Base description which applies to whole site

15 Hoofdvaarwegennet

Omschrijving van de samenhang in het beleid

Op dit artikel worden de producten op het gebied van Rijksvaarwegen verantwoord. Dit betreffen de onderdelen verkeersmanagement, beheer en onderhoud, aanleg, verkenningen en planstudie en netwerkgebonden kosten. De doelstellingen van het onderliggende beleid zijn terug te vinden in de beleidsbegroting 2011 (XII) en vinden hun oorsprong in de Nota Mobiliteit (Kamerstukken II, 2004–2005, 29 644, nr. 6).

Het productartikel Hoofdvaarwegennet is gerelateerd aan de volgende beleidsartikelen:

Artikel 33: Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’s;

Artikel 34: Robuust mobiliteitssysteem van sterke netwerken, sterke modaliteiten, voorspelbare reistijden en goede bereikbaarheid;

Artikel 35: Mainports en logistiek; en

Artikel 36: Bewaken, waarborgen en verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving, gegeven de toename van mobiliteit.

Overzicht van budgettaire gevolgen van uitvoering (x € 1 000)

15. Hoofdvaarwegennet

                     
         

Realisatie

Begroting

Verschil

Verschil aanpassing bekostiging RWS bij VJN *

Verschil a.g.v. uitvoering

 

Slotwetmutaties

 

2007

2008

2009

2010

2011

2011

2011

2011

2011

 

2011** )

Verplichtingen

626 117

838 121

874 005

963 376

918 852

1 105 352

– 186 500

– 45 167

– 141 333

1

– 5 138

Uitgaven

585 406

705 820

792 534

848 903

829 016

930 622

– 101 606

– 45 167

– 56 439

 

– 112 691

15.01 Verkeersmanagement

75 041

88 879

91 120

85 811

23 366

74 753

– 51 387

– 51 683

296

 

0

15.01.01 Basispakket verkeersmanagement

75 041

82 730

84 827

84 762

23 366

74 753

– 51 387

– 51 683

296

 

0

15.01.02 Servicepakket verkeersmanagement

 

6 149

6 293

1 049

0

0

0

0

0

 

0

15.02 Beheer en onderhoud

406 940

520 543

576 155

543 934

343 239

488 579

– 145 340

– 210 874

65 534

 

– 103 475

15.02.01 Basispakket B&O hoofdvaarwegen

303 654

393 629

427 840

374 740

202 585

402 108

– 199 523

– 204 520

4 997

 

1

15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen

25 341

31 672

27 059

29 250

105 026

29 060

75 966

– 6 354

82 320

2

– 102 063

15.02.04 Groot var.onderhoud hoofdvaarwegen

77 945

95 242

121 256

139 944

35 628

57 411

– 21 783

0

– 21 783

3

– 1 413

15.03 Aanleg en planstudie na tracébesluit

88 201

85 652

102 733

211 075

193 644

347 207

– 153 563

– 37 630

– 115 933

 

– 9 215

15.03.01 Realisatieprogr. hoofdvaarwegen

85 421

83 674

102 733

211 048

193 644

338 600

– 144 956

– 34 394

– 110 562

4

– 9 152

15.03.02 Planstudieprogr. na tracébesluit

2 780

1 978

0

27

0

8 607

– 8 607

– 3 236

– 5 371

5

– 63

15.05 Verk. en planstudies voor tracébesluit

15 224

10 746

22 526

8 083

8 550

20 083

– 11 533

– 4 383

– 7 150

 

1

15.05.01 Verkenningen

6 284

7 690

7 988

7 995

0

8 475

– 8 475

– 8 475

0

 

0

15.05.02 Planstudieprogramma voor tracébesluit

8 940

3 056

14 538

88

8 550

11 608

– 3 058

4 092

– 7 150

6

1

15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN

       

260 217

0

260 217

259 403

814

 

– 2

15.06.01 Apparaatskosten RWS

       

247 352

0

247 352

246 701

651

 

– 2

15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

       

12 865

0

12 865

12 702

163

 

0

Van totale uitgaven:

                     

– Apparaatsuitgaven

             

 

     

– Bijdrage aan baten-lastendienst

436 365

545 990

598 109

565 036

504 188

591 417

– 87 229

 

   

– Restant

149 041

159 830

194 425

283 867

324 828

339 205

– 14 377

 

 

15.09 Ontvangsten

9 940

7 493

12 627

49 647

29 456

56 874

– 27 418

 

– 27 418

7

– 2 373

*

De mutaties in de kolom «Verschil aanpassing bekostiging VJN» hebben betrekking op de bij VJN 2011 doorgevoerde herijking bekosting RWS. Voor een nadere toelichting verwijs ik u naar de leeswijzer bij dit jaarverslag en naar mijn brieven van resp. 8 juni 2010, 10 januari 2011 en 3 maart 2011 (resp. Kamerstukken II, 2009–2010, 30 873, nr. 3, 2010–2011, 30 119, nr. 4 en nr. 5 alsmede de Lijst van vragen en antwoorden d.d. 27 april 2011, Kamerstukken II, 2010–2011, 30 119, nr. 6.

**

Conform het gestelde in de leeswijzer bij dit jaarverslag, wordt voor toelichtingen op de verschillen in de kolom Slotwetmutaties 2011, verwezen

1

De lagere verplichtingenstand wordt in belangrijke mate veroorzaakt door de projecten Zuid-Willemsvaart, waarbij veel van de geplande verplichtingen reeds in 2010 zijn aangegaan en het Wilhelminakanaal, waarvan de realisatie in 2012 wordt gestart en de verplichtingen dus pas in 2012 worden aangegaan. Dit wordt deels gecompenseerd door de ondertekening van het convenant voor de overdracht van de Fries-Groningse kanalen.

2

De hogere realisatie op servicepakket Beheer en Onderhoud hoofdvaarwegen wordt veroorzaakt door de betaling van de provincie Groningen in het kader van de overdracht van de Fries-Groningse kanalen op basis van het met de provincies Groningen en Friesland gesloten convenant. De provincie Friesland heeft ervoor gekozen om de behandeling van het convenant in 2012 te laten plaatsvinden, waardoor de in de Najaarsnota geplande betaling doorschuift naar 2012.

3

lege noot????

4

De lagere kasrealisatie wordt onder meer verklaard door versnelde betalingen in 2010 op de projecten Maasroute modernisering fase 2 en Zuid-Willemsvaart en het project Wilhelminakanaal dat in 2012 in realisatie komt, waardoor de betalingen ook doorschuiven.

5

Het verschil wordt voornamelijk veroorzaakt door een overboeking van de planstudiegelden voor het project Meppel Ramspol (keersluis Zwartsluis) naar de realisatiefase (fasewisseling).

6

De lagere ontvangstenrealisatie worden onder meer veroorzaakt op het project Zuid-Willemsvaart, waar op basis van de uitvoering 6 mln. reeds ontvangen is in 2010 en 12 mln. doorschuift naar 2012, en de Schelderadarketen, waarvan de Belgische bijdrage in 2012 wordt ontvangen.

7

De voornaamste oorzaken van de (per saldo) lagere ontvangsten zijn het gevolg van het feit dat a) de aanleg ontvangsten nauwelijks zijn te voorzien, waardoor de in de begroting opgenomen reeks dan ook geen werkelijke grondslag heeft, (b) tegenvallende resultaten bij het vermarkten van gebaggerd zand, (c) vertragingen in de start van project Walradar Noordzeekanaal en d) door enerzijds minder ontvangsten op het VBS-tarief en anderzijds een versnelling van bijdragen door derden ten behoeve van de Maasroute, fase 2.

Overeenkomstig het gestelde in de leeswijzer en conform mijn eerdere toezegging aan de Kamer met betrekking tot meer transparantie te betrachten, is hieronder een gespecificeerd overzicht opgenomen van alle in het verslagjaar aangebrachte mutaties op dit begrotingsartikel. Deze zijn voorzien van een toelichting.

Artikel 15 Hoofdvaarwegennet

Categorie

artikel 15.01

artikel 15.02

artikel 15.03

artikel 15.05

artikel 15.06

Uitgaven

artikel 15.09

Saldo

 

Ontwerpbegroting 2011

 

74 753

488 579

344 707

20 083

928 122

– 56 874

871 248

 

Desalderingen FES (NvW)

Intensivering/Extensivering

   

2 500

   

2 500

 

2 500

1

Begroting 2011

 

74 753

488 579

347 207

20 083

0

930 622

– 56 874

873 748

 
                     

Aanpassing bekostigingssystematiek RWS

Neutraal

– 51 683

– 210 874

– 37 630

– 4 383

259 403

– 45 167

 

– 45 167

2

Overboekingen binnen artikel 15 Hoofdvaarwegennet

Neutraal

 

– 2 420

2 371

49

 

0

 

0

3

Overboeking van/naar andere departementen

Intensivering/Extensivering

 

– 1 111

     

– 1 111

 

– 1 111

4

Taakstellingen

Intensivering/Extensivering

   

– 1 110

   

– 1 110

 

– 1 110

5

Saldo 2010

Intertemporeel

 

15 493

64 679

6 476

 

86 648

– 17 963

68 685

6

Mutaties voorjaarsnota 2011

 

– 51 683

– 198 912

28 310

2 142

259 403

39 260

– 17 963

21 297

 
                     

Stand eerste suppletoire wet 2011

23 070

289 667

375 517

22 225

259 403

969 882

– 74 837

895 045

 

Aanpassing bekostigingssystematiek RWS

Neutraal

 

3 242

     

3 242

 

3 242

2

Overboekingen binnen artikel 15 Hoofdvaarwegennet

Neutraal

0

– 19 000

22 172

211

– 2 510

873

– 873

0

7

Kasschuiven

Intertemporeel

 

– 16 338

– 191 774

– 13 985

 

– 222 097

27 334

– 194 763

8

Loon- en prijsbijstelling

Intensivering/Extensivering

296

3 352

5 073

97

3 618

12 436

 

12 436

9

Taakstellingen

Intensivering/Extensivering

       

– 291

– 291

 

– 291

5

Overboeking van/naar andere departementen

Intensivering/Extensivering

 

340

     

340

 

340

10

Mutaties miljoenennota 2012

 

296

– 28 404

– 164 529

– 13 677

817

– 205 497

26 461

– 179 036

 
                     

Stand ontwerpbegroting 2012

 

23 366

261 263

210 988

8 548

260 220

764 385

– 48 376

716 009

 

Overboekingen binnen artikel 15 Hoofdvaarwegennet

Neutraal

 

0

241

– 2 630

 

– 2 389

2 389

0

11

Saldo 2011

Intertemporeel

 

185 451

– 8 370

2 630

 

179 711

14 158

193 869

12

Mutaties najaarsnota 2011

 

0

185 451

– 8 129

0

0

177 322

16 547

193 869

 
                     

Stand tweede suppletoire wet 2011

 

23 366

446 714

202 859

8 548

260 220

941 707

– 31 829

909 878

 

Overboekingen binnen artikel 15 Hoofdvaarwegennet

Neutraal

   

157

– 157

 

0

 

0

13

Saldo 2011

Intertemporeel

 

– 103 475

– 9 372

159

– 3

– 112 691

2 746

– 109 945

12

Mutaties slotwet 2011

 

0

– 103 475

– 9 215

2

– 3

– 112 691

2 746

– 109 945

 
                     

Realisatie 2011

 

23 366

343 239

193 644

8 550

260 217

829 016

– 29 456

799 933

 
1

In het Regeerakkoord is aangegeven dat de belegde ruimte in het Fonds Economische Structuurversterking (FES) van middelen op het gebied van Verkeer en Vervoer, Ruimtelijk Ordening, Milieu en Duurzaamheid en Kennis/Innovatie wordt overgeheveld naar het Infrastructuurfonds respectievelijk de departementale begrotingen. De FES-begroting voor de jaren 2011 en volgende wordt leeg geboekt. Dit betekent dat de FES-financiering via de ontvangstenartikel IF/19.10 komt te vervallen en wordt omgezet in financiering uit de algemene middelen (IF19.09).

2

Als gevolg van een herstructurering van de bekostiging van RWS, is in deze suppletoire begroting voorgesteld op de artikelen 11, 12, 15, 16 en 18 een nieuwe operationele doelstelling in te voegen met de hoofdproducten «Apparaatskosten RWS» en «Overige netwerkgebonden kosten» respectievelijk «Overige netwerkoverstijgende kosten» op artikel 18. Tussen deze artikelen en artikel 14 zijn budgettair neutrale structurele mutaties aangebracht als conversie naar het nieuwe bekostigingsmodel. In mijn brieven aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal (Kamerstukken II, 30 119, nrs. 4 en 5 van resp. 10 januari 2011 en 3 maart 2011) heb ik de Kamer hierover eerder geïnformeerd.

3

Deze mutaties betreffen budgettair neutrale verschuivingen binnen het artikel als gevolg van zowel mee- als tegenvallers voornamelijk op de projecten groot variabel onderhoud Rotterdam – Duitsland: baggeren en oevers, Kanaal Gent – Terneuzen, baggeren en oevers en sluizen en verruiming Twentekanalen.

4

Ter verwerking van de besluitvorming in het opdrachtgeversberaad Rijksrederij, zijn gelden overgeboekt naar het ministerie van Defensie ten behoeve van het budget van de kustwacht.

5

Dit betreft met name de taakstellingen zoals afgesproken in het Regeerakkoord.

6

Dit betreft de toevoeging van het voordelig saldo 2010 aan de begroting 2011. Dit is een inter-temporele verschuiving van 2010 naar 2011.

7

Uit de gelden ten behoeve van impuls groot variabel onderhoud heeft een overboeking plaatsgevonden naar de Maasroute, fase 2, realisatie. Verder is een overboeking aangebracht in verband met een gewijzigde boeking van inhuur en is een desaldering verwerkt in verband met een bijdrage van de EU voor het project Zeetoegang IJmond.

8

Door deze kasschuiven binnen het onderdeel Beheer en Onderhoud aan te brengen zijn de onderhoudsbudgetten geëgaliseerd. Bij aanleg en planstudieprojecten hebben de onderstaande projecten vertraging opgelopen waardoor het kasritme moest worden aangepast:

–  Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 1; verbetering tot klasse Va;

–  Maasroute fase 2, realisatie;

–  Zuid-Willemsvaart; vervanging sluizen 4, 5 en 6;

–  Wilhelminakanaal Tilburg;

–  Verruiming vaarweg Eemshaven -Noordzee;

–  Dynamische verkeersmanagement vaarwegen;

–  Vaarweg Meppel-Ramspol (keersluis Zwartsluis);

–  Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel;

–  Verkeerssituatie splitsing Hollands Diep – Dordtse Kil;

–  Verdieping vaarweg Harlingen-Kornwerderzand.

9

Dit betreft de toevoeging aan het Infrastructuurfonds van de loon- en prijsbijstelling 2011.

10

Vanuit de begroting van HXII zijn BES-budgetten overgeboekt naar het Infrastructuurfonds ten behoeve van het hoofdvaarwegennet.

11

De per saldo lagere ontvangst is naast relatief kleine mutaties op de projecten Maasroute mod. fase 1 (brugverh. Roosteren), Baggeren Boven- en Beneden Merwede voornamelijk zichtbaar op het project verruiming Twentekanalen als gevolg van tegenvallende resultaten bij het vermarkten van gebaggerd zand. Deze tegenvaller kon worden gecompenseerd met het saldo van meevallers op de artikelonderdelen 15.03 en 15.05 (o.a. de Zuid Willemsvaart (vervanging sluizen 4, 5 en 6) en Burgemeester Delenkanaal Oss).

12

Dit betreft de toevoeging van het voordelig saldo 2011 aan de begroting 2012. Dit is een inter-temporele verschuiving van 2011 naar 2012.

13

Dit betreft een overboeking ten behoeve van de indexering over 2011 voor het project Bouw 4e sluiskolk Ternaaien.

Licence