Artikel
Op dit artikel worden de niet naar beleidsartikelen toe te rekenen posten handhaving, onderzoek en beleidsinformatie, subsidies, Verzameluitkering SZW, overig en de uitvoeringskosten Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) toegelicht. Verder worden de apparaatsuitgaven toegelicht die niet direct kunnen worden toegerekend aan één van de andere beleidsartikelen.
Budgettaire gevolgen van beleid
artikelonderdeel | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Begroting 2011 | Verschil 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 194 880 | 185 081 | 187 395 | 185 818 | 182 945 | 183 391 | – 446 |
Uitgaven | 187 634 | 183 895 | 188 357 | 184 544 | 181 231 | 183 199 | – 1 968 |
Programma uitgaven | 15 893 | 13 770 | 17 652 | 20 177 | 21 211 | 28 952 | – 7 741 |
Operationele Doelstelling 1 | |||||||
Handhaving | 2 124 | 1 941 | 1 299 | 1 405 | 1 117 | 12 542 | – 11 425 |
Onderzoek & Beleidsinformatie | 6 765 | 4 795 | 4 463 | 5 442 | 3 855 | 6 646 | – 2 791 |
Subsidies | 110 | 1 | 355 | 689 | 314 | 1 406 | – 1 092 |
Verzameluitkering SZW | 0 | 0 | 3 165 | 3 589 | 5 005 | 0 | 5 005 |
Overig | 6 894 | 7 033 | 8 370 | 9 052 | 6 985 | 7 058 | – 73 |
Uitvoeringskosten RCN | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 935 | 1 300 | 2 635 |
Apparaatsuitgaven | 171 741 | 170 125 | 170 705 | 164 367 | 160 020 | 154 247 | 5 773 |
Automatisering | 24 288 | 25 992 | 16 691 | 22 877 | 21 645 | 17 238 | 4 407 |
Huisvesting | 31 222 | 29 616 | 30 894 | 37 229 | 35 452 | 40 172 | – 4 720 |
Personeel en materieel | 90 941 | 93 433 | 100 790 | 92 893 | 93 271 | 86 308 | 6 963 |
Bijdrage aan IWI | 25 290 | 21 084 | 22 330 | 11 368 | 9 652 | 10 529 | – 877 |
Ontvangsten | 12 396 | 12 121 | 8 720 | 7 017 | 8 030 | 5 496 | 2 534 |
Programma-uitgaven artikel 98
Toelichting
De programma-uitgaven op dit artikel zijn handhaving, onderzoek en beleidsinformatie, subsidies, Verzameluitkering SZW, overig en uitvoeringskosten RCN. Delen van deze beleidsuitgaven kunnen worden toegerekend naar beleidsartikelen en zijn daar verantwoord. Indien van toepassing zal voor het behoud van een totaaloverzicht per uitgavencategorie inzicht worden gegeven in de totale omvang van de budgetten.
Handhaving
Van het handhavingsbudget op artikel 98 is gedurende de begrotingsuitvoering circa € 10,7 miljoen overgeboekt naar andere handhavingsbudgetten, apparaat, voorlichting en andere budgetten voor noodzakelijke voorzieningen ten behoeve van het handhavingsprogramma. De resterende onderuitputting (circa € 0,7 miljoen) betreft afwijkingen op enkele handhavingsprojecten.
Onderzoek en beleidsinformatie
Gedurende de begrotingsuitvoering is circa € 1,1 miljoen overgeboekt naar andere onderzoek- en overige beleidondersteunende budgetten. De uitgaven ten laste van het onderzoekbudget op artikel 98 zijn € 1,6 miljoen lager dan geraamd. Een aantal onderzoeken heeft vertraging opgelopen dan wel is niet uitgevoerd.
Subsidies
Op het subsidiebudget artikel 98 is vooral als gevolg van overboekingen naar de beleidsartikelen € 1,1 miljoen minder uitgegeven dan geraamd.
Verzameluitkering SZW
De gerealiseerde uitgaven aan de Verzameluitkering SZW zijn € 5,0 miljoen hoger dan geraamd. De hogere uitgaven hebben betrekking op handhavingsmiddelen waarvan oorspronkelijk beoogd was deze door middel van een subsidie aan de gemeenten ter beschikking te stellen. Uiteindelijk is gekozen deze middelen onder te brengen in de Verzameluitkering SZW.
Uitvoeringskosten RCN
De hogere uitvoeringskosten RCN (€ 2,6 miljoen) hebben betrekking op een herziening van de uitvoeringskosten van de SZW-regelingen op de BES-eilanden en incidentele kosten als gevolg van noodzakelijke investeringen.
Apparaatuitgaven (exclusief IWI en AG SZW)
De apparaatuitgaven op artikel 98 bestaan uit personeel, materieel, huisvesting en automatisering. Totaal is € 5,8 miljoen meer uitgegeven dan oorspronkelijk geraamd.
Het merendeel van dit bedrag heeft betrekking op eindejaarsmarge en de toegekende loon- en prijsbijstelling. Wel hebben er verschuivingen plaatsgevonden ten behoeve van automatisering in verband met extra investeringen op dat terrein.
Bijdrage aan IWI
De bijdrage is als gevolg van verrekeningen met het moederdepartement € 0,9 miljoen lager dan geraamd.
Ontvangsten
De gerealiseerde ontvangsten zijn € 2,5 miljoen hoger dan geraamd. Het betreft voornamelijk positieve saldi van rekeningen buiten begrotingsverband, die nadat deze zijn afgesloten, ten gunste van de ontvangsten zijn geboekt.
Apparaatsuitgaven
In tabel 98.2 wordt van de totale apparaat- en algemene programma-uitgaven een verdeling over alle artikelen gegeven. Het betreft zowel uitgaven die op artikel 98 worden verantwoord omdat zij niet aan beleidsartikelen kunnen worden toebedeeld, als uitgaven die in de beleidsartikelen worden verantwoord. Vervolgens worden enkele uitgavencategorieën toegelicht.
Apparaatsuitgaven | Programma-uitgaven | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Personeel & Materieel | Overige1 | Primair Proc. | Onderzoek / Beleids- informatie | Voorlichting | Subsidies | Handhaving | ||
41 | Inkomensbeleid | 1 018 | 63 | 102 | 40 | |||
42 | Arbeidsparticipatie | 16 226 | 1 241 | 154 | 39 | |||
43 | Arbeidsverhoudingen | 12 605 | 272 | 789 | 80 | 212 | 236 | |
44 | Gezond en veilig werken | 36 983 | 7 406 | 733 | 1 025 | 5 502 | 7 | |
45 | Pensioenbeleid | 2 327 | 216 | 47 | ||||
46 | Inkomensbescherming met activering | 7 193 | 994 | 6 310 | ||||
47 | Aan het werk: Bemiddeling en Re-integratie | 5 960 | 720 | 1 120 | 1 039 | |||
48 | Sociale werkvoorziening | 1 078 | ||||||
49 | Overige inkomensbescherming | 1 899 | ||||||
50 | Tegemoetkomingen specifieke kosten | 1 526 | ||||||
51 | Rijksbijdragen aan sociale fondsen | 955 | ||||||
52 | Kinderopvang | 1 418 | 14 3762 | 15 881 | ||||
97 | Aflopende regelingen | 0 | ||||||
98 | Algemeen | 93 271 | 66 749 | 633 | 3 855 | 6 352 | 314 | 1 117 |
99 | Nominaal en onvoorzien | 0 | ||||||
| Totaal gerealiseerde uitgaven 2011 | 182 459 | 66 749 | 22 750 | 8 650 | 8 731 | 23 074 | 7 670 |
| Vastgestelde Begroting 2011 | 188 644 | 67 939 | 38 557 | 11 755 | 7 398 | 32 170 | 19 263 |
| Verschil 2011 | – 6 185 | – 1 190 | – 15 807 | – 3 105 | 1 333 | – 9 096 | – 11 593 |
Bron: SZW administratie
1 Dit betreft Huisvesting (€ 35 452 000), Automatisering (€ 21 645 000) en Bijdrage moederdepartement aan IWI (€ 9 652 000).
2 Dit betreft het totaal van de overige beleidsuitgaven Kinderopvang. Voor 2011 is geen nader uitsplitsing mogelijk.
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
---|---|---|---|---|---|
Formatie totaal SZW ultimo | 2 894 | 2 794 | 2 659 | 2 500 | 2 234 |
– waarvan batenlastendiensten | 352 | 325 | 311 | 267 | 201 |
Bezetting ultimo | 2 758 | 2 582 | 2 470 | 2 398 | 2 259 |
Bezetting gemiddeld | 2 825 | 2 670 | 2 526 | 2 434 | 2 328 |
Vacatures ultimo (aantal) | 136 | 212 | 189 | 102 | – 25 |
Bron: SZW administratie
Toelichting
De formatie is in 2011 ten opzichte van 2010 met 266 fte afgenomen als gevolg van de doorwerking van de taakstelling Balkenende-IV. Aan het eind van 2011 bedroeg de formatie 2 234 fte inclusief de baten-lastendiensten IWI en AG SZW. De bezetting ultimo is in 2011 afgenomen met 139 fte en komt daarmee uit op 2 259 fte. De 25 fte die SZW boven de bij de taakstelling afgesproken formatie zit, betreffen allen herplaatsers die actief van werk naar werk worden begeleid.
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
---|---|---|---|---|---|
Personeel (excl. IWI en AG SZW) | 158,0 | 158,6 | 161,0 | 161,2 | 158,4 |
Materieel | 31,8 | 31,8 | 33,8 | 30,7 | 24,1 |
Huisvesting | 31,2 | 29,6 | 30,9 | 37,3 | 35,5 |
Automatisering | 24,3 | 26,0 | 16,7 | 22,9 | 21,6 |
Bijdrage moederdepartement aan IWI | 25,3 | 21,1 | 22,3 | 11,4 | 9,7 |
Gemiddelde realisatie per fte (x € 1 000) | |||||
Personeel | 55,9 | 59,4 | 63,7 | 66,2 | 68,0 |
Materieel | 11,3 | 11,9 | 13,4 | 12,6 | 10,4 |
Huisvesting | 11,0 | 11,1 | 12,2 | 15,3 | 15,2 |
Automatisering | 8,6 | 9,7 | 6,6 | 9,4 | 9,3 |
Bron: SZW administratie
Toelichting
In 2011 is € 158,4 miljoen uitgegeven aan peroneelskosten. Dit is inclusief € 2,6 miljoen aan post-actieven, € 2,9 miljoen inhuur van personeel ten laste van de personeelsbudgetten en € 2,7 miljoen aan flankerend beleid. De bedragen zijn exclusief de baten-lastendiensten IWI en AG SZW.
Programma-uitgaven
Handhaving
In 2011 bedroeg het totale budget voor handhaving € 19,3 miljoen, verdeeld over de artikelen 43 Arbeidsverhoudingen, 44 Gezond en veilig werken, 46 Inkomensbescherming met activering en 98 Algemeen. De realisatie op het totale handhavingsbudget bedroeg uiteindelijk circa € 7,7 miljoen. Het verschil heeft twee oorzaken. Ten eerste is het beleidsbudget tussentijds verlaagd als gevolg van overboekingen naar apparaat, voorlichting en onderzoek voor noodzakelijke voorzieningen ten behoeve van het handhavingsprogramma. Daarnaast was er sprake van onderuitputting omdat projecten vertraging hebben opgelopen dan wel niet zijn uitgevoerd.
Voorlichting
In de loop van het jaar is een aantal extra voorlichtingsactiviteiten (arbo portaal, Werken naar Vermogen en AOW-leeftijdverhoging) ondernomen. De totale voorlichtingsuitgaven 2011 bedroegen € 8,7 miljoen. Naast de uitgaven bibliotheek, documentatie, etc. beloopt het totale bedrag dat aan voorlichtingscampagnes is uitgegeven ca € 8,4 miljoen. Dit is als volgt over de beleidsterreinen verdeeld.
Realisatie 2011 | |
---|---|
Arbeidsparticipatie | 154 |
Arbeidsverhoudingen | 80 |
Arbeidsomstandigheden | 1 025 |
Re-integratie | 1 120 |
Overig (WNV, AOW, WSW, WAV en overig) | 5 983 |
Bron: SZW administratie
Publieksinformatie
In 2011 zijn in totaal 12 657 vragen via brieven en e-mails beantwoord. De vragen zijn als volgt over de beleidsonderdelen van SZW verdeeld.
Figuur 98.1
Onderzoek en beleidsinformatie
Het totale onderzoeksbudget 2011 bedroeg € 11,8 miljoen. De gerealiseerde uitgaven 2011 zijn uitgekomen op € 8,7 miljoen. De gerealiseerde onderuitputting is ontstaan omdat projecten vertraging hebben opgelopen dan wel niet zijn uitgevoerd.
Subsidies
Voor een totaaloverzicht van alle SZW subsidiemiddelen verwijs ik naar bijlage 4 Subsidies.
Primair proces
De lager gerealiseerde uitgaven primair proces treden met name op bij de overige beleidsuitgaven Kinderopvang. Van het totaal van OCW overgenomen budget ad € 28,8 miljoen is een bedrag van € 10,4 miljoen overgeboekt naar het Gemeentefonds en ruim € 0,5 miljoen naar andere departementen. Daarnaast was er sprake van onderuitputting omdat projecten vertraging hebben opgelopen dan wel niet zijn uitgevoerd.
Inspectie SZW
Per 1 januari 2012 zijn de Arbeidsinspectie (AI), de Sociale Inlichtingen en Opsporingsdienst (SIOD) en de Inspectie Werk en Inkomen (IWI) samengevoegd tot de Inspectie SZW. In 2011 zijn deze organisatieonderdelen al gaan samenwerken onder de naam Inspectie SZW.
Een gedetailleerd verslag van activiteiten en uitkomsten van de Inspectie SZW wordt weergegeven in het Jaarverslag Inspectie SZW 2011 (zie www.inspectieszw.nl). Hieronder wordt ingegaan op de resultaten van de SIOD en de AI, inclusief het boetebureau. De resultaten van IWI worden toegelicht in bijlage 1 van het jaarverslag SZW.
SIOD
De SIOD spoort feitelijk fraude op over de volle breedte van het SZW-beleidsterrein, van georganiseerde uitkeringsfraude tot georganiseerde illegale tewerkstelling en uitbuiting en fraude met re-integratiesubsidies. Naast fraude op het terrein van het ministerie van SZW spoort de SIOD ook fraude op ten behoeve van andere departementen.
Onderzoeken Arbeidsuitbuiting/mensenhandel | 9 |
Onderzoeken Arbeidsomstandigheden | 2 |
Onderzoeken illegale tewerkstelling | 13 |
Onderzoeken uitkeringsfraude | 15 |
Onderzoek subsidiefraude | 1 |
Onderzoeken actualiteiten (waaronder PGB) | 5 |
Onderzoeken overige vormen van arbeidsmarktfraude | 10 |
Ontnemingonderzoeken | 7 |
Totaal aantal onderzoeken | 62 |
Verdachten natuurlijke personen | 159 |
Verdachten rechtspersonen | 28 |
Totaal aantal verdachten | 187 |
Bron: Inspectie SZW administratie
Arbeidsinspectie (AI)
De Arbeidsinspectie ziet toe op naleving van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), de Arbeidstijdenwet (ATW), de Wet Arbeid Vreemdelingen (WAV), de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WML) en het Besluit Risico’s Zware Ongevallen (BRZO) en een aantal andere wetten en aspecten van sociale wet- en regelgeving.
Resultaten ten opzichte van kengetallen en indicatoren in de begroting van 2011
De raming in de begroting 2011 in verband met de toezichtsinspanning op het terrein van arbeidsomstandigheden en arbeidstijden is 16 500 actieve inspecties (zie artikel 44)127. De AI heeft meer handhavend moeten optreden dan voorzien was. Voorts was de AI intensief betrokken bij de onderzoeken naar een aantal zware ongevallen (waaronder Grolsch Veste en B-tower, woon- en winkelcomplex in Rotterdam) en was er een iets lagere inspectiecapaciteit beschikbaar dan in de planning was opgenomen door verloop en ziekteverzuim.
In 2011 zijn er 14 638 actieve inspecties gerealiseerd. In projecten (excl arbo-monitor) is in 64% van de inspecties handhavend opgetreden. In 2011 zijn totaal 2 094 ongevallen onderzocht en er zijn 1 354 ongevalsonderzoeken afgehandeld met hantering van een handhavingsinstrument. In 2011 zijn 1 400 klachten onderzocht, waarvan er 868 zijn afgehandeld met hantering van een handhavingsinstrument.
De effectiviteit van het interventiebeleid en van nalevingsbereidheid op het terrein van arbeidsomstandigheden wordt gemeten door de mate waarin bij de controle op de geconstateerde overtreding(en) bij actieve inspecties volledig wordt voldaan aan de Arbowet. Het streven in de begroting voor 2011 was dat in minstens 95 % van de gevallen volledig wordt voldaan aan de Arbowet (zie artikel 44). In 2011 was de realisatie op deze indicator 94%.
Bij het toezicht ter voorkoming van zware ongevallen bij bedrijven met grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen heeft de AI conform planning in totaal 566 inspecties uitgevoerd.
Het kengetal voor de omvang van de problematiek van illegale tewerkstelling in Nederland is het percentage inspecties waarbij illegale tewerkstelling wordt vastgesteld ten opzichte van het aantal uitgevoerde inspecties (zie artikel 42). Dat was in 2011 bij 17,3 % van de uitgevoerde inspecties, terwijl de norm 17,0% bedroeg.
Verder bevat de begroting 2011 ramingen voor de kengetallen voor de toezichtsinspanning op naleving van de WML. Deze zijn respectievelijk 10 000 inspecties, waarbij de WML wordt meegenomen bij WAV inspecties, en 80 WML- boetes. In het definitieve jaarplan 2011 van de AI is dit gewijzigd naar 7 760 inspecties, waarbij 9 800 werkgevers worden geïnspecteerd. Feitelijk zijn in 2011 9 225 inspectietrajecten uitgevoerd waarbij ca. 11 935 werkgevers zijn gecontroleerd en werden 96 WML-boeterapporten en 2 399 WAV-boeterapporten opgemaakt. Actieve inspecties van de AI op naleving van de WAV en de WML vinden gecombineerd plaats. Daarnaast vinden inspecties plaats op basis van klachten over onderbetaling en meldingen van illegale tewerkstelling.
Boetes
De feitelijke inning van boetes bedroeg in 2011 € 27,9 miljoen en dat overschrijdt het begrote bedrag van de begroting met € 0,7 miljoen, dus met 2,7%. De boetes in verband met overtreding van de WAV overschrijden de verwachting van 2011 als gevolg van een grotere instroom van de boeterapporten. Het begrote aantal van 1 950 WAV-rapporten is met 451 rapporten overtroffen (+23,1%).
Boetes | Boetes opgelegd door de AI in 2011 | Totaal ontvangsten SZW 2011, incl. rente | Percentage geïnd bedrag t.o.v. opgelegde boetes in 20111 | Begroting 2011, incl. 1e en 2e suppletoire begroting, excl. amendement2 | Overschot / tekort t.o.v. begroting 2011 |
---|---|---|---|---|---|
A | B | C=B/A | D | E=B-D | |
ARBO | 7 732 | 7 329 | 95% | 7 200 | 129 |
ATW | 284 | 299 | 105% | 361 | – 62 |
WAV | 24 107 | 19 925 | 83% | 19 237 | 688 |
WML | 2 240 | 314 | 14% | 350 | – 36 |
Bron: Inspectie SZW administratie
1 Het percentage geïnd bedrag is een indicatie. Het geïnde bedrag slaat voor een deel terug op boetes uit voorgaande jaren, maar wordt afgezet tegen opgelegde boetes in 2011. Verder bevat het feitelijk geïnde bedrag ook rente-inkomsten. Dat verklaart ook waarom het percentage boven 100 % kan uitkomen.
2 Buiten beschouwing zijn gelaten de meeropbrengsten als gevolg van amendement 42 (Spekman) over extra inspecteurs, waarvan de uitvoering afhankelijk is gesteld van nader onderzoek; zie de brief van de Minister van SZW aan de Tweede Kamer (32 123 XV, nr. 5).
Ontvangsten op grond van betalingsregelingen blijven in depot bij het CJIB totdat volledige vordering is voldaan. Op 31 december 2011 is € 7,06 miljoen in depot, waarvan € 6,62 miljoen op grond van de WAV, 0,09 miljoen op grond van de ARBO-wet en € 0,35 miljoen op grond van de WML en de ATW.
Artikel