De Immigratie- en Naturalisatiedienst is dé toelatingsorganisatie van Nederland die als uitvoeringsorganisatie het immigratie- en asielbeleid effectief en efficiënt uitvoert in samenwerking met de partners in de keten. Dit houdt in dat de IND de aanvragen beoordeelt van vreemdelingen die in Nederland willen verblijven of Nederlander willen worden.
Staat van baten en lasten
Omschrijving | Vastgestelde begroting (1) | Realisatie 2015 (2) | Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3 = 2 – 1) | Realisatie (4) 2014 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 278.503 | 352.235 | 73.732 | 322.125 |
Omzet overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omzet derden | 53.860 | 56.150 | 2.290 | 53.447 |
Rentebaten | 0 | 1 | 1 | 17 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 641 | 641 | 450 |
Bijzondere baten (bv. zaagtand)1 | 0 | 217 | 217 | 0 |
Totaal baten | 332.363 | 409.245 | 76.882 | 376.039 |
Lasten | ||||
> Apparaatkosten | 265.870 | 332.534 | 66.664 | 314.910 |
– Personele kosten | 196.560 | 250.315 | 53.755 | 239.685 |
Waarvan eigen personeel | 171.560 | 196.725 | 25.165 | 194.439 |
Waarvan externe inhuur | 25.000 | 52.778 | 27.778 | 38.641 |
Waarvan overige personele kosten | 0 | 812 | 812 | 6.605 |
– Materiële kosten | 69.310 | 76.351 | 7.041 | 69.752 |
Waarvan apparaat ICT | 1.000 | 1.257 | 257 | 1.119 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 31.000 | 33.726 | 2.726 | 31.669 |
Waarvan overige materiële kosten | 0 | 41.368 | 41.368 | 36.964 |
– Afschrijvingskosten materieel2 | 10.000 | 5.757 | – 4.244 | 5.286 |
– Rentelasten2 | 353 | 111 | – 242 | 187 |
> Programmakosten | 44.500 | 66.924 | 22.424 | 58.458 |
– Afschrijvingskosten immaterieel2 | 10.933 | 12.737 | 1.804 | 11.234 |
– Rentelasten2 | 707 | 221 | – 485 | 373 |
Overige lasten | 1.060 | 5.029 | 3.969 | 1.753 |
– Dotaties voorzieningen | 0 | 5.029 | 5.029 | 1.753 |
– Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 332.363 | 404.487 | 72.124 | 375.121 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 4.758 | 4.758 | 918 |
De zaagtand is het deel van de bevroren gebruiksvergoeding RVB dat bestemd is voor onderhoud in 2015 maar niet wordt besteed. Dit is door het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) teruggestort aan VenJ, als onderdeel van één verrekening waarbij ook MR-besluitvorming over het resultaat 2015 is meegenomen. Bij het vermoedelijk beloop over augustus is een compensatie voor de zaagtand uitgedeeld aan de diensten. Terug storting aan de diensten vindt plaats via de Rekening-Courant. Deze eenmalige terug ontvangen bijdrage wordt door de diensten expliciet gemaakt in de jaarrekening 2015 onder de bijzondere baten.
Baten
Omzet moederdepartement
De van het moederdepartement te ontvangen baten zijn in een opdrachtbrief vastgelegd en er wordt afgerekend conform de tussen IND en moederdepartement overeengekomen bekostigingsafspraken. In 2015 is een omzet moederdepartement gerealiseerd van € 352 miljoen.
De omzet moederdepartement kan als volgt worden gespecificeerd:
Realisatie 2015 | Realisatie 2014 | |
---|---|---|
Omzet (P*Q) Asiel | 115.199 | 105.469 |
Omzet (P*Q) Naturalisatie | 8.600 | 8.995 |
Omzet (P*Q) Ketenondersteuning Procesvertegenwoordiging | 3.265 | 3.024 |
Omzet (P*Q) Regulier | 108.577 | 83.340 |
Indirecte omzet (lumpsum) | 157.033 | 153.179 |
Overige omzet | 8.258 | 15.585 |
Subtotaal | 400.932 | 369.592 |
– /– Ontvangen leges | 48.696 | 47.467 |
Totaal | 352.235 | 322.125 |
Conform de managementafspraken van 2015, zijn de kostprijzen van de IND herijkt. In oktober 2015 zijn deze door DGVZ vastgesteld. De aanleiding voor deze herijking ligt in het feit dat de prijs per product voor het laatst in 2011 is geverifieerd. Daarnaast is de productopbouw per 1 januari 2015 gewijzigd, zodat een herijking van de kostprijzen noodzakelijk werd. Door middel van een tijdregistratie-onderzoek is tot de nieuwe kostprijzen gekomen, waarbij is voldaan aan de vooraf gestelde voorwaarde dat de herijking van de kostprijzen binnen het financiële kader viel. Een en ander heeft geleid tot verschuivingen binnen de verschillende productgroepen: zo zijn de prijzen van Regulier in het algemeen gestegen, terwijl die van Asiel naar beneden zijn bijgesteld. De stijging van de omzet van Asiel met ongeveer € 10 miljoen te verklaren door de verhoogde instroom en de daaraan gerelateerde afhandeling op beslis AA en VA.
Het verschil van € 24 miljoen inzake de omzet van Regulier wordt veroorzaakt door de nieuwe kostprijzen en hogere productie ten opzichte van 2014.
Omzet derden
In de omzet derden worden onder andere de leges voor het aanvragen van vergunningen, de bijdrage uit internationale projecten en doorbelastingen voor huisvesting verantwoord. De omzet derden bedraagt tot en met december 2015 bedraagt € 56 miljoen.
Rentebaten
De rentebaten zijn hoger dan begroot. Deze baat was in 2015 niet begroot.
Vrijval voorzieningen
In 2015 heeft er een vrijval plaatsgevonden op de post dubieuze debiteuren en van de reorganisatievoorziening VWNW 2014 ter grootte van € 0,6 miljoen.
Bijzondere baten
De Bijzondere baten zijn als volgt opgebouwd:
Omschrijving | Toelichting | 31-12-2015 | 31-12-2014 |
---|---|---|---|
Bijzondere baten | Zaagtand gelden | 141 | 0 |
Bijzondere baten | Waarborgsommen BES | 76 | 0 |
Totaal | 217 | 0 |
Het kabinet heeft besloten tot een teruggave van de RVB van € 96,3 mln. in 2015 voor de VenJ-begroting. Onderdeel van deze teruggave waren de zogenaamde zaagtandmiddelen voor noodzakelijk onderhoud bij taakorganisaties. Deze middelen zijn centraal VenJ ontvangen. Hiermee verviel de uitdeling van de zaagtand door de RVB aan de uitvoeringsorganisaties. Er is besloten om € 50,1 mln. van deze terug ontvangst in te zetten voor VenJ-brede problematiek en dat de overige € 46,2 mln. aan taakorganisaties wordt uitgedeeld als compensatie van de gedorven zaagtandmiddelen voor 2015 voor noodzakelijk onderhoud.
Lasten
Apparaatskosten
Apparaatskosten zijn verdeeld in twee subcategorieën:
-
• Personele kosten
-
• Materiële kosten
Personele kosten
Het gemiddelde aantal fte’s ambtelijk personeel over 2015 bedraagt 2.902. De bijbehorende gemiddelde loonsom per fte bedraagt € 67.806. De kosten voor eigen personeel zijn hoger dan begroot. De stijging van de personele kosten ten opzichte van 2014 wordt verklaard door een stijging van de externe inhuur. De stijging van externe inhuur heeft voornamelijk betrekking op de inhuur van uitzendkrachten. De uitzendkrachten zijn ingezet in het primaire proces ter ondersteuning van de toenemende werkzaamheden als gevolg van de verhoogde instroom in 2015.
Materiële kosten
De materiële kosten zijn hoger dan begroot. Dit wordt veroorzaakt doordat in de begroting de vooruit gefinancierde projecten niet zijn opgenomen. De kosten die samenhangen met de uitvoering van de projecten worden evenwel over meerdere jaren gerealiseerd. Dit betreft de projecten IND bij de Tijd en de archiefbewerking door Doc. Direct.
De vergelijkende cijfers laten een stijging zien van de materiële kosten. Verklaring voor deze stijging ontstaat door de verhoogde instroom in 2015. Deze verhoogde instroom heeft onder andere invloed gehad op de kosten huisvesting en de in-en uitbesteding voor wat betreft medisch advies.
Programmakosten
De programmakosten bestaan o.a. uit automatiseringskosten, proceskosten en tolkenkosten. De lasten nemen toe door de verhoogde instroom.
Afwijkingen lasten ten opzichten van begroting
De posten «Waarvan overige personeelskosten» en «Waarvan overige materiele kosten» zijn hoger dan begroot. De begroting wordt opgesteld middels P*Q/Lumpsum financiering waarbij geen onderscheid wordt gemaakt op de bovengenoemde onderdelen. De post «Dotaties voorzieningen» is niet begroot gezien de onvoorspelbaarheid van het verloop.
Lasten – apparaatskosten
De apparaatskosten nemen per saldo toe door de verhoogde asielinstroom. Hierdoor namen onder andere de lasten huisvesting toe zoals bijvoorbeeld beveiligingskosten en schoonmaak.
Lasten – externe inhuur
De lasten externe inhuur nemen toe doordat er in 2015 meer externen zijn ingehuurd. De lasten eigen personeel nemen in 2015 af. Per saldo zijn de personele kosten redelijk in lijn met de begroting 2015.
Lasten – afschrijvingskosten materieel
De lasten afschrijvingskosten materieel zijn lager dan begroot. In de begroting 2015 waren meer materiele investeringen geraamd.
Lasten – rentelasten
De rentelasten zijn lager dan begroot. In de begroting 2015 was rekening gehouden met het aantrekken van meer leningen. Dit was voor 2015 niet noodzakelijk.
Balans
31-12-2015 | 31-12-2014 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 49.751 | 51.181 |
Materiële vaste activa | 8.544 | 10.734 |
– grond en gebouwen | 2.148 | 2.868 |
– installaties en inventarissen | 1.523 | 2.208 |
– overige materiële vaste activa | 4.872 | 5.658 |
Voorraden | 1.724 | 693 |
Debiteuren | 3.072 | 2.445 |
Nog te ontvangen | 7.140 | 8.342 |
Liquide middelen | 83.031 | 50.473 |
Totaal Activa | 153.262 | 123.868 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 7.727 | 2.970 |
– exploitatiereserve | 2.969 | 2.052 |
– onverdeeld resultaat | 4.758 | 918 |
Voorzieningen | 5.061 | 2.625 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 41.790 | 43.598 |
Crediteuren | 6.720 | 1.211 |
Nog te betalen | 91.964 | 73.464 |
Totaal Passiva | 153.262 | 123.868 |
Toelichting op de Balans per 31 december 2015
Het eigen vermogen bestaat uit de exploitatiereserve en het onverdeelde resultaat uit het verslagjaar. Onderstaand is het verloop opgenomen van het Eigen Vermogen:
Exploitatiereserve | Onverdeeld resultaat | Totaal | |
---|---|---|---|
Stand 01-01-2015 | 2.970 | 0 | 2.970 |
Toevoeging door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 |
Storting aan moederdepartement (–/–) | 0 | 0 | 0 |
Onverdeeld resultaat 2015 (+/–) | 0 | 4.758 | 4.758 |
Stand 31-12-2015 | 2.970 | 4.758 | 7.724 |
Ontwikkeling eigen vermogen in relatie tot gemiddelde omzet afgelopen 3 jaar
Het eigen vermogen is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet berekend over de laatste drie jaar (artikel 27 lid 4 c van de Regeling agentschappen).
In onderstaand overzicht is de ontwikkeling van het eigen vermogen in relatie tot het plafond van 5% van de gemiddelde omzet in de afgelopen drie jaar opgenomen.
Jaar | Omzet (x € 1.000) | Eigen vermogen (x € 1.000) | % |
---|---|---|---|
2015 | 408.385 | 7.727 | 2% |
2014 | 375.572 | 4.453 | 1% |
2013 | 370.552 | 3.535 | 1% |
Stelselwijziging
Per 1-1-2015 heeft de IND een stelselwijziging voor de waardering van (vaste) activa doorgevoerd. Dit betekent dat activa met een waarde van kleiner dan € 2.000,– per stuk (m.u.v. licenties) niet meer als activa opgenomen worden in de balans doch in het zelfde jaar ten laste van resultaat gebracht dienen te worden. Voorheen hanteerde de IND geen grensbedrag voor het activeren van bepaalde artikelen.
Dit heeft per 1-1-2015 geleid tot een herwaardering van de boekwaarde van de activa. Deze herwaardering is conform de regelgeving direct ten laste gebracht van de exploitatiereserve per die datum. Het gaat in zijn totaliteit om een afwaardering van de activa met € 1,483 mln. Het effect op het resultaat bedraagt € 0,6 miljoen.
Effect stelselwijziging op het eigen vermogen
Zoals vermeld heeft de Immigratie- en Naturalisatiedienst een stelselwijziging ten aanzien van de materiele vaste activa doorgevoerd.
Het effect van de stelselwijziging bedraagt € 1,5 miljoen en is als volgt verwerkt als een rechtstreeks vermogensmutatie in het eigen vermogen:
Beginstand eigen vermogen 01–01- 2015 voor stelselwijziging | 4.453 |
Effect stelselwijziging | 1.483 |
Eindstand eigen vermogen 01-01-2015 na stelselwijziging | 2.970 |
De voorzieningen zijn als volgt te specificeren:
Omschrijving voorziening | Stand per 1-1-2015 | Vrijval in 2015 | Dotatie in 2015 | Onttrekking in 2015 | Stand per 31-12-2015 |
---|---|---|---|---|---|
Voorziening ACS | 1.382 | – 18 | 0 | – 1.364 | 0 |
Voorziening Reorganisatie 2014 | 1.243 | – 441 | 400 | – 620 | 582 |
Voorziening Reorganisatie 2015 – Vrijwillig | 0 | 0 | 585 | 0 | 585 |
Voorziening Reorganisatie 2015 – Verplicht | 0 | 0 | 3.894 | 0 | 3.894 |
Totaal | 2.625 | – 459 | 4.879 | – 1.984 | 5.061 |
Onderstaand zijn de onderstaande categorieën van de nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen toegelicht.
Onverdeeld resultaat
Het onverdeelde saldo van baten en lasten over 2015 bedraagt € 4,8 miljoen positief.
Niet opgenomen vakantie-uren
De stand van de niet opgenomen vakantiedagen, de nog te betalen (resterende) verlofdagen, zijn als kortlopende schuld opgenomen op de balans. Naast vakantieverlof, zijn er binnen de overheid ook een aantal bijzondere verlofsoorten, zoals ouderschapsverlof en pasverlof deze zijn buiten de berekening gelaten.
Omschrijving | 31-12-2015 | 31-12-2014 |
---|---|---|
Vakantiedagen | 5.426 | 4.795 |
Totaal | 5.426 | 4.795 |
Kasstroomoverzicht
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil | ||
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 (= 2 – 1) | ||
1 | Rekening Courant RHB 1 januari 2015 +/+ stand depositorekeningen | 19.608 | 50.423 | 30.815 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+) | 486.155 | 486.155 | ||
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | – 437.687 | – 437.687 | ||
2 | Totaal operationele kasstroom | 20.933 | 48.468 | 27.535 |
Totaal investeringen (–/–) | – 10.200 | – 14.125 | – 3.925 | |
Totaal boekwaarden desinvesteringen (+/+) | 0 | 0 | 0 | |
3 | Totaal investeringskasstroom | – 10.200 | – 14.125 | – 3.925 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossing op leningen (–/–) | – 20.212 | – 15.809 | 4.404 | |
Beroep op leenfaciliteit (+/+) | 10.200 | 14.000 | 3.800 | |
4 | Totaal financieringskasstroom | – 10.012 | – 1.809 | 8.204 |
5 | Rekening-courant RHB 31 december 2015 +/+ stand depositorekeningen (=1+2+3+4). De maximale roodstand is € 0,5 miljoen | 20.329 | 82.957 | 62.628 |
Algemeen
Het verschil tussen de begroting 2015 en realisatie 2015 ontstaat door de gewijzigde presentatie van het kasstroomoverzicht. Het kasstroomoverzicht volgens de begroting is opgesteld volgens de indirecte methode. De realisatiecijfers van het kasstroomoverzicht is opgesteld volgens de directe methode.
Investeringen
De investeringen hebben voor het grootste gedeelte betrekking op hardware, inventaris, installaties, verbouwingen en de ontwikkelkosten van het systeem Indigo en E-dienstverlening.
Aflossing op lening
De aflossing op de leningen is onder andere lager doordat in de begroting geen rekening is gehouden met de actuele renteontwikkeling.
Beroep op leenfaciliteit
In 2015 is het beroep op de leenfaciliteit hoger dan begroot. In de begroting is uitgegaan van minder afgesloten leningen.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Oorspronkelijke begroting | |||||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving generiek deel | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2015 |
IND-totaal | |||||
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 2.916 | 3.008 | 2.984 | 2.902 | 2.668 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0,1 | 0,2 | 0,2 | 0,4 | 0 |
Asiel: | |||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 88 | 85 | 93 | 96 | 89 |
Standhouden van beslissingen in % | 86 | 86 | 87 | 87 | 85 |
Aantal klachten in % | 1,5 | 0,6 | 0,7 | 0,2 | 0,2 |
Gemiddelde kostprijs (x € 1) | 4.687 | 3.806 | 3.790 | 3.307 | 3.603 |
Omzet (P*Q) | 155,9 | 165,9 | 197,7 | 166,0 | 155 |
Regulier: | |||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 89 | 87 | 91 | 91 | 100 |
Standhouden van beslissingen in % | 79 | 84 | 84 | 88 | 80 |
Aantal klachten in % | 1,1 | 0,9 | 1,1 | 0,2 | 0,2 |
Gemiddelde kostprijs (x € 1) | 736 | 712 | 795 | 848 | 718 |
Omzet (P*Q) | 173,9 | 171,7 | 154 | 169,0 | 158 |
Naturalisatie: | |||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 91 | 70 | 86 | 96 | 100 |
Aantal klachten in % | 0,1 | 0,1 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Gemiddelde kostprijs (x € 1) | 458 | 770 | 690 | 610 | 616 |
Omzet (P*Q) | 20,5 | 22,6 | 17,8 | 21,0 | 19 |
Doorlooptijden
In vergelijking met voorgaande jaren is een duidelijke stijging te zien in het aantal zaken dat binnen de wettelijke termijn worden afgehandeld. Door gerichte activiteiten (inzet van capaciteit op aanvragen die termijn dreigen te overschrijden en prioritering hierin) is vooral de stijging bij regulier en naturalisatie gerealiseerd. In tabel gepresenteerde percentages zijn gemiddelden over het gehele jaar; voor «Asiel» en «Naturalisatie» is een tijdigheid van 96% gerealiseerd. Daarmee ligt deze redelijk in lijn met de doelstelling voor het jaar 2015.
Aantal klachten in %
Het percentage klachten is in lijn met de begroting 2015.