Staat van Baten en Lasten
-1 | -2 | (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2011 | |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 536.268 | 574.484 | 38.216 | 565.769 |
Omzet overige departementen | 49.681 | 17.543 | – 32.138 | 22.714 |
Omzet derden | 18.702 | 20.238 | 1.536 | 19.355 |
Rentebaten | – | – | – | 28 |
Bijzondere baten | – | 52 | 52 | 41 |
Totaal baten | 604.651 | 612.317 | 7.666 | 607.907 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– personele kosten | 386.096 | 392.740 | 6.644 | 381.204 |
– materiële kosten | 157.815 | 174.478 | 16.663 | 156.074 |
Rentelasten | 4.770 | 3.509 | – 1.261 | 4.375 |
Afschrijvingskosten | ||||
– materieel | 43.475 | 33.726 | – 9.749 | 48.903 |
– immaterieel | – | – | – | – |
Overige Lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | 12.495 | 6.278 | – 6.217 | 4.227 |
– bijzondere lasten | – | 46 | 46 | 339 |
Totaal lasten | 604.651 | 610.777 | 6.126 | 595.122 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 1.540 | 1.540 | 12.785 |
Toelichting:
Algemeen
De baten en lasten laten afwijkingen zien tussen de realisatie en de begroting. Bij het opstellen van de begroting is uitgegaan van de voorziene ontwikkelingen waarvan de financiële effecten waren vast te stellen. De afwijking tussen realisatie en begroting wordt voornamelijk veroorzaakt door voorziene ontwikkelingen welke niet financieel waren in te schatten en onvoorziene ontwikkelingen.
Baten
De opbrengsten van het moederministerie bestaan uit de algemene bijdrage en bijzondere bijdragen. De afwijking van de algemene bijdrage ten opzichte van de begroting wordt voornamelijk veroorzaakt door de brutering C2000 (€ 4,3 mln.), wijzigingen als gevolg van de CAO 2012–2014 (€ 3,4 mln.), bekostiging FINEC (€ 2,6 mln.), tegemoetkoming inkomensafhankelijke bijdrage in het kader van de zorgverzekeringswet (€ 0,9 mln.) en een technische mutatie toegelicht in de eerste suppletoire begroting ( –/– € 3,2 mln.). De bijzondere bijdragen zijn ten opzichte van de begroting gestegen. Dit wordt hoofdzakelijk verklaard, doordat een aantal taken en projecten onder de post opbrengst overige ministeries waren geraamd in de begroting. Voorbeelden hiervan zijn de ontvangen bijdrage Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM), Financieel-Economische Criminaliteit (FINEC), Financial Intelligence Unit (FIU) en Uitzendingen en Landenprogramma’s.
In totaal gaat het om een bedrag van circa € 26 mln.
De belangrijkste oorzaak van de afwijking van de opbrengst overige ministeries is de hierboven reeds genoemde verschuiving naar opbrengst moederministerie. Daarnaast is de ontvangen bijdrage van het Ministerie van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties ten behoeve van het Recherche Samenwerkingsteam (RST) substantieel lager dan opgenomen in de begroting. Achterliggende reden hiervoor is dat diverse kosten direct door het Ministerie betaald worden.
Lasten
De overschrijding op de personele kosten kan op hoofdlijnen worden onderverdeeld in een overschrijding op de salariskosten van € 4,4 mln. en een overschrijding op de post inhuur externe deskundigen van € 1,2 mln.
De overschrijding op de salariskosten wordt voornamelijk veroorzaakt door een overschrijding op de post inhuur op formatie als gevolg van extra inhuur van centralisten in verband met storingen bij de 112-centrale en extra specialisten voor de nieuwe taak dierenpolitie (€ 3,5 mln.). Verder zijn in het kader van de uitbreiding van de FINEC taken FIOD-specialisten ingehuurd voor circa € 1,0 mln.
Voor wat betreft de materiële kosten geldt een overschrijding van € 16,6 mln. ten opzichte van de begroting. Belangrijke oorzaken hiervan zijn hogere kosten van verbindingen & automatisering als gevolg van doorlopende ICT-projecten uit 2011 (herijking infrastructuur) en hogere kosten doorbelasting vanuit de VtsPN. Daarnaast overschrijden de kosten van huisvesting de begroting als gevolg van overlopende projecten uit voorgaande jaren.
De lagere afschrijvingskosten houden verband met enerzijds de verhoging van de activeringsgrens en anderzijds door het later opgang komen van het investeringsprogramma 2012.
Naast de hiervoor genoemde ontwikkelingen is een bedrag van € 6,3 mln. (incl. € 0,4 mln. voorziening debiteuren) gedoteerd aan de voorzieningen. In de begroting was hiermee geen rekening gehouden. Anderzijds heeft de geraamde dotatie aan de voorziening ICT van € 12,5 mln. op aanwijzing van het Ministerie niet plaatsgevonden. Hiernaast is in verband met de vorming van de Nationale Politie de voorziening leegstand huurpanden gevormd. Deze is ter dekking van verlieslatende contracten van leegstaande panden. Deze panden zullen niet meer in gebruik worden genomen.
Balans
Balans 2012 | 2011 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | – | – |
Materiële activa | 155.492 | 159.550 |
– grond en gebouwen | – | – |
– installaties en inventarissen | 8.505 | 8.671 |
– overige materiële vaste activa | 146.987 | 150.879 |
Voorraden | – | – |
Debiteuren | 2.716 | 14.806 |
Nog te ontvangen | 10.746 | – |
Liquide middelen | 950 | 91.212 |
Totaal activa | 169.904 | 265.568 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 31.204 | 29.664 |
– exploitatiereserve | 29.664 | 16.879 |
– onverdeeld resultaat | 1.540 | 12.785 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | – | 99.090 |
Voorzieningen | 17.161 | 16.314 |
Bankier | 18.821 | – |
Crediteuren | 13.812 | 120.500 |
Nog te betalen | 88.906 | – |
Liquide middelen | 169.904 | 265.568 |
Toelichting:
De post materiële vaste activa is met € 4,1 mln. afgenomen. De belangrijkste oorzaak is terughoudendheid ten aanzien van het doen van investeringen in verband met de vorming van de nationale politie.
Alle financiële transacties met opdrachtgevers en het kerndepartement vinden plaats via de Rijkshoofdboekhouding. Per balansdatum heeft de rekening-courant – als gevolg van de aflossingen van de langlopende leningen – een negatief saldo en is derhalve gepresenteerd onder de kortlopende schulden.
Voor wat betreft de post voorzieningen zijn de belangrijkste mutaties een dotatie aan de voorziening leegstand voor een bedrag van € 2,9 mln. en een onttrekking aan de voorziening reorganisatie bedrijfsvoering van per saldo € 1,2 mln. De eerstgenoemde voorziening is gevormd in verband met de vorming van de nationale politie en is ter dekking is van verlieslatende contracten van panden die momenteel leegstaan en niet meer in gebruik zullen worden genomen.
De post nog te betalen is met € 14,8 mln. afgenomen. Dit betreft met name een daling van de nog te besteden bijzondere bijdragen voor een bedrag van € 12,2 mln. Deze daling is met name het gevolg van daling van de openstaande bijdrage prestatiebekostiging met € 6 mln. Deze post is in 2012 als bate verantwoord.
In onderstaande tabel is het verloop van de post voorzieningen weergegeven.
Omschrijving | Stand per 01-01-2012 | Dotatie in 2012 | Onttrekking in 2012 | Overige mutaties | Stand per 31-12-2012 |
---|---|---|---|---|---|
ambtsjubilea | 6.576 | 634 | – 656 | 6.554 | |
implementatie Wet Politiegegevens (WPG) | 144 | – 74 | – 70 | 0 | |
Leegstand | 0 | 2.862 | 0 | 2.862 | |
Reorganisatie bedrijfsvoering | 5.672 | 1.874 | – 3.056 | 4.490 | |
Reorganisatie Nationale Recherche | 107 | 0 | – 55 | – 52 | 0 |
RST Arbeidsvoorwaarden | 750 | 0 | 0 | 750 | |
Schade (incl. gehoorschade) | 1.265 | 548 | – 393 | 1.420 | |
Toelage W&B Nationale Recherche | 1.800 | 600 | – 1.315 | 1.085 | |
Totaal voorzieningen | 16.314 | 6.518 | – 5.549 | – 122 | 17.161 |
In onderstaande tabel is het verloop van het eigen vermogen weergegeven.
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|
ontwerp- | realisatie | |||||
begroting | ||||||
1) EV begin jaar | 13.578 | 13.783 | 15.928 | 16.879 | 15.051 | 29.664 |
2) saldo baten en lasten KLPD | 205 | 2.145 | 951 | 12.785 | – | 1.540 |
| ||||||
3c) directe mutaties in het EV | – | – | – | – | – | – |
3d) overige mutaties | – | – | – | – | – | – |
4) eigen vermogen ultimo jaar | 13.783 | 15.928 | 16.879 | 29.664 | 15.051 | 31.204 |
EV als % van totale baten | 4,2% | 1,8% | 2,1% | 4,9% | 2,5% | 5,1% |
Toelichting:
Het onverdeelde resultaat wordt na vaststelling van de jaarrekening ten gunste van het eigen vermogen gebracht. Het eigen vermogen dient als buffer voor incidentele onvoorziene tegenvallers en overlopende projecten.
In de Regeling Batenlastendiensten is vastgelegd dat het eigen vermogen van een baten-lastendienst is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. Bij voorjaarsnota 2013 wordt een beslissing genomen omtrent het surplus op het Eigen Vermogen.
-1 | -2 | (3) = (2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
1 | Rekening Courant RHB 1 januari 2012 | 62.394 | 94.538 | 32.144 |
2 | Totaal operationele kasstroom | 40.129 | 20.270 | – 19.859 |
3a | Totaal investeringen | – 44.165 | – 31.362 | 12.803 |
3b | Totaal boekwaarden desinvesteringen | 1.000 | 1.247 | 247 |
3c | Totaal investeringskosten | – 43.165 | – 30.116 | 13.049 |
4a | Eenmalige uitkering aan Moederdepartement | – | – | – |
4b | Eenmalige storting door Moederdepartement | – | – | – |
4c | Aflossing op leningen | – 15.738 | – 99.090 | – 83.352 |
4d | Beroep op leenfaciliteit | 19.000 | – | – 19.000 |
4 | Totaal financieringskasstroom | 3.262 | – 99.090 | – 102.352 |
0 | ||||
5 | Rekening Courant RHB 1 januari 2012 | 62.620 | – 14.397 | – 77.017 |
(5)= (1+2+3+4) |
Het saldo van de rekening-courant RHB is ten opzichte van 1 januari 2012 gedaald met € 108,9 mln., hoofdzakelijk als gevolg van de integrale aflossing van de leningen.
Voor het achterblijven van de investeringen zijn een aantal oorzaken te noemen. Allereerst is sprake van een ophoging van de activeringsgrens. Hierdoor is sprake van een verschuiving van de investeringen naar de exploitatie. Daarnaast is sprake van terughoudendheid ten aanzien van het doen van investeringen als gevolg van de vorming van de nationale politie.
Doelmatigheid
Realisatie | Begroting | Verschil | |||
---|---|---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | 2012 | 2012 | |
KLPD | KLPD | KLPD | KLPD | KLPD | |
KLPD-totaal: | |||||
FTE-totaal | 4.933 | 5.162 | 5.096 | 5.064 | 32 |
Saldo van baten en lasten in % van totale baten | 0,2% | 2,1% | 0,3% | 0,0% | 0,3% |
Specifiek | |||||
Kwaliteitsindicatoren: | |||||
Ontwikkelingsgericht Personeelsbeleid (OPB) | 83,2% | 72,0% | 70,0% | 70,0% | |
Ziekteverzuim | 6,5% | 7,1% | 6,2% | 5,5% | 0,7% |
Inhuur externen | 3,7% | 6,6% | 8,8% | 10,0% | – 1,2% |
Het weergegeven aantal fte’s is de ultimo stand.
Voor wat betreft de doelstelling betaalbaar stellen van 95% van de facturen binnen 31 dagen geldt dat de ontwikkeling van het betaalgedrag van het korps in het afgelopen jaar sterk is verbeterd en eind 2012 op en rond de 90% is uitgekomen.