Algemeen
Voor haar financiële verantwoording volgt IWI de inrichtingseisen zoals die zijn opgenomen in de Regeling baten-lastendiensten 2011. De waarderingsgrondslagen zijn als volgt:
-
• De materiële en immateriële vaste activa zijn gewaardeerd tegen aanschafwaarde onder aftrek van lineaire afschrijvingen. De afschrijvingstermijnen passen binnen de bepalingen van de Regeling baten-lastendiensten 2011.
-
• De waardering van het onderhanden werk geschiedt tegen vervaardigingprijs. Hiertoe wordt het aantal aan de producten bestede uren in 2012 vermenigvuldigd met het uurtarief.
-
• De voorziene detacheringopbrengsten in de voorzieningen voor reorganisatie zijn onder de vorderingen opgenomen.
-
• IWI heeft geen voorziening opgenomen voor vakantiedagen en jubileumuitkeringen.
-
• Er is geen verdeling naar productgroepen opgenomen vanwege het beperkte extra inzicht dat dit oplevert.
-
• De overige balansposten worden gewaardeerd tegen nominale waarde.
-
• De baten en lasten worden zoveel mogelijk toegerekend aan de periode waarop deze betrekking hebben.
De inspecteur-generaal en de secretaris-generaal maken jaarlijks afspraken over de te leveren producten en de prijs hiervan. IWI heeft periodiek gerapporteerd over de voortgang van de werkzaamheden en de prognose van de opbrengsten voor geleverde producten en het exploitatieresultaat 2012. In deze rapportages is tevens ingegaan op de beheersmaatregelen van benoemde risico’s.
Staat van baten en lasten Inspectie Werk en Inkomen
Begroting 2012 | Realisatie 2012 | Verschil 2012 | Realisatie 2011 | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 10.100 | 10.589 | 489 | 9.647 |
Omzet overige departementen | – | – | – | – |
Omzet derden | – | – | – | – |
Rentebaten | 30 | 26 | – 4 | 104 |
Vrijval voorzieningen | – | 205 | 205 | 2.032 |
Exploitatiebijdrage | – | – | – | – |
Totaal baten | 10.130 | 10.820 | 690 | 11.783 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– personele kosten | 8.380 | 7.957 | – 423 | 7.321 |
– materiële kosten | 1.660 | 1.652 | – 8 | 1.548 |
Afschrijvingskosten | ||||
– immaterieel | 75 | 74 | – 1 | 74 |
– materieel | 15 | 61 | 46 | 71 |
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | – | 734 | 734 | 576 |
– rentelasten | – | – | – | 17 |
– bijzondere lasten | – | – | – | – |
Totaal lasten | 10.130 | 10.478 | 348 | 9.607 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 342 | 342 | 2.176 |
Omzet moederdepartement
De omzet moederdepartement bedraagt € 10.589.000 en betreft € 10.315.000 voor geleverde producten uit de tarievennota 2012 en € 274.000 voor in 2012 geleverde producten uit de tarievennota 2011. Hierbij is de mutatie op het onderhanden werk verdisconteerd. Voor de lopende onderzoeken uit de tarievennota 2012 is een voorschot van € 3.294.000 al ontvangen. De ontvangen voorschotten zijn in de balans onder de vooruit ontvangen bedragen opgenomen.
Rentebaten
De rentebaten hebben betrekking op de tijdelijk uitgezette middelen op deposito’s bij het ministerie van Financiën. Gezien de lage rentestand is in 2011 geen rentevergoeding ontvangen op de rekening courant.
Vrijval voorzieningen
De vrijval voorzieningen betreft de vrijval uit de voorziening onderhanden werk ad € 100.000 en de vrijval uit enkele reorganisatie-voorzieningen voor een totaalbedrag van € 105.000.
Personele kosten
De personele lasten bedragen € 7.957.000 en blijven daarmee € 423.000 onder het bedrag zoals opgenomen in de begroting 2012.
De formatie 2012 waarop de begroting is gebaseerd omvatte 83,7 fte. Met de overheveling van taken van de AD SZW naar de directie Werk en Inkomen (W&I) is de formatie van IWI vanaf 1 mei 2012 toegenomen tot 90,7 fte. Deze overheveling ging gepaard met een budgetoverheveling ten gunste van het eigenarenbudget van de raming van de werkelijke salariskosten. De gemiddelde bezetting komt op 82,0 fte, te weten 55,7 fte in de directie W&I en 26,3 fte doorbelaste medewerkers vanuit de directies Analyse, Programmering en Signalering (APS) en Inspectieondersteuning & Informatiehuishouding (I&I). In het kader van de taakstelling worden de vacatures niet allemaal vervuld. Op de salariskosten is € 130.000 in mindering gebracht voor ontvangen detacheringopbrengsten. Per saldo komen de salariskosten € 15.000 lager uit dan het in de ontwerpbegroting opgenomen bedrag ad € 7.200.000. De salariskosten van medewerkers die in de diverse voorzieningen zijn opgenomen zijn ten laste van de betreffende voorzieningen verantwoord.
Er heeft in 2012 een afkoop van € 1.300.000 plaatsgevonden van de salaristoelage van meerdere medewerkers. De lasten van deze afkoop zijn voor rekening van de Inspectie SZW gebracht.
De uitgaven voor de inhuur van personeel en deskundigen ad € 480.000 komen € 120.000 lager uit dan begroot. De uitgaven betreffen voornamelijk de inhuur van onderzoekscapaciteit voor de programma’s. De extra benodigde capaciteit voor de onderzoeken in het kader van de incidentele aanvullende uitkeringen is voor een groot deel intern ingevuld, waardoor de inhuur van externe capaciteit beperkt kon blijven.
De overige personeelskosten betreffen in hoofdzaak de vergoedingen woon-werkverkeer, opleidingen, bedrijfsgeneeskundige verzorging, vergaderkosten en kosten salarisverwerking. De uitgaven op deze posten blijven achter bij de begrote bedragen. In totaal komen deze kosten € 288.000 lager uit dan begroot.
Materiële kosten
De materiële kosten ad € 1.652.000 blijven per saldo € 8.000 onder de begroting.
De kosten voor automatisering/ICT komen € 131.000 hoger uit dan begroot. Tegenover besparing op ondermeer de uitgaven voor de dienstverlening voor kantoorautomatisering staan de niet begrote kosten voor de integratie van het digitale archief van de Inspectie Werk en Inkomen met die van de Inspectie SZW.
De huisvestingskosten komen € 16.000 hoger uit dan begroot. Dit komt doordat de verhuizing naar het SZW-hoofdkantoor drie maanden later heeft plaatsgevonden dan waarmee in de begroting rekening was gehouden. Na de verhuizing heeft IWI minder werkplekken in gebruik en komen de kosten structureel op een lager niveau. Hiermee wordt een deel van de taakstelling van IWI ingevuld.
De bureaukosten komen in totaal € 155.000 lager uit dan begroot. Als gevolg van het samengaan in de Inspectie SZW en de verhuizing naar het hoofdkantoor van SZW kon er fors bespaard worden op ondermeer de kosten van kantoorapparatuur, bibliotheek, drukwerk, internet en intranet. De internet- en intranet-omgeving van IWI is in 2012 opgenomen op het Inspectiedeel van het Rijksportaal.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten materiële vaste activa betreffen voornamelijk kantoormeubilair. Omdat na de verhuizing het materieel beheer van de materiële vaste activa niet meer in handen is van IWI, is het meubilair versneld afgeschreven wat tot een extra afschrijvingslast van € 45.000 heeft geleid.
De afschrijvingskosten van de immateriële vaste activa betreft het documentaire informatiesysteem.
Dotaties voorzieningen
De dotatie voorzieningen betreft een aanvullende dotatie van € 114.000 aan de voorziening reorganisatie 2009 als gevolg van de herwaardering ultimo 2012.
Daarnaast is er € 620.000 gedoteerd aan de voorziening onderhanden werk voor de meeruren die in 2012 zijn besteed aan enkele over de jaargrens lopende onderzoeken, voor zover de bestede uren het aantal in de tarievennota geplande uren heeft overschreden. Twee programmarapportages met onderliggende nota’s van bevindingen, waarvan de geplande opleverdata in 2012 lagen, zijn vertraagd en zullen nu in 2013 worden opgeleverd.
Balans Inspectie Werk en Inkomen
2012 | 2011 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële vaste activa | 124 | 198 |
Materiële vaste activa | ||
– grond en gebouwen | – | – |
– installaties en inventarissen | – | 61 |
– overige materiële vaste activa | – | – |
Voorraden | – | – |
Onderhanden werk | 2.741 | 990 |
Debiteuren | 288 | 272 |
Nog te ontvangen / vooruitbetaald | 3 | 40 |
Liquide middelen | 4.548 | 9.051 |
Totaal activa | 7.704 | 10.612 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | ||
– exploitatiereserve | 364 | 388 |
– onverdeeld resultaat | 342 | 2.176 |
Voorzieningen | 2.829 | 4.412 |
Leningen bij het ministerie van Financiën | – | – |
Crediteuren | 84 | 1.176 |
Nog te betalen / vooruit ontvangen | 4.085 | 2.460 |
Totaal passiva | 7.704 | 10.612 |
Onderhanden werk
De post onderhanden werk betreft in totaal 30 lopende onderzoeken ultimo 2012, waarvan 21 onderzoeken uit de tarievennota 2012 en 9 al in 2012 gestarte onderzoeken uit de tarievennota 2013. Het saldo van de voorziening onderhanden werk is op deze post in mindering gebracht.
Debiteuren
De debiteuren betreffen vorderingen uit de detacheringovereenkomsten van medewerkers die buiten IWI zijn gedetacheerd en waarvan de lasten zijn opgenomen onder de voorzieningen voor reorganisatie 2007 en 2009. De voorzieningen aan de passiefzijde van de balans zijn met deze bedragen verhoogd. Van de vorderingen heeft een bedrag van € 209.000 een looptijd van korter dan 1 jaar. Er zijn geen vorderingen met een looptijd van meer dan 5 jaar.
Eigen vermogen
2010 | 2011 | 2012 | |
---|---|---|---|
Eigen vermogen per 1 januari | 989 | 764 | 2.5651 |
Saldo van baten en lasten | 112 | 2.176 | 342 |
Uitkering aan moederdepartement | – 337 | – 375 | – 2.200 |
Eigen vermogen per 31 december (1+2+3) | 764 | 2.5651 | 706 |
IWI heeft, op grond van een besluit van de eigenaar van IWI (de secretaris-generaal), € 2.200.000 uit het resultaat terugbetaald aan het moederdepartement. Door het positieve exploitatieresultaat van 2012 stijgt het eigen vermogen tot € 706.000.
Het maximale eigen vermogen is begrensd op 5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen 3 jaar, te weten € 547.000. Het eigen vermogen ultimo 2012 komt daarom boven de 5%-norm uit. Bij de vaststelling van de aanvullende tarievennota 2012 heeft de eigenaar besloten dat IWI in 2013 € 217.000 aan de eigenaar terugbetaalt, waarna er een eigen vermogen resteert van € 489.000. Hiermee komt het eigen vermogen onder de 5%-norm.
Voorzieningen
Stand 1-1-2012 | Saldo uitgaven | Vrijval of dotatie | Mutatie vordering op derden | Stand 31-12-2012 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Voorziening wachtgeld voorm. Ctsv’ers | 1.078 | – 343 | – 22 | – | 713 |
2 | Voorziening voor reorganisatie 2007 | 191 | – 24 | – 73 | – 57 | 37 |
3 | Voorziening voor reorganisatie 2009 | 2.670 | – 902 | 114 | 73 | 1.955 |
4 | Voorziening voor reorganisatie 2011 | 473 | – 340 | – 9 | – | 124 |
Totaal voorzieningen | 4.412 | – 1.609 | 10 | 16 | 2.829 |
Onder de vorderingen zijn de te verwachten opbrengsten van de gedetacheerde medewerkers toegelicht. Van de voorziening heeft een bedrag van € 1.319.000 een looptijd van korter dan 1 jaar en € 97.000 van langer dan 5 jaar.
De voorziening onderhanden werk ten bedrage van € 623.000 is gesaldeerd met de voorraad onderhanden werk in de balans opgenomen.
Crediteuren
Van de crediteuren ten bedrage van € 84.000 heeft € 24.000 betrekking op het kerndepartement.
Nog te betalen / vooruit ontvangen
De post nog te betalen kosten (€ 791.000) bevat onder meer de ultimo 2012 opgebouwde vakantietoeslag en eindejaarsuitkering en de door te belasten kosten van de ICT dienstverlening van het kerndepartement over de 2e helft van 2012. Van de nog te betalen kosten heeft € 690.000 betrekking op het kerndepartement.
De post vooruit ontvangen bedragen betreft de van het kerndepartement ontvangen voorschotten op de ultimo 2012 lopende projecten uit de tarievennota 2012. Deze projecten worden met het departement afgerekend na afronding ervan in 2013. Het departement heeft IWI voor € 301.000 te weinig aan voorschotten verstrekt voor de over de jaargrens lopende projecten. Dit zal in de afrekening over 2012 worden meegenomen.
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
Het ABP heeft in 2009 in reactie op het dekkingstekort een herstelplan opgesteld. Het herstelplan leidt tot een voorwaardelijke verplichting voor IWI tot het betalen van een herstel(pensioen)premie van 3% in 2013. We schatten deze voorwaardelijke verplichting in op een bedrag van € 160.000.
Kasstroomoverzicht Inspectie Werk en Inkomen
Begroting 2012 | Realisatie 2012 | Verschil 2012 | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2012 (incl. depositorekeningen) | 10.715 | 9.049 | – 1.666 |
2. | Totaal operationele kasstroom | – 2.195 | – 2.346 | – 151 |
3a. | Totaal investeringen (–/–) | – | – | – |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | – | 45 | 45 |
3. | Totaal investeringskasstroom | – | 45 | 45 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | – 2.520 | – 2.200 | 320 |
4b. | Eenmalige storting door moederdepartement (+) | – | – | – |
4c. | Aflossingen op leningen (–/–) | – | – | – |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | – | – | – |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 2.520 | – 2.200 | 320 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2012 (=1+2+3+4) (incl. depositorekeningen) | 6.000 | 4.548 | – 1.452 |
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom is het saldo van enerzijds de uitgaven en vrijval uit de verschillende voorzieningen en diverse mutaties in de vorderingen en schulden en anderzijds het saldo van baten en lasten over 2012.
Investeringskasstroom
De desinvestering betreft de versnelde afschrijving van het meubilair na de verhuizing naar het hoofdkantoor van SZW.
Financieringskasstroom
De eenmalige uitkering aan het moederdepartement betreft een terugbetaling van het resultaat 2011 en een deel van de exploitatiereserve aan de eigenaar.
Doelmatigheid Inspectie Werk en Inkomen
Doelstelling | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 |
---|---|---|---|---|
Tarieven/uur (prijsniveau 2011) (x € 1,-) | 156,37 | 143,83 | 131,85 | 127,53 |
Ontwikkeling tarief in % (2008 = 100%) | 104,7 | 96,3 | 88,3 | 85,4 |
Bezetting ultimo jaar (excl. externe inhuur) (in fte) | 156,3 | 125,7 | 114,0 | 83,0 |
Saldo baten en lasten (x € 1.000) | 2 | 112 | 2 176 | 342 |
Idem in % van totale baten | 0,0 | 0,9 | 18,5 | 3,2 |
Kwaliteitsindicator 1: tijdigheid afronding projecten (%) | 47 | 38 | 100 | 70 |
Verklarende variabelen: | ||||
Declarabiliteit toezichtmedewerkers (%) | 63 | 65 | 67 | 78 |
Inhuur extern (in % van loonsom inclusief inhuur) | 6,4 | 7,3 | 5,7 | 6,3 |
Overhead (in % van totale bezetting) | 31 | 30 | 29 | 20 |
In de tabel zijn de tarieven zoals berekend in de tarievennota’s 2009 tot en met 2012 geïndexeerd naar het loon- en prijsniveau van 2012 opgenomen. Tevens is de ontwikkeling ervan weergegeven ten opzichte van 2008. Hieruit blijkt dat het tarief 2012 ten opzichte van 2008 met bijna 15% is gedaald. De daling ten opzichte van 2011 komt vooral door de hogere norm voor declarabiliteit, een afname van de overhead voor leiding en ondersteuning en door de lagere kosten.
Bij de vorming van de Inspectie SZW per 1 januari 2012 zijn de operationele taken van IWI ondergebracht bij de directie W&I. De toezichtspecialisten en projectsecretarissen van IWI zijn geplaatst binnen de directie APS, maar wel werkzaam bij de directie W&I. De staf en ondersteunende functionarissen zijn ondergebracht bij de directie I&I. De toerekening aan de directie W&I is op forfaitaire basis. De totale bezetting komt ultimo 2012 op 83,0 fte, waarvan 56,1 fte binnen de directie W&I, 19,1 fte binnen de directie APS en 7,8 fte binnen de directie I&I.
IWI stuurt op het tijdig afronden van haar producten. Sinds de invoering van de bundeling van rapporten van het gehele departement aan de Tweede Kamer is de uiterste leverdatum voor de bundelmomenten de maatstaf voor de tijdigheid van levering van de rapporten. In 2012 zijn 3 rapporten vertraagd, waarvan er 2 worden opgeleverd in 2013. De vertragingen zijn onder meer het gevolg van een te krappe projectplanning, latere invoering van nieuwe wetgeving en vertraging in de gegevensaanlevering.
IWI heeft slecht één kwaliteitsindicator opgenomen. Naast de tijdigheid van oplevering van de rapporten zijn er geen andere betekenisvolle kwaliteitsindicatoren.
Het opleidingsplan van IWI is de basis voor de verdere ontwikkeling van het kennisniveau van de IWI-medewerkers. In vervolg op de mastercourse toezichtonderzoek zijn in 2012 enkele activiteiten georganiseerd in het kader van het vervolgtraject kwalitatieve onderzoeksmethoden. Naast coaching van een project en een intervisiebijeenkomst zijn in 2012 enkele trainingen gegeven voor het in 2012 aangeschafte analyseprogramma Atlas.ti. Daarnaast zijn in 2012 diverse activiteiten in gang gezet in het kader van de verbeteragenda. De werkgroep verbeteragenda richt zich vooral op het verbeteren en verduidelijken van de praktische gang van zaken rondom het maken van de W&I-producten. De verbeteragenda wil een bijdrage leveren aan het blijven innoveren van de organisatie waarbij het leren en innoveren zoveel mogelijk geïntegreerd wordt in het normale werkproces. In dit kader is in 2012 ook de werkwijze geactualiseerd en op het Rijksportaal geplaatst. In de werkwijze is nieuwe manier van werken vastgelegd om een efficiënte en uniforme uitvoering van de taken te bewerkstelligen. Deze activiteiten laten zich niet meten in indicatoren.
De declarabiliteit van de toezichtmedewerkers van de directie W&I is in 2012 uitgekomen op 78% en komt daarmee ruim boven de norm van 71% uit. De afgelopen jaren was er telkens aan het einde van het jaar een forse afname van de declarabiliteit te zien. Eind 2012 is na het afronden van projecten uit de tarievennota 2012 meteen doorgepakt en zijn er diverse onderzoeken uit de tarievennota 2013 opgepakt. Dit is ten goede gekomen aan de declarabiliteit.