Inleiding
In 2009 heeft het kabinet een nieuw sturingsmodel afgesproken voor externe inhuur. Hierbij mogen de uitgaven externe inhuur vanaf 2011 maximaal 10% bedragen van de totale personele uitgaven.
Uitgaven voor inkoop van adviseurs en tijdelijk personeel (inhuur externen) conform definitie Rijksbegrotingvoorschriften 2013.
Ministerie: Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Verslagjaar: 2012
Uitgaven in 2012 (in € x 1.000) | Programma- en apparaatskosten |
---|---|
1. Interim-management | 5.049 |
2. Organisatie- en Formatieadvies | 1.762 |
3. Beleidsadvies | 1.489 |
4. Communicatieadvisering | 755 |
Beleidsgevoelig (som 1 t/m 4) | 9.055 |
5. Juridisch Advies | 5.712 |
6. Advisering opdrachtgevers automatisering | 36.101 |
7. Accountancy, financiën en administratieve organisatie | 3.678 |
(Beleids)ondersteunend (som 5 t/m 7) | 45.491 |
8. Uitzendkrachten (formatie & piek) | 62.806 |
Ondersteuning bedrijfsvoering | 62.806 |
Totaal uitgaven inhuur externen | 117.352 |
Algemene toelichting op de tabel
Bovenstaand overzicht geeft een beeld van de uitgaven (voor de baten-lastendiensten betreft het de kosten) voor inkoop van adviseurs en tijdelijk personeel (inhuur externen) conform de rijksbrede definitie in de Rijksbegrotingvoorschriften (RBV2013). De baten-lastendiensten die zijn opgenomen in dit overzicht betreffen RGD, DHC, Doc-Direkt, BPR, IND, P-Direkt, FMHaaglanden, Logius en De Werkmaatschappij.
Toelichting op de uitgaven
De rijksbrede ontwikkeling van de externe inhuur vertoont de afgelopen jaren een dalende tendens. Ook bij BZK is de inhuur voor het kerndepartement de afgelopen jaren gedaald. Dit is echter niet het geval bij de baten- lastendiensten/onderdelen van BZK die rijksbreed opereren.
Hierbij vindt inhuur veelal plaats ten behoeve van en in opdracht van andere departementen en is de mate van externe inhuur minder beïnvloedbaar door BZK zelf. Voor dergelijke externe opdrachten geldt dat uit doelmatigheidsoverwegingen gebruik gemaakt wordt van inhuur vanwege het tijdelijke karakter van deze opdrachten en/of de gevraagde specifieke kennis en expertise. Dit betreft met name de volgende baten-lastendiensten/onderdelen van BZK.
RGD
De Rijksgebouwendienst is een vraaggestuurde dienst, waarbij veelal specifieke en specialistische kennis nodig is. Politieke ontwikkelingen en beleidsmatige keuzes hebben ertoe geleid dat de Rijksgebouwendienst zich richt op een kernformatie met daaromheen een flexibele schil van inhuur. Deze constructie is geschikt voor een situatie waarin de vraag naar huisvesting en huisvestingsadviezen, zowel in aard van de kennis als de omvang, fluctueert. Het betreft inhuur op het terrein van vastgoed, bouw- en installatietechniek en verschillende vormen van veiligheid voor met name kantoren, musea, paleizen en gevangenissen.
P-Direkt
P-Direkt is het Shared Service Center voor de salaris- en personeelsadministratie voor de gehele rijksdienst. De laatste ministeries zijn aangesloten en de opbouw van de organisatie is afgerond. Voor het beheer en onderhoud van het systeem worden, naast ambtelijk personeel, externen ingezet.
Er worden jaarlijks aanpassingen op het systeem gerealiseerd die specialistische kennis vereisen die niet (volledig) in de P-Direkt bezetting is opgenomen, omdat er sprake is van dan wel wisselende kennisgebieden, dan wel beperkte inzet benodigd is. Een 10%-norm voor externe inhuur heeft nadelige gevolgen voor de kwaliteit van de dienstverlening van P-Direkt. Hierdoor kunnen directe risico’s ontstaan bij onder andere de salarisbetalingen en de beschikbaarheid van de systemen.
SSC-ICT Den Haag
SSC-ICT Den Haag is de Haagse dienstverlener voor de ICT-werkplekdiensten voor verschillende ministeries. De vaste formatie van SSC-ICT Den Haag voorziet in de reguliere dienstverlening. Alle aanvullende klantvragen, in het bijzonder het uitvoeren van de Compacte Rijksdienst projecten 4 (ICT infrastructuur) en 7 (één ICT aanbieder beleidskern), worden ingevuld met tijdelijke capaciteit. Waar het mogelijk is, wordt inhuur vervangen door vast personeel (verambtelijking). SSC-ICT heeft met ingang van 1 januari 2013 de status agentschap in oprichting gekregen.
FMHaaglanden
FMHaaglanden is de facilitaire dienstverlener voor de Haagse kern. FMHaaglanden werkt met een flexibele schil om in te kunnen spelen op de groei en krimp die optreedt als gevolg van de uitvoering Masterplan Den Haag. Tevens zijn er de komende periode veel grote projecten zoals verhuizingen, aansluitingen van nieuwe klanten etc. Dit kan niet opgevangen worden door de staande organisatie.
Logius
Het is vanaf oprichting van Logius het bedrijfsbeleid (mede ingegeven vanuit oogpunt van efficiency) dat alleen de primaire beheer- en exploitatietaken bij vast personeel worden belegd. Voor tijdelijk benodigde (project)capaciteit en expertise op ICT-gebied, zoals voor implementaties en projecten, wordt een beroep gedaan op de markt.
De baten-lastendiensten/onderdelen van BZK die rijksbreed opereren veelal in opdracht van andere departementen komen over 2012 uit op een percentage inhuur van 23,7%.
De overige baten-lastendiensten/onderdelen van BZK komen uit op een percentage inhuur van 11,8%. De verwachting is dat dit laatstgenoemde percentage in 2013 daalt naar 10%. BZK als totaal komt in 2012 uit op een percentage inhuur van 16,6%.
Sturingspercentage BZK 2012
Heel BZK | Kern+BPR+DHC+IND | Overige BLD's | |
---|---|---|---|
Uitgaven ambtelijk personeel | 589.496 | 372.601 | 216.895 |
Uitgaven externe inhuur | 117.352 | 49.983 | 67.369 |
Totaal personele uitgaven | 706.848 | 422.584 | 284.264 |
Percentage inhuur 2012 | 16,6% | 11,8% | 23,7% |
Rapportage overschrijding maximumuurtarief externe inhuur buiten mantelcontracten
In onderstaande tabel wordt weergegeven en toegelicht in hoeveel gevallen in 2012 door BZK buiten de mantelcontracten om externe krachten zijn ingehuurd boven het voor de organisaties van het Rijk afgesproken maximumuurtarief van € 225 (exclusief BTW).
Inhuur externen buiten mantelcontracten | 2012 |
---|---|
Aantal overschrijdingen maximumuurtarief | 0 |