Saldibalans per 31 december 2016 van het Deltafonds
Activa: | Passiva: | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2016 | 31-12-2015 | 31-12-2016 | 31-12-2015 | |||||||||
1) | Uitgaven ten laste van de begroting | € | 1.147.373 | € | 1.165.466 | 2) | Ontvangsten ten gunste van de begroting | € | 1.274.408 | € | 1.224.849 | |
3) | Liquide middelen | – | 0 | – | 0 | |||||||
4) | Rekening-courant Rijkshoofdboekhouding | – | 0 | – | 0 | 4a) | Rekening-courant Rijkshoofdboekhouding | – | 0 | – | 0 | |
5) | Rekening-courant RHB Begrotingsreserve | – | 0 | – | 0 | 5a) | Begrotingsreserves | – | 0 | – | 0 | |
6) | Vorderingen buiten begrotingsverband | – | 0 | – | 0 | 7) | Schulden buiten begrotingsverband | – | 0 | – | 0 | |
8) | Kas-transverschillen | – | 0 | – | 0 | |||||||
Subtotaal | € | 1.147.373 | € | 1.165.466 | Subtotaal | € | 1.274.408 | € | 1.224.849 | |||
9) | Openstaande rechten | – | 0 | 0 | 9a) | Tegenrekening openstaande rechten | – | 0 | – | 0 | ||
10) | Vorderingen | – | 1.607 | – | 1.549 | 10a) | Tegenrekening vorderingen | – | 1.607 | – | 1.549 | |
11a) | Tegenrekening schulden | – | 0 | – | 0 | 11) | Schulden | – | 0 | – | 0 | |
12) | Voorschotten | – | 542.500 | – | 610.241 | 12a) | Tegenrekening voorschotten | – | 542.500 | – | 610.241 | |
13a) | Tegenrekening garantieverplichtingen | – | 0 | – | 0 | 13) | Garantieverplichtingen | – | 0 | – | 0 | |
14a) | Tegenrekening andere verplichtingen | – | 788.946 | – | 866.068 | 14) | Andere verplichtingen | – | 788.946 | – | 866.068 | |
15 | Deelnemingen | – | 0 | – | 0 | 15a) | Tegenrekening deelnemingen | – | 0 | – | 0 | |
Sluitrekening IenM | – | 127.036 | – | 59.384 | Sluitrekening IenM | – | 0 | – | 0 | |||
Afrondingsverschil | – | 0 | – | 0 | Afrondingsverschil | – | 1 | – | 1 | |||
Totaal | € | 2.607.462 | € | 2.702.708 | Totaal | € | 2.607.462 | € | 2.702.708 |
Toelichting samenstelling saldibalans
Als een Minister meer dan één begroting beheert, in dit geval Infrastructuur en Milieu (XII), het Infrastructuurfonds en het Deltafonds, wordt per begroting een saldibalans opgesteld. Voor de begroting van Hoofdstuk XII, het Infrastructuurfonds en het Deltafonds worden geen gescheiden administraties gevoerd waardoor posten die niet zonder meer toewijsbaar zijn aan een bepaalde begroting, zijn opgenomen in de saldibalans van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII).
Wat betreft de toelichtingen zijn de volgende uitgangspunten toegepast. Een post, welke in verhouding tot de totale omvang van de balansregel een grote omvang heeft of de grens van € 25 miljoen overschrijdt, is tekstueel toegelicht.
10 en 10a) Vorderingen en Tegenrekening vorderingen
Extracomptabele vorderingen zijn vorderingen die zijn voortgevloeid uit uitgaven ten laste van de begroting.
Direct opeisbaar | 1.607 |
Op termijn opeisbaar | 0 |
Geconditioneerd | 0 |
Totaal | 1.607 |
Artikel 1 Investeren in waterveiligheid | 1.607 |
Overig | 0 |
Totaal | 1.607 |
12 en 12a) Voorschotten en Tegenrekening voorschotten
Voorschotten zijn bedragen die aan derden zijn betaald vooruitlopend op later definitief vast te stellen of af te rekenen bedragen.
Tot en met 2014 | 59.658 |
2015 | 129.503 |
2016 | 353.339 |
Totaal | 542.500 |
Artikel 1 Investeren in waterveiligheid | 540.118 |
Overig | 2.382 |
Totaal | 542.500 |
Toelichtingen
Artikel 1 Investeren in waterveiligheid
Om te voldoen aan de wettelijke normen van de primaire waterkeringen in beheer bij de waterschappen en het Rijk en om een bijdrage te leveren aan het beheer van de rijkswateren zijn vanuit onder andere het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) en het programma Ruimte voor de Rivier staan voor ruim € 540 miljoen aan voorschotten open. Zo ontvingen onder andere het waterschap Rivierenland circa € 117 miljoen, het waterschap Hollandse Delta ruim € 67 miljoen, het waterschap Vallei en Veluwe circa € 65 miljoen, het Wetterskip Fryslan ruim € 53 miljoen, het Hoogheemraadschap (HHR) Hollands Noorderkwartier ruim € 44 miljoen, het waterschap Noorderzijlvest ruim € 39 miljoen, het waterschap Groot Salland ruim € 39 miljoen en het HHR van Schieland en de Krimpenerwaard ruim € 30 miljoen. Afwikkeling zal vermoedelijk in in de jaren 2017/2021 plaatsvinden.
Stand per 1 januari 2016 | 610.241 | ||
In 2016 vastgelegde voorschotten | 357.310 | ||
In 2016 afgerekende voorschotten | – 425.051 | ||
Verdeeld naar jaar van betaling: | |||
• | 2014 en eerder | – 134.167 | |
• | 2015 | – 128.205 | |
• | 2016 | – 162.679 | |
Openstaand per 31 december 2016 | 542.500 |
14 en 14a) Andere verplichtingen en Tegenrekening andere verplichtingen
De post Andere verplichtingen vormt een saldo van de verplichtingen per 1 januari van het begrotingsjaar, de aangegane verplichtingen, hierop verrichte betalingen en negatieve bijstellingen van in eerdere begrotingsjaren aangegane verplichtingen.
Stand per 1 januari 2016 | 866.068 |
Aangegaan in 2016 | 1.070.251 |
Tot betaling gekomen in 2016 | – 1.147.373 |
Openstaand per 31 december 2016 | 788.946 |
Toelichtingen
Conform deze toelichting worden de negatieve bijstellingen niet separaat in de toelichting op de saldibalans weergegeven. Overigens worden omvangrijke negatieve bijstellingen op de verplichtingen wel toegelicht bij de financiële toelichting van het beleidsartikel waar de negatieve bijstelling betrekking op heeft.
Niet uit de saldibalans blijkende bestuurlijke verplichtingen
In het kader van infrastructurele werken op het terrein van regionale en lokale infrastructuur, maar ook op het terrein van het waterbeheer, het hoofdwegen- en spoorwegennet worden bestuurlijke afspraken gemaakt. Deze afspraken staan in het MIRT Projectenboek, welke jaarlijks als bijlage bij de begroting Infrastructuurfonds wordt uitgebracht. In het kader van de NUBBBV zijn de bestuurlijke afspraken geïnventariseerd voor zover al niet deel uitmakend van de juridische verplichtingen, zoals opgenomen in de financiële administratie. Deze bestuurlijke afspraken zijn zeer divers in aard en omvang. Soms zijn bestuurlijke afspraken enkel samenwerkingsafspraken, soms in meer of mindere mate concrete afspraken over te realiseren projecten of beleidsdoelstellingen, waarvoor het financieel belang nog niet is gekwantificeerd, ofwel sprake is van een raming, dan wel een maximum of van een zeker bedrag. Gezien de bestuurlijke toezeggingen in financiële termen in hardheid verschillen zijn deze niet optelbaar. Hierdoor is geen totaalbedrag aan bestuurlijke toezeggingen te geven. Indien sprake is van een zekere hardheid – en bovendien juridisch gebonden – worden deze toezeggingen als aangegane verplichting in de financiële administratie opgenomen.
Sluitrekening IenM (XII)
Deze balansregel dient als sluitrekening met de saldibalans, behorend tot de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII), omdat géén gescheiden administratie wordt gevoerd voor deze begroting.