Inleiding
Het Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (RVOB) heeft in het boekjaar 2013 een netto resultaat van € 3,1 mln. geboekt. Het verschil van € 3,1 mln. tussen het toegestane eigen vermogen (5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen drie jaar: € 1,2 mln.) en de aanwezige exploitatiereserve, inclusief winst 2013 (€ 4,3 mln.) moet volgens de regeling agentschappen worden uitgekeerd aan het moederdepartement.
Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap RVOB
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | (4) | |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2012 |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 21.888 | 21.888 | – | 22.311 |
Omzet overige departementen | 500 | 46 | – 454 | 64 |
Omzet derden | 950 | 1.764 | 814 | 2.038 |
Rentebaten | 20 | 172 | 152 | 18 |
Vrijval voorzieningen | – | 425 | 425 | 1.195 |
Bijzondere baten | – | 9 | 9 | 15 |
Totaal baten | 23.358 | 24.304 | 946 | 25.641 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 22.850 | 20.852 | – 1.998 | 20.180 |
– personele kosten | 15.948 | 15.902 | – 46 | 14.661 |
waarvan eigen personeel | 15.748 | 14.721 | – 1.027 | 14.014 |
waarvan externe inhuur | 200 | 1.181 | 981 | 647 |
– materiële kosten | 6.902 | 4.950 | – 1.952 | 5.519 |
waarvan apparaat ICT | 1.400 | 1.261 | – 139 | 1.399 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 750 | 661 | – 89 | – |
Afschrijvingskosten | 432 | 329 | – 103 | 414 |
– immaterieel | 25 | 23 | – 2 | 34 |
– materieel | 407 | 306 | – 101 | 380 |
Overige lasten | – | – | – | 129 |
– dotaties voorzieningen | – | – | – | 112 |
– rentelasten | – | – | – | 17 |
– bijzondere lasten | – | – | – | – |
Totaal lasten | 23.282 | 21.181 | – 2.101 | 20.723 |
Saldo van baten en lasten | 76 | 3.123 | 3.047 | 4.918 |
Omzet moederdepartement
De omzet moederdepartement is onderverdeeld naar de volgende productgroepen:
Producten | Omzetbedrag |
---|---|
(* € 1.000) | |
Erfpacht | 1.053 |
Huur | 4.096 |
Pacht | 1.529 |
Medegebruik | 1.508 |
Behandelen zakelijke lasten | 937 |
Onbeheerde nalatenschappen | 1.010 |
Bodemmaterialen | 255 |
Beheerstaken in eigen beheer | 615 |
Verkopen | 6.512 |
Aankopen | 89 |
Taxatie & Advies | 1.499 |
Projectopdrachten gebiedsontwikkeling | 690 |
Business cases gebiedsontwikkeling | 1.748 |
Adviezen over ontwikkelmogelijkheden | 347 |
Totaal | 21.888 |
De omzet moederdepartement is opgebouwd op basis van aantal uren*tarief. Het tarief voor 2013 is € 111. Voor de ontwikkelproducten gelden tarieven voor directeuren, projectleiders en projectondersteuners van respectievelijk € 139, € 121 en € 90.
Omzet overige departementen
Er zijn ten behoeve van RWS, Defensie en RGD minder taxaties verricht.
Omzet derden
Er zijn diverse declarabele taxatiewerkzaamheden verricht, waarmede in de begroting geen rekening is gehouden. Ook waren er opbrengsten voor de ureninzet van tijdelijk beheer. Daarnaast is er in verband met de ICT-dienstverlening aan Domeinen Roerende Zaken in 2013 € 0,3 mln. hogere omzet gerealiseerd.
Rentebaten
In verband met de vooruit ontvangst van subsidiegelden ten behoeve van de ontwikkeling van het Hembrugterrein is € 15 mln. tijdelijk op deposito geplaatst.
Vrijval voorzieningen
Bij beoordeling van de post voorzieningen is de personele voorziening te hoog gebleken; deze valt vrij.
Bijzondere baten
De bijzondere baten hebben grotendeels betrekking op schadevergoedingen met betrekking tot dienstauto’s.
Personele kosten
De lagere personele kosten – eigen personeel – zijn grotendeels het gevolg van een behoudend personeelsbeleid (vacaturebeleid en variabele beloningen). De hogere personele kosten – externe inhuur – zijn grotendeels veroorzaakt door noodzakelijke ICT-aanpassingen in verband met de omhanging van het RVOB van het Ministerie van Financiën naar het Ministerie van BZK.
Materiële kosten
Het grootste verschil tussen de begroting en realisatie wordt veroorzaakt door de overboeking naar onderhanden werken (- € 1.152). Er is € 1.152 vanuit de kosten naar de balans overgebracht (post onderhanden werken). Het betreft apparaatskosten met betrekking tot gebiedsontwikkelingsprojecten die op het moment van vervreemding in het resultaat worden genomen.
Saldo van baten en lasten
Zie inleiding.
Balans per 31 december 2013
Balans 2013 | Balans 2012 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële vaste activa | 29 | 48 |
Materiële vaste activa | 791 | 769 |
– grond en gebouwen | 86 | 100 |
– installaties en inventarissen | 586 | 544 |
– overige materiële vaste activa | 119 | 125 |
Onderhanden werk grondexploitaties | 103.659 | 103.181 |
Vordering op Minsterie van Financiën | 80.000 | 70.700 |
Voorraden | – | – |
Debiteuren | 206 | 987 |
wv moederdepartement | – | |
wv overige departementen | 140 | |
Nog te ontvangen | 5.242 | 3.482 |
wv moederdepartement | – | |
wv overige departementen | 1.995 | |
Liquide middelen | 28.386 | 29.100 |
Totaal activa | 218.313 | 208.267 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 4.332 | 6.152 |
– exploitatiereserve | 1.209 | 1.234 |
– Risico reserve1 | 11.549 | 6.606 |
– onverdeeld resultaat | 3.123 | 4.918 |
Voorzieningen | 230 | 812 |
Leningen bij het MvF | 178.955 | 170.538 |
Crediteuren | 1 | 1 |
wv moederdepartement | – | |
wv overige departementen | – | |
Nog te betalen | 23.246 | 24.158 |
wv moederdepartement | – | |
wv overige departementen | 9.280 | |
Totaal passiva | 218.313 | 208.267 |
Onderhanden werk grondexploitaties en vordering op Ministerie van Financiën
In verband met de marktontwikkelingen en andere factoren zijn de verwachte opbrengsten lager ingeschat en heeft een correctie plaatsgevonden op het onderhanden werk, bestaande uit onder andere de projecten Hembrug en Valkenburg. Dit heeft geleid tot het instellen van een vordering op het moederdepartement conform de methodiek zoals opgenomen in het Financieel Kader voor het RVOB/DO uit 2009. Deze is gevormd ten behoeve van risico’s op projecten (onderhanden werk) die het RVOB voor eigen rekening en risico (gaat) verricht(en).
Niet uit de balans blijkende rechten en verplichtingen
Het RVOB heeft een vordering van € 0,1 mln. op een in 2013 failliet verklaard bedrijf. Daarnaast is het RVOB in beroep gegaan tegen een vonnis inzake een claim ad € 3,1 mln. Deze claim is ontstaan omdat het RVOB, als gevolg van aanwezig gebleken explosieven, een verhuurd terrein binnen het project Valkenburg niet tijdig vrij heeft kunnen geven. Het is mogelijk dat de tegenpartij in beroep gaat tegen datzelfde vonnis maar dan op het deel (ad € 0,2 mln.) dat betrekking heeft op stagnatie als gevolg van verontreinigingskosten en dat door de rechter is afgewezen.
Kasstroomoverzicht
Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2013 + stand depositorekeningen | 8.673 | 29.100 | 20.427 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 418 | – 3.435 | – 3.853 |
Totaal investeringen (-/-) | – 90.381 | – 5.696 | 84.685 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | – | – | – | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 90.381 | – 5.696 | 84.685 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – 97 | – | 97 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | – | – | – | |
Aflossingen op leningen (-/-) | – | – | – | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 90.000 | 8.417 | – 81.583 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 89.903 | 8.417 | – 81.486 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2013 + stand depositorekeningen (1+2+3+4) (maximale roodstand € 0,5 miljoen) | 8.613 | 28.386 | 19.773 |
Rekening-courant RHB 1 januari 2013
Het verschil wordt voornamelijk verklaard door vooruitontvangen bijdragen van Defensie en de gemeente Zaanstad voor het project Hembrugterrein.
Totaal operationele kasstroom
Het verschil komt tot stand door voornamelijk hogere uitgaven voor onderhanden werk.
Totaal investeringskasstroom
De gerealiseerde investeringen (betreffende diverse onderhanden werk-uitgaven ten aanzien van vooral Valkenburg en project Hembrugterrein) zijn aanzienlijk lager dan begroot omdat de grondverwerving bij enkele projecten (nog) niet heeft plaatsgevonden.
Totaal financieringskasstroom
Er behoefde in 2013 voor enkele projecten geen beroep te worden gedaan op de leenfaciliteit omdat de grondverwerving (nog) niet heeft plaatsgevonden.
Doelmatigheidsindicatoren
Invulling taakstelling
De in de ontwerpbegroting opgenomen invulling van de taakstellingen voor 2013 betreft € 0,6 mln., waarvan € 0,2 mln. personele lasten en € 0,4 mln. materiële lasten. De taakstelling heeft invulling gekregen door een terughoudend vacaturebeleid waardoor de personele kosten op het gewenste niveau zijn gekomen. Hiernaast is er gekort op de materiële lasten, op basis van de analyse van structurele onderschrijdingen. Dit beleid wordt gecontinueerd.
indicatoren | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | Oorspronkelijke begroting |
---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product | |||||
– Pacht | € 717 | € 574 | € 601 | € 594 | € 728 |
– Huur | € 674 | € 625 | € 695 | € 632 | € 728 |
– Erfpacht | € 556 | € 513 | € 494 | € 624 | € 616 |
– Medegebruik/overig | € 396 | € 417 | € 449 | € 470 | € 392 |
– Zakelijke lasten | € 364 | € 375 | € 263 | € 243 | € 392 |
Omzet per productgroep (* € 1.000) | |||||
– Homogene producten | € 11.272 | € 11.445 | € 10.713 | 10.388 | € 10.944 |
– Heterogene producten | € 12.113 | € 13.460 | € 14.928 | 13.916 | € 12.414 |
– Totaal | € 23.385 | € 24.905 | € 25.641 | 24.304 | € 23.358 |
Aandeel directe uren | 61% | 61 % | 62 % | 63% | 60% |
Aantal directe uren voor medewerker in primair proces | 1.289 | 1.350 | 1.391 | 1.361 | 1.280 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 232 | 228,5 | 217,3 | 208,6 | 257,1 |
Mate van kostendekkendheid | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Saldo van baten en lasten (%) | 5% | 9% | 19% | 13% | 1% |
Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ) | 95% | 84% | 92% | 96% | 70% |
Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld | 83% | 92% | 100% | 100% | 80% |
Kostprijzen per product
De realisaties zijn berekend door per product de gemiddelde gerealiseerde uren te vermenigvuldigen met het uurtarief van € 111.
Pacht
De gerealiseerde gemiddelde tijdbesteding van het product pacht is lager uitgevallen dan de normtijd. De berekening van de pachtprijsherziening wordt nu met behulp van een ICT-programma uitgevoerd, waardoor de behandeltijd is verlaagd. Inmiddels is ook de normtijd herzien.
Huur
De gerealiseerde gemiddelde tijdsbesteding voor het product huur is lager dan de normtijd. De oorzaak hiervan lag vooral in beperkingen in de beschikbare personele capaciteit.
Medegebruik
De gerealiseerde gemiddelde tijdsbesteding voor het product medegebruik is groter dan de normtijd in verband met de uitvoering van activiteiten (zoals het verwerken van gedoog- en schouwbrieven) waarmee bij de begroting niet volledig rekening is gehouden.
Zakelijke lasten
Als gevolg van een wijziging in de behandelwijze van de ontvangen zakelijke lasten is de gerealiseerde gemiddelde behandeltijd beduidend lager dan de nog in de begroting gehanteerde normtijd. Inmiddels is ook de normtijd herzien.
Omzet naar productgroep
RVOB heeft voor de taken die voortvloeien uit de Comptabiliteitswet twee soorten producten onderscheiden: homogene en heterogene producten. De homogene producten zijn: pacht, huur, erfpacht, medegebruik/overig, zakelijke lasten, onbeheerde nalatenschappen en bodemmaterialen. Per soort homogeen product zijn normuren gedefinieerd. Dat betekent dat er een genormeerd aantal uren per overeenkomst/zaak beschikbaar is. In tegenstelling tot de homogene producten zijn er voor de heterogene producten geen normtijden vast te stellen. Dit i.v.m. de diversiteit aan inzet van uren en activiteiten binnen het soort product. De heterogene producten zijn met name verkopen, aankopen, taxaties & advies.
Aandeel directe uren voor totaal RVOB/DV
Dit kengetal geeft aan in welke mate het totale aantal netto te werken uren (aanwezige uren) aan directe uren besteed wordt.
Aantal directe uren voor medewerker in primair proces
Dit kengetal laat de ontwikkeling zien van het aantal directe uren dat een medewerker (in fte) in het primaire proces op jaarbasis levert. De organisatie heeft zichzelf hogere streefwaarden opgelegd dan de in de begroting 2013 opgenomen reeks, zodat eerder het gewenste niveau wordt bereikt.
FTE-totaal
Het als streefwaarde vermelde aantal fte's betreft de begrotingssterkte. De werkelijke bezetting ligt lager. In de afgelopen jaren is het RVOB terughoudend geweest met het vervullen van openstaande vacatures vanwege de voorgenomen organisatieveranderingen.
Mate van kostendekkendheid
Het uitgangspunt is dat de baten-lastendienst RVOB volledig kostendekkend is. Dit is in 2013 ruimschoots behaald.
Saldo van baten en lasten (%)
Het percentage is als volgt berekend: het saldo van baten en lasten gedeeld door de totale baten.
Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ)
Het RVOB/DV betaalt namens het Rijk de onroerendezaakbelasting. Hiertoe worden de door de gemeenten en waterschappen opgelegde aanslagen beoordeeld en waar nodig wordt bezwaar gemaakt. Door het aantal gehonoreerde bezwaarschriften te vergelijken met het aantal ingediende bezwaarschriften ontstaat een beeld van de effectiviteit van het maken van bezwaar door het RVOB/DV. De in de tabel vermelde norm stelt dat minimaal 70% van alle ingediende bezwaarschriften door de gemeente toegekend moet worden. In 2013 werd uiteindelijk van de door de gemeenten afgehandelde bezwaarschriften 96% toegewezen.
Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld
Doelstelling is dat alle ontvangen klachten binnen de gestelde termijn van de klachtenprocedure, binnen 6 weken, inhoudelijk worden beantwoord (100%-score). De doelstelling is behaald.