Saldibalans per 31 december 2017 en toelichting Ministerie van Buitenlandse Zaken Begroting Buitenlandse Zaken (V)
ACTIVA | x EUR 1.000 | PASSIVA | x EUR 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2016 | 2017 | 2016 | |||||
Intra-comptabele posten | ||||||||
1 | Uitgaven ten laste van de begroting | 8.363.823 | 10.106.291 | 2 | Ontvangsten ten gunste van de begroting | 3.865.610 | 1.239.473 | |
3 | Liquide middelen | 57.771 | 46.804 | 4a | Rekening-courant RHB | 4.560.984 | 8.912.650 | |
4 | Rekening courant RHB | 0 | 0 | 5a | Begrotingsreserves | 116.033 | 118.775 | |
5 | Rekening courant RHB Begrotingsreserve | 116.033 | 118.775 | |||||
6 | Vorderingen buiten begrotingsverband | 101.147 | 97.900 | 7 | Schulden buiten begrotingsverband | 96.147 | 98.872 | |
Subtotaal | Subtotaal | |||||||
Intra-comptabele posten | 8.638.774 | 10.369.770 | Intra-comptabele posten | 8.638.774 | 10.369.770 | |||
Extra-comptabele posten | ||||||||
10 | Vorderingen | 13.489 | 6.153 | 10a | T.r. vorderingen | 13.489 | 6.153 | |
11a | T.r. schulden | 132 | 204 | 11 | Schulden | 132 | 204 | |
12 | Voorschotten | 333.871 | 474.739 | 12a | T.r. voorschotten | 333.871 | 474.739 | |
14a | T.r. Andere verplichtingen | 1.773.075 | 1.973.384 | 14 | Andere verplichtingen | 1.773.075 | 1.973.384 | |
Subtotaal | Subtotaal | |||||||
Extra-comptabele posten | 2.120.567 | 2.454.480 | Extra-comptabele posten | 2.120.567 | 2.454.480 | |||
Overall totaal | 10.759.341 | 12.824.250 | Overall totaal | 10.759.341 | 12.824.250 |
II Inleiding
1. Algemeen
De saldibalans is een financiële staat waarop de standen van de intra- en extracomptabele rekeningen van de begroting van Buitenlandse Zaken worden verantwoord.
Het intracomptabele deel van de saldibalans geeft inzicht in de kasstromen. Het gaat hier voornamelijk om de uitgaven en ontvangsten van dienstjaar 2017, die nog met het Ministerie van Financiën moeten worden verrekend. Na goedkeuring van de Rijksrekening vindt de verrekening plaats. De tegenrekening van de uitgaven en ontvangsten is de post «Rijkshoofdboekhouding» (RHB), de rekening-courant tussen de Ministeries van Buitenlandse Zaken en Financiën.
Onder het intracomptabele deel zijn alle liquide middelen van het Ministerie opgenomen (m.u.v. de RHB- rekening van BH&OS). De uitgaven en ontvangsten buiten begrotingsverband, die met derden zullen worden verrekend en niet ten laste c.q. ten gunste van de begroting zijn gebracht, zijn verantwoord onder de intracomptabele vorderingen en schulden.
Het extracomptabele deel van de saldibalans geeft enerzijds inzicht in de standen van de uitstaande vorderingen en voorschotten die in het verleden tot kasstromen hebben geleid (ten laste van de begrotingen van BZ in voorgaande jaren). Anderzijds bevat dit deel van de saldibalans de post openstaande verplichtingen. Deze post geeft inzicht in de toekomstige kasstromen. Openstaande verplichtingen kunnen leiden tot uitgaven ten laste van begrotingen van volgende jaren. De extracomptabele rekeningen worden met behulp van diverse tegenrekeningen in evenwichtsverband geboekt.
2. Waarderingsgrondslagen
De uitgaven en verplichtingen in vreemde valuta worden gedurende het jaar met behulp van een vaste koers (corporate rate) omgerekend. De corporate rate 2017 van de USD was vastgesteld op 1 USD = 0,90 EUR. Voor 2018 is deze 0,88 EUR.
De liquide middelen en extracomptabele vorderingen, voorschotten en openstaande verplichtingen worden per 31 december gewaardeerd tegen de corporate rate van het volgende boekjaar. De herwaardering die hieruit voortvloeit is verwerkt in de kas- en verplichtingenstroom van het afgelopen jaar. Bij intracomptabele vorderingen wordt de spotrate toegepast.
Met ingang van het verslagjaar 2017 zijn de grondslagen voor de extra comptabele vorderingen gewijzigd. Extra comptabele vorderingen zijn de per balansdatum bestaande rechten om geldmiddelen te ontvangen van een wederpartij die niet tot het Rijk behoort. Extra comptabele vorderingen op het Rijk worden niet langer gepresenteerd in de saldibalans.
Voor de geconditioneerde vorderingen geldt de nominale waarde.
De overige in de saldibalans en de toelichting opgenomen bedragen zijn gewaardeerd tegen de nominale waarde.
III Toelichting op de saldibalans per 31 december 2017
1 Uitgaven ten laste van de begroting (debet 8.363.823 x EUR 1.000)
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2017 | 31 december 2016 |
---|---|---|
Uitgaven ten laste van de begroting | 8.363.823 | 10.106.291 |
Onder deze post zijn de gerealiseerde uitgaven op de begroting van BZ in het jaar 2017 opgenomen. Splitsing van de uitgaven heeft plaatsgevonden o.b.v. de verdeling van de budgeteenheden per hoofdstuk.
Na goedkeuring van de slotwet door de Staten-Generaal wordt dit bedrag vereffend met het Ministerie van Financiën.
2 Ontvangsten ten gunste van de begroting (credit 3.865.610 x EUR 1.000)
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2017 | 31 december 2016 |
---|---|---|
Ontvangsten ten gunste van de begroting | 3.865.610 | 1.239.473 |
Onder deze post zijn de gerealiseerde ontvangsten in het jaar 2017 opgenomen. Splitsing van de ontvangsten heeft plaatsgevonden o.b.v. de verdeling van de budgeteenheden per hoofdstuk. Na goedkeuring van de slotwet door de Staten-Generaal wordt dit bedrag vereffend met het Ministerie van Financiën.
3 Liquide middelen (debet 57.771 x EUR 1.000)
De liquide middelen omvatten girale en chartale gelden, alsmede gelden onderweg en hebben betrekking op het Departement en de Vertegenwoordigingen in het buitenland. Het treasury beleid is er, met betrekking tot de gelden van Hoofdstuk V van de Rijksbegroting, op gericht te komen tot een optimale beheersing van de geldomvang en een kostenminimalisatie ten aanzien van bankkosten en rentederving. Hierbij spelen aspecten als liquiditeitenbeheer, valutarisicobeheer, debiteuren- en crediteurenbeheer een grote rol.
Omdat de administratie en de liquide middelen stroom voor beide begrotingen via één administratief systeem verlopen, is er voor gekozen alle lopende rekeningen op te nemen op de balans van BZ en het saldo van de uitgaven m.b.t. BH&OS achteraf middels een intern verrekenstuk tussen de RHB-rekeningen van BZ en BH&OS te verrekenen.
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2017 | 31 december 2016 |
---|---|---|
3.1 Kassaldi | 4.763 | 4.581 |
3.2 Banksaldi | 53.157 | 42.541 |
3.3 Gelden onderweg | – 149 | – 318 |
Totaal | 57.771 | 46.804 |
3.1 Kassaldi (debet 4.763 x EUR 1.000)
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2017 | 31 december 2016 |
---|---|---|
Reguliere kassaldi | 2.132 | 2.113 |
Noodreserve posten | 2.631 | 2.468 |
Totaal | 4.763 | 4.581 |
Uit oogpunt van een adequaat liquiditeitenbeheer wordt ernaar gestreefd de hoogte van de kassaldi zoveel mogelijk te beperken en kasbetalingen te beperken. Naast de normale kassaldi worden op diverse Vertegenwoordigingen contanten in voorraad gehouden in verband met eventuele calamiteiten.
Enkele Vertegenwoordigingen worden regelmatig voorzien van contanten, omdat giraal bankverkeer niet mogelijk is. Het merendeel van de kassaldi wordt in vreemde valuta aangehouden.
3.2 Banksaldi (debet 53.157 x EUR 1.000)
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2017 | 31 december 2016 |
---|---|---|
Banksaldo | 53.157 | 42.541 |
Het aanwezige banksaldo ontstaat merendeels door bankrekeningen die BZ aanhoudt in het buitenland, in beheer bij de Nederlandse Vertegenwoordigingen.
3.3 Gelden onderweg (credit 149 x EUR 1.000)
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2017 | 31 december 2016 |
---|---|---|
Kruisposten | 139 | 701 |
Betalingsopdrachten Vertegenwoordigingen | – 288 | – 1.019 |
Totaal | – 149 | – 318 |
Betalingsopdrachten Vertegenwoordigingen betreffen uitgegeven cheques die per 31 december nog niet zijn afgeschreven van de bankrekeningen van de Vertegenwoordigingen en eventueel uit Nederland overgemaakte gelden die nog niet op lokale bankrekeningen zijn ontvangen.
4a Rekening-courant RHB (credit 4.560.984 x EUR 1.000)
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2017 | 31 december 2016 |
---|---|---|
Rekening-courant RHB | 4.560.112 | 8.919.455 |
Te verrekenen tussen BZ en BH&OS | 872 | – 6.805 |
Totaal | 4.560.984 | 8.912.650 |
Op de rekening-courant met de Rijkshoofdboekhouding is de financiële verhouding met het Ministerie van Financiën weergegeven. Het verschuldigde saldo op de rekening-courant met de Rijkshoofdboekhouding is in overeenstemming met de opgave van de RHB.
Door de splitsing van de balans tussen BH&OS en BZ is er een te verrekenen bedrag tussen de twee balansen noodzakelijk om evenwicht te creëren. Het te verrekenen bedrag ontstaat doordat er ná de verrekening van de maand december nog correcties plaatsvinden en invloed hebben op de verhouding BZ en BH&OS.
De verrekening van dit bedrag zal plaatsvinden bij de RHB met het eerstvolgende verrekenstuk van het komende jaar.
5 Rekening-courant RHB (begrotingsreserve) (debet 116.033 x EUR 1.000)
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2017 | 31 december 2016 |
---|---|---|
Begrotingsreserve FOM | 44.023 | 50.200 |
Begrotingsreserve DGGF | 46.974 | 51.075 |
Begrotingsreserve DRIVE | 12.500 | 12.500 |
Begrotingsreserve DTIF | 12.536 | 5.000 |
Totaal | 116.033 | 118.775 |
De begrotingsreserves komen in zijn geheel tot uitdrukking op de balans van BZ. Voor toelichting zie hoofdstuk 5a.
5a Begrotingsreserve (credit 116.033 x EUR 1.000)
Specificatie x 1.000 EUR | Saldo 31 december 2016 | Toevoegingen 2017 | Onttrekkingen 2017 | Saldo 31 december 2017 | Verwijzing naar Begrotings- artikel |
---|---|---|---|---|---|
Begrotingsreserve FOM | 50.200 | 412 | 6.589 | 44.023 | 1.2 |
Begrotingsreserve DGGF | 51.075 | 1.468 | 5.569 | 46.974 | 1.4 |
Begrotingsreserve DRIVE | 12.500 | 0 | 0 | 12.500 | 1.4 |
Begrotingsreserve DTIF | 5.000 | 7.536 | 0 | 12.536 | 1.2 |
Totaal | 118.775 | 9.416 | 12.158 | 116.033 |
Met de Faciliteit Opkomende Markten (FOM) stimuleert BH&OS investeringen van Nederlandse ondernemingen in opkomende markten door het verstrekken van een garantie aan de Financierings-Maatschappij voor Ontwikkelingslanden (FMO) voor (middel)lange termijnfinancieringen aan lokale dochterondernemingen of joint-ventures van Nederlandse bedrijven. Voor de FOM wordt bij de Rijkshoofdboekhouding een begrotingsreserve aangehouden. Op deze begrotingsreserve worden de aan de Staat verschuldigde provisies en door de Staat ontvangen bedragen (o.a. recuperaties op uitbetaalde schades) gestort. Daarnaast worden de door het Rijk verschuldigde bedragen (schades) onttrokken aan de reserve.
In 2016 is besloten het FOM voor nieuw af te geven garanties stop te zetten ten gunste van het Dutch Trade and Investment Fund (DTIF). De middelen die niet ter dekking van de garanties in de begrotingsreserve beschikbaar dienden te blijven, zijn in 2016 onttrokken aan de reserve en toegevoegd aan de begroting ter dekking van de uitgaven op het instrument DTIF. Toegevoegd zijn de reeds ontvangen provisies van 0,366 miljoen. en een nog te ontvangen bedrag dat betrekking heeft op 2017. In 2017 is een declaratie ontvangen van EUR 1,59 miljoen. en onttrokken aan de reserve. Daarnaast is EUR 5 miljoen. vanwege de vrijgevallen garanties onttrokken aan de reserve.
De begrotingsreserve DGGF (Dutch Good Growth Fund) is in 2014 ingesteld voor de onderdelen 1 en 3 van het DGGF en heeft betrekking op de te verlenen garanties door RVO en Atradius DSB. Met het DGGF stimuleert BH&OS investeringen van Nederlandse ondernemingen in ontwikkelingslanden. Op deze begrotingsreserve worden de aan de Staat verschuldigde provisies en door de Staat ontvangen bedragen (o.a. recuperaties op uitbetaalde schades) gestort. Daarnaast worden de door het Rijk verschuldigde bedragen (schades) onttrokken aan de reserve.
De afname van de reserve komt door een storting van EUR 1,468 miljoen. van ontvangen premies door RVO en Atradius en een onttrekking van EUR 5,569 miljoen. aan schade-uitkeringen (wisselfinanciering) door Atradius.
Voor DRIVE is een begrotingsreserve gecreëerd. Het saldo in de reserve van EUR 12,5 miljoen. betreft de bodemstorting uit 2015. In 2017 zijn geen transacties tot stand gekomen, waardoor mutaties in de reserve noodzakelijk waren.
Voor DTIF is een begrotingsreserve gecreëerd. De storting in de reserve van EUR 5,0 miljoen. betreft de bodemstorting. In 2017 is op basis van de gerealiseerde en verwachte transacties een storting verricht van EUR 7,5 miljoen.
Hoewel beleidsmatig het instrument begrotingsreserve toe te rekenen valt aan de BH&OS-begroting is er wel voor gekozen deze op te nemen op de BZ balans omdat het hier enkel de liquide middelen van de begrotingsreserve betreft.
6 Vorderingen buiten begrotingsverband (debet 101.147 x EUR 1.000)
Onder deze post zijn de vorderingen opgenomen, die zijn ontstaan als gevolg van uitgaven ten behoeve van derden.
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2017 | 31 december 2016 |
---|---|---|
6.1 Ministeries | 14.529 | 12.686 |
6.2 Persoonlijke rekeningen | 1.227 | 816 |
6.3 Externe debiteuren | 78.845 | 80.743 |
6.4 Overige vorderingen | 6.546 | 3.655 |
Totaal | 101.147 | 97.900 |
Onderstaand overzicht geeft inzicht in de mate van opeisbaarheid van de intra-comptabele vorderingen en de ouderdom.
Specificatie x 1.000 EUR | Totaal | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 en ouder |
---|---|---|---|---|---|
Direct opeisbaar ministeries | 14.529 | 10.143 | 4.382 | 4 | 0 |
Direct opeisbaar persoonlijke rekeningen | 930 | 291 | 634 | 1 | 4 |
Direct opeisbaar externe debiteuren | 4.660 | 2.024 | 0 | 71 | 2.565 |
Direct opeisbaar overige vorderingen | 2.781 | 2.130 | 368 | 227 | 56 |
Totaal direct opeisbare vorderingen | 22.900 | 14.588 | 5.384 | 303 | 2.625 |
Op termijn opeisbare vorderingen | 77.912 | ||||
Geconditioneerde vorderingen | 335 | ||||
Totaal | 101.147 |
6.1 Ministeries (debet 14.529 x EUR 1.000)
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2017 | 31 december 2016 |
---|---|---|
Ingevorderd | 8.692 | 8.568 |
In te vorderen | 5.837 | 4.118 |
Totaal | 14.529 | 12.686 |
Het ingevorderde bedrag per ministerie is als volgt verdeeld:
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2017 | 31 december 2016 |
---|---|---|
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 1.091 | – |
Sociale Zaken | 46 | – |
Infrastructuur & Waterstaat | 9 | 254 |
Volksgezondheid Welzijn en Sport | 37 | – |
Economische Zaken | 945 | 3.919 |
Algemene Zaken | 0 | – |
Binnenlandse Zaken | 1.902 | 1.689 |
Financiën | 476 | 98 |
Defensie | 1.998 | 1.103 |
Veiligheid & Justitie | 2.188 | 411 |
Overigen | – | 1.094 |
Totaal | 8.692 | 8.568 |
Het in te vorderen bedrag per ministerie is als volgt verdeeld:
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2017 | 31 december 2016 |
---|---|---|
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 154 | – |
Sociale Zaken | 33 | – |
Infrastructuur en Waterstaat | 47 | 89 |
Volksgezondheid Welzijn en Sport | 61 | – |
Economische Zaken | 2.497 | 857 |
Algemene Zaken | 54 | – |
Binnenlandse Zaken | 998 | – |
Financiën | 69 | 124 |
Defensie | 448 | 86 |
Veiligheid & Justitie | 1.476 | 1.880 |
Overigen | – | 1.082 |
Totaal | 5.837 | 4.118 |
6.3 Externe debiteuren (debet 78.845 x EUR 1.000)
Deze categorie vorderingen heeft betrekking op derden zoals particulieren, bedrijven en dergelijke. Deze vorderingen ontstaan zowel op het Departement als op de Vertegenwoordigingen in het buitenland.
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2017 | 31 december 2016 |
---|---|---|
In te vorderen ICC | 0 | 75.169 |
In te vorderen overige externe debiteuren | 762 | 2.304 |
Ingevorderd ICC | 74.181 | 0 |
Ingevorderd overige | 3.902 | 3.270 |
Totaal | 78.845 | 80.743 |
Het bedrag bij Ingevorderd ICC betreft de lening die verstrekt is ten behoeve van de nieuwbouw van het International Criminal Court. De vordering is een 2,5% annuïteitenlening met een looptijd tot en met 2046.
6.4 Overige vorderingen (debet 6.546 x EUR 1.000)
Onder deze categorie worden vorderingen opgenomen die niet in de overige categorieën vallen. Hieronder vallen ook vorderingen ontstaan naar aanleiding van een uitgave, die ter plaatse op de Vertegenwoordiging verrekend wordt.
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2017 | 31 december 2016 |
---|---|---|
Te vorderen BTW | 2.781 | 2.542 |
Ter plaatse te verrekenen uitgaven buitenland | 3.765 | 35 |
Diverse vorderingen | 0 | 1.078 |
Totaal | 6.546 | 3.655 |
7 Schulden buiten begrotingsverband (credit 96.147 x EUR 1.000)
Hieronder vallen schulden ontstaan door ontvangsten en inhoudingen die met derden verrekend zullen worden.
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2017 | 31 december 2016 |
---|---|---|
Nog af te dragen loonheffing en premies | 3.108 | 8.798 |
Af te lossen ICC-lening | 84.734 | 87.598 |
Ter plaatse te verrekenen | 907 | 55 |
Silent partnerships | 5.918 | 1.617 |
Ministeries | 952 | 0 |
Diverse overige schulden | 528 | 804 |
Totaal | 96.147 | 98.872 |
Van het Ministerie van Financiën is een lening ontvangen ter financiering van de nieuwbouw van het International Criminal court. De lening wordt tot en met 2039 in de vorm van een 3,56% annuïteitenlening afgelost. Zie de toelichting bij 6.3 inzake de verstrekte lening aan het ICC.
Navolgend overzicht geeft inzicht in de mate van opeisbaarheid van de intracomptabele schulden en de ouderdom.
Specificatie x 1.000 EUR | Totaal | 2017 | 2016 | 2015 en ouder |
---|---|---|---|---|
Intracomptabele schulden | 96.147 | 11.419 | 83.988 | 740 |
10 Vorderingen (debet 13.489 x EUR 1.000)
Dit betreffen vorderingen die reeds ten laste van de begroting zijn gebracht en extracomptabel worden bewaakt. Deze vorderingen hebben vaak een langdurig karakter.
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2017 | 31 december 2016 |
---|---|---|
Diverse extra-comptabele vorderingen | 13.489 | 6.153 |
Totaal | 13.489 | 6.153 |
Navolgend overzicht geeft inzicht in de mate van opeisbaarheid van de extracomptabele vorderingen en de ouderdom.
Specificatie x 1.000 EUR | Totaal | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 en ouder |
---|---|---|---|---|---|
Direct opeisbaar overige vorderingen | 9.011 | 8.605 | 15 | – | 391 |
Geconditioneerde vorderingen | 4.478 | ||||
Totaal | 13.489 |
Diverse extracomptabele vorderingen
De post diverse extracomptabele vorderingen bestaat uit:
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2017 | 31 december 2016 |
---|---|---|
Ingevorderde voorschotten | 0 | 0 |
(Huur) Waarborgsommen | 4.180 | 3.679 |
Buiteninvordering gestelde vorderingen | 84 | 84 |
Voorschot op ontslaguitkeringen | 298 | 220 |
Overige | 8.927 | 2.170 |
Totaal | 13.489 | 6.153 |
11 Schulden (credit 132 x EUR 1.000)
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2017 | 31 december 2016 |
---|---|---|
Diverse extracomptabele schulden | 132 | 204 |
De extracomptabele schuld bestaat uit het te verrekenen bedrag uit de reis- en vertaalenveloppe van het EU Raadsbudget en wordt in zijn geheel verantwoord op de balans van BZ.
12 Voorschotten (debet 333.871 x EUR 1.000)
Dit betreffen nog openstaande voorschotten, waarvan de uitgaven reeds ten laste van de begroting zijn gebracht. Afwikkeling vindt plaats op basis van ontvangen verantwoordingen.
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2017 | 31 december 2016 |
---|---|---|
Voorschotten | 333.244 | 470.249 |
Voorschot Loyalis | 627 | 688 |
Aanloopvoorschotten | 0 | 3.802 |
Totaal | 333.871 | 474.739 |
Ouderdomsanalyse (x 1.000 EUR) | 31 december 2017 | 31 december 2016 |
---|---|---|
Verstrekt in 2011 | 0 | 1 |
Verstrekt in 2012 | 8.451 | 19.884 |
Verstrekt in 2013 | 21.708 | 67.802 |
Verstrekt in 2014 | 25.557 | 85.821 |
Verstrekt in 2015 | 36.266 | 135.836 |
Verstrekt in 2016 | 83.956 | 165.395 |
Verstrekt in 2017 | 157.933 | 0 |
Totaal | 333.871 | 474.739 |
Opbouw openstaande voorschotten:
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2017 | 31 december 2016 |
---|---|---|
Openingsbalans | 474.739 | 434.298 |
Bij: Verstrekte voorschotten | 180.597 | 171.461 |
Af: Verantwoorde voorschotten | 317.525 | 125.723 |
Af: Herwaardering naar nieuwe corporate rate | 3.940 | 5.297 |
Eindbalans | 333.871 | 474.739 |
De voorschottenstand bestaat uit alle betalingen voor activiteiten waarover verantwoording moet plaatsvinden. In 2017 boekt het ministerie wederom voorschotten tussentijds af, terwijl dit voorgaande jaren pas aan het einde van de looptijd van een activiteit plaatsvond. Dit betekent dat de voorschottenstand van voorgaande jaren met terugwerkende kracht is bijgesteld voor activiteiten waarbij in 2017 inhoudelijke en financiële verantwoordingsrapportages zijn beoordeeld en goedgekeurd. Dit is één van de belangrijkste verklaringen waarom er in 2017 een omvangrijke neerwaartse mutatie heeft plaatsgevonden in de voorschottenstand.
14 Andere verplichtingen (credit 1.773.075 x EUR 1.000)
Opbouw openstaande verplichtingen:
Specificatie x 1.000 EUR | 31 december 2017 | 31 december 2016 |
---|---|---|
Openingsbalans | 1.973.384 | 2.163.012 |
Bij: Correctie Openingsbalans | 21.454 | 0 |
Bij: Aangegane verplichtingen | 8.142.059 | 9.916.663 |
Af: Tot betaling gekomen verplichtingen | 8.363.822 | 10.106.291 |
Eindbalans | 1.773.075 | 1.973.384 |
Conform deze toelichting worden de negatieve bijstellingen niet separaat in de toelichting op de saldibalans weergegeven. Overigens worden omvangrijke negatieve bijstellingen op de verplichtingen wel toegelicht bij de financiële toelichting van het beleidsartikel waar de negatieve bijstelling betrekking op heeft.
Door de overgang van Oracle naar SAP in 2017 is tijdens de conversie van de openstaande verplichtingen geconstateerd dat de hierboven gerapporteerde eindbalans per 31 december 2016 niet correct was. Dit werd veroorzaakt doordat de afgelopen jaren de eindstand werd bepaald door bij de beginstand de mutaties in het betreffende jaar op te tellen. Eventuele fouten werden daardoor naderhand niet geconstateerd.
Niet uit de saldibalans blijkende verplichtingen:
– Convenant Ministerie van Defensie
In 2009 is een convenant getekend voor een periode van drie jaar met het Ministerie van Defensie inzake de inzet van KMAR bij de beveiliging van Nederlandse Vertegenwoordigingen met een hoog risico op veiligheid. Het convenant wordt ieder jaar stilzwijgend verlengd, tenzij één van de partijen schriftelijk het stilzwijgen doorbreekt. Voor periode 2018 tot en met 2021 worden de kosten geraamd op EUR 15,3 miljoen. per jaar. Op begrotingsniveau wordt dit verrekend met het Ministerie van Defensie.