Base description which applies to whole site

BIJLAGE 6: RAPPORTAGE BURGERBRIEVEN

Aanvragen

Aantal verslagjaar

Aantal afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn

Percentage afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn

Aantal ontvangen ingebrekestellingen

Betaalde dwangsommen

3.415

3.415

100%

0

€ 0

Bezwaarschriften

Aantal verslagjaar

Aantal afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn

Percentage afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn

Aantal ontvangen ingebrekestellingen

Betaalde dwangsommen

1.422

1.095

77%

75

€ 57.710

Klachten

Aantal verslagjaar

Aantal afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn

Percentage afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn

1.474

1.430

97%

Wob-verzoeken

Aantal verslagjaar

Aantal afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn

Percentage afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn

Aantal ontvangen ingebrekestellingen

Betaalde dwangsommen

130

130

100%

x

€ 0

Wiv-verzoeken

Aantal verslagjaar

Aantal afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn

Percentage afgedaan binnen (verdaagde) wettelijke termijn

Aantal ontvangen ingebrekestellingen

Betaalde dwangsommen

218

18

8%

1

€ 0

Postbus 51 – e-mailberichten en telefonie

Aantal ontvangen in Postbus 51 in verslagjaar

Aantal doorgestuurd naar Defensie

Percentage doorgestuurd naar Defensie

11

x

0%

Toelichting:

Het aantal aanvragen is iets toegenomen ten opzichte van 2016 terwijl de bezwaren afgenomen zijn. Een positieve ontwikkeling is dat de bezwaren vaker op tijd afgedaan zijn waardoor het aantal ingebrekestellingen en ook de uitgekeerde dwangsommen omlaag zijn gegaan.

In 2017 lijkt er een toename te zijn in het aantal klachten. Dit zou samen kunnen hangen met het feit dat in 2017 de verplichting om klachten te registreren in de managementrapportage is opgenomen. De verwachting is dat 2018 een duidelijker beeld over de klachten zal geven aangezien met ingang van 1 januari 2018 een klachtenregistratiesysteem operationeel is.

De Koninklijke Marechaussee meldt dat er naast 1.426 klachten (waarvan 864 afkomstig van Schiphol) 11 complimenten, 40 informatieverzoeken en 53 doorverwijzingen plaatsgevonden hebben. 12 klachten zijn niet in behandeling genomen.

Dit jaar is er voor het eerst een uitsplitsing gemaakt tussen Wob-verzoeken en Wiv-verzoeken. De Wob-verzoeken zijn ten opzichte van 2016 met bijna de helft afgenomen. Alle Wob-verzoeken zijn tijdig afgehandeld waardoor er geen ingebrekestellingen ontvangen werden en dus ook geen dwangsommen uitgekeerd hoefden te worden. Helaas is het grootste deel van de Wiv-verzoeken te laat afgedaan.

Licence