Overzicht en aansluiting bij jaarverslag
De uitgaven in het SZA-kader bestaan uit begrotingsgefinancierde uitgaven (€ 31,9 miljard) en premiegefinancierde uitgaven (€ 50,9 miljard). Op de totaaltelling van beide (€ 82,8 miljard) moet echter nog een aantal correcties worden toegepast, omdat de sociale fondsen voor een deel worden gevuld uit begrotingsmiddelen. Deze zogeheten rijksbijdragen worden verantwoord op artikel 51 van het jaarverslag. Dit betreft hoofdzakelijk een bijdrage aan het Ouderdomsfonds (€ 7,4 miljard in 2012). Omdat de opbrengsten van de AOW-premie onvoldoende zijn om de uitgaven te dekken, vindt er jaarlijks een bijdrage uit de algemene middelen plaats. De bijstelling ten opzichte van de begroting wordt voornamelijk verklaard door hogere rijksbijdrage aan het Ouderdomsfonds.
De apparaatsuitgaven en enkele andere uitgaven behoren niet tot het SZA-kader maar tot het kader rijksbegroting in enge zin. Deze uitgaven worden daarom net als de ontvangsten40 op de totaaltelling in mindering gebracht. De totale uitgaven in het SZA-kader komen daarmee in 2012 uit op € 69,9 miljard.
Begroting 2012 | Realisatie 2012 | Verschil 2012 | |
---|---|---|---|
Totaal begrotingsgefinancierde uitgaven | 31.333 | 31.898 | 565 |
Totaal premiegefinancierde uitgaven | 50.464 | 50.890 | 426 |
A. Totaal artikelen | 81.798 | 82.788 | 991 |
–/– 1. Correctie dubbeltelling rijksbijdragen | 10.789 | 11.205 | 416 |
–/– 2. Uitgaven Rijksbegroting eng | 267 | 321 | 54 |
–/– 3. Ontvangsten | 1.067 | 1.361 | 294 |
waarvan begrotingsgefinancierd | 790 | 1.062 | 272 |
waarvan premiegefinancierd | 277 | 299 | 22 |
+ 4. Bijzondere uitgaven | 0 | 0 | 0 |
–/– 5. Stimuleringspakketten | 0 | 0 | 0 |
Totale uitgaven | 69.675 | 69.901 | 226 |
B. Totale uitgaven (A – 1 – 2 – 3 + 4 – 5) | 69.675 | 69.901 | 226 |
Bron: SZW, financiële administratie
Uitgavenontwikkeling
Uit tabel B5.1 blijkt dat de totale uitgaven onder het SZA-kader € 0,2 miljard hoger zijn uitgevallen dan voorzien bij begroting 2012.
Dit wordt grotendeels verklaard door macro-economische bijstellingen op de WW en bijstand. Het beroep op deze regelingen is gestegen als gevolg van de tegenvallende economische situatie en de oplopende werkloosheid. Daar tegenover staan lagere uitgaven bij onder andere de kinderopvangtoeslag en ZW/WAZO. De lagere uitgaven aan de kinderopvang worden voornamelijk verklaard door een lager gebruik in 2012 dan bij de begroting geraamd. Mogelijke oorzaken van deze daling zijn een sneller optredend en/of hoger gedragseffect en de economische situatie in 2012. De overige uitgaven zijn € 0,3 miljard lager dan begroot. Dit wordt voor € 0,1 miljard verklaard doordat de beleidsondersteunende budgetten van het SZA-kader zijn verplaatst naar het kader RBG-eng. Daarnaast is het artikel onvoorzien met € 0,1 miljard gedaald (zie artikel 99 voor toelichting).
In tabel B5.2 is voor de onderverdeling van de uitgaven aangesloten bij de presentatie in de begroting 2012. De uitgaven van de begroting 2012 zijn omgerekend naar prijzen 2012 zodat een goede vergelijking tussen voorziene en de gerealiseerde uitgaven kan worden gemaakt.
Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Begroting 2012 | Verschil 2012 | |
---|---|---|---|---|---|
WW-uitgaven (werkloosheid) | 5.138 | 4.647 | 5.503 | 4.846 | 657 |
WWB-uitgaven (bijstand) | 4.043 | 4.121 | 4.855 | 4.402 | 454 |
WAO/WIA/WAZ/Wajong-uitgaven (arbeidsongeschiktheid) | 12.594 | 12.970 | 11.834 | 11.829 | 5 |
ZW/WAZO-uitgaven (vangnet ziekte+zwangerschap) | 2.906 | 2.984 | 2.990 | 3.092 | – 102 |
Anw-uitgaven (nabestaanden en (half)wezen) | 1.110 | 1.008 | 878 | 888 | – 10 |
AOW-uitgaven (ouderdom) | 29.919 | 30.606 | 31.534 | 31.614 | – 80 |
Re-integratieuitgaven UWV | 1.067 | 965 | 659 | 683 | – 23 |
Re-integratiebudget gemeenten1 | 3.350 | 3.035 | 3.095 | 3.126 | – 31 |
Kinderopvangtoeslag | 0 | 2.771 | 2.306 | 2.586 | – 280 |
Kindregelingen (AKW/WKB/TOG) | 143 | 4.446 | 4.233 | 4.279 | – 46 |
MKOB (tegemoetkoming oudere belastingplichtigen) | 1 | 627 | 1.124 | 1.129 | – 5 |
Overige uitgaven | 832 | 903 | 890 | 1.203 | – 312 |
Totaal SZA-uitgaven (x € 1 mln) | 61.104 | 69.085 | 69.901 | 69.675 | 226 |
Totaal SZA-uitgaven (in % bbp) | 10,4 | 11,5 | 11,6 | 11,2 | – |
Bron: SZW, financiële administratie
Toetsing aan ijklijn
In tabel B5.3 is een overzicht gegeven van de mutaties die zijn opgetreden sinds vaststelling van de begroting 2012. De uitgaven in het SZA-kader zijn afgezet tegen de ijklijn. Uit de vergelijking blijkt dat over het jaar 2012 sprake is van een overschrijding van de ijklijn met € 0,1 miljard.
De ijklijn is in 2012 met 0,1 miljard verhoogd. De gerealiseerde SZA-uitgaven zijn € 0,2 miljard hoger uitgevallen dan in de begroting 2012 was opgenomen. Deze overschrijding is een saldo van een aantal mee- en tegenvallers, kasschuiven en bijstellingen bij overig beleid.
Samen leiden deze mutaties tot een nieuwe kadertoetsing waarbij zich een tekort in het SZA-kader voordoet van € 0,1 miljard.
SZA-uitgaven (x € 1 mld) | |
---|---|
Totale SZA-uitgaven | 69,9 |
IJklijn SZA-uitgaven | 69,8 |
Over / onderschrijding ijklijn SZA realisatie | 0,1 |
Stand SZA-uitgaven bij begroting 2012 | 69,7 |
Mee- en tegenvallers | 0,1 |
Kasschuiven | 0,2 |
Overig beleid | – 0,1 |
Eindstand SZA-uitgaven 2012 | 69,9 |
Stand ijklijn bij begroting 2012 | 69,7 |
IJklijnmutaties sinds begroting 2012 | 0,1 |
Eindstand ijklijn SZA-uitgaven 2012 | 69,8 |
Kadertoetsing (over / onderschrijding ijklijn) bij begroting 2012 | 0,0 |
Kadertoetsing (over / onderschrijding ijklijn) eindstand | 0,1 |
Bron: SZW, financiële administratie en ministerie van Financiën