Base description which applies to whole site

4.2 Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap Dienst Publiek en Communicatie (DPC) (bedragen x € 1.000)

 

(1)

(2)

(3) = (2) – (1)

(4)

Omschrijving

Vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Realisatie 2016

Baten

Omzet moederdepartement

22.586

25.873

3.287

24.158

Omzet overige departementen

37.909

40.696

2.787

48.203

Omzet derden

26.303

17.290

– 9.013

21.666

Rentebaten

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

16

Bijzondere baten

0

39

39

37

Totaal baten

86.798

83.897

– 2.901

94.080

         

Lasten

       

Apparaatskosten

       

– Personele kosten

11.367

13.172

1.805

13.095

Waarvan eigen personeel

10.367

11.180

813

11.078

Waarvan inhuur externen

1.000

1.334

334

1.472

Waarvan overige personele kosten

0

657

657

546

– Materiële kosten

75.431

70.456

– 4.975

81.108

Waarvan apparaat ICT

6.100

6.513

413

5.598

Waarvan bijdrage aan SSO’s

0

0

0

0

Waarvan overige materiële kosten

69.331

63.943

– 5.388

75.510

         

Rentelasten

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

       

– Materieel

0

0

0

0

waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

– Immaterieel

0

0

0

0

Overige lasten

       

– Dotaties voorzieningen

0

108

108

209

– Bijzondere lasten

0

9

9

19

Totaal lasten

86.798

83.745

– 3.053

94.431

Saldo van baten en lasten

0

152

152

– 351

Toelichting:

DPC heeft in 2017 een positief saldo behaald van € 0,2 miljoen. De winst is bijna geheel in de normale bedrijfsvoering gerealiseerd. De voorziening ten behoeve van wachtgelden voor eigen personeel heeft in 2017 een negatieve invloed op het resultaat.

Het saldo van baten en lasten zal ten gunste worden gebracht van de exploitatiereserve. Hiermee zal het eigen vermogen nog onder de grens van 5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen drie jaar blijven die is voorgeschreven in de Regeling Agentschappen.

Daarnaast is er sprake van een lagere omzet en daarmee samenhangende lagere materiële kosten dan begroot als gevolg van een lagere media-omzet.

Omzet moederdepartement

De omzet is hoger dan geraamd door een hogere taakbijdrage, onder meer door een bijdrage van het moederdepartement aan het Platform Rijksoverheid.nl.

Omzet overige departementen en derden

Met name als gevolg van een lagere media-omzet dan verwacht is er sprake van een lagere omzet bij derden. Daar staat tegenover dat bij de overige departementen de externe projecten wat hoger zijn dan oorspronkelijk geprognosticeerd.

Personele kosten

Er was sprake van een onderbezetting. Daar tegenover staan hogere werkgeverslasten en nieuwe cao-afspraken die deels zelf gefinancierd dienden te worden en de inzet van externen waardoor de totale personele kosten hoger zijn uitgekomen.

Materiele kosten

De materiele kosten bevat tevens de kosten in het kader van de media-omzet. Door lagere media-omzet zijn de materiële kosten lager dan geraamd.

Bijzondere baten

De bijzondere baten hebben met name betrekking op een correctie van een nagekomen post uit 2016.

Bijzondere lasten

De bijzondere lasten betreffen nagekomen facturen uit 2016 waarvoor geen reservering was opgenomen en heeft in het bijzonder betrekking op een nabetaling aan het UWV.

Dotatie aan voorzieningen

Het Van Werk Naar Werk (VWNW)-beleid is in 2017 opgenomen in het in het Algemeen Rijksambtenarenreglement (ARAR). Met name als gevolg van het instromen van een nieuwe medewerker is de voorziening verhoogd met een nieuwe dotatie.

Positief resultaat

Het positieve resultaat van € 0,2 miljoen zal toegevoegd worden aan de exploitatiereserve.

Licence