Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van Rijksvaarwegen verantwoord. Dit betreffen de onderdelen verkeersmanagement, beheer en onderhoud, aanleg, verkenningen en planstudie en netwerkgebonden kosten. De doelstellingen van het onderliggende beleid zijn terug te vinden in de beleidsbegroting 2011 (XII) en vinden hun oorsprong in de Nota Mobiliteit (Kamerstukken II, 2004–2005, 29 644, nr. 6).
Het productartikel Hoofdvaarwegennet is gerelateerd aan de volgende beleidsartikelen:
Artikel 33: Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’s;
Artikel 34: Robuust mobiliteitssysteem van sterke netwerken, sterke modaliteiten, voorspelbare reistijden en goede bereikbaarheid;
Artikel 35: Mainports en logistiek; en
Artikel 36: Bewaken, waarborgen en verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving, gegeven de toename van mobiliteit.
15. Hoofdvaarwegennet | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie | Begroting | Verschil | Verschil aanpassing bekostiging RWS bij VJN * | Verschil a.g.v. uitvoering | Slotwetmutaties | ||||||
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2011 | 2011 | 2011 | 2011 | 2011** ) | ||
Verplichtingen | 626 117 | 838 121 | 874 005 | 963 376 | 918 852 | 1 105 352 | – 186 500 | – 45 167 | – 141 333 | – 5 138 | |
Uitgaven | 585 406 | 705 820 | 792 534 | 848 903 | 829 016 | 930 622 | – 101 606 | – 45 167 | – 56 439 | – 112 691 | |
15.01 Verkeersmanagement | 75 041 | 88 879 | 91 120 | 85 811 | 23 366 | 74 753 | – 51 387 | – 51 683 | 296 | 0 | |
15.01.01 Basispakket verkeersmanagement | 75 041 | 82 730 | 84 827 | 84 762 | 23 366 | 74 753 | – 51 387 | – 51 683 | 296 | 0 | |
15.01.02 Servicepakket verkeersmanagement | 6 149 | 6 293 | 1 049 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
15.02 Beheer en onderhoud | 406 940 | 520 543 | 576 155 | 543 934 | 343 239 | 488 579 | – 145 340 | – 210 874 | 65 534 | – 103 475 | |
15.02.01 Basispakket B&O hoofdvaarwegen | 303 654 | 393 629 | 427 840 | 374 740 | 202 585 | 402 108 | – 199 523 | – 204 520 | 4 997 | 1 | |
15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen | 25 341 | 31 672 | 27 059 | 29 250 | 105 026 | 29 060 | 75 966 | – 6 354 | 82 320 | – 102 063 | |
15.02.04 Groot var.onderhoud hoofdvaarwegen | 77 945 | 95 242 | 121 256 | 139 944 | 35 628 | 57 411 | – 21 783 | 0 | – 21 783 | – 1 413 | |
15.03 Aanleg en planstudie na tracébesluit | 88 201 | 85 652 | 102 733 | 211 075 | 193 644 | 347 207 | – 153 563 | – 37 630 | – 115 933 | – 9 215 | |
15.03.01 Realisatieprogr. hoofdvaarwegen | 85 421 | 83 674 | 102 733 | 211 048 | 193 644 | 338 600 | – 144 956 | – 34 394 | – 110 562 | – 9 152 | |
15.03.02 Planstudieprogr. na tracébesluit | 2 780 | 1 978 | 0 | 27 | 0 | 8 607 | – 8 607 | – 3 236 | – 5 371 | – 63 | |
15.05 Verk. en planstudies voor tracébesluit | 15 224 | 10 746 | 22 526 | 8 083 | 8 550 | 20 083 | – 11 533 | – 4 383 | – 7 150 | 1 | |
15.05.01 Verkenningen | 6 284 | 7 690 | 7 988 | 7 995 | 0 | 8 475 | – 8 475 | – 8 475 | 0 | 0 | |
15.05.02 Planstudieprogramma voor tracébesluit | 8 940 | 3 056 | 14 538 | 88 | 8 550 | 11 608 | – 3 058 | 4 092 | – 7 150 | 1 | |
15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN | 260 217 | 0 | 260 217 | 259 403 | 814 | – 2 | |||||
15.06.01 Apparaatskosten RWS | 247 352 | 0 | 247 352 | 246 701 | 651 | – 2 | |||||
15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 12 865 | 0 | 12 865 | 12 702 | 163 | 0 | |||||
Van totale uitgaven: | |||||||||||
– Apparaatsuitgaven |
| ||||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 436 365 | 545 990 | 598 109 | 565 036 | 504 188 | 591 417 | – 87 229 |
|
| ||
– Restant | 149 041 | 159 830 | 194 425 | 283 867 | 324 828 | 339 205 | – 14 377 |
|
|
| |
15.09 Ontvangsten | 9 940 | 7 493 | 12 627 | 49 647 | 29 456 | 56 874 | – 27 418 |
| – 27 418 | – 2 373 |
De mutaties in de kolom «Verschil aanpassing bekostiging VJN» hebben betrekking op de bij VJN 2011 doorgevoerde herijking bekosting RWS. Voor een nadere toelichting verwijs ik u naar de leeswijzer bij dit jaarverslag en naar mijn brieven van resp. 8 juni 2010, 10 januari 2011 en 3 maart 2011 (resp. Kamerstukken II, 2009–2010, 30 873, nr. 3, 2010–2011, 30 119, nr. 4 en nr. 5 alsmede de Lijst van vragen en antwoorden d.d. 27 april 2011, Kamerstukken II, 2010–2011, 30 119, nr. 6.
Conform het gestelde in de leeswijzer bij dit jaarverslag, wordt voor toelichtingen op de verschillen in de kolom Slotwetmutaties 2011, verwezen
De lagere verplichtingenstand wordt in belangrijke mate veroorzaakt door de projecten Zuid-Willemsvaart, waarbij veel van de geplande verplichtingen reeds in 2010 zijn aangegaan en het Wilhelminakanaal, waarvan de realisatie in 2012 wordt gestart en de verplichtingen dus pas in 2012 worden aangegaan. Dit wordt deels gecompenseerd door de ondertekening van het convenant voor de overdracht van de Fries-Groningse kanalen.
De hogere realisatie op servicepakket Beheer en Onderhoud hoofdvaarwegen wordt veroorzaakt door de betaling van de provincie Groningen in het kader van de overdracht van de Fries-Groningse kanalen op basis van het met de provincies Groningen en Friesland gesloten convenant. De provincie Friesland heeft ervoor gekozen om de behandeling van het convenant in 2012 te laten plaatsvinden, waardoor de in de Najaarsnota geplande betaling doorschuift naar 2012.
De lagere kasrealisatie wordt onder meer verklaard door versnelde betalingen in 2010 op de projecten Maasroute modernisering fase 2 en Zuid-Willemsvaart en het project Wilhelminakanaal dat in 2012 in realisatie komt, waardoor de betalingen ook doorschuiven.
Het verschil wordt voornamelijk veroorzaakt door een overboeking van de planstudiegelden voor het project Meppel Ramspol (keersluis Zwartsluis) naar de realisatiefase (fasewisseling).
De lagere ontvangstenrealisatie worden onder meer veroorzaakt op het project Zuid-Willemsvaart, waar op basis van de uitvoering 6 mln. reeds ontvangen is in 2010 en 12 mln. doorschuift naar 2012, en de Schelderadarketen, waarvan de Belgische bijdrage in 2012 wordt ontvangen.
De voornaamste oorzaken van de (per saldo) lagere ontvangsten zijn het gevolg van het feit dat a) de aanleg ontvangsten nauwelijks zijn te voorzien, waardoor de in de begroting opgenomen reeks dan ook geen werkelijke grondslag heeft, (b) tegenvallende resultaten bij het vermarkten van gebaggerd zand, (c) vertragingen in de start van project Walradar Noordzeekanaal en d) door enerzijds minder ontvangsten op het VBS-tarief en anderzijds een versnelling van bijdragen door derden ten behoeve van de Maasroute, fase 2.
Overeenkomstig het gestelde in de leeswijzer en conform mijn eerdere toezegging aan de Kamer met betrekking tot meer transparantie te betrachten, is hieronder een gespecificeerd overzicht opgenomen van alle in het verslagjaar aangebrachte mutaties op dit begrotingsartikel. Deze zijn voorzien van een toelichting.
Artikel 15 Hoofdvaarwegennet | Categorie | artikel 15.01 | artikel 15.02 | artikel 15.03 | artikel 15.05 | artikel 15.06 | Uitgaven | artikel 15.09 | Saldo | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2011 | 74 753 | 488 579 | 344 707 | 20 083 |
| 928 122 | – 56 874 | 871 248 | ||
Desalderingen FES (NvW) | Intensivering/Extensivering | 2 500 | 2 500 | 2 500 | ||||||
Begroting 2011 | 74 753 | 488 579 | 347 207 | 20 083 | 0 | 930 622 | – 56 874 | 873 748 | ||
Aanpassing bekostigingssystematiek RWS | Neutraal | – 51 683 | – 210 874 | – 37 630 | – 4 383 | 259 403 | – 45 167 | – 45 167 | ||
Overboekingen binnen artikel 15 Hoofdvaarwegennet | Neutraal | – 2 420 | 2 371 | 49 | 0 | 0 | ||||
Overboeking van/naar andere departementen | Intensivering/Extensivering | – 1 111 | – 1 111 | – 1 111 | ||||||
Taakstellingen | Intensivering/Extensivering | – 1 110 | – 1 110 | – 1 110 | ||||||
Saldo 2010 | Intertemporeel | 15 493 | 64 679 | 6 476 | 86 648 | – 17 963 | 68 685 | |||
Mutaties voorjaarsnota 2011 | – 51 683 | – 198 912 | 28 310 | 2 142 | 259 403 | 39 260 | – 17 963 | 21 297 | ||
Stand eerste suppletoire wet 2011 |
| 23 070 | 289 667 | 375 517 | 22 225 | 259 403 | 969 882 | – 74 837 | 895 045 | |
Aanpassing bekostigingssystematiek RWS | Neutraal | 3 242 | 3 242 | 3 242 | ||||||
Overboekingen binnen artikel 15 Hoofdvaarwegennet | Neutraal | 0 | – 19 000 | 22 172 | 211 | – 2 510 | 873 | – 873 | 0 | |
Kasschuiven | Intertemporeel | – 16 338 | – 191 774 | – 13 985 | – 222 097 | 27 334 | – 194 763 | |||
Loon- en prijsbijstelling | Intensivering/Extensivering | 296 | 3 352 | 5 073 | 97 | 3 618 | 12 436 | 12 436 | ||
Taakstellingen | Intensivering/Extensivering | – 291 | – 291 | – 291 | ||||||
Overboeking van/naar andere departementen | Intensivering/Extensivering | 340 | 340 | 340 | ||||||
Mutaties miljoenennota 2012 | 296 | – 28 404 | – 164 529 | – 13 677 | 817 | – 205 497 | 26 461 | – 179 036 | ||
Stand ontwerpbegroting 2012 | 23 366 | 261 263 | 210 988 | 8 548 | 260 220 | 764 385 | – 48 376 | 716 009 | ||
Overboekingen binnen artikel 15 Hoofdvaarwegennet | Neutraal | 0 | 241 | – 2 630 | – 2 389 | 2 389 | 0 | |||
Saldo 2011 | Intertemporeel | 185 451 | – 8 370 | 2 630 | 179 711 | 14 158 | 193 869 | |||
Mutaties najaarsnota 2011 | 0 | 185 451 | – 8 129 | 0 | 0 | 177 322 | 16 547 | 193 869 | ||
Stand tweede suppletoire wet 2011 | 23 366 | 446 714 | 202 859 | 8 548 | 260 220 | 941 707 | – 31 829 | 909 878 | ||
Overboekingen binnen artikel 15 Hoofdvaarwegennet | Neutraal | 157 | – 157 | 0 | 0 | |||||
Saldo 2011 | Intertemporeel | – 103 475 | – 9 372 | 159 | – 3 | – 112 691 | 2 746 | – 109 945 | ||
Mutaties slotwet 2011 | 0 | – 103 475 | – 9 215 | 2 | – 3 | – 112 691 | 2 746 | – 109 945 | ||
Realisatie 2011 | 23 366 | 343 239 | 193 644 | 8 550 | 260 217 | 829 016 | – 29 456 | 799 933 |
In het Regeerakkoord is aangegeven dat de belegde ruimte in het Fonds Economische Structuurversterking (FES) van middelen op het gebied van Verkeer en Vervoer, Ruimtelijk Ordening, Milieu en Duurzaamheid en Kennis/Innovatie wordt overgeheveld naar het Infrastructuurfonds respectievelijk de departementale begrotingen. De FES-begroting voor de jaren 2011 en volgende wordt leeg geboekt. Dit betekent dat de FES-financiering via de ontvangstenartikel IF/19.10 komt te vervallen en wordt omgezet in financiering uit de algemene middelen (IF19.09).
Als gevolg van een herstructurering van de bekostiging van RWS, is in deze suppletoire begroting voorgesteld op de artikelen 11, 12, 15, 16 en 18 een nieuwe operationele doelstelling in te voegen met de hoofdproducten «Apparaatskosten RWS» en «Overige netwerkgebonden kosten» respectievelijk «Overige netwerkoverstijgende kosten» op artikel 18. Tussen deze artikelen en artikel 14 zijn budgettair neutrale structurele mutaties aangebracht als conversie naar het nieuwe bekostigingsmodel. In mijn brieven aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal (Kamerstukken II, 30 119, nrs. 4 en 5 van resp. 10 januari 2011 en 3 maart 2011) heb ik de Kamer hierover eerder geïnformeerd.
Deze mutaties betreffen budgettair neutrale verschuivingen binnen het artikel als gevolg van zowel mee- als tegenvallers voornamelijk op de projecten groot variabel onderhoud Rotterdam – Duitsland: baggeren en oevers, Kanaal Gent – Terneuzen, baggeren en oevers en sluizen en verruiming Twentekanalen.
Ter verwerking van de besluitvorming in het opdrachtgeversberaad Rijksrederij, zijn gelden overgeboekt naar het ministerie van Defensie ten behoeve van het budget van de kustwacht.
Dit betreft de toevoeging van het voordelig saldo 2010 aan de begroting 2011. Dit is een inter-temporele verschuiving van 2010 naar 2011.
Uit de gelden ten behoeve van impuls groot variabel onderhoud heeft een overboeking plaatsgevonden naar de Maasroute, fase 2, realisatie. Verder is een overboeking aangebracht in verband met een gewijzigde boeking van inhuur en is een desaldering verwerkt in verband met een bijdrage van de EU voor het project Zeetoegang IJmond.
Door deze kasschuiven binnen het onderdeel Beheer en Onderhoud aan te brengen zijn de onderhoudsbudgetten geëgaliseerd. Bij aanleg en planstudieprojecten hebben de onderstaande projecten vertraging opgelopen waardoor het kasritme moest worden aangepast:
– Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 1; verbetering tot klasse Va;
– Maasroute fase 2, realisatie;
– Zuid-Willemsvaart; vervanging sluizen 4, 5 en 6;
– Wilhelminakanaal Tilburg;
– Verruiming vaarweg Eemshaven -Noordzee;
– Dynamische verkeersmanagement vaarwegen;
– Vaarweg Meppel-Ramspol (keersluis Zwartsluis);
– Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel;
– Verkeerssituatie splitsing Hollands Diep – Dordtse Kil;
– Verdieping vaarweg Harlingen-Kornwerderzand.
Vanuit de begroting van HXII zijn BES-budgetten overgeboekt naar het Infrastructuurfonds ten behoeve van het hoofdvaarwegennet.
De per saldo lagere ontvangst is naast relatief kleine mutaties op de projecten Maasroute mod. fase 1 (brugverh. Roosteren), Baggeren Boven- en Beneden Merwede voornamelijk zichtbaar op het project verruiming Twentekanalen als gevolg van tegenvallende resultaten bij het vermarkten van gebaggerd zand. Deze tegenvaller kon worden gecompenseerd met het saldo van meevallers op de artikelonderdelen 15.03 en 15.05 (o.a. de Zuid Willemsvaart (vervanging sluizen 4, 5 en 6) en Burgemeester Delenkanaal Oss).