Via de moties van de leden De Nerée tot Babberich c.s. (30 300 nr. 39) en De Vries c.s. (30 413, nr. 79) is de regering ten aanzien van onder meer de toezichthouders op de financiële markten, te weten De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM), verzocht in het departementale jaarverslag een overzicht op te nemen van:
-
a. de toezichtstaak, de beleidsdoelen en de geleverde prestaties door de toezichthouders;
-
b. de kosten van de toezichthouders;
-
c. het aantal formatieplaatsen, zo mogelijk per beleidsdoel en toezichtstaak;
-
d. de kosten en bedragen die worden doorberekend aan de onder toezicht gestelden.
Toezichttaak
Als prudentieel toezichthouder ziet DNB toe op de soliditeit van financiële ondernemingen en het bijdragen aan de stabiliteit van de financiële sector.
Doelstellingen
Hoofddoel van het toezicht is een stabiele en integere financiële sector die op een groot vertrouwen van het publiek mag én kan rekenen. Daartoe heeft DNB vier doelstellingen geformuleerd:
-
1. Goede en effectieve uitvoering toezicht
Meer aandacht voor gedrag, cultuur, bedrijfsmodellen en strategie van financiële instellingen en erop toezien dat het beloningsbeleid van instellingen past binnen de gestelde richtlijnen.
-
2. Toezichtaanpak aanscherpen
Verdere implementatie van de Visie DNB Toezicht 2010–2014 en het plan van aanpak cultuurverandering DNB en toewerken naar risicogebaseerd, proportioneel toezicht.
-
3. Bijdragen aan en implementeren van wijzigingen in wet- en regelgeving
Bijdragen aan, of implementeren van Basel III, de Europese bankenrichtlijn (CRD), Solvency II, alsmede de institutionele vernieuwing van de pensioensector en bijbehorend toezichtkader. Daarbij instellingen en uitvoerende toezichthouders actief voorzien van relevante informatie t.a.v toezichtregelgeving.
-
4. Internationale samenwerking versterken
Deelname aan de toezichtcolleges voor grensoverschrijdende ondernemingen met dochters waarvan DNB toezichthouder is en onderzoeken of voor andere onder toezichtstaande ondernemingen colleges opgericht dienen te worden. Uitbouwen van de activiteiten ten aanzien van het Supervisory Review and Evaluation Process (SREP), uitvoeren van stresstesten en inrichten van het toezicht op financiële instellingen op de BES-eilanden.
2010 | 2011 | |
---|---|---|
Maatregelen bij onder toezicht staande instellingen | ||
Aanwijzing | 12 | 8 |
Last onder dwangsom | 114 | 93 |
Bestuurlijke boete | 1 | 2 |
Publicatie | 0 | 1 |
Financieringsplan | 1 | 1 |
Saneringsplan | 0 | 0 |
Herstelplan | 13 | 3 |
Stille curatele | 3 | 3 |
Aanstelling bewindvoerder | 0 | 1 |
Doorhaling register op initiatief van DNB | 2 | 0 |
Noodregeling | 1 | 0 |
Aangifte bij het OM | 0 | 0 |
Maatregelen bij niet onder toezicht staande instellingen | ||
Last onder dwangsom | 1 | 1 |
Bestuurlijke boete | 1 | 2 |
Publicatie | 0 | 0 |
Aanwijzing | 5 | 2 |
Stille curatele | 2 | 1 |
Aangifte bij het OM | 2 | 2 |
Noodregeling | 0 | 0 |
Faillissement op verzoek van DNB | 0 | 0 |
2010 | 2011 | |
---|---|---|
Banken1 | € 42,81 mln | € 46,71 mln |
Pensioenfondsen | € 23,87 mln | € 26,70 mln |
Verzekeraars | € 27,81 mln | € 33,88 mln |
Overige instellingen en sanctiewet | € 9,86 mln | € 10,76 mln |
Som der lasten | € 104,37 mln | € 118,05 mln |
Aan onder toezicht gestelden toe te rekenen kosten | € 80,82 mln | € 92,99 mln |
Gemiddeld aantal fte’s2 | 622 | 656 |