Base description which applies to whole site

4.5 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2014

Indicator

Realisatie 2011

Realisatie 2012

Realisatie 2013

Realisatie 2014

Streef-waarde

Saldo van baten en lasten

4,8%

4,6%

– 2,6%

0,8%

0

           

Fte totaal

136,7

127,1

141,1

136,2

144

           

Ziekteverzuim-percentage

4,0%

3,4%

3,8%

3,1%

Maximaal 5,5%

           

Media-index RTV

13,9%

22,9%

29,3%

25%

           

Media-index Interactieve Media

37,5%

24,3%

19,8%

21%

           

Media-index Print

40,1%

37,0%

42,0%

32%

           

Rapportcijfer cursisten Academie

7,8

7,6

8,0

7,9

Norm = 7,5

           

Servicelevel telefonie

82,0%

83,0%

81,6%

82,4%

80% binnen 40 seconden

           

Servicelevel e-mail

92,0%

99,9%

93,2%

100,0%

95% binnen 48 uur

           

Burgertevredenheid telefonie

7,6

7,6

7,5

7,5

Norm = 7,5

           

Burgertevredenheid e-mail

7,3

7,3

7,4

7,4

Norm = 7,0

           

Burgertevredenheid internet

7,5

7,2

7,3

7,3

Norm = 7,0

Onderstaand worden enkele opmerkelijke mutaties in de indicatoren toegelicht.

Saldo van baten en lasten

Het saldo van baten en lasten is door de winst van € 0,7 in 2014 positief geworden. De winst uit de normale bedrijfsvoering bedraagt €1,2 miljoen, de dotatie aan de wachtgeldvoorziening bedraagt € 0,5 miljoen.

Fte totaal

De toegestane formatie van DPC bedraagt 144 fte. De bezetting was volgens de interne AZ rapportages eind 2013 141,1 fte en eind 2014 136,2 fte. Dit is inclusief de externe inhuur en uitzendkrachten op ambtelijke plekken (14 fte).

Ziekteverzuimpercentage

Het ziekteverzuim is met 0,7% fors gedaald ten opzichte van 2013 en blijft daarmee ruim onder de norm.

Media-inkoop

Media-index RTV geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte op radio en televisie in plaats van per individuele opdrachtgever. Deze index is gestegen met 6%. Het was mogelijk over betere tarieven te onderhandelen met de exploitanten en een groter inkoopvoordeel te realiseren.

Media-index Interactieve Media geeft een netto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte op alle interactieve media. Steeds vaker wordt online mediaruimte geveild. Dit houdt in dat er minder inkoopvoordeel ten opzichte van «de tariefkaart» te realiseren is. Dat is de reden dat deze index daalt.

Media-index Print geeft het bruto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte in alle printtitels en out-of-home mogelijkheden. De printbestedingen van de rijksoverheid zijn het afgelopen jaar met 3% gestegen, terwijl de markt een daling laat zien van meer dan 10%.

Waardering Academie

Jaarlijks meet de Academie de tevredenheid van de cursisten aan alle cursussen en opleidingen die de Academie zelf uitvoert. De waardering is t.o.v. 2013 met 0,1 punt gedaald tot een 7,9.

Informatiedienst Rijksoverheid

In 2014 liggen de service-levels en de indicatoren inzake burgertevredenheid op of boven de streefwaarden en gestelde normen.

Licence