Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting (3) =(2)-(1) | Realisatie 2009 | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Opbrengst moederdepartement | 22 478 | 43 384 | 20 906 | 38 399 |
– Eigenaar | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Opdrachtgevers | 22 478 | 43 384 | 20 906 | 38 399 |
Opbrengst overige departementen | 0 | 36 | 36 | 0 |
Opbrengst derden | 2 581 | 3 611 | 1 030 | 3 259 |
Rentebaten | 10 | 5 | – 5 | 32 |
Vrijval uit voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 12 | 12 | 273 |
Totaal baten | 25 069 | 47 048 | 21 979 | 41 963 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 23 785 | 45 083 | 21 298 | 39 266 |
– Personele kosten | 15 666 | 24 581 | 8 915 | 23 115 |
– Materiële kosten | 8 119 | 20 502 | 12 383 | 16 151 |
Rentelasten | 59 | 76 | 17 | 102 |
Afschrijvingskosten | 1 213 | 1 877 | 664 | 1 611 |
– Materieel | 221 | 162 | – 59 | 228 |
– Immaterieel | 992 | 1 715 | 723 | 1 383 |
Overige lasten | 0 | 99 | 99 | 47 |
– Dotaties voorzieningen | 0 | 63 | 63 | 0 |
– Bijzondere lasten | 0 | 36 | 36 | 47 |
Totaal lasten | 25 057 | 47 135 | 22 078 | 41 026 |
Saldo van baten en lasten | 12 | – 87 | – 99 | 937 |
Toelichting op de begrotings- en realisatiecijfers 2010
Resultaat
In 2010 is een resultaat van – € 0,087 miljoen gerealiseerd. Dit wordt veroorzaakt door:
• Ongedekte (hogere realisatie) organisatiekosten voornamelijk als gevolg van inhuur van extra (niet doorbelast) personeel € 0,301 miljoen;
• Exploitatietekort bij enkele opdrachten € 0,184 miljoen;
• Hogere productie bij prijs x hoeveelheid opdrachten € 0,380 miljoen;
• Hogere opbrengst derden € 0,081 miljoen;
• Voorziening dubieuze debiteuren van € 0,063 miljoen.
Het verlies wordt ten laste van de exploitatiereserve gebracht. Ter voorkoming van een groter negatief resultaat is in de planning & controlcyclus een vooroverleg opgenomen in het eerste kwartaal met de opdrachtgevers in het kader van de begrotingsvoorbereiding t+1.
Baten
Product | Tarief in € | Geraamde productie aantallen | Realisatie productie aantallen | Meer/minder opbrengst in € | Opbrengst in € inclusief meer/minder |
---|---|---|---|---|---|
RIBIZ | |||||
Beschikkingen | 62 | 11 000 | 11 847 | 10 503 | 692 503 |
Verklaring bureau deel A | 1 827 | 150 | 198 | 17 539 | 291 589 |
Verklaring Cie deel B | 3 556 | 200 | 184 | – 11 379 | 699 821 |
Verklaring deel C Assessment | 8 715 | 60 | 127 | 116 781 | 639 681 |
Frontoffice | 15 | 30 000 | 23 331 | – 20 007 | 429 993 |
Beheer | 1 612 000 | 1 | 1 | – 244 | 1 611 756 |
Gedekt door opbrengst derden | – 880 000 | ||||
3 485 343 | |||||
Farmatec | |||||
Uitvoering Wet Geneesmiddelen prijzen | 194 617 | 2 | 2 | 389 234 | |
Uitvoering GVS | 26 964 | 12 | 12 | 323 568 | |
Vergunningen | 1 803 | 450 | 587 | 811 350 | |
Beheer | 986 000 | 1 | 1 | 986 000 | |
Gedekt door opbrengst derden | – 1 500 000 | ||||
1 010 152 | |||||
RTE | |||||
Definitieve oordelen | 535 | 2 800 | 2 662 | – 7 383 | 1 490 617 |
Beheer | 140 500 | 1 | 1 | 140 500 | |
1 631 117 | |||||
Donorregister | |||||
Beschikking registratie bevestiging | 7,25 | 165 000 | 228 191 | 91 627 | 1 287 877 |
Beschikking mutatie | 18 | 20 000 | 78 163 | 209 387 | 569 387 |
Informatieverstrekking | 18 | 50 000 | 129 089 | 284 720 | 1 184 720 |
Beheer | 1 192 874 | 1 | 1 | 1 192 874 | |
4 234 858 | |||||
Subtotaal | 10 361 470 | ||||
Opbrengst exploitatiebijdragen | 32 287 442 | ||||
Verrekende vooruitontvangen projectgelden | 735 695 | ||||
Totaal opbrengst opdrachtgevers | 43 384 607 |
De opbrengst exploitatiebijdragen bestaat onder andere uit opbrengsten UZI-register (€ 14,3 miljoen, opbrengsten klantenloket elektronisch patiëntendossier (€ 3,6 miljoen), opbrengsten sectorale berichten voorziening in de zorg (€ 5,4 miljoen), opbrengsten toelating zorginstelling (€ 2,9 miljoen) en opbrengsten patiënten-, gehandicapten- en ouderenorganisaties (€ 1,8 miljoen).
De berekening van de meer of minder productie heeft plaatsgevonden conform de in de raamafspraken met de opdrachtgevers vastgestelde afrekensystematiek.
Productie | Verrekening |
---|---|
Minder dan 95% van de raming | -/-20% van het tarief |
Tussen 95% en 100% van de raming | -/-10% van het tarief |
Tussen 100% en 105% van de raming | +10% van het tarief |
meer dan 105% van de raming | +20% van het tarief |
De opbrengsten overige departementen bestaat uit een exploitatiebijdrage van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie voor de uitvoering van het register paraveterinairen.
De opbrengsten derden bestaan uit opbrengsten van het BIG-register, Farmatec (met name farmacievergunningen), Bureau Medicinale Cannabis (BMC), Assessment, IGZ en Kwaliteitsregister.
De opbrengst BMC die afkomstig is van de verkoop van medicinale cannabis aan apothekers is hoger in verband met gestegen verkopen.
De opbrengst Assessment bestaat uit de examengelden van aangemelde kandidaten. Deze dekken deels de kosten van de extern georganiseerde examens.
De rentebate ter grootte van € 0,005 miljoen bestaat uit de rente op het deposito.
De bijzondere bate betreft een batig saldo uit de afrekening over 2007 en 2008 van de kosten voor de werkzaamheden ten behoeve van het project Volksgezondheid, Informatie en Adressen.
Lasten
Onder de apparaatskosten vallen de personele kosten en de materiële kosten.
De gerealiseerde totale personele kosten bedragen € 24,581 miljoen. De toename is voornamelijk het gevolg van de uitbreiding van activiteiten die niet in de begroting waren opgenomen, zoals inhuur uitzendkrachten voor projecten.
De materiële kosten bedragen € 20,501 miljoen. De toename is voornamelijk het gevolg van uitbreiding van activiteiten die niet in de begroting waren opgenomen en een stijging van het aantal gehuurde vierkante meters in verband met de groei van het CIBG.
De rentelasten ter grootte van € 0,076 miljoen bestaan uit de verschuldigde rente op de leningen bij het ministerie van Financiën.
De toename van de afschrijvingskosten is het gevolg van het met terugwerkende kracht activeren van immateriële activa.
De bijzondere lasten bestaan uit de afboeking van een incourant geworden voorraad medicinale cannabis.
Balans 31-12-2010 | Balans 31-12-2009 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 9 115 | 6 518 |
Materiële activa | 570 | 701 |
– Grond en gebouwen | 0 | 0 |
– Installaties en inventarissen | 529 | 658 |
– Overige materiële vaste activa | 41 | 43 |
Voorraden | 273 | 306 |
Debiteuren | 666 | 783 |
Nog te ontvangen en vooruitbetaald | 1 573 | 4 112 |
Liquide middelen | 11 741 | 18 793 |
Totaal activa | 23 938 | 31 213 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 2 154 | 2 241 |
– Exploitatiereserve | 2 241 | 1 304 |
– Verplichte reserve | 0 | 0 |
– Onverdeeld resultaat | – 87 | 937 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 1 575 | 1 284 |
Voorzieningen | 191 | 260 |
Crediteuren | 3 808 | 4 289 |
Nog te betalen en vooruitontvangen | 16 210 | 23 139 |
Totaal passiva | 23 938 | 31 213 |
Toelichting op de balans per 31 december 2010
Louter om een goede vergelijking mogelijk te maken zijn de ter vergelijking opgenomen cijfers 2009 aangepast. Deze aanpassingen betreffen:
1. Als gevolg van het invoeren van de gewijzigde regeling «Baten-lastendiensten 2011» is de wettelijke reserve, ten bedrage van € 2,724 miljoen toegevoegd aan de exploitatiereserve. Om deze reden zijn de vergelijkende cijfers aangepast;
2. In voorgaande jaren hebben investeringen plaatsgevonden in immateriële activa die niet zijn geactiveerd, maar gefinancierd werden met bijdragen van opdrachtgevers. In 2010 is deze activa alsnog geactiveerd en is er een schuld opgenomen, uit hoofde van vooruitontvangen projectgelden, voor hetzelfde bedrag. Dit leidt tot wijzigingen in de vergelijkende cijfers bij de balansposten immateriële vaste activa en kortlopende schulden, beiden nemen toe met € 3,794 miljoen. Tevens leidt deze wijziging tot een aanpassing van de posten opbrengsten en afschrijvingen. Per saldo is het effect op het resultaat nihil.
Eigen Vermogen
Het resultaat over 2009 is toegevoegd aan de exploitatiereserve. De verplichte reserve is op grond van de regeling «Baten-lastendiensten 2011» per 1 januari 2010 komen te vervallen.
Het maximaal toegestane eigen vermogen bedraagt € 1,995 miljoen (5% van de gemiddelde omzet over 2008 tot en met 2010). In 2010 zal de eigenaar aangeven op welke wijze het CIBG de overschrijding van het eigen vermogen van € 0,159 miljoen zal herstellen.
Voorzieningen
Op de voorziening ter dekking van langdurige FPU verplichtingen (2006–2014) is voor 2010 een bedrag van € 0,069 miljoen afgeboekt. Er zijn in 2010 geen dotaties aan de voorziening geweest.
Kasstroomoverzicht
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2)-(1) |
---|---|---|---|
1. Rekening-courant RHB 1-1-2010 | 18 793 | 18 793 | 0 |
2. Totaal operationele kasstroom | – 14 532 | – 3 260 | 11 272 |
3a. Totaal investeringen (-/-) | – 1 225 | – 4 384 | – 3 159 |
3b. Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 42 | 42 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 1 225 | – 4 342 | – 3 117 |
4a. Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 |
4b. Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 |
4c. Aflossingen op leningen (-/-) | – 854 | – 854 | 0 |
4d. Beroep op leenfaciliteit (+) | 1 000 | 1 404 | 404 |
4. Totaal financieringskasstroom | 146 | 550 | 404 |
5. Rekening-courant RHB 31-12-2010 (=1+2+3+4) | 3 182 | 11 741 | 8 559 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Het saldo op de rekening-courant bij de Rijkshoofdboekhouding (RHB) bedraagt conform het saldobiljet van het ministerie van Financiën € 11,741 miljoen.
Er is € 0,072 miljoen geïnvesteerd in materiele activa. Dit betreft investeringen in inventaris en automatisering. De investeringen in immateriële activa bedragen € 4,312 miljoen.
Er is in 2010 € 0,854 miljoen afgelost op de uitstaande leningen. Er zijn twee nieuwe leningen opgenomen van respectievelijk € 1 miljoen voor het project Notis en € 0,404 miljoen voor het project Toeris.
Doelmatigheidsindicatoren
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | |
---|---|---|---|---|
Generiek | ||||
1. Kostprijzen per product (in €) | ||||
– Beschikking BIG-register | 104,90 | 130,00 | 147,00 | 142,00 |
– Vakbekwaamheidsverklaring | 2 122,01 | 1 927,00 | 4 668,00 | 3 556,00 |
– Oordeel RTE | 500,00 | 498,00 | 526,67 | 535,00 |
– Registratie wilsbeschikking donorregister | 7,72 | 6,73 | 8,00 | 7,25 |
– Vergunning Farmatec | 142,15 | 1 353,38 | 1 775,00 | 1 803,00 |
2. Omzet per productgroep (p*q) | ||||
– RIBIZ | 2 422 254 | 3 177 715 | 3 479 702 | 3 485 343 |
– Farmatec | 672 299 | 715 884 | 886 960 | 1 010 152 |
– Oordeel RTE | 951 300 | 1 119 170 | 1 280 462 | 1 631 117 |
– Registratie wilsbeschikking donorregister | 4 189 422 | 3 675 482 | 4 034 101 | 4 234 858 |
– Tuchtcolleges | 3 253 343 | 3 954 781 | 4 178 647 | n.v.t. |
3. Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur) | 173,4 | 195,4 | 206,0 | 226,0 |
4. Saldo van baten en lasten (% van de baten) | – 1,39% | 2,57% | 2,23% | – 0,18% |
Specifiek | ||||
1. Aantallen | ||||
– Aantal beschikkingen BIG register | 10 520 | 11 299 | 11 223 | 11 847 |
– Aantal vakbekwaamheidsverklaringen | 522 | 520 | 416 | 509 |
– Aantal oordelen RTE | 1 993 | 2 221 | 2 505 | 2 662 |
– Aantal geregistreerde wilsbeschikkingen donorregister | 175 718 | 144 009 | 212 145 | 228 191 |
– Aantal verleende vergunningen Farmatec | 1 060 | 467 | 506 | 587 |
2. Aantal klachten / bezwaar en beroep | ||||
– Aantal klachten / bezwaar en beroep m.b.t. vakbekwaamheidverklaringen | 19 | 12 | 17 | 12 |
– Aantal klachten / bezwaar en beroep m.b.t. wilbeschikkingen donorregister | 0 | 1 | 0 | 0 |
3. Doorlooptijden | ||||
– Doorlooptijd oordeel RTE in dagen (wettelijke norm is 42 dagen) | 28 | 32 | 37 | 62 |
– Doorlooptijd wilsbeschikking donorregister (wettelijke norm is 42 dagen) | 28 | 22 | 18 | 31 |
Toelichting doelmatigheidsindicatoren
Kostprijzen per product, vergunning Farmatec
Op grond van de nieuwe Geneesmiddelenwet is het aantal soorten vergunningen en daarmee ook het volume sterk teruggebracht. Als gevolg daarvan is de kostprijs sterk gestegen. Dit is mede het gevolg van relatief hoge vaste (ICT) kosten.
Kostprijzen per product, Oordeel RTE
De kostprijs bij RTE is licht gestegen, omdat de structurele stijging van het productvolume als gevolg van het ontbreken van formatie moest worden afgehandeld door extern (duurder) personeel.
Doorlooptijden
De doorlooptijd van de oordelen bij de Regionale Toetsingscommissie Euthanasie stijgt, omdat de personele bezetting niet evenredig mee groeit (taakstelling) met de sterke stijging van het aantal meldingen (2009 met 28% en 2010 met 18,1%).
De doorlooptijd van wilsbeschikking Donorregister stijgt als gevolg van de sterk verhoogde instroom vanuit de draaggolfcampagne in het laatste kwartaal van 2010.