Artikel
Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20111 | 20121 | 2013 | 2014 | 2015 | 2015 | 2015 | |||
Verplichtingen | 295.497 | 275.467 | 260.103 | 256.178 | 249.788 | 247.052 | 2.736 | ||
Uitgaven | 295.497 | 275.467 | 260.103 | 256.178 | 249.788 | 247.052 | 2.736 | ||
Personele uitgaven | 173.603 | 176.907 | 179.076 | 159.386 | 19.690 | ||||
Waarvan | |||||||||
– | eigen personeel | 161.046 | 164.778 | 170.675 | 143.343 | 27.332 | |||
– | externe inhuur | 7.522 | 8.612 | 4.809 | 6.081 | – 1.272 | |||
– | overige personele uitgaven | 5.035 | 3.517 | 3.592 | 9.962 | – 6.370 | |||
Materiële uitgaven | 86.500 | 79.271 | 70.712 | 87.666 | – 16.954 | ||||
Waarvan | |||||||||
– | ICT | 29.071 | 30.133 | 27.032 | 21.136 | 5.896 | |||
– | bijdrage aan SSO's | 27.875 | 31.330 | 31.021 | 29.454 | 1.567 | |||
– | overige materiële uitgaven | 27.155 | 17.808 | 11.509 | 37.076 | – 25.567 | |||
– | Begrotingsreserve schatkistbankieren | 2.399 | 0 | 1.150 | 0 | 1.150 | |||
Ontvangsten | 1.386 | 3.038 | 5.101 | 10.194 | 2.973 | 567 | 2.406 |
De apparaatsuitgaven van de beleidsdirecties, die tot 2012 op de beleidsartikelen werden verantwoord zijn vanaf 2009 toegevoegd aan artikel U95. Dit geldt ook voor de ontvangsten, met uitzondering van de ontvangsten van RCE tot en met 2012, die zijn niet opgenomen, omdat deze niet zijn te reconstrueren vanuit artikel 14.
Als gevolg van Verantwoord Begroten en de invoering van de Rijksbrede kostensoortentabel heeft OCW vanaf de begroting 2013 de apparaatskosten technisch verdeeld naar instrumenten (Personeel en Materieel) op basis van de realisatiecijfers van voorgaande jaren. De verklaring van de verschillen die nu zichtbaar zijn tussen de instrumenten onderling, wordt onder andere verklaard doordat op basis van de realisatiecijfers 2013 en 2014 de reeks vanaf 2015 structureel is herverdeeld. OCW stuurt op het totaal toegewezen budget aan de organisatieonderdelen en niet per instrument.
Uitgaven
De uitgaven voor de Apparaatskosten OCW zijn in 2015 € 2,7 miljoen hoger dan de vastgestelde begroting. Vanuit de eindejaarsmarge 2014 is € 12,4 miljoen ingezet ter dekking van de problematiek op de apparaatskosten. Hiervan is onder andere € 5,0 beschikbaar gekomen voor het Programma Dienstverlening Instellingen bij DUO, waarbij, in lijn met het kabinetsbeleid «Digitaal 2017», wordt gewerkt aan inrichting van een online zelfbedieningsplatform voor onderwijsinstellingen. Voor de loon- en prijsbijstelling is € 4,1 miljoen toegevoegd. Daarnaast heeft een aantal vertragingen in de uitvoering in 2015 ertoe geleid dat er per saldo € 9,7 miljoen minder is uitgegeven. Het budget hiervoor is doorgeschoven naar 2016:
-
• de vertraging in de oplevering van de nieuwe ICT-werkplek ad € 5,9 miljoen;
-
• vertraagde interdepartementale besluitvorming heeft ertoe geleid dat in 2015 niet is gestart met de voorziene herinrichting van de Hoftoren. De projectkosten (€ 1,2 miljoen) verschuiven daarmee naar 2016.
-
• als gevolg van een vertraging in de realisatie van het project «Rijk aan informatie» en het project «OCW naar 3F» zal € 1,1 miljoen pas in 2016 uitgegeven worden.
OCW staat garant voor onderwijsinstellingen die bij de Staat lenen (schatkistbankieren). Voor het risico dat OCW hierdoor loopt, ontvangt OCW een vergoeding (risicopremie). De risicopremie voor 2014 is ontvangen in 2015 en deze bedraagt € 1,2 miljoen. Deze premie wordt (via een desaldering) toegevoegd aan de begrotingsreserve schatkistbankieren.
Ontvangsten
De realisatie van de ontvangsten is in 2015 € 2,4 miljoen hoger dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door:
-
• OCW staat garant voor onderwijsinstellingen die bij de Staat lenen (schatkistbankieren). Voor het risico dat OCW hierdoor loopt, ontvangt OCW een vergoeding (risicopremie). De risicopremie voor 2014 is ontvangen in 2015 en bedraagt € 1,2 miljoen.
-
• Ontvangsten als gevolg van uitgaande detacheringen in 2014 welke pas in 2015 zijn ontvangen en een ontvangst als gevolg van de verdeling van koerswinsten van de Rijksdienst Caribisch Nederland over de departementen.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2015 | 2015 | |
Totaal apparaatsuitgaven Ministerie | 295,5 | 275,5 | 260,1 | 256,2 | 249,7 | 247 | 2,7 |
Kerndepartement | 171,0 | 154,5 | 135,1 | 132,5 | 136,7 | 137,3 | – 0,6 |
Rijksdienst Cultureel Erfgoed | 55,3 | 52,2 | 52,9 | 47,8 | 38 | 36 | 2 |
Inspectie van het Onderwijs | 60,0 | 59,5 | 62,8 | 67,3 | 66,8 | 65,6 | 1,2 |
Erfgoedinspectie | 2,7 | 2,7 | 2,5 | 2,4 | 2,3 | 2,4 | – 0,1 |
Onderwijsraad | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,2 | 2,4 | – 0,2 |
Raad voor Cultuur | 2,8 | 2,8 | 2,9 | 2,4 | 2,3 | 2,6 | – 0,3 |
Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid | 1,3 | 1,4 | 1,5 | 1,4 | 1,4 | 0,7 | 0,7 |
Totaal apparaatskosten Agentschappen | 283,5 | 296,9 | 301,7 | 307,2 | 336,6 | 298,7 | 37,9 |
Dienst Uitvoering Onderwijs | 257,8 | 273,8 | 277,5 | 278,9 | 303,4 | 257,9 | 45,5 |
Nationaal Archief | 25,7 | 23,1 | 24,2 | 28,3 | 33,2 | 40,8 | – 7,6 |
Totaal apparaatskosten ZBO’s en RWT's | |||||||
Stichting Fonds Podiumkunsten | 5,0 | 6,1 | 4,5 | 4,6 | n.n.b. | 4,4 | 0 |
Stichting Fonds voor Cultuurparticipatie | 2,4 | 2,3 | 2,2 | 2,2 | n.n.b. | 1,9 | 0 |
Stichting Mondriaanfonds | 3,5 | 3,7 | 2,0 | 2,0 | n.n.b. | 2,2 | 0 |
Stichting Nederlands Filmfonds | 2,9 | 2,8 | 2,5 | 3,0 | 1,7 | 2,6 | – 0,9 |
Stichting Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie | 1,4 | 1,4 | 1,6 | 1,4 | n.n.b. | 1,1 | 0 |
Stichting Nederlands Letterenfonds | 1,8 | 1,6 | 2,0 | 2,0 | n.n.b. | 1,1 | 0 |
Stichting stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Mediaproducties (Mediafonds) | 1,6 | 1,5 | 1,5 | 1,6 | n.n.b. | 1,7 | 0 |
Commissariaat voor de Media (CvdM) | 4,4 | 5,1 | 4,2 | 4,7 | n.n.b. | 3,9 | 0 |
Nederlandse Publieke Omroep (NPO) | 3,0 | 2,8 | 2,4 | 2,3 | n.n.b. | 2,6 | 0 |
Nederlands Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) | 3,3 | 4,0 | 3,9 | 3,8 | 4,0 | 3,7 | 0,3 |
Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW) | 77,7 | 30,3 | 13,3 | 15,0 | 15,0 | 13,0 | 2,0 |
Koninklijke Bibliotheek (KB) | 15,3 | 10,7 | 15,3 | 15,3 | 15,3 | 15,3 | 0 |
Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) | 114,5 | 16,0 | 31,1 | 32,3 | 32,3 | 31,1 | 1,2 |
Stichting Participatiefonds | 3,0 | 3,0 | 2,8 | 2,6 | 2,5 | 2,5 | 0 |
Stichting Vervangingsfonds | 3,8 | 3,7 | 3,6 | 3,4 | 3,2 | 3,2 | 0 |
Stimuleringsfonds voor de Journalistiek | 0,7 | 0,7 | 0,6 | 0,6 | n.n.b. | 0,6 | 0 |