6.2.2.1 Begrotingsuitgaven € 8 372 467 105,22
Grondslag
De begrotingsuitgaven van het Infrastructuurfonds sluiten aan op de Rekening.
Ze zijn artikelsgewijs verdeeld in kolom 2 (realisatie) van de Rekening van het fonds welke Rekening als verantwoordingsstaat bij de financiële verantwoording behoort.
6.2.2.2 Extra-comptabele vorderingen € 271.774.532,37
De cijfers
Tabel 1 geeft een nadere detaillering in aantallen en openstaande bedragen per 31 december 2011 verdeelt naar ouderdom. Daarnaast is een meerjarig perspectief gegeven door de jaren 2009 en 2010 te vermelden.
Openstaand | 2011 | 2010 | 2009 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
aantal | bedrag | aantal | bedrag | aantal | bedrag | |
posten ≤ 1 jaar | 60 | 172 687 | 60 | 126 716 | 25 | 40 727 |
posten > 1 jaar | 35 | 99 088 | 20 | 7 838 | 15 | 4 578 |
Totaal | 95 | 271 775 | 80 | 134 554 | 40 | 45 305 |
Toelichting
De extra-comptabele vorderingen zijn grotendeels direct opeisbaar. Daar waar sprake is van dubieuze vorderingen of op termijn opeisbare vorderingen, is dat expliciet vermeld.
Artikel 12 Hoofdwegennet
Vorderingen zijn ingesteld op de provincie Overijssel van ruim € 6 mln. betreffende het Combiplan Nijverdal en op de gemeente Utrecht van ruim € 12 mln. met betrekking tot de A2.
Artikel 13 Spoorwegen
In december 2008 hebben de Staat, HSA en NS Reizigers met een Memorandum van Overeenstemming de aanvangsdatum van het vervoer op de HSL-Zuid vastgesteld op 1 juli 2009. Tegelijkertijd is voor de eerste vier jaar een uitstel van betaling van een deel van de concessievergoeding afgesproken. Op 31 december 2011 bedraagt de vordering van de Staat op HSA € 192 mln.
Het ministerie van IenM heeft in 2010 een geüpdate business case van HSA ontvangen. Daaruit bleek dat de eerder afgesproken overeenkomst tussen de Staat en HSA achteraf onrealistisch was en moest worden opengebroken. Dit om een faillissement van HSA en daarmee een voor de Staat zeer ongunstige financiële situatie te voorkomen. In november 2011 is een onderhandelakkoord bereikt tussen NS en het ministerie van IenM; de Tweede Kamer is hierover op 18 november 2011 geïnformeerd. Onderdeel van het akkoord is een éénmalige verlaging van de concessievergoeding in de periode juli 2009 tot en met 2014 met € 205,6 mln. vanwege externe omstandigheden (EMC en ERTMS).
Het onderhandelakkoord was op 31 december 2011 nog niet definitief: er liep nog een marktconformiteitstoets en er gold nog een aantal voorbehouden, zoals goedkeuring van de Raad van Commissarissen van NS en van de Tweede Kamer. Daarom is de financiële impact van het onderhandelakkoord nog niet in de stand van de administratie van IenM per 31 december 2011 verwerkt.
Een vordering op de Nederlandse Spoorwegen N.V. heeft betrekking op de afspraken die voortvloeien uit de vervoersconcessie voor het Hoofdrailnet 2005–2015. Voor 2012 bedraagt het bedrag € 20 mln. en zal in 2012 worden ontvangen.
Artikel 15 Hoofdvaarwegennet
Voor de omlegging van het kanaal Zuid-Willemsvaart is zowel op de provincie Noord-Brabant als op de gemeente ‘s-Hertogenbosch een vordering ingesteld van ruim € 11 mln..
6.2.2.3 Deelnemingen € 1.714.476.254,00
Grondslag
De verworven aandelen door de Staat der Nederlanden in privaatrechtelijke ondernemingen en nationale instellingen zijn, conform de RDB, tegen de oorspronkelijke aankoopprijs extra-comptabel vastgelegd.
De cijfers
Tabel 2 geeft de deelnemingen weer per privaatrechtelijke onderneming of nationale instelling.
Naam | Bedrag |
---|---|
Railinfratrust B.V. | 1 714 476 |
Totaal | 1 714 476 |
Toelichting
In 2011 nam het aandelenbezit in Railinfratrust B.V. toe door de aankoop van één aandeel met een nominale waarde van € 450. Hierop is door het ministerie van Financiën € 154,6 mln. aan agio gestort hetgeen door Railinfratrust B.V. is aangewend ter aflossing van uitstaande leningen.
Door de vervroegde aflossing van de lening ad. € 114 mln., waarvan de oorspronkelijk vervaldatum conform het convenant uiterlijk 1 augustus 2012 zal plaatsvinden, vertonen de balansposten Leningen u/g en Leningen o/g ultimo 2011 geen saldi meer. De vervroegde aflossingen van de leningen door Railinfratrust B.V. heeft ook geleid tot een mutatie ad. € 35 mln. bij de garantieverplichtingen.
6.2.2.4 Voorschotten € 2.061.107.195,87
Grondslag
De voorschotten betreffen betalingen waarvan nog niet is vastgesteld dat aan alle relevante voorwaarden is voldaan en gaat met name om subsidies en bijdragen.
De cijfers
Tabel 3 geeft een nadere detaillering in aantallen en openstaande bedragen per 31 december 2011 verdeelt naar ouderdom. Daarnaast is een meerjarig perspectief gegeven door de jaren 2009 en 2010 te vermelden.
Openstaand | 2011 | 2010 | 2009 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
aantal | bedrag | aantal | bedrag | aantal | bedrag | |
posten ≤ 1 jaar | 385 | 1 005 466 | 250 | 922 044 | 235 | 905 238 |
posten > 1 jaar | 340 | 1 055 641 | 270 | 1 066 428 | 255 | 1 614 581 |
Totaal | 725 | 2 061 107 | 520 | 1 988 472 | 490 | 2 519 819 |
Tabel 4 verstrekt informatie over de in 2011 afgerekende voorschotten.
Stand per 1 januari 2011 | 1 988 472 |
In 2011 vastgelegde voorschotten | 3 583 650 |
5 572 122 | |
In 2011 afgerekende voorschotten | – 3 511 015 |
Openstaand per 31 december 2011 | 2 061 107 |
Toelichting
Artikel 11 Hoofdwatersystemen
Onder de hoofdproducten Waterkeren en -beheren zijn diverse projecten opgenomen zoals rivierverruimingsmaatregelen, het hoogwaterbeschermingsprogramma en het project Zwakke Schakels Kust.
In die kaders zijn voorschotten verstrekt met een gezamenlijk bedrag van ruim € 108 mln. aan onder andere het Hoogheemraadschap van Schieland en Krimpenerwaard (circa € 35 mln) voor het project Nederlek en Bergambacht-Schoonhoven, het waterschap Zeeuwse Eilanden (circa € 18 mln.) voor diverse projecten, het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (circa € 7 mln.) voor het project Markermeerdijk, het Wetterskip Fryslân (circa 5 mln.) voor het project Terschelling en het Waterschap Rivierenland (ruim € 5 mln.) voor de verbetering van de Waalkade Nijmegen. Voor het project Zwakke Schakels Kust is een aantal subsidies verstrekt zoals aan het Hoogheemraadschap Delfland (ruim € 17 mln.) voor het project Delflandse kust en het waterschap Zeeuws-Vlaanderen (circa € 16 mln.) voor zwakke schakel West-Zeeuws-Vlaanderen.
Ook noemenswaardig zijn de verstrekte voorschotten aan Deltares van ruim € 29 mln. Hiervan heeft € 17 mln. betrekking op het project Deltafaciliteit om de nieuwe kennisvragen te kunnen beantwoorden op het gebied van veiligheid tegen overstroming, waterbeheer en het blijvend duurzaam kunnen bewonen van onze Nederlandse delta. Voor diverse kleinere projecten is aan Deltares een voorschot van circa € 12 mln. verstrekt. Aan de stichting Groenfonds is in het kader van natuurcompensatie Westerschelde/Veerse Meer en Perkpolder ruim € 22 mln. en aan de provincie Zuid-Holland circa € 10 mln. voor het project Haringvliet De Kier verstrekt.
Aan het Agentschap NL zijn voorschotten verstrekt van circa € 37 mln. voor de uitvoering van de regeling Innovatieketen Water 2009–2013 en voor het realisatieprogramma waterbeheren met als doel de waterproblematiek aan te pakken. De afwikkeling wordt in 2012 verwacht.
Artikel 12 Hoofdwegennet
Op het gebied van de droge infrastructuur zijn voorschotten verstrekt aan Prorail (circa € 13 mln.) voor de spoortraverse Nijverdal en aan de stichting Utrecht Bereikbaar in het kader van mobiliteitsmanagement rondom de A2 (ruim € 6 mln.). Voor de aansluiting Hoofdwegennet/Onderliggend wegennet zijn aan gemeente Dordrecht voor het project A16 Mijlweg en de provincie Zuid-Holland voor het project N57-N218 respectievelijk € 6 mln. en € 9 mln. verstrekt.
Artikel 13 Spoorwegen
Bij ProRail en een aantal gemeenten zijn diverse projecten, zoals opgenomen in het MIT/SNIP-projectenboek, gefinancierd. In dit kader is voor een gezamenlijk bedrag van circa € 887 mln. aan voorschotten verstrekt, zoals voor het traject Hanzelijn (ruim € 165 mln.), Nieuwe Sleutelprojecten circa € 119 mln. voor onder andere Rotterdam (circa € 56 mln.), Utrecht (ruim € 35 mln.) en Den Haag (circa € 27 mln.), het project Sporen Arnhem (ruim € 117 mln.), het traject Vleuten-Geldermalsen (ruim € 106 mln.), de spoorzone Delft (ruim € 96 mln.), de randweg Zaanstad (ruim € 35 mln.), het AKI-plan (circa € 35 mln.), fiets- en voetgangerstunnel te Tilburg (circa € 28 mln.), project SAAL (verbetering treinvervoer tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad) (circa € 21 mln.), het project Parkstad in Rotterdam (circa € 20 mln.), de randweg Den-Bosch-Vught (circa € 15 mln.), uitvoering NaNOV-maatregelen (ruim € 12 mln., project realisatie Zwolle Rijtijdenverhoging ruim € 8 mln., Project Elst centraal (ruim € 8 mln.), MJPO realisatie 1e cluster circa € 6 mln., het spoorproject Augustapolder (circa € 6 mln.), en het Masterplan spoorzone Deurne (ruim € 5 mln.).
Aan Prorail zijn voorschotten verstrekt met een gezamenlijk bedrag van ruim € 64 mln. voor onder andere een monitoringssysteem verkeersleiding en voor planstudies ten behoeve projecten voor de personen- en goedereninfrastructuur. De verwachting is dat de voorschotten in 2012 worden afgerekend.
Artikel 14 Regionaal, lokale infrastructuur
In het kader van onder andere het Bereikbaarheids Offensief Randstad (BOR) is een pakket van maatregelen getroffen welke zijn gericht op de verbetering van de bereikbaarheid in het algemeen en de randstad in het bijzonder. Daartoe zijn aan kaderwetgebieden vanaf 2000 subsidies verstrekt voor een gezamenlijk bedrag van ruim € 402 mln., zoals aan het Stadsgewest Haaglanden (circa € 112 mln.), diverse provincies (circa € 108 mln.), het Bestuur regio Utrecht (circa € 72 mln.), de Stadsregio Rotterdam (ruim € 48 mln.), de Stadsregio Amsterdam voorheen Regionaal Orgaan Amsterdam (ruim € 34 mln.), de regio Twente (circa € 12 mln.), de regio Eindhoven (ruim € 8 mln.) en het samenwerkingsverband KAN (ruim € 7 mln.). Deze subsidies worden aan verkeer- en vervoerprojecten besteed en moeten voldoen aan de door de regionale partijen vastgestelde criteria die worden gebruikt bij de prioriteitenstelling. Afwikkeling wordt uiterlijk in 2012 verwacht.
Voor het uitvoeren van decentrale projecten voor regiospecifieke oplossingen ter verbetering van de bereikbaarheid is aan het samenwerkingsverband Noord Nederland gelden verstrekt van circa € 212 mln.. Afrekening zal in 2012 plaatsvinden.
Ten behoeve van railinfrastructuur zijn aan Prorail voorschotten verstrekt van circa € 10 mln. voor het het aanlegproject Groningen – Veendam waarvan de afwikkeling in 2012 wordt verwacht.
In het kader van de verbetering van regionale en lokale infrastructuur zijn diverse bijdragen verstrekt, zoals aan de gemeente Nijmegen ruim € 107 mln. voor het project De Waalsprong (afwikkeling naar verwachting in 2015) en aan de gemeente Tilburg (€ 5 mln.) voor het project Noord-west-tangent.
Artikel 15 Hoofdvaarwegennet
Aan lagere overheden zijn voorschotten verstrekt van ruim € 46 mln. voor verbetering van de bereikbaarheid binnenhavens ten behoeve van de binnenvaart waarvan de afwikkeling in 2012/2013 zal plaatsvinden.
De provincie Noord Holland heeft een voorschot ontvangen van ruim € 10 mln. voor het project «Vaart in de Zaan» inzake de verbreding van de Wilhelminasluis, de Wilhelminabrug, de Beatrixbrug en de Zaanbrug voor het beter bevaarbaar maken van de Zaan. Afwikkeling wordt verwacht in 2013.
In het kader van de stimuleringsregeling Voordelta is aan de provincie Zeeland een voorschot verstrekt van circa € 11 mln. ter stimulering en versterking van de sector recreatie en toerisme en zal in 2014 worden afgewikkeld.
Aan de stichting Groenfonds zijn voorschotten verstrekt in het kader van natuurcompensatie Westerschelde/Veerse Meer en Perkpolder (ruim € 7 mln.). Voor het project «Den Bosch spoorkruising Zuid-Willemsvaart» zijn aan Prorail voorschotten verstrekt van circa € 7 mln.
Artikel 16 Mega projecten niet-Infrastructuur en Milieu
Voorschotten zijn verstrekt voor de aankoop van gronden in het kader van het programma Ruimte voor de Rivier ruim € 13 mln. De afwikkeling wordt in 2015 verwacht.
Artikel 17 Mega projecten Infrastructuur en Milieu
De NS heeft een voorschot van ruim € 5 mln. ontvangen ten behoeve van de ombouw van het VIRM-1 park (verlengd interregiomaterieel) zodat deze geschikt is voor het HSL netwerk.
6.2.2.5 Tegenrekeningen € 15 032 042 009,57
Grondslag
Voor de extra-comptabele rekeningen aan de passiva-zijde worden uit het oogpunt van het evenwichtsverband verscheidene tegenrekeningen gebruikt, zoals de tegenrekeningen openstaande verplichtingen en openstaande garantieverplichtingen. Deze tegenrekeningen hoeven geen nadere toelichting.
6.2.2.6 Sluitrekening IenM (XII) € 103 187 985,46
Grondslag
Deze rekening dient als sluitrekening met de saldibalans, behorend tot de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII), omdat géén gescheiden administratie wordt gevoerd voor deze begroting.