1. Algemene doelstelling
In dit niet-beleidsartikel wordt ingegaan op de personele en materiële uitgaven en ontvangsten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
2. Apparaatsuitgaven Budgettaire gevolgen
Realisatie | Realisatie | Realisatie | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2014 | 2014 | |
Verplichtingen | 248.927 | 361.267 | 318.527 | 222.722 | 95.805 |
Uitgaven | 245.655 | 353.373 | 318.157 | 222.775 | 95.382 |
Personele uitgaven kerndepartement | 117.484 | 135.769 | 94.232 | 41.537 | |
waarvan eigen personeel | 105.385 | 122.929 | 91.611 | 31.318 | |
waarvan externe inhuur | 10.278 | 11.502 | 1.116 | 10.386 | |
waarvan overige personele uitgaven | 1.821 | 1.338 | 1.505 | – 167 | |
Materiële uitgaven kerndepartement | 149.551 | 95.764 | 45.949 | 49.815 | |
waarvan ICT | 2.479 | 2.819 | 3.752 | – 933 | |
waarvan bijdrage SSO's | 68.867 | 50.079 | 34.967 | 15.112 | |
waarvan overig materieel | 78.205 | 42.866 | 7.230 | 35.636 | |
Personele uitgaven inspecties | 51.874 | 55.028 | 55.147 | – 119 | |
waarvan eigen personeel | 47.744 | 49.809 | 53.938 | – 4.129 | |
waarvan externe inhuur | 3.479 | 4.721 | 500 | 4.221 | |
waarvan overige personele uitgaven | 651 | 498 | 709 | – 211 | |
Materiële uitgaven inspecties | 13.951 | 12.737 | 16.297 | – 3.560 | |
waarvan ICT | 1.015 | 1.374 | 2.550 | – 1.176 | |
waarvan bijdrage SSO's | 184 | 35 | 5.250 | – 5.215 | |
waarvan overig materieel | 12.752 | 11.328 | 8.497 | 2.831 | |
Personele uitgaven SCP en raden | 15.527 | 14.663 | 8.971 | 5.692 | |
waarvan eigen personeel | 15.312 | 14.423 | 8.610 | 5.813 | |
waarvan externe inhuur | 215 | 240 | 361 | – 121 | |
Materiële uitgaven SCP en raden | 4.985 | 4.195 | 2.179 | 2.016 | |
waarvan ICT | 604 | 516 | 50 | 466 | |
waarvan bijdrage SSO's | 8 | 3 | 0 | 3 | |
waarvan overig materieel | 4.373 | 3.676 | 2.129 | 1.547 | |
Ontvangsten | 16.044 | 54.067 | 54.958 | 5.358 | 49.600 |
3. Toelichting
Personeel Kerndepartement
De personele uitgaven kernministerie bestaan uit alle personeelsuitgaven van het kernministerie inclusief de inhuur van externen van zowel primaire als ondersteunende processen. De personele uitgaven van het kerndepartement waren door diverse, veelal technische, oorzaken € 41,6 miljoen hoger dan voorzien in de begroting 2014. De wijzigingen ten opzichte van de stand ontwerpbegroting 2014 zijn opgenomen en toegelicht in de eerste en tweede suppletoire wetten. De belangrijkste wijzigingen betreffen de volgende mutaties:
De uitgaven voor eigen personeel zijn € 31,3 miljoen hoger uitgevallen dan begroot. De uitgaven ten behoeve van de projectdirectie ALT waren in de oorspronkelijke begroting niet op artikel 10 geraamd. In totaal bedroegen de uitgaven voor eigen personeel ten behoeve van PD ALT in 2014 circa € 11,3 miljoen. Daarnaast is er in samenhang met de forse beleidsopgave uit het regeerakkoord, onder meer ten aanzien van de transitie van de jeugdzorg en de herziening van de langdurige zorg en de daarmee samenhangende uitvoering en ondersteuning van de strategische agenda van de bewindspersonen, € 4,3 miljoen extra beschikbaar gesteld.
Voorts heeft een aantal technische mutaties plaatsgevonden vanuit diverse beleidsartikelen, onder meer voor de personele uitgaven in Caribisch Nederland ten behoeve van de Jeugdzorg (€ 3,6 miljoen), het aldaar gevestigde Zorgverzekeringskantoor (€ 5,1 miljoen) en uitgaven voor inbesteding van werkzaamheden in verband met de verbetering van de informatievoorziening die voorheen uit programmamiddelen werden gefinancierd (€ 1,4 miljoen). Ten slotte is een voorziening getroffen ten behoeve van de overgebleven medewerkers van de geprivatiseerde instellingen voor gesloten jeugdzorg (Almata) (circa € 3,4 miljoen).
De uitgaven ten behoeve van externe inhuur zijn in totaal € 10,4 miljoen hoger uitgevallen dan begroot. Het betreft hier onder andere niet op artikel 10 geraamde uitgaven voor externe inhuur bij PD ALT (€ 2,8 miljoen) en bij diverse andere onderdelen binnen het kerndepartement.
Materieel Kerndepartement
De materiële uitgaven bij het kerndepartement zijn € 49,8 miljoen hoger uitgevallen dan begroot. De uitgaven overig materieel waren € 35,6 miljoen hoger dan begroot. Dit hangt voor een groot deel samen met materiële uitgaven ten behoeve van PD ALT die niet in de begroting waren geraamd op artikel 10. In de eerste en tweede suppletoire wet is gemeld, dat voor PD ALT via verschillende mutaties circa € 37,5 miljoen is toegevoegd aan het materiële budget van het kerndepartement.
In totaal vielen de uitgaven voor bijdragen aan SSO’s € 15,1 miljoen hoger uit dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door een groot aantal technische mutaties die allen samenhangen met het doorbelasten naar de verschillende onderdelen van VWS van kosten voor bijvoorbeeld ICT dienstverlening en huisvesting, waarvan de facturen vanaf dit instrument centraal worden betaald aan de betreffende SSO’s. Zo heeft er onder andere een desaldering plaatsgevonden voor bijdragen aan de kosten van het CIBG en de RJI’s die verband houden met inbestede dienstverlening in 2014 bij de SSO’s van het Ministerie van BZK (€ 4,5 miljoen). Ook voor PD ALT zijn middelen overgeboekt (€ 2,2 miljoen) in verband met door SSO’s uitgevoerde dienstverlening.
Apparaatsuitgaven Inspecties
Bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft, zoals in de eerste suppletoire wet vermeld, een herverdeling van middelen plaatsgevonden. Door de verhuizing tegen het einde van 2014 is er vertraging opgetreden in een aantal geplande kosten. Hierdoor is er in totaal € 3,6 miljoen minder uitgegeven dan begroot.
Apparaatsuitgaven SCP en Raden
De uitgaven bij het SCP en de Raden zijn op personeel en materieel respectievelijk met € 5,7 miljoen en € 2 miljoen hoger uitgevallen dan begroot. Dit wordt onder andere veroorzaakt doordat de financiering van CCMO op artikel1 wordt geraamd en een desaldering bij het SCP (€ 2 miljoen).
Ontvangsten
De ontvangsten zijn circa € 49,6 miljoen hoger dan geraamd. Dit is onder andere het gevolg van de ontvangsten van PD ALT (€ 34,1 miljoen) en de ontvangsten van het SCP (€ 5 miljoen). Daarnaast heeft een desaldering plaatsgevonden voor bijdragen aan de kosten van het CIBG en de RJI’s die verband houden met inbestede dienstverlening in 2014 bij de SSO’s van het Ministerie van BZK (€ 4,5 miljoen). De overige € 6 miljoen betreft hoofdzakelijk ontvangsten uit detacheringen.
4. Totaaloverzicht apparaatsuitgaven/kosten inclusief agentschappen en Zelfstandige Bestuursorganen/Rechtspersonen met een wettelijke taak
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2014 | 2014 | |
Totaal apparaatsuitgaven Ministerie | 245.655 | 353.373 | 318.157 | 222.775 | 95.382 |
Totaal apparaatskosten agentschappen | 495.897 | 444.267 | 469.183 | 433.069 | 36.114 |
aCBG | 35.936 | 35.430 | 38.230 | – 2.800 | |
CIBG | 43.561 | 41.990 | 36.837 | 5.153 | |
RIVM | 341.784 | 335.364 | 335.147 | 217 | |
Almata JeugdzorgPlus Ossendrecht | 10.306 | 4.665 | 9.337 | – 4.672 | |
JeugdzorgPlus-instelling De Lindenhorst-Almata | 12.680 | 51.734 | 13.518 | 38.216 | |
Totaal apparaatskosten ZBO’s en RWT's | 466.684 | 481.809 | 512.357 | 420.190 | 92.167 |
Zorg Onderzoek Nederland/ Medische Wetenschappen (ZonMW) | 6.351 | 6.647 | 6.6471 | 6.100 | 547 |
Registratiecommissies en opleidingscolleges KNMG, KNMP en NMT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) | 117.320 | 100.860 | 122.180 | 106.700 | 15.480 |
Centraal Administratie Kantoor (CAK) | 96.798 | 98.319 | 98.3192 | 90.700 | 7.619 |
Accommodaties op grond van de Wet op jeugdzorg (exclusief Almata en De Lindenhorst-Almata) | 152.300 | 156.475 | 166.758 | 125.000 | 41.758 |
Pensioen- en Uitkeringsraad (PUR) | 5.540 | 4.197 | 3.644 | 250 | 3.394 |
Centrale Commissie voor Mensgebonden Onderzoek (CCMO), inclusief Medisch Ethische Commissies (METC’s) | 1.826 | 1.940 | 1.802 | 1.600 | 202 |
Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) | 33.366 | 46.844 | 47.120 | 41.800 | 5.320 |
Zorginstituut Nederland (ZiNL) | 57.400 | 64.004 | 62.928 | 45.400 | 17.5283 |
College Sanering Zorginstellingen (CSZ) | 2.600 | 2.523 | 2.923 | 2.600 | 323 |
Stichting Afwikkeling Rechtsherstel Sinti Roma (SARSR) | 0 | 0 | 36 | 40 | – 4 |
Het betreft realisatie 2013 omdat de controleverklaring van ZonMw over de realisatie 2014 later dan de publicatie van het Jaarverslag VWS 2014 beschikbaar was.
Het betreft realisatie 2013 omdat de controleverklaring van het CAK over de realisatie 2014 later dan de publicatie van het Jaarverslag VWS 2014 beschikbaar was.
Aan Zorginstituut Nederland (ZiNL) is € 13,0 miljoen extra beschikbaar gesteld voor de uitvoeringskosten van de regelingen bijzondere groepen (verdragsgerechtigden, wanbetalers, onverzekerden, illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen, gemoedsbezwaarden) en € 1,9 miljoen voor uitvoeringskosten van het project Zinnig en Zuinig.
5. Extracomptabele tabel invulling taakstelling
2016 | 2017 | 2018 | Structureel | |
---|---|---|---|---|
Departementale taakstelling (totaal) | 16.900 | 26.200 | 30.550 | 30.850 |
Inspecties | ||||
IGZ | 630 | 1.440 | 1.800 | 1.800 |
IJZ | 70 | 160 | 200 | 200 |
Totaal inspecties | 700 | 1.600 | 2.000 | 2.000 |
Agentschappen | ||||
CIBG | 300 | 800 | 1.000 | 1.000 |
RIVM | 4.400 | 7.900 | 9.300 | 9.300 |
Totaal Agentschappen | 4.700 | 8.700 | 10.300 | 10.300 |
ZBO's/RWT's | ||||
CAK | 200 | 500 | 600 | 600 |
ZiNL | 500 | 500 | 1.200 | 1.500 |
ZonMw | 300 | 700 | 850 | 850 |
CIZ | 2.600 | 6.100 | 7.500 | 7.500 |
Totaal ZBO's/RWT's | 3.600 | 7.800 | 10.150 | 10.450 |
Kennisinfrastructuur | ||||
Preventie, jeugd en sport | 3.600 | 3.600 | 3.600 | 3.600 |
Langdurige zorg | 3.300 | 3.300 | 3.300 | 3.300 |
Curatieve zorg | 1.000 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Totaal kennisinfrastructuur | 7.900 | 8.100 | 8.100 | 8.100 |
De gepresenteerde invulling van de taakstelling is in overeenstemming met de feitelijk op artikel 1 t/m 10 ingeboekte bedragen.