Inleiding
Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR) beheert de stelsels van de identiteitsgegevens van burgers in Nederland. De missie van BPR is het zorgen voor een betrouwbare registratie en levering van persoonsgegevens en reisdocumenten.
BPR streeft naar een hoog kwaliteitsniveau. Dat wil zeggen dat BPR betrouwbaar, professioneel en relatiegericht werkt.
GBA
Voor de financiering van het GBA stelsel is vanaf januari 2012 een nieuw financieringsmodel geïntroduceerd. Het nieuwe financieringsmodel is gebaseerd op een stelsel van jaarabonnementen. De structuur van het stelsel van jaarabonnementen wordt jaarlijks door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) bij ministeriele regeling vastgesteld. De structuur wordt jaarlijks mede vastgesteld op basis van de voor dat jaar verwachte kosten en het aantal verzonden berichten.
Met het nieuwe financieringsmodel ontvangen zij nog maar één factuur per jaar. Dit betekent een verlichting van de administratieve lasten.
Voor de gebruikers geldt een klasse die gebaseerd is op het totale verbruik aan berichten in het voorafgaande jaar. Bij meer verbruik geldt automatisch een hogere klasse en ontvangen ze een aanvullende factuur. Bij een lager verbruik dan de ingedeelde klasse vindt geen restitutie plaats. Ook ontvangen de gebruikers geen restitutie als ze het abonnement voortijdig beëindigen.
Reisdocumenten
De kostprijs van de documenten is gelijk aan de leges die BPR in rekening brengt bij de uitgevende instanties, zoals gemeenten en de buitenlandse posten. De gepresenteerde kostprijs is exclusief de gemeentelijke leges en eventuele spoedtoeslagen. De kostprijs van zowel de paspoorten als de identiteitskaarten is in 2012 1,1% lager dan in 2011. De oorzaak van deze daling is dat eind 2011 een gunstige prijsonderhandeling voor een nieuw contract voor de productie van de reisdocumenten heeft plaatsgevonden. De productie- en distributiekosten conform het vastgestelde indexcijfer (KVGO prognose en CBS indexering) van de producent zijn daarentegen gestegen. Het aantal uitgegeven reisdocumenten voor 2012 is bijna 4 mln. stuks. De toename (van ca 1 mln.) wordt, onder andere, veroorzaakt door de extra productie van documenten in verband met de afschaffing van de kinderbijschrijving.
Eind 2011 is besloten de prijs van een identiteitskaart voor jeugdigen te laten stijgen van € 9,22 naar € 30. Hierdoor is de oorspronkelijke vastgestelde begroting, bijdrage moederdepartement, verlaagd met € 11,8 mln.. De opbrengst derden is met een bedrag van € 1,8 mln. gestegen omdat de leges op de identiteitskaarten voor jeugdigen die de uitgevende instanties aan BPR afdragen ook stijgen. Ook zijn de materiële kosten met € 10 mln. gedaald ten opzichte van de oorspronkelijke vastgestelde begroting doordat de vergoeding aan gemeenten (door het besluit de prijs voor een identiteitskaart aan jeugdigen te verhogen van € 9,22 naar € 30) niet meer plaats vindt.
Het beheer van de beheervoorziening BSN, PIVA V en Sedula wordt uitgevoerd in opdracht van het ministerie van BZK. De kosten komen daarmee voor rekening van de begroting van BZK.
Bedrijfsvoering
In 2012 zijn de tolerantiegrenzen voor de rechtmatigheid niet overschreden. Er is sprake van een getrouwe weergave van de cijfers.
De exploitatie van de GBA is in 2012 gebaseerd op een abonnementenstructuur. Binnen deze structuur zijn er afnemers die vallen onder de budgetfinanciering (betaling BZK) en afnemers die zelf zorgdragen voor de betaling (tariefgefinancierd). Voor de begroting 2012 is er een raming gemaakt van het verwachte gebruik. De realisatie in 2012 is ruim 11% meer dan de raming. De hogere bevragingen hebben vooralsnog geen invloed op de opbrengsten omdat dit binnen de marge van de abonnementstructuur valt.
Soort | Begroting 2012 | Realisatie 2012 | Verschil |
---|---|---|---|
Tarieffinanciering | 60 | 65,90 | 5,90 |
Budgetfinanciering | 100 | 114,30 | 14,30 |
Totaal | 160 | 180,20 | 20,20 |
De begroting 2012 was gebaseerd op 1,7 mln. paspoorten, 1 mln. Nederlandse identiteitskaarten (NIK’s) en 0,5 mln. jeugdNIK die geleverd worden aan de uitgevende instanties. In 2012 zijn er bijna 2,3 mln. paspoorten, 1,2 mln. identiteitskaarten en 0,5 mln. jeugd NIK verstrekt.
Soort | Begroting 2012 | Realisatie 2012 | Verschil |
---|---|---|---|
PN | 1,70 | 2,26 | 0,56 |
NIK | 1,03 | 1,18 | 0,15 |
JNIK | 0,47 | 0,541 | 0,07 |
Totaal | 3,20 | 3,98 | 0,78 |
Exploitatie
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie t/m december | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2011 |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 31.955 | 26.645 | – 5.310 | 35.204 |
Omzet overige departementen | 0 | 0 | 0 | 853 |
Omzet derden | 67.215 | 79.547 | 12.332 | 82.460 |
Rente baten | 50 | 65 | 15 | 238 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 99.220 | 106.257 | 7.037 | 118.755 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 98.720 | 97.425 | – 1.295 | 102.877 |
• personele kosten | 8.175 | 7.140 | – 1.035 | 6.767 |
– waarvan eigen personeel | 6.375 | 5.713 | – 662 | 0 |
– waarvan externe inhuur | 1.800 | 1.427 | – 373 | 0 |
• materiële kosten | 90.545 | 90.285 | – 260 | 96.110 |
Rente lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 500 | 208 | – 292 | 1.248 |
• inventaris en installaties | 500 | 208 | – 292 | 192 |
• RAAS | 0 | 0 | 0 | 1.056 |
• ORRA | 0 | 0 | 0 | 0 |
• modernisering GBA | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 19 |
• dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
• rente lasten | 0 | 0 | 0 | 19 |
• bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 99.220 | 97.633 | – 1.587 | 104.144 |
voorlopige exploitatie resultaat |
| 8.624 | 8.624 | 14.611 |
waarvan te restitueren aan GBA gebruikers | 129 | 3.772 | ||
waarvan te restitueren aan opdrachtgever Reisdoc. | 8.495 | 10.839 | ||
saldo van baten en lasten | 0 | 0 |
Toelichting:
-
• Omzet moederdepartement
De opbrengst moederdepartement is lager dan geraamd. Dit komt doordat de oorspronkelijk vastgestelde begroting voor de jeugdNIK bij eerste suppletoire begroting 2012 is verlaagd. De opbrengst budgetfinanciering GBA loopt evenredig met de oorspronkelijke vastgestelde begroting. BPR heeft per 1 januari 2012 PIVA V en Sedula in beheer genomen. De beheerskosten van Sedula en PIVA V worden gefinancierd door BZK. Omdat de in beheername RNI van oktober 2012 naar 2013 is verschoven, zijn er geen kosten gemaakt.
-
• Omzet derden
De opbrengst derden bestaat uit het tariefgefinancierde GBA berichtenverkeer en de verstrekte reisdocumenten. De realisatie van de opbrengst GBA loopt bijna evenredig aan hetgeen begroot was. De realisatie van de opbrengst reisdocumenten is hoger dan geraamd was. Dit komt doordat enerzijds meer identiteitskaarten zijn verstrekt ten opzichte van de begroting. Anderzijds heeft in de voorjaarsnota een mutatie plaatsgevonden waarbij de oorspronkelijke vastgestelde begroting op de identiteitskaarten is verhoogd met € 1,8 mln..
-
• De afschrijvingskosten voor de inventaris en installaties zijn lager dan begroot omdat er, in verband met de verhuizing van BPR in 2012, bijna niet is geïnvesteerd.
-
• Resultaat
Over het jaar 2012 is een positief exploitatieresultaat behaald van € 0,129 mln. bij het beheer van de GBA. Conform regelgeving wordt dit bedrag verrekend met de gebruikers van de GBA.
De gebruikers bepalen of het batig saldo wordt ingezet voor een verlaging van de tarieven dan wel voor verdere ontwikkeling van de GBA.
Bij het beheer van de reisdocumenten is een positief exploitatieresultaat van ruim € 8,5 mln. behaald. Conform regelgeving wordt dit bedrag verrekend met de opdrachtgever van de reisdocumenten. Het positieve exploitatieresultaat komt door dat in de maanden januari en februari de buffer van 2012 is geproduceerd en gedistribueerd (€ 2,3 mln.); hogere opbrengsten uit de spoedleges (€ 1,3 mln.); hoger aantal uitgegeven documenten (€ 3,9 mln.) en de extra productie van documenten in verband met de afschaffing van de kinderbijschrijving (€ 1 mln.).
Bij de overige producten en programma’s zijn de baten gelijk aan de lasten. Met de opdrachtgever is in DVO’s afgesproken dat de werkelijk gemaakte kosten worden vergoed. De baten bestaan uit de vergoeding voor de gemaakte kosten en zijn dus per definitie gelijk aan de lasten.
Balans
Balans 2012 | Balans 2011 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 0 | 0 |
Materiële activa | 3.248 | 277 |
• grond en gebouwen | 0 | 0 |
• installaties en inventarissen | 161 | 277 |
• overige materiële vaste activa | 3.087 | 0 |
Voorraden | 0 | 0 |
Debiteuren | 3.624 | 3.507 |
Nog te ontvangen | 213 | 570 |
Liquide middelen | 45.710 | 59.197 |
Totaal activa | 52.796 | 63.551 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 5.162 | 5.162 |
• exploitatiereserve | 5.162 | 5.162 |
• onverdeeld resultaat | 0 | 0 |
Leningen bij het MvF | 0 | 0 |
Voorzieningen | 0 | 0 |
Crediteuren | 8.122 | 6.617 |
Nog te betalen | 39.512 | 51.772 |
Totaal passiva | 52.796 | 63.551 |
Toelichting
Eigen vermogen
Het eigen vermogen is in 2012 € 0,3 mln. minder dan de gemaximeerde omvang. Deze wordt vooralsnog niet opgehoogd. Het resultaat 2012 is voor een deel toegevoegd aan het tegoed van de opdrachtgever reisdocumenten (€ 8,5 mln.) en voor een ander deel toegevoegd aan het tegoed van de gebruikers van de GBA (€ 0,129 mln.). Er zijn geen voorzieningen opgenomen op de balans. De materiële vaste activa worden uit de eigen middelen gefinancierd.
Kasstroomoverzicht
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | |
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2012 | 30.047 | 59.197 | 29.150 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 500 | 531 | 31 |
Totaal investeringen (–/–) | – 500 | – 3.179 | – 2.679 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 500 | – 3.179 | – 2.679 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | – 10.839 | – 10.839 | |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (–/–) | 0 | 0 | 0 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | – 10.839 | – 10.839 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2012 | 30.047 | 45.710 | 15.663 |
Toelichting
De eenmalige uitkering aan moederdepartement (€ 10,839 mln.) heeft betrekking op het resultaat reisdocumenten over 2011. Dit bedrag is in mei 2012 aan BZK overgemaakt.
Doelmatigheid
Omschrijving Generiek Deel | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 |
---|---|---|---|---|---|
Realisatie | Realisatie | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
Kostprijzen per product: | |||||
• GBA (in centen) | 17 | 13 | 10 | 10 | 10 |
• Reisdocumenten: Paspoort (in euro's) | 22,40 | 22,95 | 23,70 | 23,45 | 23,45 |
• Identiteitskaart (in euro's) | 17,37 | 17,80 | 18,34 | 18,15 | 18,15 |
Omzet per productgroep: | |||||
• GBA | 26.291 | 20.404 | 17.043 | 16.025 | 16.841 |
• Reisdocumenten | 79.993 | 84.841 | 98.214 | 77.535 | 79.083 |
FTE totaal (excl. externe inhuur) | 87 | 81 | 70 | 95 | 96 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geretourneerde documenten:Reisdocumenten | 0,18% | 0,12% | 0,16% | 0,20% | 0,10% |
Berichten via netwerk GBA | 60% | 61% | 57% | 50% | 60% |
Omschrijving Specifiek Deel | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 |
---|---|---|---|---|---|
ICT Diensten | Realisatie | Realisatie | Realisatie | Begroting | Realisatie |
Kwaliteitsindicatoren | |||||
Beschikbaarheid GBA-V | 99,90% | 99,90% | 99,00% | 99,90% | 100,00% |
Beschikbaarheid GBA | 99,00% | 99,90% | 99,90% | 99,00% | 99,90% |
Betrouwbaarheid NGR | 99,90% | 100,00% | 99,90% | 99,90% | 99,90% |
Betrouwbaarheid BSN | 99,80% | 99,80% | 99,80% | 99,80% | 100,00% |
Klanttevredenheid1 | – | – | – | – | – |
De afgelopen jaren is er geen klanttevredenheidsmeting door BPR uitgevoerd. Hierdoor heeft BPR op dit moment niet goed in beeld of de producten en diensten naadloos aansluiten bij de wensen en verwachtingen van de externe partijen. Daarom wil BPR periodiek een klanttevredenheidsmeting laten uitvoeren om inzicht te krijgen hoe de omgeving BPR en de kwaliteit van de producten en diensten van BPR ervaart. In januari 2013 is de klanttevredenheidsmeting gestart.
De in 2012 geraamde doelmatigheidsindicatoren zijn volledig gerealiseerd.