Modernisering kansspelbeleid
De kansspelmarkt wordt gereguleerd via een vergunningstelsel. Het kansspelbeleid richt zich op het beschermen van de consument, het voorkomen van kansspelverslaving en het voorkomen van criminaliteit, witwassen en overige fraude. De modernisering van dit beleid heeft tot doel het kanaliseren van de (online) speler naar passend en attractief aanbod en het transparant en non-discriminatoir verlenen van vergunningen. Hierbij wordt (op termijn) geen rol meer voorzien voor de overheid als aanbieder van kansspelen, maar als toezichthouder op de markt, die via strikte vergunningsvoorwaarden wordt gereguleerd.
Het wetsvoorstel kansspelen op afstand is sinds juli 2014 aanhangig bij de Tweede Kamer. In april 2015 en december 2015 zijn de twee rondes schriftelijke vragen van de Tweede Kamer beantwoord29. Dit wetsvoorstel heeft tot doel de honderdduizenden consumenten te beschermen die nu reeds deelnemen aan online kansspelen bij illegale, niet vergunde aanbieders.
Op basis van de in 2014 aan de Tweede Kamer gezonden beleidsvisie speelcasinoregime is in 2015 een wetsvoorstel uitgewerkt. De Raad van State heeft hierover in december 2015 advies uitgebracht. Voorts is gewerkt aan de herziening van het vergunningstelsel voor loterijen. Over de wijziging van het Kansspelenbesluit tot verlaging van het afdrachtspercentage voor goede doelen loterijen is door de Raad van State in 2015 geadviseerd. Tevens is het kansspelbeleid ten aanzien van de fusie Staatsloterij-Lotto voorbereid. Als laatste is onderzocht welke mogelijkheden voor modernisering van het Speelautomatenbesluit 2000 wenselijk, nodig en haalbaar zijn.
In oktober 2015 is de wijzigingswet financiële markten door Tweede en Eerste Kamer aanvaard. Deze wet zorgt ervoor dat de kansspelautoriteit per 1 januari 2016 is aangewezen als toezichthouder voor de kansspelmarkt op grond van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme.
Tenslotte is in het najaar van 2015 een evaluatiekader opgeleverd dat zal worden gebruikt om het effect van de moderniseringsstappen te evalueren. De hierop gebaseerde nulmeting is in het najaar gestart.
Overzicht prestatie-indicatoren Veiligheidsagenda
Nulwaarde | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doel 2015 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
High Impact Crimes 1 | |||||
Aantal overvallen | 1.633 | 1.267 | 1.239 | 1.648 | – 409 |
Aantal straatroven | 7.002 | 5.429 | 4.731 | 6.723 | – 1.992 |
Aantal woninginbraken2 | 87.345 | 71.100 | 64.560 | 84.855 | – 20.295 |
Ondermijnende en financieel-economische criminaliteit 3 | |||||
Aantal aangepakte criminele samenwerkingsverbanden (csv’s) | 950 | – | 1.188 | 950 | 238 |
Afnemen crimineel vermogen 4 | |||||
Crimineel vermogen dat langs strafrechtelijke weg wordt afgepakt (x € 1 mln.) | 70 | 136 | 143,5 | 90,6 | 52,9 |
Aanpak cybercrime 5 | |||||
Aantal complexe onderzoeken naar cybercrime | 20 | – | 32 | 25 | 7 |
Aantal reguliere onderzoeken naar cybercrime | 180 | – | 124 | 175 | – 51 |
Aanpak kinderporno 6 | |||||
Totaal aantal interventies | 600 | – | 842 | 600 | 242 |
Aantal complexe en grootschalige onderzoeken | 20 | – | 25 | 20 | 5 |
Aantal reguliere grootschalige onderzoeken | 215 | – | 364 | 215 | 149 |
Aanpak horizontale fraude 7 | |||||
Aantal aan OM aan te leveren zaken | 1.500 | 1.500 | 2.077 | 1.500 | 577 |
Bron: Gezamenlijke monitor Veiligheidsagenda politie & OM december 2015-. De nulwaardes betreffen waarden uit 2013. In de Veiligheidsagenda zijn naast de streefwaarden voor de aantallen ook ophelderingspercentages voor High Impact Crimes te vinden. De genoemde doelen zijn maxima.
Bron: Gezamenlijke monitor Veiligheidsagenda politie & OM december 2015. Genoemde aantallen zijn een minimum streefwaarde van het aantal criminele samenwerkingsverbanden dat middels strafrechtelijk onderzoek wordt aangepakt (zij het projectmatig onderzoek of TGO-onderzoek). Handhaving van het aantal onderzoeken gaat gepaard met kwalitatieve versterking van de strafrechtelijke aanpak, waarbij deze meer gericht wordt op kopstukken en sleutelfiguren. Sturing op het aantal onderzoeken betreft een wijziging ten opzichte van de voor 2013 en 2014 gehanteerde indicator «percentage bekende csv’s dat wordt aangepakt».
Bron: Gezamenlijke monitor Veiligheidsagenda politie & OM december 2015 en Jaarverslag NP 2015. In de Veiligheidsagenda 2015–2018 is overeengekomen dat het aantal complexe onderzoeken stijgt tot 50, en het totaal aantal onderzoeken tot 360. Het aantal complexe onderzoeken is inclusief tenminste 20 grote internationale zaken dat wordt opgepakt door het Team High Tech Crime. De geformuleerde doelstelling betreft een wijziging ten opzichte van de jaren 2013 en 2014, waarin enkel de complexe onderzoeken door het Team High Tech Crime werden geregistreerd.
Bron: Gezamenlijke monitor Veiligheidsagenda politie & OM december 2015 en Jaarverslag NP 2015. In de gemeenschappelijke Veiligheidsagenda 2015–2018 is overeengekomen dat de aanpak van kinderporno wordt versterkt. Concreet is afgesproken dat het aantal interventies zal stijgen tot 700, waarvan tenminste 265 complexe en grootschalige onderzoeken in 2018. Dit betekent een wijziging van de doelstelling ten opzichte van 2013 en 2014, waarin werd gekeken naar het aantal ingestroomde verdachten. Door middel van de nieuwe prestatie-indicator kan effectiever op de aanpak worden gestuurd.
Overzicht realisatie beleidsdoorlichtingen
I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Omschrijving artikel | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Geheel Artikel J/N |
31 | Nationale Politie | N | |||||||
– Nationale Politie (31.) | |||||||||
– Veiligheid regio’s en politie (oud od. 23)1 | |||||||||
– Bekostiging Nationale Politie (31.2)2 | |||||||||
– Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en ICT politie (31.3)3 | |||||||||
32 | Rechtspleging en rechtsbijstand | J | |||||||
– Adequate toegang tot het rechtsbestel (32.2) | |||||||||
– Optimale randvoorwaarden voor doelmatig en doeltreffend rechtsbestel (32.3) | |||||||||
33 | Rechtshandhaving en vervolging | J | |||||||
– Bestuur, informatie en technologie (33.2) | X | ||||||||
– Opsporing en vervolging (33.3) | |||||||||
34 | Sanctietoepassing | N | |||||||
– Preventieve maatregelen (34.2) | |||||||||
– Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en Vreemdelingenbewaring (34.3) | |||||||||
– Slachtofferzorg (34.4) | X | ||||||||
35 | Jeugd | N | |||||||
– Uitvoering jeugdbescherming en Voogdij AMV’s (35.2)4 | X | ||||||||
– Tenuitvoerlegging justitiële sancties Jeugd (35.3) | X | ||||||||
36 | Contraterrorisme en nationale veiligheidsbeleid | N | |||||||
– Nationale Veiligheid en. terrorismebestrijding (36.2) | X | ||||||||
– Veiligheid (radicalisering) () (36.2, oud 25.1) | X | ||||||||
– Onderzoeksraad Voor Veiligheid (36.3)5 | |||||||||
37 | Vreemdelingen | N | |||||||
– Toegang, toelating en opvang vreemdelingen (37.2) | |||||||||
– Terugkeer (37.3) |
Dit betreft een oude operationele doelstelling 23, nu opgega.an in de operationele doelstellingen 31 en 36
Toelichting
Algemeen
De afronding van de in 2015 geplande onderzoeken hebben vertraging opgelopen en oplevering vindt begin 2016 plaats. Het gaat om:
-
1) de IBO van de NP (artikel 31);
-
2) de doorlichting van de Rechtsbijstand (artikel 32.2); en
-
3) de doorlichting van de Rechtspraak (artikel 32.3).
Artikel 31
In 2013 is getracht om het gehele artikel 31 Nationale Politie door te lichten. Echter door de wijziging in het bestel naar één Nationale Politie (2013) was het op dat moment nog niet opportuun om ook het onderdeel 31.2 Bekostiging Nationale Politie door te lichten. Derhalve is de doorlichting van alleen het onderdeel 32.1 gepland voor 2018.
Artikel 32 en 33
De beleidsdoorlichtingen van 32.2 Rechtsbijstand en 32.3 Rechtsspraak worden begin 2016 afgerond (i.p.v. 2015) 42. De beleidsdoorlichting van beleidsartikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding43 is in 2014 afgerond.
Artikel 34 en 35
De artikelen 34 en 35 zijn zodanig breed qua beleidsonderwerpen, dat het niet zinvol is om het artikel in zijn geheel door te lichten. Een doorlichting op het niveau van artikelonderdelen is dan ook meer aangewezen, hetgeen de afgelopen jaren ook het geval is geweest. De vernieuwde artikelindeling (waar o.a. die verbreding uit voortkwam, maar waarbij ook verschuivingen van begrotingsposten plaatsvonden) kan ook als (technische) oorzaak worden genoemd voor het niet doorlichten van een geheel artikel volgens de huidige indeling.
Artikel 36
Een gehele doorlichting van dit artikel vergt een te brede scoop aan beleidsonderwerpen. Het gaat dan namelijk onder meer over cyber, jihadisme, vitaal, burgerluchtvaart, crisisbeheersing, contraterrorisme etc. Die onderwerpen verhouden zich slecht bij een integrale evaluatie.
Artikel 37
Door de herzieningen op regulier en asiel en vanwege het onderbrengen van DGVZ bij BZK en later bij VenJ is besloten de doorlichtingen uit te voeren in 2017 en 2018 (zie meerjarige programmering).
Overzicht garanties en achterborgstellingen
Art. | Omschrijving | Uitstaande garanties | Verleende garanties | Vervallen garanties | Uitstaande garanties | Garantie- plafond | Totaal plafond | Totaal stand risico-voorziening |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2015 | 2015 | 2015 | 2015 | 2015 | ||
31 | Inkoop Max en FLO | 1.004.793 | 0 | 14.118 | 990.675 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
34 | Garantiestelling Faillissementscuratoren dienst JUSTIS | 18.515 | 5.681 | 4.035 | 20.161 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
35 | Garantstelling Hypothecaire leningen aan JJI's | 28.898 | 0 | 1.028 | 27.870 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Totaal | 1.052.206 | 5.681 | 19.181 | 1.038.706 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Art. | Omschrijving | Uitgaven | Ontvangsten | Saldo | Uitgaven | Ontvangsten | Saldo | Totaalstand mutatie volume risicovoorziening |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2014 | 2014 | 2015 | 2015 | 2015 | 2014–2015 | ||
34 | Garantiestelling Faillissementscuratoren dienst JUSTIS | 1.333 | 0 | 1.333 | 1.429 | 0 | 1.429 | n.v.t. |
31. Inkoop Max en FLO
In de stand is de meerjarige verplichting die VenJ naar de politie en de politieacademie heeft, in het kader van de VUT, prepensioen en levensloopregeling (Inkoop Max regeling) en functioneel leeftijdsontslag (FLO regeling), opgenomen. De verplichtingen die hieruit voortvloeien zijn gerelateerd aan de bedragen welke als vordering in de jaarrekeningen van de politie en de Politieacademie worden opgenomen (TK 29 628, nr. 407). De garantie FLO is in 2015 komen te vervallen. De jaarrekeningen voor 2015 van de politie en de Politieacademie waren bij het opstellen van het jaarverslag van VenJ nog niet beschikbaar om de mutaties over 2015 aangaande inkoop Max op te nemen.
34. Garantiestelling Faillissementscuratoren dienst JUSTIS
De garantstellingsregeling faillissementscuratoren (GSR) is voor faillissementen waarin sprake lijkt te zijn van kennelijk onbehoorlijk bestuur, maar in de boedel onvoldoende middelen aanwezig zijn om onderzoek te doen of een procedure te starten en zo onrechtmatig aan de boedel onttrokken gelden en goederen terug te halen. De GSR wordt herzien en zal hiermee aan het garantiekader voldoen. Dit betekent onder andere dat er een premiegefinancierde begrotingsreserve komt met het doel om de budgettaire risico’s voor de begroting te dekken. Daarnaast zal de GSR cyclisch worden geëvalueerd (horizonbepaling) en worden de uitvoeringskosten van de regeling geoptimaliseerd.
35. Garantstelling Hypothecaire leningen aan JJI's
Het feitelijk risico van de verleende garanties aan particuliere jeugdinrichtingen betreft borgstellingen ten behoeve van het restantbedrag van leningen die particuliere inrichtingen zijn aangegaan ter financiering van de gebouwen. Zonder garantie verlening was het niet mogelijk tegen gunstige condities dergelijke leningen bij externe financiers af te sluiten. Omdat DJI de kapitaalslasten van de betreffende leningen bovennormatief vergoedt aan de inrichtingen was het uit efficiencyoverwegingen van belang dat de leningen tegen een zo gunstig mogelijk rentepercentage konden worden afgesloten.
Art. | Omschrijving | Saldo uitstaande leningen | Aangegane Lening | Aflossing uitstaande leningen | Saldo uitstaande leningen | Uitstaande garanties | Vrije ruimte | Gem. looptijd | Rekening courant limiet |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2015 | 2015 | 2015 | 2015 | ||||
31 | Nationale Politie | 470.443 | 600.000 | – 50.438 | 1.020.005 | 1.020.005 | 0 | 14,2 | 250.000 |
31 | Politieacademie | 102.971 | 35.000 | – 6.760 | 131.211 | 173.250 | 42.039 | 12,9 | 18.500 |
31 | Meldkamer Noord Nederland | 10.800 | 0 | – 400 | 10.400 | 10.400 | 0 | 30,0 | |
34 | Kansspelautoriteit | 2.000 | 1.700 | 0 | 3.700 | 3.700 | 0 | 10,8 | 3.000 |
35 | particuliere JJI's | 73.711 | 0 | – 24.143 | 49.568 | 49.568 | 0 | 21,4 | |
37 | COA | 0 | 0 | 0 | 0 | 73.000 | 73.000 | – | 70.000 |
Totaal | 659.925 | 636.700 | – 81.741 | 1.214.884 | 1.329.923 | 115.039 | 17,9 | 341.500 |
Het Ministerie van VenJ kent geen risicovoorziening(en); de begrotingsreserve Asiel is niet gekoppeld aan een risicoregeling.
Leenfaciliteit
Deze organisaties hebben toegang tot het geïntegreerd middelenbeheer van het Ministerie van Financiën (MvF). Voor de financiering van investeringen kunnen ze een beroep doen op de leenfaciliteit van MvF. In deze garantstelling is bepaald dat wanneer er niet aan de verplichtingen wordt voldaan die uit de overeenkomst van geldlening voortvloeien, MvF deze verplichting ten laste zal brengen van het Ministerie van VenJ.
Het gemeenschappelijke Hof en de Raad voor de rechtspraak worden in de leenadministratie van het Ministerie van Financiën gekernmerkt als een agentschap en zijn daarom in bovenstaand overzicht niet opgenomen. Het totaal van de uitstaande leningen voor de Raad van de Rechtspraak bedroeg per ultimo 2015 € 93.320.236 en voor het Gemeenschappelijk Hof € 137.265.
RC-limiet
De betreffende organisaties hebben bij het Ministerie van Financiën een rekening-courant faciliteit, waarbij VenJ garant staat voor de aanzuivering van een mogelijk debetsaldo wanneer de betrokken organisaties daarbij in gebreke blijven.