halten | 0 | 0 | 0 | |||
Totaal realisatieprogramma* | 17 | 22 | 5 |
D4 Aslasten Cluster II
De planuitwerking duurt langer dan vooraf aangenomen waardoor indienen van de beschikkingsaanvraag is vertraagd en geen realisatie in 2010 mogelijk bleek.
Page risico reductie
Als gevolg van het niet kunnen beschikken over de oorspronkelijk gedachte bouwgronden in Sas van Gent en het niet tijdig verkrijgen van vergunningen in Roosendaal, loopt het programma uit en is de realisatie 2010 achtergebleven.
Uitvoeringsprogramma Goederenroute Elst–Deventer–Twente (NaNov)
De uitvoering van de werkzaamheden verlopen in zijn algemeenheid voorspoediger dan gedacht. Het opheffen van een overweg is ondermeer versneld uitgevoerd.
Electrificatie emplacement Maasvlakte West en passeerspoor Botlek
De onderuitputting wordt voornamelijk veroorzaakt als gevolg van lagere materiaal- en loonkosten dan gepland.
13.04. Geïntegreerde contractvormen PPS
Op dit onderdeel worden de uitgaven verantwoord met betrekking tot de terugbetaling van kapitaallasten vanwege de voorfinanciering van de aanleg van de bovenbouw van de HSL-Zuid en de onderhoudskosten van de HSL-Zuid.
Project | uitgaven 2010 in EUR mln. |
| Gereed | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Beschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting 2010 | Realisatie 2010 | |
Reeks infraprovider (IP) beschikbaarheidsvergoeding | 139 | 122 | – 17 | 2007 | 2007 | |
Reeks infraprovider IP onderhoud (13.02) | ||||||
Totaal categorie 0 | ||||||
Totaal realisatieprogramma | 139 | 122 |
13.05 Verkenningen en planstudies
Op dit onderdeel zijn de uitgaven verantwoord van een aantal door ProRail uitgevoerde verkenningen en planstudies alsmede van een aantal spoorgerelateerde projecten.
Begroting 2010 | Realisatie 2010 | |
---|---|---|
Bedrag in € mln | ||
Projectomschrijving | ||
CATEGORIE 1 | ||
Project nationaal | ||
Traject Oost | ||
Programma Hoogfrequent Spoor | Pb 2010/ uo 2013 | Pb 2010/ uo 2013 |
Projecten landsdeel Randstad | ||
Amsterdam Zuidas-WTC/4sporig + keersporen 1) | Tb 2011 | Tb 2011 |
OV Schiphol–Amsterdam–Almere–Lelystad | Tb/uo 2010 | Tb/uo 2010 |
NB: Voor de kostenraming en het taakstellend budget wordt verwezen naar het projectoverzicht zoals opgenomen in de begroting 2010.
Legenda
Pb projectbesluit
Tb tracebesluit
Uo uitvoeringsopdracht
Begroting 2010 | Realisatie 2010 | ||
---|---|---|---|
Bedrag in € mln | |||
Projectomschrijving | |||
CATEGORIE 1 | |||
Project nationaal | |||
Goederenroute R’dam–Noord Nederland (GoeNoord) | Uo 2010 | Uo 2010 | |
Aslasten cluster III | Uo 2010 | Uo 2010 | |
Optimalisering Goederencorridor R’dam–Genua | Uo 2010 | Uo 2010 | |
Projecten landsdeel Randstad | |||
Goederenroute Elst–Deventer–Twente (NANOV) | Uo 2010 | Uo 2010 |
NB: Voor de kostenraming en het taakstellend budget wordt verwezen naar het projectoverzicht zoals opgenomen in de begroting 2010.
Legenda
Pb projectbesluit
Tb tracebesluit
Uo uitvoeringsopdracht
Locatie | Probleem | Referentiekader | Gereed |
---|---|---|---|
Landsdeel Randstad | |||
Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverbinding | Capaciteitstekort/Ontsluiting Europese spoorwegennet | PKB Tweede maasvlakte |