Deze bijlage geeft een beeld van de uitgaven (voor baten-lastendiensten de kosten) voor inkoop van adviseurs en tijdelijk personeel (inhuur externen) conform de rijksbrede definitie in de Rijksbegrotingsvoorschriften 2011. Het betreft de inhuur externen bij het kerndepartement, de adviesraden, de inspecties, het SCP en de baten-lastendiensten.
Programma- en apparaatskosten | |
1. Interim-management | 2 361 |
2. Organisatie- en formatieadvies | 1 126 |
3. Beleidsadvies | 4 765 |
4. Communicatieadvisering | 5 669 |
Beleidsgevoelig (som 1 t/m 4) | 13 921 |
5. Juridisch advies | 2 616 |
6. Advisering opdrachtgevers automatisering | 10 967 |
7. Accountancy, financiën en administratieve organisatie | 1 818 |
Beleidsondersteunend (som 5 t/m 7) | 15 401 |
8. Uitzendkrachten (formatie & piek) | 34 784 |
Ondersteuning bedrijfsvoering | 34 784 |
Totaal uitgaven inhuur externen | 64 107 |
Toelichting
Bovenstaand overzicht geeft een beeld van de uitgaven (voor de baten-lastendiensten de kosten) voor inkoop van adviseurs en tijdelijk personeel (inhuur externen) conform de rijksbrede definitie in de Rijksbegrotingsvoorschriften 2011.
Het percentage uitgaven inhuur externen bedraagt 17,4% 8 en is hoger dan de norm van 13%. Dit wordt vooral veroorzaakt door het aandeel van de inhuur van externen bij de grote baten-lastendiensten (RIVM, NVI, ACBG en CIBG).
Bij het RIVM is de totale externe inhuur in 2010 (€ 19,0 miljoen) gestegen ten opzichte van 2009 (€ 17,3 miljoen). Het inhuurpercentage is hierdoor uitgekomen op 16,9%. In 2009 bedroeg dit percentage 15,9%. Dit heeft vrijwel geheel te maken met de externe inhuur die voor het realiseren van verandertrajecten nodig is en de tijdelijke inhuur op vacatures bij uit te plaatsen onderdelen.
Bij het CIBG is de toename aan inhuur externen veroorzaakt door de tijdelijke inhuur van een fulltime communicatieadviseur, inzet van extra capaciteit in verband met sterke toename van het aantal meldingen aan Regionale Toetsingscommissies Euthanasie, inhuur van externe testcapaciteit voor de organisatie en het klantenloket elektronisch patiëntendossier, inhuur uitzendkrachten voor de uitrol UZI-passen en certificaten, extra werklast Toelating Zorginstellingen en externe ondersteuning bedrijfsvoering.
De realisatie bij het NVI is in 2010 op 28,3% uitgekomen. Dit is hoger dan in de begroting en het jaarplan is voorzien. Door het stringente personeelsbeleid en de verhoogde uitstroom richting RIVM moet NVI meer externe inhuur plegen voor reguliere activiteiten. Daarnaast is de inhuur van specifieke expertise voor de transitie groter dan voorzien.