Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van Rijkswegen verantwoord. Dit betreft de onderdelen verkeersmanagement, beheer en onderhoud, aanleg en verkenning en planstudie.
Het artikel hoofdwegennet op het infrastructuurfonds is gerelateerd aan de beleidsartikelen 32, 34 en 36 op de IenM begroting (XII). De doelstellingen van deze beleidsartikelen zijn:
• Artikel 32: Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit;
• Artikel 34: Robuust mobiliteitssysteem van sterke netwerken, sterke modaliteiten, voorspelbare reistijden en goede bereikbaarheid;
• Artikel 36: Bewaken, waarborgen en verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving, gegeven de toename van mobiliteit.
Tabel budgettaire gevolgen van de uitvoering
12. Hoofdwegennet | Realisatie | Begroting | Verschil | Slotwetmutaties | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2010 | 2010 | 2010 * | ||
Verplichtingen | 2 701 107 | 2 343 084 | 3 959 152 | 1 879 765 | 5 072 103 | 2 482 746 | 2 589 357 | – 184 638 | |
Uitgaven | 2 110 743 | 2 467 308 | 3 058 410 | 2 908 606 | 3 269 934 | 2 909 261 | 360 673 | 30 635 | |
12.01 Verkeersmanagement | 61 951 | 66 215 | 59 233 | 56 527 | 57 150 | 57 150 | 0 | 0 | |
12.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 56 633 | 52 145 | 53 924 | 56 527 | 57 150 | 57 150 | 0 | 0 | |
12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement | 5 318 | 14 070 | 5 309 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
12.02 Beheer en onderhoud | 1 039 854 | 1 090 900 | 1 230 533 | 827 211 | 1 209 404 | 956 376 | 253 028 | – 1 874 | |
12.02.01 Basispakket B&O | 879 537 | 859 239 | 977 849 | 657 227 | 1 031 823 | 747 591 | 284 232 | 3 173 | |
12.02.02 Servicepakket B&O | 160 317 | 231 661 | 246 621 | 102 253 | 80 592 | 77 192 | 3 400 | 0 | |
12.02.04 Groot variabel onderhoud | 6 063 | 67 731 | 96 989 | 131 593 | – 34 604 | – 5 047 | |||
12.03 Aanleg en planstudie na tracébesluit | 660 394 | 898 165 | 1 385 754 | 1 652 932 | 1 709 262 | 1 407 413 | 301 849 | 37 225 | |
12.03.01 Realisatieprogramma | 496 923 | 761 343 | 1 307 071 | 1 610 236 | 1 699 800 | 1 356 217 | 343 583 | 37 537 | |
12.03.02 Planstudie na tracébesluit | 163 471 | 136 822 | 78 683 | 42 696 | 9 462 | 51 196 | – 41 734 | – 312 | |
12.04.01 GIV/PPS | 123 224 | 138 564 | 290 684 | 261 065 | 225 341 | 223 007 | 2 334 | 23 429 | |
12.05 Verkenningen en planstudie voor |
|
| |||||||
tracébesluit | 225 320 | 273 464 | 92 206 | 110 871 | 68 777 | 265 315 | – 196 538 |
| – 28 145 |
12.05.01 Verkenningen | 704 | 0 | 174 | 5 336 | 4 371 | 0 | 4 371 | – 2 559 | |
12.05.02 Planstudie voor tracébesluit | 224 616 | 273 464 | 92 032 | 105 535 | 64 406 | 265 315 | – 200 909 | – 25 586 | |
Van totale uitgaven: | |||||||||
– Apparaatsuitgaven | 3 356 | 2 971 | 0 | 2 971 | |||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 1 408 543 | 1 504 124 | 1 622 386 | 1 170 895 | 1 510 612 | 1 200 889 | 309 723 | ||
– Restant | 963 184 | 1 436 024 | 1 734 355 | 1 756 351 | 1 708 372 | 47 979 | |||
12.09 Ontvangsten | 64 209 | 55 987 | 141 399 | 123 019 | 217 125 | 153 119 | 64 006 | 32 635 |
Conform het gestelde in de leeswijzer bij dit jaarverslag, wordt voor toelichtingen op de verschillen in de bovenstaande kolom Slotwetmutaties 2010, verwezen naar de slotwet IF welke gelijktijdig met het jaarverslag aan de Kamer is aangeboden.
In de begroting was de verplichtingenreeks gebaseerd op de klassieke contractvorm met een beperkte looptijd. In 2010 zijn de DBFM contracten gesloten met betrekking tot de A12 Lunetten–Veenendaal en de A15 Maasvlakte–Vaanplein en zijn de betalingsverplichtingen voor de hele looptijd vastgelegd.
De hogere realisatie wordt grotendeels verklaard doordat een bedrag van € 200 mln. voor onderhoud wegen, dat was voorzien voor 2011, al in 2010 is voldaan. Dit om het kasritme van de Staat te optimaliseren.
Doordat de relatief duurdere renovaties (bijv. Galecopperbrug) zijn gepland voor latere jaren zijn de in 2010 gerealiseerde uitgaven lager dan begroot. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij art. 12.02.04.
De hogere realisatie wordt m.n. verklaard doordat budget is toegevoegd voor de Spoedaanpak en de kosten voor grondverwerving voor het project A1/6/9 Schiphol–Amsterdam–Almere. Voor een nadere toelichting op het realisatieprogramma wordt verwezen naar de toelichting bij artikel 12.03.01.
De lagere uitgaven worden veroorzaakt doordat lopende het jaar, als gevolg van fasewisseling, planstudieprojecten (na tracébesluit) zijn overgegaan naar het realisatieprogramma.
De hogere uitgaven zijn ontstaan doordat in 2010 de verkenningen voor Rotterdam Vooruit, Holland Rijnland, verkenning Haaglanden en ZOV Brabantstad zijn voortgezet. Het betreft verkenningen waarin ook andere participanten ( o.a. Regio's, Provincies en gemeenten) deelnemen. Zij leveren ook een van tevoren afgesproken bijdrage in de kosten van de verkenningen.
12.01 Verkeersmanagement
12.01.01 Basispakket Verkeersmanagement
In 2010 zijn in het kader van de Spoedaanpak veel aanlegprojecten in uitvoering genomen, hetgeen hinder heeft veroorzaakt. Mede door het beter op elkaar afstemmen van de vele wegwerkzaamheden is het aandeel files door wegwerkzaamheden daarentegen beduidend lager uitgevallen dan was voorspeld. Op het hoofdwegennet is het aantal incidentmeldingen opnieuw toegenomen, wat flinke druk zet op het realiseren van betrouwbare reistijden. Door professionalisering van de afhandeling van incidenten is de gemiddelde afhandelduur echter verkort. Het goed en tijdig informeren van de weggebruiker over de toestand van de weg is hier onlosmakelijk mee verbonden. Een voorbeeld hiervan is de gemaakte professionaliseringsslag in de informatievoorziening over gladheidbestrijding, zoutloketten en vorstschade.
Bovengenoemde maatregelen werden in 2010 steeds meer op netwerkniveau ontwikkeld en ingezet. Dit past volledig in het huidige mobiliteitsbeleid en moet ook voor de toekomst de basis vormen voor een succesvol verkeersmanagement.
Meetbare gegevens
Bron: Rijkswaterstaat
De toename van verkeerssignalering komt onder andere door uitbreiding op de parallelbanen (verbindingswegen) die bij enkele grote projecten zoals A2 Den Bosch en A2 Eindhoven zijn gerealiseerd.
2. Het verschil tussen begroting en realisatie wordt deels verklaard door het anders aansluiten van (o.a. bestaande) spits- en plusstroken op bediencentrales, waardoor er meer «onafhankelijk» functionerende stroken zijn ontstaan. Er zijn daarnaast in 2010 op meerdere locaties spits- en plusstroken (versneld) voltooid, o.a. langs de A1 (Hoevelaken–Barneveld), langs de A12 (Ede–Veenendaal, Zoetermeer–Gouda, Woerden–Gouda) en langs de A9 (Holendrecht–Diemen). Op de A2 is de spitsstrook bij het knooppunt Everdingen door reconstructie opgeheven. Vanaf de begroting IF 2011 is specificatie van de spits- en plusstroken opgenomen in aantal km in plaats van aantallen spits- en plusstroken (zie Begroting IF 2011, pag. 35). Het opnemen van het aantal kilometers geeft een beter beeld van de daadwerkelijke ontwikkeling van het areaal en is bovendien basis voor een betrouwbaarder cijferbeeld.
Indicator | Eenheid | Streefwaarde 2010 | Realisatie 2010 | |
---|---|---|---|---|
Op alle bemeten wegvakken wordt gemiddeld over het jaar minimaal 95% van de tijd betrouwbare reis en route-informatie geleverd die binnen 5 min. zowel beschikbaar is voor de DRIPs als voor de serviceproviders. | % van de bemeten rijbaanlengte | 95% | 96 % | |
Op de drukste trajecten van het rijkswegennet bedraagt de aanrijtijd bij incidenten in de spits ten hoogste 15 minuten. | % van de gevallen | 80% | 79 % | |
Op de overige rijkswegen bedraagt de aanrijtijd bij incidenten in de spits ten hoogste 30 minuten. | % van de gevallen | 80% | 92 % |
Bron: Rijkswaterstaat 2007 t/m 2008
De realisatie is hoger uitgevallen dan de streefwaarde omdat het proces m.b.t. de aanlevering van reis- en route-informatie boven verwachting is verlopen, mede door een adequaat risicomanagement.
De twee indicatoren m.b.t. aanrijtijden zijn m.i.v. de begroting 2009 geïntroduceerd. Hiermee wordt aangegeven hoe snel Rijkswaterstaat na een ongeval ter plekke is om de weg zo snel mogelijk weer vrij te kunnen geven voor het verkeer. Minder files op de minder drukke trajecten maakt het mogelijk hier de beoogde streefwaarde gemakkelijker te halen. Op de drukste trajecten wordt het ieder jaar moeilijker om de afgesproken waarde te halen, als gevolg van meer verkeer en het «inleveren» van de vluchtstrook voor spitsstroken. Daarnaast is het in de wintermaanden aan het begin van het jaar extra moeilijk geweest de norm te realiseren als gevolg van de inzet van personeel voor aanpak winterweer.
Basispakket | Areaaleenheid | Omvang begroot | Omvang gerealiseerd | Totaalbudget 2010 (x € 1 000) | Gerealiseerd begrotingsbedrag 2010 (x € 1 000) |
---|---|---|---|---|---|
Verkeersmanagement | Rijbanen met verkeerssignalering (km) | 1 204 | 1 294 | 57 150 | 57 150 |
Bron: Rijkswaterstaat
Toelichting
De toename van verkeerssignalering komt onder andere door uitbreiding op de parallelbanen (verbindingswegen) die bij enkele grote projecten zoals A2 Den Bosch en A2 Eindhoven zijn gerealiseerd.
12.02 Beheer en onderhoud
Met het budget voor beheer en onderhoud is het Rijkswegennet en de onmiddellijke omgeving daarvan in 2010 in die staat gehouden die noodzakelijk is voor het vervullen van de primaire functie, namelijk het faciliteren van vlot, veilig en comfortabel vervoer van personen en goederen onder de randvoorwaarde van een kwalitatief hoogwaardig milieu.
12.02.01 Basispakket beheer en onderhoud
Het betreft hier het vast en variabel onderhoud aan wegen (verhardingen, kunstwerken, DVM, verkeerskundige voorzieningen) en de directe omgeving daarvan. Conform het plan van aanpak Beheer en Onderhoud Rijkswegen 2004–2010 (Bijlage infrastructuurfonds 2004, TK 2003–2004, 29 200 XII, nr. 1) is ook in 2010 geïnvesteerd in het wegwerken van achterstallig onderhoud. Voor verhardingen is in 2010 de streefwaarde gerealiseerd. In 2010 zijn de vorstschades hersteld en overige verhardingen van Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB) uitgevoerd om nieuwe achterstanden zoveel mogelijk te voorkomen. De streefwaarde 2010 voor kunstwerken is niet gehaald vanwege het, uitstellen van onderhoud. Bij de DVM-systemen is nog steeds sprake van onderhoudsachterstand. Via toestandafhankelijk (storings)onderhoud is het structureel onderhoud uitgesteld. In 2010 is ook verder gewerkt aan het in 2009 gestarte grootschalig onderhoud aan stalen bruggen. In eerste instantie gaat het om 14 stalen bruggen, waarvan er 10 uiterlijk in 2013 moeten zijn hersteld en de overige 4 in de periode 2014–2018. Het onderhoud en de vervanging van de betonnen wegfundering van de A1 nabij de Duitse grens is begin 2011 afgerond.
Meetbare gegevens
Specificatie areaal rijkswegen | t/m 2008 | t/m 2009 | Begroot 2010 | Realisatie 2010 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Rijbaanlengte (in km) | Hoofdrijbanen | 5 734 | 5 701 | 5 684 | 5 695 | |
Rijbaanlengte (in km) | Verbindingswegen en op- en afritten | 1 326 | 1 382 | 1 427 | 1 408 | |
Areaal asfalt (in km2) | Hoofdrijbanen | 74 | 73 | 76 | 74 | |
Areaal asfalt (in km2) | Verbindingswegen en op- en afritten | 11 | 12 | 12 | 12 | |
Groen areaal (in km2) | Stuks | 217 | 207 | 223 | 204 |
Bron: Rijkswaterstaat
Basispakket | Areaaleenheid | Omvang begroot | Omvang gerealiseerd | Totaalbudget 2010 (x € 1 000) | Gerealiseerd begrotingsbedrag 2010 (x € 1 000) |
---|---|---|---|---|---|
Beheer, onderhoud en ontwikkeling | Oppervlakte wegdek in km2 | 88,1 | 88,1 | 747 591 | 1 031 823 |
Bron: Rijkswaterstaat
Toelichting
De hogere realisatie t.o.v. de begroting wordt grotendeels verklaard doordat een bijdrage van € 200 mln. voor onderhoud wegen die was voorzien voor 2011 al in 2010 is voldaan (zie tabel budgettaire gevolgen van uitvoering).
Indicator | Streefwaarde 2010 | Realisatie 2010 | |
---|---|---|---|
Voldoen van wegen aan de normen | 95% | 97% | |
Voldoen van bruggen en viaducten aan de normen | 88% | 85% |
Bron: Rijkswaterstaat
12.02.02 Servicepakket Beheer en Onderhoud
Bron: Rijkswaterstaat
Op basis van het plan van aanpak Beheer en Onderhoud Rijkswegen 2004–2010 (Bijlage infrastructuurfonds 2004, kamerstuk 2003–2004, 29 200 XII, nr. 1) is ook in 2010 geïnvesteerd in het wegwerken van achterstallig onderhoud. Dit betreft m.n. onderhoud aan verhardingen en kunstwerken. Voor een nadere inhoudelijke toelichting bij de uitvoering van beheer en onderhoud en een effect op de prestatie-indicatoren wordt verwezen naar 12.02.01.
Mijlpaal in 2010 was de uitvoering van twee pilotprojecten. De pilot Secure Lane betrof een pilot met intelligente camerabewaking op 15 verzorgingsplaatsen op de Corridor Rotterdam–Venlo. Het was een gezamenlijk project van het Regionaal Platform Criminaliteitsbeheersing, KLPD, RWS, een aantal belangenorganisaties in de transportbranche en diverse regionale partijen. Doel van de pilot was het voorkomen van transportcriminaliteit. De resultaten van de pilot zullen worden geëvalueerd. De tweede pilot werd uitgevoerd op de verzorgingsplaats Lonnekermeer. Hier is onderzocht wat de effecten zijn van permanente camerabewaking en regelmatig toezicht door een beveiligingsbedrijf. Daarnaast is het schoonhouden van het sanitair op de verzorgingsplaats ondergebracht bij de exploitant om te bezien of dit leidt tot meer efficiency of een schonere verzorgingsplaats. De resultaten van de pilot zullen worden geëvalueerd.
In 2010 zijn maatregelen gerealiseerd vanuit de verkeersveiligheidimpuls voor niet-autosnelwegen in beheer bij het Rijk. Naast de Essentiële Herkenbaarheids Kenmerken (EHK) zijn vooral Kosten-Effectieve Maatregelen (KEM) uitgevoerd. Risicovolle situaties zijn duurzaam veilig gemaakt, o.a. door de aanleg van rotondes. Kruispunten zijn (deels) heringericht onder invloed van gewijzigde verkeersstromen maar met een optimaal veilige inrichting. Waar aantoonbaar positief effect aanwezig is, zijn stroken bermverharding aangebracht of gevaarzettende objecten afgeschermd. Op deze wijze is getracht op routes over de gehele lengte een gelijk verkeersveiligheidniveau te bereiken. Nog enkele in uitvoering zijnde projecten worden grotendeels in 2011 afgerond. Het gaat hierbij o.a. om het verbreden en realiseren van ongelijkvloerse kruisingen op de N48, de aanleg van een rotonde op de N99 kruising Oostoeverweg en de aanleg van rotondes en een parallelweg op de N57 Kraaijesteinweg in Zeeland.
Het servicepakket meer kwaliteit leefomgeving bevat de uitvoering van maatregelen uit het MJPB en het MJPO. Het Meerjarenprogramma Bodemsanering (MJPB) geeft een overzicht van de verontreinigde locaties in beheer bij Rijkswaterstaat die niet in het kader van beheer en onderhoud of aanleg (kunnen) worden aangepakt. In 2010 zijn werkzaamheden uitgevoerd om tot afronding van het programma te komen. Het betreft bodemonderzoek en saneringsvoorbereiding en monitoring om het saneringsresultaat te controleren. In Noord-Holland (Diemen Sniep) en Zuid-Holland (Achterzeedijk Barendrecht) zijn saneringen afgerond.
Het MJPO richt zich op het verbinden van twee of meer natuurgebieden door middel van ecoducten, dassentunnels, in-/uittreedplaatsen voor wild in rivieren en kanalen en dergelijke. Het servicepakket betreft het onderdeel dat voor rekening van RWS komt (wegen). In 2010 zijn 12 knelpunten opgelost. Deze zijn in onderstaande tabel benoemd. Nadere informatie over het MJPO is opgenomen in artikel 36 in de verantwoording Hoofdstuk XII van IenM.
In 2010 opgeloste knelpunten
nr | Provincie | locatie | voorziening | Onderdeel |
---|---|---|---|---|
FL9 | Flevoland | A6 Kuindervaart | Kleine faunatunnel | Wegen |
Fr 9 | Friesland | N31 Langdeel | Aquaduct met doorlopende oever | Wegen |
GE19 | Gelderland | A2 Beesd | Ecoduct | Wegen |
Gr 9 | Groningen | N33 Holwierde | Brug met doorlopende oever | Wegen |
Li 16 | Limburg | A2 Wessem | Kleine faunatunnel | Wegen |
NH 7 | Noord-Holland | A7 Middenmeer | Kleine faunatunnel | Wegen |
NH 9 | Noord-Holland | A7 Purmerend Noord | Kleine faunatunnel | Wegen |
Ut 12 | Utrecht | A2 Abcoude | watergang | Wegen |
Ut 13 | Utrecht | A2 Loenersloot | Grote faunatunnel | Robuuste verbinding |
Ut 19 | Utrecht | A2 Vianen | Ecoduct natuurbrug | Wegen |
ZE 13 | Zeeland | N61 Otheensche kreek | Brug met doorlopende oever | Wegen |
ZH 11 | Zuid-Holland | A4 Hoogmade | Duiker met doorlopende oever | Wegen |
12.02.04 Groot variabel Onderhoud
Bron: Rijkswaterstaat
Het voor 2010 begrote bedrag is gebaseerd op een enigszins gelijkmatige verdeling van de middelen voor het Stalen-bruggen-dossier. De gerealiseerde uitgaven 2010 hebben betrekking op de verdere aanpak van de Scharsterrijnbrug en de brug bij Beek (1e fase), Muiderbrug en Calandbrug. De relatief duurdere renovaties (bijv. Galecopperbrug) zijn gepland voor latere jaren.
12.03 Aanleg, benutting en planstudie na tracébesluit
Door middel van voorbereiding en uitvoering van infrastructuurprojecten wordt bereikt dat de noodzakelijke capaciteit beschikbaar is en komt om de verwachte verkeersgroei te faciliteren en een betrouwbaar netwerk te realiseren met voorspelbare reistijden. Daarbij wordt rekening gehouden met de aspecten veiligheid en leefbaarheid.
12.03.01 Realisatieprogramma hoofdwegennet
Belangrijke aandacht ging in 2010 uit naar de Spoedaanpakprojecten. De wet Versnelling Besluitvorming Wegprojecten (Kamerstukken II, 2008–2009, 31 721, nr. A) maakt het mogelijk 30 wegprojecten met spoed op te pakken. Nog voor 1 mei 2011 zal voor deze projecten de besluitvorming (Wegaanpassingsbesluit of Tracébesluit) zijn afgerond en de uitvoering zijn gestart. Voor 10 projecten zal de oplevering plaatsvinden voor 1 mei 2011.
In onderstaande tabel zijn zowel de in 2010 opgeleverde projecten als de in 2010 gestarte realisaties vermeld.
Opgeleverde projecten | Gestarte en opgeleverde projecten | Gestarte projecten | |
---|---|---|---|
A1 Watergraafsmeer–Diemen* | A12 Gouda–Woerden* | ||
A2 Holendrecht–Oudenrijn1 | A12 Woerden–Gouda* | A1/A6 Diemen–Muiderberg–Almere Stad West Oostbaan* | A12 Utrecht–Bunnik* |
A2 Everdingen–Deil | A2 Maasbracht–Geleen* | A12 Maarsbergen–Veenendaal* | |
A2 Zaltbommel–Empel | A2 Passage Maastricht | A12 Bunnik–Driebergen* | |
A2 Rondweg Den Bosch | A4 Dinteloord–Bergen op Zoom 4 | A12 Drieberen–Maarsbergen* | |
A2 Tangenten Eindhoven | A4 Badhoevedorp–Nieuwe Meer* | A27 Everdingen–Lunetten* | |
A4 Burgerveen–Leiden (noordelijk deel) | A9 Velsen–Raasdorp* | A28 Hattemerbroek–Lankhorst* | |
A7 Rondweg Sneek | A9 Raasdorp–Badhoevedorp* | A50 Valburg–Grijsoord | |
A9 Holendrecht–Diemen* | A9 Alkmaar–Uitgeest* | A50 Ewijk–Valburg | |
A12 Utrecht West aansluitingen | A10 Nieuwe Meer–Amstel* | A74 Venlo | |
N34 Omleiding Ommen 5 | N50 Ramspol–Ens* | ||
N57 Rondweg Middelburg, excl. Veere |
In 2010 zijn tevens verschillende ontwerp- en definitieve besluiten vastgesteld. Het gaat hierbij om de Spoedaanpakprojecten en de reguliere MIRT-projecten. Voor nadere informatie wordt verwezen naar artikel 34.01 van de verantwoording hoofdstuk XII van IenM.
Projectenoverzicht behorende bij 12.03.01: Realisatieprogramma hoofdwegen
uitgaven 2010 in EUR mln. | Gereed | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting 2010 | Realisatie 2010 | |
CATEGORIE 0 | ||||||
Projecten landsdeel Noord | ||||||
A7 Rondweg Sneek | 21 | 22 | 1 | 2010 | 2010 | |
Projecten landsdeel Oost | ||||||
A2 Everdingen–Deil-Zaltbommel–Empel | 127 | 123 | – 4 | 2010/2011 | 2010/2011 | |
N34 Omleiding om Ommen | 19 | 15 | – 4 | 2011 | 2011 | |
N35 Zwolle–Almelo (traverse Nijverdal) | 33 | 46 | 13 | 2013 | 2013 | |
Projecten landsdeel Randstad | ||||||
A12 Utrecht west benutting, aansluitingen Woerden–Linschoten en Woerden-Harmelen | 21 | 9 | – 12 | 2010 | 2010 | |
A28 Utr–Amersfoort | 67 | 34 | – 33 | 2012 | 2012 | |
RW4 Burgerveen–Leiden | 92 | 117 | 25 | 2014 | 2014 | |
Projecten landsdeel West | ||||||
A2 Holendrecht–Oudenrijn | 210 | 227 | 17 | 2012 | 2012 | |
A12 Den Haag–Gouda benutting | 60 | 18 | – 42 | 2009 | 2009 | |
N9 Koedijk–De Stolpen* | 15 | 10 | – -5 | 2011 | 2011 | |
Projecten landsdeel Zuid | ||||||
A2 Rondweg Den Bosch | 45 | 34 | – 11 | 2010 | 2010 | |
A2 Tangenten Eindhoven | 84 | 63 | – 21 | 2010 | 2010 | |
A2/A67 Maatregelenpakket Limburg | 20 | 16 | – 4 | 2011 | 2012 | |
N57 Veersedam–Middelburg | 48 | 51 | 3 | 2011 | 2011 | |
A73/74 Venlo–Maasbracht ism A74, N68 en OTR | 13 | 46 | 33 | 2008 | 2008 | |
Overig | ||||||
A10 Amsterdam praktijkproef FES | 20 | 2 | – 18 | 2011 | 2011 | |
Dynamisch verkeersmanagement | 85 | 21 | – -64 | 2012 | 2012 | |
Kleine projecten / Afronding projecten | 49 | 41 | – 8 | n.v.t. | n.v.t. | |
Programma aansluitingen | 18 | 2 | – 16 | n.v.t. | n.v.t. | |
Verkeersveiligheid infrastructuurpakket hoofdwegennet | – 8 | 0 | 8 | n.v.t. | n.v.t. | |
Quick Wins FES | 14 | 3 | – 11 | 2011 | 2011 | |
Afronding | – 1 | 0 | 1 | |||
Totaal categorie 0 | 1 062 | 899 | – 163 | |||
Realisatieuitgaven op IF12.03.01 mbt planstudieprojecten | 304 | 800 | 496 | |||
totaal | 1 356 | 1 700 | 344 |
N34 Omleiding om Ommen: De lagere realisatie wordt ondermeer verklaard doordat de middelen voor de herinrichting van de bestaande N34 doorschuiven naar 2011.
N35 Zwolle-Almelo: De uitgaven zijn in 2010 hoger uitgevallen door een bijstelling van de planning.
A12 Utrecht west benutting, aansluitingen Woerden-Linschoten en Woerden-Harmelen: De gerealiseerde onderuitputting wordt ondermeer verklaard door een schuif naar 2011 t.b.v. afrondende werkzaamheden.
RW 28 Utrecht-Amersfoort: Bij Miljoenennota 2011 (voor het jaar 2010) is het budget van dit project aangepast aan de actuele scope.
RW4 Burgerveen-Leiden: De hogere uitgaven zijn het gevolg van een versnelling van het Noordelijk deel (van Burgerveen tot iets ten zuiden van Ringvaartaquaduct) en een hogere productie op het Zuidelijk deel (Leiderdorp-Leiden).
A12 Den Haag-Gouda benutting: Door een voorspoedige uitvoering van dit project is een groot deel van de uitgaven reeds in 2009 gerealiseerd (zie verantwoording IF 2009, pag. 44).
A2 Rondweg Den Bosch: Met name doordat een deel van de scope van het project overgaat naar het vaarwegproject Zuid-Willemsvaart (omleggen en opwaarderen, Maas-Veghel) is de realisatie lager uitgevallen.
A2 Tangenten Eindhoven: Bepaalde kosten zijn niet in 2010 maar in latere jaren gevallen (o.a. als gevolg van vertraging aansluiting Meerenakkerweg) waardoor een kasschuif naar latere jaren nodig is.
A2/A67 Maatregelenpakket Limburg: De lagere realisatie doet zich voor bij het deelproject A76-Nuth+A76-Imstenraderweg (verwachte oplevering 2015) vanwege een aanpassing van de planning.
A73/74 Venlo-Maasbracht ism A74, N68 en OTR: Het aanvankelijke begrotingsbedrag 2010 is bij Miljoenennota 2011 (voor 2010) verhoogd om de kostenontwikkeling van de afgelopen jaren te dekken.
A10 Amsterdam praktijkproef FES: Een klein deel van de voor 2010 geplande uitgaven is gerealiseerd t.b.v. planvoorbereiding. Zoals in de begroting IF 2011 (pag. 40) gemeld, is de planning gericht op uitvoering vanaf 2011.
Dynamisch verkeersmanagement: De voorbereiding van diverse uit te voeren werkzaamheden vergt meer tijd dan was voorzien waardoor de uitgaven naar latere jaren verschuiven.
Kleine projecten / Afronding projecten: De lagere realisatie is met name veroorzaakt door niet gerealiseerde uitgaven voor het Convenant Vathorst.
Programma aansluitingen: De uitgaven hebben betrekking op aansluitingen tussen het hoofdwegennet en overige wegen. De uitgaven worden minder snel gerealiseerd dan eerder was voorzien. Een deel van de uitvoering wordt door regionale partners uitgevoerd.
Op het realisatieproject Verkeersveiligheid infrastructuurpakket HWN is als gevolg van het amendement van de leden Koopmans en Roefs (Kamerstukken II, 2009–2010, 32 123 A, nr. 31) een bedrag van € 10 mln. in mindering gebracht, waardoor een negatief budget is ontstaan. Dit negatieve budget is door middel van de eerste en tweede suppletoire begroting aangevuld tot nihil.
12.03.02 Planstudieprogramma na tracébesluit
Voor een nadere toelichting op de projecten wordt verwezen naar de planstudietabel onder 12.05.02.
12.04 Geïntegreerde contractvormen
Door middel van uitvoering van deze infraprojecten waarbij sprake is van Publiek-Private financiering wordt bereikt dat de noodzakelijke capaciteit beschikbaar is om, rekening houdend met de aspecten veiligheid en leefomgeving, een betrouwbaar netwerk te realiseren met voorspelbare reistijden.
uitgaven 2010 in EUR mln. | Gereed | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting 2010 | Realisatie 2010 | |
CATEGORIE 0 | ||||||
Projecten landsdeel Noord | ||||||
N31 Leeuwarden–Drachten (excl. B&O) | 0 | 5 | 5 | 2007 | 2007 | |
Projecten landsdeel West-overig en Randstad | ||||||
Aflossing tunnels | 51 | 47 | – 4 | – | – | |
A10–2e Coentunnel | 157 | 159 | 2 | 2012 | 2012 | |
Projecten landsdeel Zuid | ||||||
A59 Rosmalen–Geffen, PPS | 15 | 14 | – 1 | 2005 | 2005 | |
Totaal categorie 0 | 223 | 225 | 2 |
NB:In de in 2010 aangeboden suppletoire wetten Najaarsnota en Slotwet zijn projecttabellen met de realisatieprojecten opgenomen, waarin de begrotingsmutaties op projectniveau tussen de verschillende suppletoire wetten zichtbaar zijn gemaakt. Hiervan zijn de belangrijkste mutaties voorzien van een toelichting.
De gerealiseerde uitgaven hebben te maken met de omzetting van het beschikbare budget voor de N31 (Leeuwarden–Drachten) naar DBFM (Design, Build, Finance, Maintenance) waarin met beschikbaarheidsvergoedingen wordt gewerkt. Bij de Miljoenennota 2011 is het eerder opgenomen begrotingsbedrag à € 30 mln. omgezet in beschikbaarheidsvergoedingen van € 5 mln. jaarlijks in de periode 2010 tot en met 2015.
12.05 Verkenning en planstudie voor tracébesluit
12.05.01 Verkenningen
Locatie | Probleem | Referentiekader | Gereed Begroting 2010 | Realisatie 2010 | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|
Landsdeel Randstad | |||||
As Leiden-Katwijk (Holland-Rijnland) | Beriekbaarheid en ruimtelijke opgaven | Notaoverleg MIRT december 2007 | 2009 | ||
Den Haag Internationale stad(onderdelen Scheveningen Boulevard ) | Beriekbaarheid en ruimtelijke opgaven | Randstad Urgent | 2009 | nvt | |
Verkenning Haaglanden | Bereikbaarheid in samenhang met ruimtelijke opgaven, openbaar vervoer, fuctionerende toeleidende wegen en onderliggend (stedelijk) hoofdwegennet | LMCA Hoofdwegen | 2010 | ||
Rotterdam Vooruit | Bereikbaarheid in relatie tot ruimtelijke ordening, economie, verkeer en vervoer,landschap en natuur | LMCA Hoofdwegen | 2009 | ||
Landsdeel Zuid | |||||
A58/67 Bergen op Zoom (Markiezaat)–Venlo (Zaarderheiken) (Batadorp) | Bereikbaarheid | Bestuurlijk overleg MIRT voorjaar 2007 en voorjaar 2009 | |||
Pilot MIRT verkenning Zuid-oost vleugel Brabantstad | Bereikbaarheid in relatie tot ruimte, economie, landschap en leefbaarheid. | Bestuurlijk overleg MIRT voorjaar 2007 | 2009 | ja | |
Landsdeel Oost | |||||
A1 Gebiedsgerichte verkenning corridor Apeldoorn–Deventer–Azelo | Bereikbaarheid | Bestuurlijk overleg MIRT voorjaar 2006 | |||
N35Verkenning Zwolle–Wythmen | Bereikbaarheid | Bestuurlijk overleg MIRT voorjaar 2006 | 2009 | ja | |
A73 Corridor Ewijk–Rijkevoort | Bereikbaarheid | Nota Mobiliteit | nvt | ||
Landsdeel Noord | |||||
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen | Bereikbaarheid | Bestuurlijk overleg MIRT 2007 | 2009 | ja |
De studie van de verkenning Holland-Rijnland is in 2010 afgerond. De plan-mer van de provincie loopt nog. De voorkeursbeslissing moet nog worden genomen.
Den Haag Internationale stad is niet in een MIRT verkenning ondergebracht. Dit wordt uitgevoerd door Haaglanden.
In het najaars BO MIRT 2010 is besloten de probleemanalyses voor weg en ov aan te scherpen, met als streven eind 2011 voor beide vraagstukken een voorkeursbeslissing te nemen.
In 2010 is verder gewerkt aan het masterplan en de daaronder vallende deelverkenningen. De verwachting is dat eind 2011 de (rijks)structuurvisie Rotterdam Vooruit wordt vastgesteld. Eind 2011 zijn specifiek voor de NWO en de kwaliteitssprong OV op Zuid voorkeursbeslissingen voorzien.
De verkenning A58/A67 is opgesplitst in meerdere verkenningen en onderzoeken. Er is najaar 2010 een verkenning A58 St Annabosch–Galder gestart. Hiernaast wordt voor de A67 een MIRT onderzoek gedaan en een no regret maatregelenpakket uitgewerkt.
De resultaten van de gebiedsgerichte verkenning A1 zone zijn eind 2010 aangeboden en gepresenteerd.
Februari 2010 is de voorkeursbeslissing genomen, project is daarna overgegaan naar de planuitwerkingsfase.
Gereed | Toelichting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedrag in € mln | Raming kosten | Budget | Begroting | ||||
Projectomschrijving | min. | max. | taakstellend | 2010 | 2010 | Real. 2010 | |
Categrie 1 ná tracébesluit | |||||||
Projecten nationaal | |||||||
Innovatieprogramma Geluid en Lucht, incl maatregelen geluid | 95 | 2004–2010 | |||||
ZSM 1 en 2 (Spoedwet wegverbreding) | 2 207 | 2004–2014 | |||||
Projecten landsdeel west overig | |||||||
N50 Ramspol–Ens | 111 | tb | 2010–2013 | tb in 2009 vastgesteld en project zit in realisatie | |||
CATEGORIE 1 (voor tracébesluit) | |||||||
Tracé/-projectbesluit t/m 2010 | |||||||
Projecten landsdeel Noord | |||||||
A31 Leeuwarden | 194 | 2011–2014 | tb in 2010 vastgesteld | ||||
A33 Assen–Zuidbroek | 141 | tb | 2011–2013 | tb zal in 2011 worden vastgesteld. In mei 2010 is er een bestuursovereenkomst getekend, waarbij de planning is vastgesteld. | |||
Projecten landsdeel Oost | |||||||
A50 Ewijk–Valburg | 317 | 2011–2014 | tb in 2010 vastgesteld | ||||
A12 Ede–Grijsoord | 126 | tb | 2012–2013 | tb zal in 2011 worden vastgesteld. Wijziging van de planning vanwege herziening standpunt. | |||
Projecten landsdeel Randstad | |||||||
A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere | 3 580 | 2011–2017 | |||||
A2 Amsterdam–Utrecht (Holendrecht–Maarssen) 2x5 rijstroken | 46 | 2010–2011 | 2x5 rijstroken, wab is in 2009 vastgesteld en project zit in realisatie. | ||||
A4 Delft–Schiedam | 668 | tb | 2011–2015 | tb | |||
N11 Leiden–Zoeterwoude Alphen a/d Rijn | tb | tb zal in 2011 worden vastgesteld. Wijziging van de planning vanwege samenhang met andere projecten in studiegebied. | |||||
A27/A1 Utrecht–knooppunt Eemnes–Amersfoort | 390 | tb | 2012–2015 | tb zal in 2011 worden vastgesteld. Wijziging planning vanwege kwaliteitsverbetering OTB/MER. | |||
A15 Maasvlakte–Vaanplein | 1 407 | 2011–2015 | tb | ||||
A13/A16/A20 Rotterdam | tb | 2012–2020 | Op verzoek van de regio is nader onderzoek verricht naar de inpassing van de weg ter hoogte van het Lage Bergse Bos. Daarbij is afgesproken, dat de regio met een voorstel zal komen ter bekostiging van de verbeterde inpassing. Op basis van de resultaten van deze inpassingsstudie en het bekostigingsvoorstel van de regio kan het standpunt worden ingenomen en kan een vervolgplanning worden vastgesteld. | ||||
A2 Oudenrijn–Everdingen | 128 | tb | 2010–2014 | tb | |||
Projecten landsdeel West–overig | |||||||
A9 Alkmaar–Uitgeest | wab | 2011–2012 | wab | ||||
Projecten landsdeel Zuid | |||||||
A4 Dinteloord–Bergen op Zoom, excl omlegging Halsteren | 300 | tb | 2011–2013 | tb zal in 2011 worden vastgesteld. Wijziging planning vanwege kwaliteitsverbetering OTB/MER. | |||
A61 Hoek–Schoondijke | 128 | tb | 2012–2014 | ||||
A73/A74 Venlo–Maasbracht ism A74, N68 en OTR | tb | 2010–2012 | tb | ||||
A2 Passage Maastricht | 551 | tb | 2010–2016 | tb | |||
Tracé/-projectbesluit na 2010 | |||||||
Projecten landsdeel Noord | |||||||
A6/A7 Knooppunt Joure | 70 | Na 2011 | |||||
N31 Harlingen (Flessenhals Harlingen) | 140 | Na 2011 | |||||
Projecten landsdeel Oost | |||||||
A12/A15 Bereikbaarheid regio Arnhem–Nijmegen | 653 | 2012–2015 | |||||
A18 Varsseveld–Enschede | 299 | 2012–2016 | |||||
Projecten landsdeel Randstad | |||||||
A4/9 Omlegging A9 Badhoevedorp | 310 | 2012–2015 | |||||
A10 Zuidas (hoofdweggedeelte) | 135 | vanaf 2011 | |||||
A28/A1Knooppunt Hoevelaken | 2016–2020 | ||||||
Ring Utrecht | 2016–2020 | ||||||
Projecten landsdeel Zuid | |||||||
A27 Utrecht (Lunetten)–Hooipolder | 2013–2018 | ||||||
A62 Goes–Vlissingen | 84 | 2011–2014 | |||||
Totaal categorie 1 | |||||||
Categorie 2 | |||||||
Projecten landsdeel zuid | |||||||
A2 Maasbracht–Geleen | 2014–2018 | ||||||
Totaal uitvoeringsprogramma (excl. FES res. NoMo | |||||||
Overprogrammering | |||||||
Begroting (IF 12.03.02/12.05.02) |
tn: trajectnota of projectnota
tb / pb: tracébesluit / projectbesluit
wab: wegaanpassingsbesluit
pr: procedures rond