Eén van de doelstellingen uit de beleidsagenda 2010 betrof het nemen van stappen voor de invoering van de Kilometerheffing. Dit onderwerp is controversieel verklaard na de val van het vorige kabinet, waarbij afspraken met de Tweede Kamer zijn gemaakt over de afbouw van het project Anders Betalen voor Mobiliteit. Met het aantreden van dit kabinet is deze doelstelling komen te vervallen.
In de afgelopen periode is alles op alles gezet om procedurele belemmeringen voor infrastructuurprojecten weg te nemen. Daarbij gaat het zowel om genomen wegbesluiten, om de start van werkzaamheden als om het openstellen van gerealiseerde wegprojecten. Zo zijn in 2010 voor wegaanlegprojecten 43 besluiten genomen. Ruim 20 van deze besluiten behelsden Spoedaanpak projecten.
Niet alleen bij Spoedaanpak projecten, maar ook bij andere MIRT-projecten zijn in 2010 goede resultaten geboekt, die gericht zijn op het bevorderen van de doorstroming en de aanpak van files.
In onderstaande tabel zijn de wegbesluiten (tracébesluiten en wegaanpassingsbesluiten) weergegeven die in 2010 zijn genomen.
Tracébesluiten: 13 | Ontwerp- tracébesluiten: 17 |
---|---|
A2 Oudenrijn–Everdingen * | A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere |
A2 Passage Maastricht | A2 Meerenakkerweg |
A2 Leenderheide–Valkenswaard* | A2 Oudenrijn–Everdingen* |
A4 Delft–Schiedam | A2 Passage Maastricht |
A12 Woerden–Oudenrijn* | A2 Den Bosch–Eindhoven* |
A12 Gouda–Woerden* | A4 Dinteloord–Steenbergen |
A12 Maarsbergen–Veenendaal* | A4 Delft-Schiedam |
A15 Maasvlakte–Vaanplein | A12 Woerden–Oudenrijn* |
A29 Vaanplein–Barendrecht | A12 Gouda–Woerden* |
A50 Ewijk–Valburg | A12 Ede–Grijsoord |
A58 Eindhoven–Oirschot* | A12 Zoetermeer–Zoetermeer Centrum |
A74 Venlo | A27 Lunetten–Rijnsweerd* |
N31 Haak om Leeuwarden | A27/A1 aansluiting Utrecht Noord-Knooppunt Eemnes–Aansluiting Bunschoten-Spakenburg |
A29 Knooppunt Vaanplein–Aansluiting Barendrecht | |
A58 Eindhoven–Oirschot* (gewijzigd ontwerp- tracébesluit) | |
N11 Leiden/Zoeterwouden–Alphen aan de Rijn | |
N61 Hoek–Schoondijke | |
Wegaanpassingsbesluiten: 8 | Ontwerp wegaanpassingsbesluiten: 3 |
A1 ’t Gooi* | A2 Maasbracht–Geleen* |
A2 Maasbracht–Geleen* | A9 Alkmaar–Uitgeest* |
A4 Badhoevedorp–Nieuwe Meer* | A27 Everdingen–Lunetten* |
A9 Alkmaar–Uitgeest* | |
A9 Velsen–Raasdorp* | |
A9 Raasdorp–Badhoevedorp* | |
A10 Nieuwe Meer–Amstel* | |
A27 Everdingen–Lunetten* | |
Richtlijnen: 1 | Geluidsplan: 1 |
A12 Zoetermeer oost–Zoetermeer Centrum | A50 Arnhem–Beekbergen |
In 2010 zijn niet alleen besluiten genomen over wegen, ook zijn op een aantal plaatsen wegprojecten gestart en/of opgeleverd (zie onderstaande tabel). In 2010 is ruim 371 kilometer aan nieuwe rijstroken opgeleverd. In 2009 was dit nog 55 kilometer.
Opgeleverde projecten | Gestarte en opgeleverde projecten | Gestarte projecten | |
---|---|---|---|
A1 Watergraafsmeer–Diemen* | A12 Gouda–Woerden* | ||
A2 Holendrecht–Oudenrijn1 | A12 Woerden-–Gouda* | A1/A6 Diemen–Muiderberg–Almere Stad West Oostbaan* | A12 Utrecht–Bunnik* |
A2 Everdingen–Deil | A2 Maasbracht–Geleen* | A12 Maarsbergen–Veenendaal* | |
A2 Zaltbommel–Empel | A2 Passage Maastricht | A12 Bunnik–Driebergen* | |
A2 Rondweg Den Bosch | A4 Dinteloord–Bergen op Zoom 4 | A12 Drieberen–Maarsbergen* | |
A2 Tangenten Eindhoven | A4 Badhoevedorp–Nieuwe Meer* | A27 Everdingen–Lunetten* | |
A4 Burgerveen–Leiden (noordelijk deel) | A9 Velsen–Raasdorp * | A28 Hattemerbroek–Lankhorst* | |
A7 Rondweg Sneek | A9 Raasdorp–Badhoevedorp* | A50 Valburg–Grijsoord | |
A9 Holendrecht–Diemen* | A9 Alkmaar–Uitgeest* | A50 Ewijk–Valburg | |
A12 Utrecht West aansluitingen | A10 Nieuwe Meer–Amstel* | A74 Venlo | |
N34 Omleiding Ommen 5 | N50 Ramspol–Ens* | ||
N57 Rondweg Middelburg, excl. Veere |
In 2010 is gestart met een tweede herijking van de Nota Mobiliteit, door middel van de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA). De NMCA wordt uitgevoerd in samenspraak met de regio’s (TK 2009–2010, 31 305, nr. 180). Daarbij is een indicatief inzicht gegeven in de nationale bereikbaarheidsproblematiek op middellange (2020) en lange termijn (2028).
Uit de NMCA is gebleken dat, naar verwachting, de doelen van de Nota Mobiliteit voor 2020 niet overal worden gehaald. In de periode tussen 2020 en 2028 zal de bereikbaarheidsproblematiek verder toenemen rondom Amsterdam, Rotterdam-Den Haag-Gouda, Stedelijk Netwerk BrabantStad en Arnhem-Nijmegen. Aan de Tweede Kamer is een gebiedsuitwerking van de NMCA en een actualisatie toegezegd voor de zomer van 2011.
Mobiliteit wordt ook bevorderd door een betere benutting van de beschikbare wegen. Mobiliteitsprojecten in Utrecht en Nijmegen hadden tot gevolg dat deelnemers 35 à 60% minder ritten in de spits reden dan voorheen. Hiervan reed driekwart op een ander tijdstip en 10 à 20% koos ervoor om thuis te werken.
Beleidsconclusie
In 2010 zijn belangrijke stappen gezet in de verbetering van de bereikbaarheid en de aanpak van files. De Spoedaanpak Wegen is vol op stoom gekomen en daarmee zijn niet alleen veel wegbesluiten genomen, maar is op veel drukke plaatsen in het land de realisatie van extra rijstroken gestart. Daarvan zijn in 2010 ook al de eerste resultaten zichtbaar geworden; in 2011 en 2012 zal het merendeel van de projecten worden opengesteld.
Met het oog op de aantrekkende economie blijft het van belang om te investeren in het verbeteren van de doorstroming en de bereikbaarheid. Na een periode van krimp beleefde Nederland in het laatste deel van 2010 een opleving van de economie. Dit vertaalde zich in een stijging van de files sinds 1 januari 2010 met 6,7%, na een afname van 12% in 2009. Met de maatregelen die in 2010 gestart of gerealiseerd zijn, is een belangrijke impuls geleverd voor een verbeterde bereikbaarheid in de komende jaren. Dit is een belangrijke drager voor de verdere opleving van de economie, zoals die is voorspeld door het CPB.