Op grond van richtlijn nr. 91 /440/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschap van 29 juli 1991 wordt de taakorganisatie ProRail belast met beheer en onderhoud van de landelijke railinfrastructuur.
De subsidie aan ProRail wordt jaarlijks vastgesteld met een beschikking overeenkomstig het bepaalde in de Wet en Besluit Infrastructuurfonds. De subsidie wordt door ProRail aangewend voor het in goede gebruikstoestand houden van de landelijke infrastructuur. Een deel van de kapitaallasten betreft de rentekosten en aflossingen van de leningen van ProRail voor uitbreidingsinvesteringen.
Per 1 januari 2008 wordt ProRail aangestuurd op output. Dat betekent dat de minister van IenM afspraken maakt met ProRail over de te realiseren prestaties op basis van een resultaatsverplichting. Die prestaties worden jaarlijks opgenomen in het beheerplan van ProRail. De minister van IenM moet instemmen met onderdelen van het beheerplan, waaronder de prestaties, en bespreekt het beheerplan met de Tweede Kamer. In 2011 zijn de volgende prestaties overeengekomen en gerealiseerd:
Realisatie 2011 | Grenswaarde | Realisatie 2010 | |
---|---|---|---|
Reizigerstevredenheid over reinheid stations | 58% | (min) 55% | 58% |
Reizigerstevredenheid over sociale veiligheid overdag | 91% | (min) 90% | 90% |
Reizigerstevredenheid over sociale veiligheid ‘s avonds | 60% | (min) 58% | 58% |
Reizigerstevredenheid over reisinformatie bij ontregelingen | 52% | (min) 56% | 54% |
Beschikbaarheid | 99,39% | (min) 99,45% | 99,55% |
Niet beschikbaarheid: onderhoudstijd | 0,50% | (max) 0,34% | 0,25% |
Niet beschikbaarheid: storingstijd | 0,11% | (max) 0,21% | 0,20% |
Geleverde treinpaden aan alle reizigersvervoerders | 98,7% | (min) 98,0% | 97,8% |
Deels gerealiseerde treinpaden aan alle reizigersvervoerders | 66,7% | (min) 60,0% | 59,4% |
Capaciteitsverdeling | 99,8% | 99,6% | 99,8% |
Toegankelijkheid: % maatregelen | 83% | 83% | 74% |
Toelichting:
In 2011 realiseerde ProRail op diverse vlakken een verbetering in de operationele prestaties, resulterend in meer geleverde treinpaden en minder storingen. Voor drie KPI’s heeft ProRail de overeengekomen grenswaarden niet gerealiseerd: KPI Onderhoudstijd, KPI Beschikbaarheid en KPI Reizigerstevredenheid over reisinformatie bij ontregelingen.
KPI Onderhoudstijd en KPI Beschikbaarheid
Prorail heeft in 2011 een aantal grote verbouwingsactiviteiten van de spoorweginfrastructuur en stations (Sporen in Arnhem, NSP’s en SAAL) uitgevoerd. Prorail houdt er in zijn planningen rekening mee dat er door onvoorziene omstandigheden werkzaamheden niet kunnen worden uitgevoerd. In 2011 hebben zich echter nauwelijks onvoorziene omstandigheden voorgedaan. Hierdoor heeft Prorail meer werkzaamheden uitgevoerd dan gepland. Doordat de grenswaarde voor de KPI Onderhoudstijd gebaseerd is op de planning van Prorail heeft ProRail deze grenswaarde overschreden. Wanneer er werkzaamheden aan het spoor worden uitgevoerd is dit spoor niet beschikbaar voor treinverkeer. Hierdoor is ook de grenswaarde voor KPI Beschikbaarheid niet gehaald.
ProRail heeft dit vroegtijdig voorzien en aan IenM gemeld. IenM heeft ProRail vervolgens aangegeven er belang aan te hechten dat de verbouwings-werkzaamheden gewoon moesten blijven doorgaan. Met de klantcampagne «Van A naar Beter spoor» en door goede samenwerking met de vervoerders in het bieden van alternatief vervoer heeft ProRail de overlast voor de reiziger tijdens deze werkzaamheden tot een minimum kunnen beperken.
KPI Reizigerstevredenheid over reisinformatie bij ontregelingen
Ondanks de genomen maatregelen in de eerdere kwartalen van 2011 is de grenswaarde voor reizigerstevredenheid over reisinformatie niet gehaald. Met name de waardering op de grote stations, die zwaar wegen in de meting en veelal in verbouwing zijn, zorgen voor deze onderschrijding. Per 1 augustus is de verantwoordelijkheid voor reisinformatie in functionele zin overgegaan naar NS. De formele overdracht geschiedt in 2012.