In het Financieel Beeld Zorg worden verschillende uitgavenbegrippen gehanteerd. De bruto-BKZ-uitgaven zijn de totale uitgaven die worden gefinancierd via opbrengsten uit premieheffing (AWBZ, Zvw), rijksbijdragen, eigenrisico onder de Zvw, eigen-betalingen AWBZ en overige ontvangsten (bijvoorbeeld terugontvangsten die het gevolg zijn van de vaststelling van een subsidieverlening). De zorguitgaven die aan het bovengenoemde budgettaire kader getoetst worden zijn de netto-BKZ-uitgaven, dat wil zeggen de bruto-BKZ-uitgaven verminderd met de BKZ-ontvangsten, te weten de opbrengsten eigenrisico onder de Zvw, eigen-betalingen AWBZ en overige ontvangsten.
Alle tabellen laten de mutaties zien met betrekking tot de financiering. Dat wil zeggen dat hiervoor de gegevens zijn gehanteerd die onder andere door het CVZ worden aangeleverd. Sinds de opstelling van de ontwerpbegroting 2010 (TK 32 123 XVI) is het geraamde uitgaven- en ontvangstenniveau 2010 in de 1e suppletoire begroting 2010 (TK 32 395 XVI) en de 2e suppletoire begroting 2010 (TK 32 565 XVI) bijgesteld.
4.1 Uitgaven en ontvangsten in 2010
De netto-BKZ-uitgaven nemen ten opzichte van de VWS ontwerpbegroting 2010 toe met € 1 908 miljoen. Dit betreft het saldo van verschillende mutaties. De ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten in 2010 wordt in tabel 2 toegelicht.
2010 | |
---|---|
Bruto-BKZ-uitgaven stand ontwerpbegroting 2010 | 59 734,4 |
Actualisering zorguitgaven 2010 | 2 173,2 |
Farmaceutische hulp | – 158,0 |
Maatregel medisch specialisten | – 137,0 |
Intertemporele compensatie medisch specialisten | 33,0 |
Doorwerking korting medisch specialisten | – 28,7 |
Hepatitis B | – 10,0 |
Correctie invoering eigen bijdrage begeleiding | – 80,0 |
Uitzonderingen op pgb-stop 2010 | 13,0 |
Besparingsverlies eigen bijdrage voor functie begeleiding | 12,0 |
Ramingsbijstelling Wtcg | 53,0 |
Resultaat betere afbakening Wtcg | – 36,9 |
Algemene tegemoetkomingen Wtcg | 30,7 |
Macro loon- en prijsbijstelling (CEP tranche 2010) | – 219,8 |
IJklijnmutaties | – 109,9 |
Overige mutaties | 5,9 |
Financieringsmutatie | 424,2 |
Bruto-BKZ-uitgaven stand realisatie 2010 | 61 699,1 |
BKZ-ontvangsten stand ontwerpbegroting 2010 | 2 975,2 |
Actualisering zorguitgaven 2010 | 43,0 |
Correctie invoering eigen bijdrage begeleiding | – 80,0 |
Besparingsverlies eigen bijdrage voor functie begeleiding | – 3,0 |
Terugontvangsten opleidingsfonds | 73,4 |
IJklijnmutaties | 23,7 |
BKZ-ontvangsten stand realisatie 2010 | 3 032,3 |
Netto-BKZ-uitgaven stand ontwerpbegroting 2010 | 56 759,2 |
Netto-BKZ-uitgaven stand realisatie 2010 | 58 666,8 |
Mutatie netto-BKZ-uitgaven t.o.v. stand ontwerpbegroting 2010 | 1 907,6 |
Bron
VWS, NZa productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ voorlopige financieringslasten Zvw en AWBZ.
Bruto-BKZ-uitgaven
Actualisering zorguitgaven 2010
Op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ zijn gedurende het jaar de budgetten en de financiering geactualiseerd, dit betreft echter nog een voorlopig beeld. Uit de totale actualisering komt per saldo een tegenvaller van € 2 173,2 miljoen. Deze tegenvaller bestaat voornamelijk uit hogere uitgaven bij de paramedische zorg (€ 113 miljoen), ziekenhuizen (€ 384 miljoen), medisch specialisten (€ 283 miljoen), ZBC’s (€ 209 miljoen), geneeskundige ggz (€ 317 miljoen), zorg in natura door AWBZ-instellingen (€ 606 miljoen) en de persoonsgebonden budgetten (€ 208 miljoen). Om deze tegenvallers te compenseren zijn maatregelen getroffen, waarvan een deel vanaf 2011 reeds een besparing oplevert. Naast deze hogere uitgaven zijn onder andere de uitgaven bij de geneesmiddelen (€ 155 miljoen) lager dan verwacht.
Paramedische zorg (€ 113 miljoen)
De overschrijding bij de paramedische zorg doet zich voor bij alle sectoren die hieronder vallen: fysiotherapie (€ 90 miljoen), ergotherapie (€ 8 miljoen) en logopedie (€ 14 miljoen). Bij deze sectoren is sprake van een toenemend zorggebruik door toename van de bevolking en een groeiend aantal patiënten. Bij fysiotherapie is een aantal maatregelen genomen (per 1 januari 2011 en per 1 januari 2012, meer consulten voor eigen rekening) om de structurele overschrijdingen terug te dringen. De stijging bij logopedie is een gevolg van meer aandacht voor spraak- en taalstoornissen. Daar komt bij dat huisartsen en schoolartsen steeds vaker doorverwijzen.
Ergotherapie is pas sinds 2005 een verzekerde prestatie en bij relatief veel mensen nog onbekend. Naast de autonome toename kunnen de ingevoerde vrije tarieven een mogelijke oorzaak zijn van de overschrijding.
Ziekenhuizen (€ 384 miljoen)
Op basis van cijfers over 2009 over de budgetten van de NZa (A-segment) en CVZ-cijfers over het B-segment is een overschrijding voor de algemene, categorale en academische ziekenhuizen geconstateerd van € 384 miljoen in 2010. Deze overschrijding wordt deels gemitigeerd door de korting op de honorariumtarieven van medisch specialisten. Deze korting is ook van invloed op de inkomsten van ziekenhuizen. Om de overschrijding op de ziekenhuisuitgaven terug te dringen is de NZa verzocht de ziekenhuisbudgetten per 2011 te korten met 314 miljoen.
Medisch specialisten (€ 283 miljoen)
In 2010 zijn de eerder geconstateerde overschrijdingen bij de medisch specialisten verder opgelopen; in het voorjaar is de extra overschrijding uitgekomen op € 348 miljoen (bovenop de eerdere € 375 miljoen). In het najaar volgde hierop een neerwaartse bijstelling van € 117 miljoen. Naar aanleiding van de maartcijfers 2011 is de overschrijding weer € 52,4 miljoen hoger uitgekomen. Per saldo komt de overschrijding uit op € 283 miljoen (ten opzichte van de eerder verwerkte € 375 miljoen). De totale overschrijding op basis van de cijfers 2008 en 2009 komt hiermee op circa € 658 miljoen.
De oorzaken voor de overschrijdingen bij de medisch specialisten zijn onder andere gelegen in de te hoog vastgestelde compensatiefactor voor ondersteunende specialisten en de normtijden die niet adequaat bleken. Op verzoek heeft de NZa in 2010 de tariefkortingen gedifferentieerd naar specialismen.
In 2010 is met de Orde van Medisch Specialisten een akkoord bereikt over de kostenbeheersing in de overgangsfase naar volledige prestatiebekostiging, voorzien in 2015. Er is een macrobedrag van circa € 2 miljard afgesproken waarbij de NZa is verzocht om dit budget te verdelen over de ziekenhuizen.
ZBC’s (€ 209 miljoen)
Bij de ZBC’s zijn op basis van de cijfers 2009 forse overschrijdingen naar voren gekomen. Nadat in het voorjaar al een overschrijding van € 132 miljoen is geconstateerd, is deze in het najaar verder opgelopen met € 66 miljoen. Na het verwerken van de maartcijfers 2011 is een verdere toename te zien met € 12 miljoen. De totale overschrijding op basis van de cijfers over 2009 komt hiermee uit op € 209 miljoen.
De grote stijging is het gevolg van de groei van het aantal ZBC’s en de toegenomen productie door ZBC’s. In 2010 is verder gewerkt aan het maken van afspraken met ziekenhuizen en ZBC’s over kostenbeheersing.
Geneeskundige ggz (€ 317 miljoen)
De uitgaven in de tweedelijns ggz laten een overschrijding zien van € 317 miljoen. Deze overschrijding is gebaseerd op gegevens van de NZa over de gebudgetteerde instellingen, gegevens van het CVZ over de schadelast van verzekeraars en een onderzoek van Vektis naar de uitgavenontwikkeling bij nieuwe instellingen (begonnen na 2008) en vrijgevestigde psychiaters en psychotherapeuten.
Zorg in natura door AWBZ-instellingen (€ 606 miljoen)
De tegenvaller bij de zorg in natura wordt met name veroorzaakt door een toename van capaciteit waardoor er meer zorg is geleverd. Daarnaast bestaat de tegenvaller uit de kosten van de bonus-malusregeling (€ 60 miljoen) en een stijging van de kapitaallasten van instellingen (€ 100 miljoen).
Pgb’s (€ 208 miljoen)
De vraag naar pgb’s groeide in 2010 veel harder dan voorzien waardoor er gedurende het jaar extra middelen ter beschikking zijn gesteld. Die overschrijding is beperkt door het handhaven van het uitgavenplafond vanaf 1 juli 2010.
Geneesmiddelen (– € 155 miljoen)
De onderschrijding bij de geneesmiddelen in 2010 wordt onder andere veroorzaakt door het doorzetten van het preferentiebeleid en het overige contracteerbeleid van verzekeraars. Daarnaast speelt een rol dat ook de periodieke aanpassing van de maximumprijzen, ook wel Wgp genoemd, meer oplevert dan eerder verwacht.
In tabel 6 staan de uitgaven per sector en in paragraaf 4.4 wordt nader ingegaan op de opbouw en actualisering van de zorguitgaven 2010 en worden de (overige) mutaties na de 2e suppletoire begroting 2010 toegelicht. Voor de overige mutaties wordt verwezen naar de 1e suppletoire begroting 2010 (TK 32 395 XVI, nr. 2) en de 2e suppletoire begroting 2010 (TK 32 565 XVI, nr. 2) verwezen.
Farmaceutische hulp
Dit betreft het saldo van een aantal mutaties. Bij de geraamde uitgaven voor geneesmiddelen was er voor 2010 een reservering opgenomen. Gelet op het budgettaire beeld is in het voorjaar van 2010 besloten deze reservering te laten vervallen en de beschikbare middelen voor 2010 met dit bedrag neerwaarts bij te stellen (€ 53 miljoen). Daarnaast zijn toen lagere uitgaven (€ 220 miljoen) gemeld door de beperking van de aanspraak op slaap- en kalmeringsmiddelen en de effecten van prijsverlagingen (onder andere door het aflopen van patenten en door intensiveringen van het preferentiebeleid). Daarnaast had de NZa besloten de vergoeding die apothekers per receptregel ontvangen per 1 januari 2010 te verhogen (€ 115 miljoen).
Maatregel medisch specialisten
De in 2009 aangekondigde tariefmaatregel van € 375 miljoen (op basis van de overschrijdingen over 2008) is opgehoogd naar € 512 miljoen. In het najaar van 2010 is voor 2011 een tariefmaatregel aangekondigd van € 606 miljoen op basis van de toen beschikbare cijfers over 2009. Bij de verwerking van de tariefskortingen houdt de NZa redelijkerwijs rekening met de consequenties van de differentiatie van de korting per specialisme.
Intertemporele compensatie medisch specialisten
De NZa heeft de korting van medisch specialisten van € 512 miljoen gedifferentieerd in de tarieven verwerkt. Een deel van de korting in 2010 slaat echter neer in 2011. Daarom wordt € 33 miljoen van 2010 intertemporeel gecompenseerd in 2011.
Doorwerking korting medisch specialisten
De overschrijding bij de ziekenhuizen die op basis van NZa- en CVZ-cijfers over 2009 is geconstateerd, valt lager uit als gevolg van de korting op de honorariumtarieven van medisch specialisten in 2010. Door de korting op de tarieven van de medisch specialisten hebben ziekenhuizen minder inkomsten voor hun medisch specialisten in loondienst.
Hepatitis B
Als gevolg van het besluit om (uiterlijk) per 1 januari 2012 de vaccinatie tegen Hepatitis B toe te voegen aan het RVP valt in 2010 € 10 miljoen vrij.
Correctie invoering eigen bijdrage begeleiding
Dit betreft een technische mutatie ten aanzien van de opbrengsten door gedragseffecten van de invoering eigen bijdrage voor begeleiding. Het gaat om een verlaging van de uitgaven en ontvangsten.
Uitzonderingen op pgb-stop 2010
Het betreft de middelen voor uitzonderingsgevallen op het handhaven van het pgb-subsidieplafond vanaf 1 juli 2010. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de motie Van der Veen c.s. (TK 32 123 XVI nr.149).
Besparingsverlies eigen bijdrage voor functie begeleiding
De eigen bijdrage voor de functie begeleiding bij zorg in natura kon pas per 1 juli 2010 worden ingevoerd in plaats van per 1 januari 2010, waardoor een incidentele tegenvaller ontstond van € 12 miljoen.
Ramingsbijstelling Wtcg
Op basis van geactualiseerde berekeningen van Vektis is het aantal mensen dat op grond van zorggebruik in aanmerking komt voor een forfait hoger dan eerder aangenomen. Met het oog hierop wordt de raming structureel met € 53 miljoen verhoogd.
Resultaat betere afbakening Wtcg
Vanaf 2010 is € 50 miljoen structureel beschikbaar om de afbakening van de doelgroep Wtcg (voorstellen Commissie Linschoten) te verbeteren. Een deel van de verbeteringen gaat per 2010 in. De maatregelen hebben een geleidelijke ingroei, waardoor in 2010 een deel van de € 50 miljoen niet is benut.
Algemene tegemoetkomingen Wtcg
Op basis van Zvw-zorggebruik, AWBZ-indicaties en Wmo-zorggebruik wordt door het CAK geïnventariseerd wie er recht heeft op een algemene tegemoetkoming in het kader van de Wtcg. Voorlopige gegevens wijzen er op dat het voor de tegemoetkomingen benodigde bedrag € 31 miljoen hoger is dan eerder geraamd.
Macro loon- en prijsbijstelling (CEP tranche 2010)
De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de meest recente macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan (CEP) 2010 van het Centraal Planbureau (CPB).
IJklijnmutaties
Dit betreft het saldo van diverse mutaties tussen het BKZ en de andere uitgavenkaders Rijksbegroting in engezin (RGB-eng) en Sociale Zekerheid en Arbeidsmarktbeleid (SZA). De meest omvangrijke mutaties betreffen overhevelingen ten gevolge van de compensatie voor de pakketmaatregel AWBZ. Het gaat hier om een overheveling van € 68 miljoen naar de algemene uitkering en van € 34 miljoen naar de integratie-uitkering nadeelgemeenten Wmo. Tevens zijn er middelen overgeheveld naar de VWS-begroting voor huisartsenopleiding (€ 5 miljoen), project herindicaties AWBZ (€ 8 miljoen), ouderenregeling ambulances (€ 11 miljoen), HPV-vaccins (€ 6 miljoen) en kapitaallasten Nederlandse Kanker Instituut (€ 6 miljoen). Tenslotte zijn middelen van de VWS-begroting ontvangen voor de Stimuleringsregeling kleinschalig wonen (€ 25 miljoen) en voor dure woningaanpassingen voor de Wmo (€ 9 miljoen).
Financieringsmutatie
Er is sprake van een zeker tijdsverloop tussen het moment dat de NZa de productieafspraken van partijen ontvangt en de verwerking daarvan in de budgetten en de bevoorschotting van de instellingen. Als gevolg daarvan wijkt de financiering binnen een jaargrens af van de uitgaven (budgetten) in dat jaar. Zo ontstaan zogeheten financieringsachterstanden of -voorsprongen. In 2010 laat de actualisering van de financiering een hogere bijstelling zien dan de actualisering van de budgetten: in 2010 is € 424 miljoen meer gefinancierd.
Overige mutaties
Deze post is het saldo van verschillende mutaties.
BKZ-ontvangsten
Actualisering zorguitgaven 2010
Uit de actualisering van de zorguitgaven blijkt dat de eigen betalingen in de AWBZ per saldo (intra- en extramuraal) € 43 miljoen hoger zijn uitgevallen dan geraamd.
Correctie invoering eigen bijdrage begeleiding
Dit betreft een technische mutatie ten aanzien van de opbrengsten door gedragseffecten van de invoering eigen bijdrage voor begeleiding. Het gaat om een verlaging van de uitgaven en ontvangsten.
Besparingsverlies eigen bijdrage voor functie begeleiding
De eigen bijdrage voor de functie begeleiding bij zorg in natura is pas per 1 juli 2010 ingevoerd in plaats van per 1 januari, waardoor een tegenvaller in de ontvangsten ontstond van € 3 miljoen.
Terugontvangsten opleidingsfonds
Betreft terugontvangsten uit hoofde van vaststelling van subsidies voor de zogenaamde eerste en tweede tranche die in eerdere jaren zijn verleend.
IJklijnmutaties
De ontvangsten als gevolg van de aan wanbetalers opgelegde bestuursrechterlijke premie van € 23,7 miljoen worden toegevoegd aan het Zorgverzekeringsfonds. Met Financiën is voor het jaar 2010 afgesproken dat op basis van gegevens van het CVZ ten aanzien van dat deel van de ontvangsten die betrekking hebben op de opslag van 30% in de bestuursrechterlijke premie de ontvangstenraming op de VWS-begroting verlaagd kan worden onder gelijktijdige verhoging van de premie-ontvangsten op dit artikel.
Overige mutaties
Deze post is het saldo van verschillende mutaties.
BKZ
Het BKZ is door het kabinet Balkenende IV vastgesteld in het coalitieakkoord. Gedurende een kabinetsperiode verandert dit kader in principe niet meer, afgezien van ijklijnmutaties, nominale bijstellingen en technische bijstellingen. De ijklijnmutaties betreffen zoals eerder beschreven verschuivingen van uitgaven tussen de verschillende kaders.
De nominale bijstelling is het aanpassen van het kader aan de ontwikkeling van de prijs nationale bestedingen (pNB). Hierdoor beweegt het kader mee met een hogere of lagere prijsontwikkeling. Sinds het opstellen van het coalitieakkoord is de verwachte prijsontwikkeling licht gedaald (€ 0,2 miljard), waardoor het kader lager uitvalt. Daarnaast is het kader neerwaarts aangepast als gevolg van technische bijstellingen. In het Aanvullende Beleidsakkoord van maart 2009 heeft het kabinet vastgelegd dat vanaf de ontwerpbegroting 2009 de uitgavenkaders gecorrigeerd worden voor macro-economische ontwikkelingen (– € 0,8 miljard). Dit houdt in dat het kader aangepast wordt aan het verschil tussen de ontwikkeling van de prijs nationale bestedingen en de daadwerkelijke ontwikkeling van de lonen en prijzen in de zorg (dit is de zogenaamde ruilvoet).
Als gevolg van alle hierboven genoemde ontwikkelingen is het kader voor 2010 € 353 miljoen lager dan in de ontwerpbegroting 2010.
Tabel 3 geeft een overzicht van de bijstelling van het BKZ. Sinds de 2e suppletoire begroting 2010 is het kader met € 8,8 miljoen neerwaarts bijgesteld.
2010 | |
---|---|
BKZ ontwerpbegroting 2010 | 57 415,6 |
Macro loon- en prijsbijstellingen (CEP tranche 2010) | – 219,8 |
IJklijnmutaties gemeld in de 1e suppletoire begroting 2010 | – 86,0 |
BKZ 1e suppletoire begroting 2010 | 57 109,8 |
IJklijnmutaties gemeld in de 2e suppletore begroting 2010 | – 38,8 |
BKZ 2e suppletoire begroting 2010 | 57 071,0 |
IJklijnmutaties gemeld in de realisatie 2010 | – 8,8 |
BKZ realisatie 2010 | 57 062,2 |
Bron
VWS
Tabel 4 6 geeft de ontwikkeling van de uitgaven en ontvangsten onder het BKZ weer.
Bruto BKZ uitgaven | BKZ ontvangsten | Netto BKZ uitgaven | BKZ | Overschrijding (+) / onderschrijding (-) | |
---|---|---|---|---|---|
(Bruto) | (Eigen betalingen) | (Netto) | |||
a | b | c=a-b | d | e=c-d | |
Stand ontwerpbegroting 2010 | 59 734 | 2 975 | 56 759 | 57 416 | – 656 |
Stand 1e suppletoire begroting | 60 548 | 2 885 | 57 663 | 57 110 | 553 |
Stand 2e suppletoire begroting | 60 867 | 2 929 | 57 938 | 57 071 | 867 |
Stand realisatie 2010 | 61 699 | 3 032 | 58 667 | 57 062 | 1 605 |
Mutatie t.o.v. stand ontwerpbegroting 2010 | 1 965 | 57 | 1 908 | – 353 | 2 261 |
Bron
VWS, NZa productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ voorlopige financieringslasten Zvw en AWBZ.
Als gevolg van ijklijnmutaties, een daling van de verwachte loon- en prijsontwikkeling en de tegenvallers die volgen uit de actualisering van de zorguitgaven, zijn de bruto-BKZ-uitgaven (€ 1 965 miljoen), -ontvangsten (– € 57 miljoen) en dus ook netto-BKZ-uitgaven (€ 1 908 miljoen) toegenomen.
Ten opzichte van het BKZ is er sprake van een overschrijding van € 1,6 miljard. De totale mutatie ten opzichte van de stand ontwerpbegroting 2010 is circa € 2,3 miljard.
4.2 Uitgavenontwikkeling in de jaren 2007 t/m 2010
Tabel 5 laat een overzicht zien van de bruto-BKZ-uitgaven, op artikelniveau, in de jaren 2007 tot en met 2010.
Het totaal van de premiegefinancierde zorguitgaven is € 320 miljoen hoger dan het totaal van de bruto-BKZ-uitgaven. Deze € 320 miljoen betreft de middelen die in het kader van het stimuleringspakket uit het aanvullend beleidsakkoord voor de bouw in de zorg beschikbaar zijn gesteld. Deze middelen zijn niet relevant voor het BKZ.
Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | |
---|---|---|---|---|
41 Volksgezondheid | 109,8 | 107,5 | 99,8 | 95,3 |
42 Gezondheidszorg | 26 237,2 | 31 526,3 | 33 971,1 | 34 892,7 |
43 Langdurige zorg | 22 420,0 | 21 536,8 | 22 930,6 | 23 983,2 |
44 Maatschappelijke ondersteuning | 162,6 | 171,7 | 178,1 | 180,1 |
99 Nominaal en onvoorzien | – | – | – | – |
Wmo (gemeentefonds) | 1 410,6 | 1 474,6 | 1 533,2 | 1 541,0 |
Opleidingsfonds (begroting VWS) | 636,4 | 783,0 | 824,0 | 839,3 |
Wtcg (begroting VWS) | – | – | – | 487,5 |
BES-eilanden (begroting VWS) | – | – | – | – |
Begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven | – | – | – | – |
Totaal | 50 976,6 | 55 599,9 | 59 536,8 | 62 019,1 |
Bron
VWS, NZa productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ voorlopige financieringslasten Zvw en AWBZ.
De groei van de uitgaven tussen de verschillende jaren vindt zijn oorsprong in de jaarlijkse volumegroei (ruimte) en de nominale bijstelling. Daarnaast worden de zorguitgaven een aantal keren per jaar geactualiseerd. Dit gebeurt aan de hand van budgetgegevens van de NZa en financieringsgegevens van het CVZ. Voor het jaar 2010 laten deze cijfers overschrijdingen zien bij onder andere de eerstelijnszorg, ziekenhuizen, medisch specialisten, ZBC’s, de geneeskundige ggz, grensoverschrijdende zorgverlening, multidisciplinaire zorgverlening, de pgb’s en de zorg in natura door AWBZ instellingen. Om deze overschrijdingen terug te dringen zijn/worden maatregelen getroffen, waarvan een deel vanaf 2011 reeds een besparing oplevert.
4.3 Overzicht op sectorniveau
Onderstaande tabel betreft een overzicht van de financiële ontwikkeling in 2010 onderverdeeld per sector. De opbouw van deze ontwikkeling wordt in paragraaf 4.4 weergegeven.
Ontwerpbegroting 2010 a | Mutaties 2010 b | Realisatie 2010 c=a+b | ||
---|---|---|---|---|
41 | Volksgezondheid | 107,8 | – 12,5 | 95,3 |
Preventieve zorg (uitvoeren Rijksvaccinatieprogramma) | 108,5 | – 13,2 | 95,3 | |
Volksgezondheid onverdeeld | – 0,7 | 0,7 | 0,0 | |
42 | Gezondheidszorg | 33 346,8 | 1 545,9 | 34 892,7 |
Huisartsen en geïntegreerde eerstelijnszorg | 2 014,7 | 204,3 | 2 219,0 | |
Tandheelkunde en tandheelkundige specialistische zorg | 787,4 | 89,3 | 876,7 | |
Paramedische zorg | 603,8 | 127,1 | 730,9 | |
Verloskunde en kraamzorg | 436,9 | 19,9 | 456,8 | |
Dieetadvisering | 35,5 | 18,6 | 54,1 | |
Extramurale zorg onverdeeld | 34,9 | – 34,9 | 0,0 | |
Algemene en categorale ziekenhuizen | 11 082,5 | 743,2 | 11 825,7 | |
Academische ziekenhuizen | 2 849,4 | 35,2 | 2 884,6 | |
Medisch specialisten | 1 676,9 | 401,6 | 2 078,5 | |
ZBC's | 341,6 | 91,5 | 433,1 | |
Overig curatieve zorg | 570,8 | 49,2 | 620,0 | |
Academische component | 606,2 | 40,8 | 647,0 | |
Ziekenhuizen en medisch specialisten onverdeeld | 557,8 | – 397,8 | 160,0 | |
Overig curatieve zorg onverdeeld | 23,1 | – 23,1 | 0,0 | |
Ambulancevervoer | 431,5 | 39,9 | 471,4 | |
Overig ziekenvervoer | 116,5 | 0,8 | 117,3 | |
Ziekenvervoer onverdeeld | 5,5 | – 5,5 | 0,0 | |
Farmaceutische hulp | 5 521,9 | – 306,7 | 5 215,2 | |
Hulpmiddelen | 1 385,6 | 8,7 | 1 394,3 | |
Geneeskundige ggz door instellingen | 3 266,4 | 278,8 | 3 545,2 | |
Geneeskundige ggz door vrijgevestigden | 156,8 | 195,1 | 351,9 | |
Geneeskundige ggz onverdeeld | 108,9 | – 108,9 | 0,0 | |
Grensoverschrijdende zorg | 467,0 | 97,5 | 564,5 | |
Beheerskosten uitvoeringsorganen Zvw | 5,5 | 0,1 | 5,6 | |
Multidisciplinaire zorgverlening* | 259,7 | – 18,8 | 240,9 | |
43 | Langdurige zorg | 22 484,6 | 1 498,6 | 23 983,2 |
Geestelijke gezondheidszorg AWBZ | 1 558,2 | 121,3 | 1 679,5 | |
Gehandicaptenzorg | 6 009,8 | 540,5 | 6 550,3 | |
Verpleging en verzorging | 12 338,9 | 811,3 | 13 150,2 | |
Persoonsgebonden budgetten | 2 260,8 | – 103,3 | 2 157,5 | |
Bovenbudgettaire vergoedingen | 113,8 | 16,7 | 130,5 | |
Subsidies langdurige zorg | 76,0 | – 2,6 | 73,4 | |
Beheerskosten/diversen AWBZ | 247,9 | – 6,1 | 241,8 | |
Langdurige zorg onverdeeld | – 120,8 | 120,8 | 0,0 | |
44 | MEE-instellingen | 178,0 | 2,1 | 180,1 |
MEE-instellingen | 178,0 | 2,1 | 180,1 | |
99 | Nominaal en onvoorzien | 934,8 | – 934,8 | 0,0 |
Nominaal en onvoorzien | 934,8 | – 934,8 | 0,0 | |
Wmo (gemeentefonds) | 1 626,6 | – 85,6 | 1 541,0 | |
Opleidingsfonds (begroting VWS) | 839,7 | – 0,4 | 839,3 | |
Wtcg (begroting VWS) | 499,3 | – 11,8 | 487,5 | |
BES-eilanden (begroting VWS) | – | – | – | |
Begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven | 36,8 | – 36,8 | 0,0 | |
Totaal | 60 054,4 | 1 964,7 | 62 019,1 |
Bron
VWS, NZa productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ voorlopige financieringslasten Zvw en AWBZ.
De beschikbare middelen per sector zijn in de ontwerpbegroting meestal lager en in sommige gevallen hoger dan de werkelijke beschikbare middelen. Dit heeft te maken met de artikelen «onverdeeld» en «nominaal en onvoorzien». Ten tijde van de ontwerpbegroting 2010 stonden op deze artikelen met name de beschikbare volumegroei (ruimte) en de nominale bijstelling 2010 gereserveerd. Deze zijn inmiddels aan de betreffende sectoren toegedeeld. Ook hebben er herschikkingen van middelen tussen de artikelen plaatsgevonden. Daarnaast is het beeld voor 2010 geactualiseerd bij de 1e en 2e suppletoire begroting 2010 en voor de realisatie 2010. In de volgende paragraaf worden de diverse mutaties ná de 2e suppletoire begroting 2010 toegelicht.
4.4 Toelichting per artikel
Deze paragraaf bevat een toelichting per artikel op de mutaties die betrekking hebben op het jaar 2010. Voor een meer gedetailleerde toelichting op de ontwerpbegroting 2010 (TK 32 123 XVI) de 1e suppletoire begroting 2010 (TK 32 395 XVI) en de 2e suppletoire begroting 2010 (TK 32 565 XVI) wordt verwezen naar de betreffende publicaties. Alleen mutaties na de 2e suppletoire begroting 2010 die groter zijn dan € 10 miljoen worden toegelicht, tenzij de mutatie een aanvullende toelichting behoeft. De overige en technische mutaties betreffen een saldo van kleinere mutaties en worden niet beschreven. De financieringsmutatie is in paragraaf 4.1 reeds toegelicht.
Uitgaven | 2010 |
---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 107,8 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
Financieringsmutatie | – 15,7 |
Stand 1e suppletoire begroting | 92,1 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Actualisering zorguitgaven | – 5,0 |
1. Nominaal tranche 2010 | – 0,2 |
Stand 2e suppletoire begroting | 86,9 |
Mutaties realisatie: | |
Financieringsmutatie | 8,4 |
Stand realisatie 2010 | 95,3 |
Toelichting mutaties realisatie:
n.v.t
Uitgaven | 2010 |
---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 33 346,8 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Actualisering zorguitgaven | 1 014,7 |
2. FLO-middelen | 8,0 |
3. Maatregel medisch specialisten | – 137,0 |
4. Farmaceutische hulp | – 158,0 |
5. Verloskundige zorg | 10,0 |
6. Huisartsen | 7,0 |
Financieringsmutatie | – 75,2 |
Stand 1e suppletoire begroting | 34 016,3 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Actualisering zorguitgaven | 66,3 |
2. Intertemporele compensatie korting medisch specialisten | 33,0 |
3. Doorwerking korting medisch specialisten | – 28,7 |
4. Chronische keten dbc's | – 13,9 |
5. Niet indexeren vrije beroepsbeoefenaren | 57,5 |
6. Nominale tranche 2010 | 205,8 |
Overige mutaties | 3,9 |
Stand 2e suppletoire begroting | 34 340,2 |
Mutaties realisatie: | |
1. Actualisering zorguitgaven | 444,2 |
Financieringsmutatie | 81,0 |
Overige mutaties | 27,3 |
Stand realisatie 2010 | 34 892,7 |
Toelichting mutaties realisatie:
1. Op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ zijn de zorguitgaven 2010 geactualiseerd. Dit betreft echter nog een voorlopig beeld. Uit de huidige actualisering volgt een tegenvaller van € 444,2 miljoen. Deze tegenvaller bestaat voornamelijk uit hogere uitgaven bij de huisartsenzorg (€ 45 miljoen), paramedische zorg (€ 49 miljoen), verloskunde en kraamzorg (€ 4 miljoen), dieeetadvisering (€ 12 miljoen), ziekenhuizen (€ 23 miljoen), medisch specialisten (€ 52 miljoen), ZBC's (€ 12 miljoen), overige curatieve zorg (€ 21 miljoen), geneeskundige ggz (€ 255 miljoen), grensoverschrijdende zorg (€ 73 miljoen), multidisciplinaire zorgverlening (€ 70 miljoen), ziekenvervoer (€ 27 miljoen). Naast deze hogere uitgaven zijn de uitgaven bij de geneesmiddelen (€ 155 miljoen), de tandheelkundige zorg (€ 36 miljoen) en de hulpmiddelen (€ 6 miljoen) gedaald.
Uitgaven | 2010 |
---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 22 484,6 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Actualisering zorguitgaven | 558,4 |
2. Correctie invoering eigen bijdrage begeleiding | – 80,0 |
3. Stimuleringsregeling kleinschalig wonen | 24,8 |
4. SVB | – 5,0 |
5. Besparingsverlies eigen bijdrage voor functie begeleiding | 12,0 |
Financieringsmutatie | 46,3 |
Stand 1e suppletoire begroting | 23 041,1 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Actualisering zorguitgaven | 220,2 |
2. Uitzonderingen op pgb-stop in 2010 | 13,0 |
3. Nominale tranche 2010 | 287,0 |
Financieringsmutatie | 37,1 |
Overige mutaties | – 0,8 |
Stand 2e suppletoire begroting | 23 597,6 |
Mutaties realisatie: | |
1. Actualisering zorguitgaven | 6,2 |
Financieringsmutatie | 379,4 |
Stand realisatie 2010 | 23 983,2 |
Toelichting mutaties realisatie:
1. Op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ zijn de zorguitgaven 2010 geactualiseerd, dit betreft echter nog een voorlopig beeld. Uit de huidige actualisering volgt een tegenvaller van € 6,2 miljoen. Deze tegenvaller bestaat voornamelijk uit hogere uitgaven bij de pgb's (€ 14 miljoen) en de beheerskosten (€ 2 miljoen). Naast deze hogere uitgaven zijn de uitgaven bij de bovenbudgettaire vergoedingen in de AWBZ (€ 6 miljoen) en de subsidies (€ 4 miljoen) gedaald.
Uitgaven | 2010 |
---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 178,0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
n.v.t. | n.v.t. |
Stand 1e suppletoire begroting | 178,0 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Nominale tranche 2010 | 2,7 |
Stand 2e suppletoire begroting | 180,7 |
Mutaties realisatie: | |
1. Actualisering zorguitgaven | – 0,6 |
Stand realisatie 2010 | 180,1 |
Toelichting mutaties realisatie:
1. Op basis van de gegevens van het CVZ zijn de zorguitgaven 2010 geactualiseerd, dit betreft echter nog een voorlopig beeld. Uit de huidige actualisering volgen lagere uitgaven van € 0,6 miljoen.
Uitgaven | 2010 |
---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 934,8 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Actualisering zorguitgaven | – 88,8 |
2. Aanpassing raming loon- en prijsbijstelling | – 211,4 |
3. FLO-middelen | – 8,0 |
Overig | 5,0 |
Stand 1e suppletoire begroting | 631,6 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. HPV-vaccinatie | – 6,0 |
2. Hepatitis B | – 10,0 |
3. BES-eilanden | – 1,5 |
4. Niet indexeren vrije beroepsbeoefenaren | – 57,5 |
5. Chronische keten dbc’s | 13,9 |
6. Nominaal tranche 2010 | – 491,7 |
Overige mutaties | – 39,5 |
Stand 2e suppletoire begroting | 39,3 |
Mutaties realisatie: | |
1. Actualisering zorguitgaven | – 21,0 |
Overige mutaties | – 18,3 |
Stand realisatie 2010 | 0,0 |
Toelichting mutaties realisatie:
1. Op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ zijn de zorguitgaven 2010 geactualiseerd, dit betreft echter nog een voorlopig beeld. Uit de huidige actualisering volgen lagere uitgaven van € 21 miljoen.
Ontvangsten | 2010 |
---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 2 975,2 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Actualisering zorguitgaven | – 37,0 |
2. Correctie invoering eigen voor bijdrage begeleiding | – 80,0 |
3. Besparingsverlies eigen bijdrage functie Begeleiding | – 3,0 |
Stand 1e suppletoire begroting | 2 855,2 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Ontvangsten wanbetalers | 20,9 |
Stand 2e suppletoire begroting | 2 876,1 |
Mutaties realisatie: | |
1. Actualisering zorguitgaven | 80,0 |
Overige mutaties | 2,8 |
Stand realisatie 2010 | 2 958,9 |
Toelichting mutaties realisatie:
1. Uit de actualisering van de zorguitgaven blijkt dat de eigen betalingen in de AWBZ € 80 miljoen hoger zijn uitgevallen dan geraamd.
Uitgaven | 2010 |
---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 1 626,6 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Actualisering zorguitgaven | 6,6 |
2. Dure woningaanpassingen | 9,0 |
3. Algemene uitkering Gemeentefonds | – 68,0 |
4. Integratie-uitkering nadeelgemeenten Wmo | – 34,0 |
5. Uitvoeringskosten | 2,8 |
6. Compensatie gemeenten | 2,0 |
Overig | – 0,4 |
Stand 1e suppletoire begroting | 1 544,6 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
n.v.t. | n.v.t. |
Stand 2e suppletoire begroting | 1 544,6 |
Mutaties realisatie: | |
Overige mutaties | – 3,6 |
Stand realisatie 2010 | 1 541,0 |
Toelichting mutaties realisatie:
n.v.t
Uitgaven | 2010 |
---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 839,7 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Huisartsenopleiding | – 5,0 |
2. Bijstelling opleidingsfonds | 10,3 |
Stand 1e suppletoire begroting | 845,0 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
n.v.t. | n.v.t. |
Stand 2e suppletoire begroting | 845,0 |
Mutaties realisatie: | |
Overige mutaties | – 5,7 |
Stand realisatie 2010 | 839,3 |
Toelichting mutaties realisatie:
n.v.t.
Ontvangsten | 2010 |
---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 0,0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Terugontvangsten | 30,0 |
Stand 1e suppletoire begroting | 30,0 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Terugontvangsten | 23,0 |
Stand 2e suppletoire begroting | 53,0 |
Mutaties realisatie: | |
1. Terugontvangsten opleidingsfonds | 20,4 |
Stand realisatie 2010 | 73,4 |
Toelichting mutaties realisatie:
1. Ontvangsten meevaller opleidingsfonds. De hogere terugontvangsten zijn het gevolg van de vaststelling van de subsidieverlening eerste en tweede tranche uit eerdere jaren.
Uitgaven | 2010 |
---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 499,3 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Resultaat betere afbakening | – 36,9 |
2. Ramingsbijstelling | 53,0 |
Stand 1e suppletoire begroting | 515,4 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Algemene tegemoetkomning Wtcg | 30,7 |
Overige mutaties | 5,0 |
Stand 2e suppletoire begroting | 551,1 |
Mutaties realisatie: | |
1. Actualisering zorguitgaven | – 63,6 |
Stand realisatie 2010 | 487,5 |
Toelichting mutaties realisatie:
1. Door vertragingen in de uitbetaling van de tegemoetkomingen in het kader van de Wet chronisch zieken en gehandicapten is in 2010 sprake van lagere uitgaven dan geraamd.
Uitgaven | 2010 |
---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 0,0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
n.v.t. | n.v.t. |
Stand 1e suppletoire begroting | 0,0 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. BES-eilanden | 1,5 |
Stand 2e suppletoire begroting | 1,5 |
Mutaties realisatie: | |
1. Actualisering zorguitgaven | – 1,5 |
Stand realisatie 2010 | 0,0 |
Toelichting mutaties realisatie:
1. Betreft onderuitputting door niet tot betaling gekomen verplichtingen en vertragingen in projecten BES-eilanden.
Uitgaven | 2010 |
---|---|
Stand ontwerpbegroting 2010 | 36,8 |
Mutaties 1e suppletoire begroting: | |
1. Aanpassing raming loon- en prijsbijstelling | – 8,4 |
2. Inzet reserve AWBZ-knelpunten | – 4,0 |
3. Niet uitkeren loon- en prijsbijstelling | – 20,5 |
Stand 1e suppletoire begroting | 3,9 |
Mutaties 2e suppletoire begroting: | |
1. Nominale tranche 2010 | – 3,6 |
Overige mutaties | – 0,3 |
Stand 2e suppletoire begroting | 0,0 |
Mutaties realisatie: | |
n.v.t. | n.v.t |
Stand realisatie 2010 | 0,0 |
Bron
VWS, NZa productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens, CVZ voorlopige financieringslasten Zvw en AWBZ.
Toelichting mutaties realisatie:
n.v.t