Aantal verslagjaar | Aantal afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn | Percentage afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn | Aantal ontvangen ingebrekestellingen | Betaalde dwangsommen |
---|---|---|---|---|
3.415 | 3.415 | 100% | 0 | € 0 |
Aantal verslagjaar | Aantal afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn | Percentage afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn | Aantal ontvangen ingebrekestellingen | Betaalde dwangsommen |
---|---|---|---|---|
1.422 | 1.095 | 77% | 75 | € 57.710 |
Aantal verslagjaar | Aantal afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn | Percentage afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn |
---|---|---|
1.474 | 1.430 | 97% |
Aantal verslagjaar | Aantal afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn | Percentage afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn | Aantal ontvangen ingebrekestellingen | Betaalde dwangsommen |
---|---|---|---|---|
130 | 130 | 100% | x | € 0 |
Aantal verslagjaar | Aantal afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn | Percentage afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn | Aantal ontvangen ingebrekestellingen | Betaalde dwangsommen |
---|---|---|---|---|
218 | 18 | 8% | 1 | € 0 |
Aantal ontvangen in Postbus 51 in verslagjaar | Aantal doorgestuurd naar Defensie | Percentage doorgestuurd naar Defensie |
---|---|---|
11 | x | 0% |
Toelichting:
Het aantal aanvragen is iets toegenomen ten opzichte van 2016 terwijl de bezwaren afgenomen zijn. Een positieve ontwikkeling is dat de bezwaren vaker op tijd afgedaan zijn waardoor het aantal ingebrekestellingen en ook de uitgekeerde dwangsommen omlaag zijn gegaan.
In 2017 lijkt er een toename te zijn in het aantal klachten. Dit zou samen kunnen hangen met het feit dat in 2017 de verplichting om klachten te registreren in de managementrapportage is opgenomen. De verwachting is dat 2018 een duidelijker beeld over de klachten zal geven aangezien met ingang van 1 januari 2018 een klachtenregistratiesysteem operationeel is.
De Koninklijke Marechaussee meldt dat er naast 1.426 klachten (waarvan 864 afkomstig van Schiphol) 11 complimenten, 40 informatieverzoeken en 53 doorverwijzingen plaatsgevonden hebben. 12 klachten zijn niet in behandeling genomen.
Dit jaar is er voor het eerst een uitsplitsing gemaakt tussen Wob-verzoeken en Wiv-verzoeken. De Wob-verzoeken zijn ten opzichte van 2016 met bijna de helft afgenomen. Alle Wob-verzoeken zijn tijdig afgehandeld waardoor er geen ingebrekestellingen ontvangen werden en dus ook geen dwangsommen uitgekeerd hoefden te worden. Helaas is het grootste deel van de Wiv-verzoeken te laat afgedaan.