Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting (3)=(2)-(1) | Realisatie 2009 | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Opbrengst moederdepartement | 31 446 | 33 254 | 1 808 | 23 026 |
– Eigenaar | 3 401 | 3 401 | 0 | 0 |
– Opdrachtgevers | 28 045 | 29 853 | 1 808 | 23 026 |
Opbrengst overige departementen | 630 | 652 | 22 | 622 |
Opbrengst derden | 25 | 214 | 189 | 5 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 1 |
Vrijval uit voorzieningen | 0 | 9 | 9 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 34 |
Totaal baten | 32 101 | 34 129 | 2 028 | 23 688 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 30 128 | 32 314 | 2 186 | 22 407 |
– Personele kosten | 18 066 | 19 457 | 1 391 | 14 927 |
– Materiële kosten | 12 062 | 12 857 | 795 | 7 480 |
Rentelasten | 111 | 83 | – 28 | 75 |
Afschrijvingskosten | 1 320 | 1 270 | – 50 | 994 |
– Materieel | 1 280 | 1 251 | – 29 | 986 |
– Immaterieel | 40 | 19 | – 21 | 8 |
Overige lasten | 542 | 0 | – 542 | 0 |
– Dotaties voorzieningen | 542 | 0 | – 542 | 0 |
– Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 32 101 | 33 667 | 1 566 | 23 476 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 462 | 462 | 212 |
Toelichting op de begrotings- en realisatiecijfers 2010
De verantwoordingcijfers 2009 zijn aangepast. De bijdrage FLO moet conform de regeling «Baten-lastendiensten» rechtstreeks via het eigen vermogen worden geboekt, omdat het geen afspraak is die samenhangt met de opdracht (pxq). De dotatie gaat ook rechtstreeks ten laste van het eigen vermogen. Voor de verantwoording 2009 houdt dat in dat de bijdrage FLO in mindering is gebracht op de omzet moederdepartement en dat de dotatie niet onder de lasten wordt verantwoord.
De vastgestelde begroting 2010 is ten opzichte van de ontwerpbegroting 2010 opgehoogd met een eenmalige investering in het kader van de bouwimpuls (€ 3,4 miljoen). Daarvan is € 0,680 miljoen toegekend bij 2e suppletoire begroting Jeugd en Gezin 2009 (TK 32 222 XVII, nr. 1 t/m 2) en € 2 721 miljoen bij de 1e suppletoire begroting Jeugd en Gezin 2010 (TK 32 395 XVII, nr. 1 t/m 2).
Bij de vergelijking met 2009 dient er op gelet te worden dat er dat jaar sprake was een niet volledig boekjaar en van een lagere behandelcapaciteit (168 plaatsen).
Baten
De opbrengsten van het moederdepartement bestaan uit een bijdrage van Jeugd en Gezin voor de exploitatiekosten (202 plaatsen met een tarief van € 107 000), kapitaallasten en een aantal incidentele bijdragen vanwege bijzondere omstandigheden.
De overige opbrengsten bestaan voornamelijk uit ESF-bijdragen (Europees Sociaal Fonds) in het kader van Workwise (arbeidstoeleiding van gedetineerde jongeren). Het onderwijs dat de jongeren ontvangen wordt bekostigd vanuit de middelen van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).
De dotatie voorziening betreft een dotatie voor kosten van medewerkers die gebruik maken van Functioneel Leeftijdsontslag en is conform de regels direct ten laste van het eigen vermogen geboekt, inclusief de overeenkomstige bijdrage vanuit Jeugd en Gezin.
Lasten
In 2010 vond er in het kader van de bouwimpuls een verbouwing plaats aan de gebouwen van de locatie Den Dolder (kosten € 3,4 miljoen). Deze kosten werden gedekt door incidentele bijdragen vanuit de Rijksoverheid.
De behandelcapaciteit van Almata werd opgehoogd van 168 plaatsen naar 202 plaatsen middels nieuwbouw in de locatie Ossendrecht. De capaciteit kon in 2010 niet geheel gebruikt worden vanwege verbouwingsactiviteiten en een incident. De bezettingscijfers kwamen uit net onder de 90%, waardoor er een terugbetalingsverplichting werd opgenomen.
De personele kosten vallen hoger uit dan verwacht vanwege een grotere behoefte aan externe inhuur door ziekte, overlijden en opleidingstijd vervanging.
Ook de materiële kosten vielen hoger uit dan verwacht, omdat er bij de begroting nog geen duidelijkheid was over de hoogte van de kosten van de beheersdiensten en de ICT (kosten gedekt door aanvullende rijksbijdrage).
De afschrijvingskosten vielen hoger uit, vanwege het versneld afschrijven van een tweetal schepen en van gebruikerszaken Den Dolder.
Balans 31-12-2010 | Balans 31-12-2009 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 45 | 39 |
Materiële activa | 1 653 | 1 867 |
– Grond en gebouwen | 267 | 47 |
– Installaties en inventarissen | 148 | 950 |
– Overige materiële vaste activa | 1 238 | 870 |
Voorraden | 80 | 140 |
Debiteuren | 236 | 35 |
Overige vorderingen | 525 | 685 |
Nog te ontvangen en vooruitbetaald | 59 | 128 |
Liquide middelen | 7 189 | 7 308 |
Totaal activa | 9 787 | 10 202 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 1 392 | 930 |
– Exploitatiereserve | 930 | 718 |
– Verplichte reserve | 0 | 0 |
– Onverdeeld resultaat | 462 | 212 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 240 | 1 520 |
Voorzieningen | 2 271 | 1 413 |
Crediteuren | 1 064 | 735 |
Nog te betalen en vooruitontvangen | 4 820 | 5 604 |
Totaal passiva | 9 787 | 10 202 |
Toelichting op de balans per 31 december 2010
Op 1 februari 2009 is Almata overgegaan van het ministerie van Justitie naar het ministerie voor Jeugd en Gezin. Omdat het ministerie voor Jeugd en Gezin niet over een eigen apparaat beschikte, ressorteerde de instelling onder het ministerie van VWS. Sinds 14 oktober 2010 valt de instelling onder de verantwoordelijkheid van de minister van VWS.
Eigen vermogen
Het saldo van baten en lasten over het exploitatiejaar 2010 van € 0,462 miljoen is in de balans opgenomen per 31-12-2010 als onverdeeld resultaat. Per balansdatum beschikt Almata over een totaal eigen vermogen van € 1,392 miljoen. Dit bedrag ligt onder de grens van 5% van de gemiddelde omzet (circa 1,5 miljoen).
Voorzieningen
De voorzieningen bestaan uit een voorziening ter dekking van de reorganisatiekosten (€ 0,3 miljoen), een voorziening ter dekking van de kosten van de medewerkers die met Functioneel Leeftijdsontslag (FLO) gaan (€ 1,9 miljoen) en een algemene personeelsvoorziening (€ 0,1 miljoen). Aan de voorziening FLO werd in 2010 een bedrag gedoteerd van € 1,3 miljoen via het eigen vermogen en er vond in 2010 een onttrekking plaats van circa € 0,2 miljoen.
De afname van de activa wordt veroorzaakt door reguliere afschrijvingen, beperkte investeringen en door versnelde afschrijving van een tweetal opleidingsschepen (die afgestoten gaan worden).
De liquide middelen bestaan uit het saldo rekening courant Rijkshoofdboekhouding ad € 2,2 miljoen en een deposito van € 5,0 miljoen.
Per 1 februari 2009 heeft Almata ter financiering van de overgenomen activa een lening bij het ministerie van Financiën afgesloten van € 2,7 miljoen. Hiervan staat per balansdatum nog € 0,6 miljoen open, waarvan € 0,35 miljoen is geboekt als schuld op korte termijn.
Kasstroomoverzicht
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2)-(1) |
---|---|---|---|
1. Rekening-courant RHB 1-1-2010 | 7 288 | 7 288 | 0 |
2. Totaal operationele kasstroom | – 2 600 | 586 | 3 186 |
3a. Totaal investeringen (-/-) | – 650 | – 1 060 | – 410 |
3b. Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 150 | 0 | – 150 |
3. Totaal investeringskasstroom | – 500 | – 1 060 | – 560 |
4a. Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 |
4b. Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 1 292 | 1 292 |
4c. Aflossingen op leningen (-/-) | – 703 | – 927 | – 224 |
4d. Beroep op leenfaciliteit (+) | 650 | 0 | – 650 |
4. Totaal financieringskasstroom | – 53 | 365 | 418 |
5. Rekening-courant RHB 31-12-2010 (=1+2+3+4) | 4 135 | 7 179 | 3 044 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
De grootste verschillen met de begroting zitten in het niet aangaan van leningen die wel waren voorzien, een hoger resultaat dan verwacht was en in aanvullende bijdragen ter dekking van de vooraf onduidelijke kosten.
In 2010 werd met name geïnvesteerd in de inrichting van de nieuwe gebouwen in Ossendrecht en in de aanpassing en inrichting van de bestaande gebouwen in Ossendrecht en Den Dolder.
Doelmatigheidsindicatoren
2009 | 2010 | |
---|---|---|
Generiek | ||
1a. Kosten per behandelplek (in € regulier) | 144 553 | 145 509 |
1b. Kosten per behandelplek (in € incidenteel) | 15 897 | 16 827 |
2. Bijdrage per behandelplek (in €) | 141 877 | 147 785 |
3. Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur) | 234,9 | 272,0 |
4. Saldo van baten en lasten (% van de baten) | 0,89% | 1,35% |
Specifiek | ||
1. Gemiddelde verblijfsduur in maanden | 7,4 | 7,2 |
2. Geregistreerde klachten | 368 | 367 |
3. Klachten gegrond verklaard | 11% | 5% |
Toelichting doelmatigheidsindicatoren
Kostprijs per behandelplek
Betreft de integrale kostprijs per plaats (202 plaatsen) inclusief kapitaalslasten en overige bijdragen. De kosten bestaan voor een deel uit incidentele uitgaven voortkomend uit de bouwimpuls. Deze zijn niet in de reguliere bijdrage meegenomen, maar apart opgenomen onder incidenteel.
Gemiddelde verblijfsduur
De gemiddelde verblijfsduur komt uit de op de norm van het streefbeeld jeugdzorgplus, maar wordt enigszins beïnvloed door een relatief hoog aantal onttrekkingen (die geleid hebben tot uitschrijving).
Geregistreerde klachten
Het aantal klachten (conform Registratiewijze bij de Rechtspraak van het OM) is in 2010 gestabiliseerd op het niveau van 2009, maar is hoger dan verwacht voor 2010. Oorzaak ligt grotendeels aan het wennen aan de nieuwe Jeugdzorg plus situatie. Daarnaast is de positie van de vertrouwenspersoon veranderd. De vertrouwenspersoon is vaker op Almata aanwezig en eenvoudiger bereikbaar voor de jongeren.
Om de doelmatigheid goed vorm te geven, wordt gewerkt met de A3 jaarplan methode, gebaseerd op INK, waarin aandacht wordt gegeven aan een viertal resultaatgebieden:
• Productie (waarom bestaan wij, wat zijn onze kernactiviteiten en wat is het volume);
• Kosten (wat hebben wij nodig aan formatie, materiële middelen en processen om alle activiteiten te kunnen realiseren);
• Kwaliteit van de zorg (waarop toetsen onze cliënten de kwaliteit van onze zorgverlening en welke professionele kwaliteitsfactoren vinden wij belangrijk);
• Kwaliteit van de arbeid (waarop toetsen onze medewerkers de kwaliteit van hun werk en waaraan kunnen we zien of het goed gaat).