Programma- en apparaatskosten (x € 1.000) | ||
---|---|---|
1 | Interim management | 8 |
2 | Organisatie- en formatieadvies | 3.192 |
3 | Beleidsadvies | 72 |
4 | Communicatieadvisering | 2.288 |
Beleidsgevoelig (som 1 t/m 4) | 5.560 | |
5 | Juridisch advies/ondersteuning | 130 |
6 | Advisering/ondersteuning opdrachtgevers automatisering | 84.308 |
7 | Accountancy, financiën en administratieve organisatie | 4.897 |
(Beleids)ondersteunend (som 5 t/m 7) | 89.335 | |
8 | Uitzendkrachten (formatie & piek) | 144.395 |
Ondersteuning bedrijfsvoering | 144.395 | |
Totaal uitgaven inhuur externen | 239.290 |
Toelichting58
Het percentage externe inhuur ligt met 10,6% boven de Roemer-norm (10%). Grotendeels is dit te verklaren door extra inhuur bij de Belastingdienst. Er zijn extra financiële middelen beschikbaar gesteld om incidentele specifieke werkzaamheden bij de Belastingdienst, zoals de uitvoering van fraudemaatregelen bij Toeslagen en de Intensivering Toezicht en Invordering (ITI) bij Belastingen, uit te voeren. In aanloop naar een structurele invulling van deze extra werkzaamheden is gebruik gemaakt van uitzendkrachten en overige externe inhuur. De kosten voor deze extra inhuur bedragen € 40 mln. en resulteren in een tijdelijke verhoging van het inhuurpercentage. Zonder deze extra inhuur zou het percentage rond de 9% uitkomen.
Er is één overschrijding van het maximumtarief van € 225 (motie De Pater). Het betreft inhuur van een adviseur met specialistische kennis van treasurysystemen in verband met het lopende project upgrade huidige treasurysysteem.