In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de doelmatigheidsindicatoren en kengetallen van DPC.
Indicator | Streefwaarde | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|
Saldo van baten en lasten | 0 | -1,6% | -2,5% | 4,8% | 4,6% |
Fte totaal | Norm 2013 | n.v.t. | n.v.t. | 136,7 | 127,1 |
Ziekteverzuimpercentage | Maximaal 5,5% | 5,2% | 4.1% | 4,0% | 3,4% |
Financieel voordeel collectieve media-inkoop | |||||
Media-index RTV | 13,9% | ||||
Media-index Interactieve Media | 37,5% | ||||
Media-index Print | 40,1% | ||||
Rapportcijfer cursisten Academie | Norm = 7,5 | 7,6 | 7,6 | 7,8 | 7,6 |
Service level telefonie | 80% binnen 40 seconden | 83% | 83% | 82% | 83,0% |
Service level e-mail | 80% binnen 48 uur | 82% | 89% | 92% | 99,9% |
Burgertevredenheid telefonie | Norm = 7,5 | 7,6 | 7,6 | 7,6 | 7,6 |
Burgertevredenheid e-mail | Norm = 6,5 | 7 | 7,5 | 7,3 | 7,3 |
Burgertevredenheid Internet | Norm = 7,0 | 7,6 | 7,3 | 7,5 | 7,2 |
Gebruik contactcenter telefoon | Prognose = 196.000 | 412.125 | 216.732 | 204.425 | 195.348 |
Gebruik contactcenter e-mail | Prognose = 101.000 | 115.275 | 70.114 | 70.357 | 78.860 |
Bezoekersaantallen Internet | Prognose = 1.500.000 | 6.315.571 | 6.439.530 | 19.003.065 | 20.366.248 |
Onderstaand worden enkele opmerkelijke mutaties in de indicatoren toegelicht.
Saldo van baten en lasten
Het saldo baten lasten (saldo als % van de totale baten) is in 2012 iets gedaald ten opzichte van 2011, maar is nog steeds positief. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door een positief resultaat, voornamelijk door een besparing in de personeelskosten. Daarnaast is er een vrijval uit de voorziening (zie paragraaf 7.2).
Fte totaal
De toegestane formatie van DPC bedraagt 144,1 fte. De bezetting was eind 2011 136,7fte en eind 2012 127,1 fte. Dit is inclusief de externe inhuur en uitzendkrachten op ambtelijke plekken. Door de gewijzigde methodiek van het rapporteren over fte’s binnen AZ zijn er voor de jaren 2009 en 2010 geen vergelijkbare getallen.
Media -inkoop
Sinds 2012 wordt gewerkt met nieuwe indices voor de bepaling van het collectieve voordeel. Dit was nodig omdat de methode van inkoop bij een aantal mediumtypen (radio, televisie, interactieve media) is gewijzigd. Zie ook de toelichting bij de begroting 2013 (Kamerstuk 33 400 III, nr. 2, blz. 12).
Media-index RTV geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte op radio en televisie in plaats van per individuele opdrachtgever.
Media-index Interactieve Media geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte op alle interactieve media. Er wordt geen inkoopvoordeel behaald wanneer mediaruimte is verkregen door middel van een veiling.
Media-index Print geeft het bruto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte in alle printtitels en out-of-home mogelijkheden. Dit voordeel betreft de verkregen korting op de tarieven vermeld op de tariefkaart.
Informatiedienst Rijksoverheid (voorheen Postbus 51)
In 2012 liggen de service-levels en de indicatoren inzake burgertevredenheid wederom boven de streefwaarden en de gestelde normen.
Met uitzondering van e-mail liggen de volumecijfers ruim boven de streefwaarden. Er is al jarenlang sprake van een daling van het e-mail gebruik.
Het gebruik van het kanaal internet is enorm toegenomen dankzij de website Rijksoverheid.nl. Internetbezoeken zijn het totaal aantal bezoeken aan Rijksoverheid.nl in 2012 t/m juli, omdat na juli geen webstatistieken beschikbaar zijn in verband met het uitzetten van cookies.