Reorganisatie pSG-kolom
In het kader van de herinrichting van de pSG-kolom zijn per 1 april 2017 alle onderdelen gericht op dienstverlening en uitvoeringsondersteuning aan derden bij elkaar gebracht. De nieuwe directie Dienstverlening, Samenwerkingsverbanden en Uitvoering (DSU) bestaat uit het Leer- en Ontwikkelplein (LOP), het Financieel Dienstencentrum (FDC) en het Agentschap SZW. Gelet op deze herinrichting is in 2017 gewerkt aan een nieuw sturingsmodel, waarbij gestreefd wordt naar een eenduidige besturing van de verschillende onderdelen. De pSG heeft in deze nieuwe structuur een stevige en centrale positie als eigenaar van de dienstonderdelen. De invoering hiervan vindt plaats in 2018.
In 2017 heeft het Agentschap SZW voorbereidingen getroffen om per 1 januari 2018 over te gaan van het baten lastenstelsel naar het verplichtingen-kasstelsel. Vanaf deze datum heeft het Agentschap SZW de status van een reguliere SZW directie (Uitvoering van Beleid, UvB), onderdeel van de Directie Dienstverlening, Samenwerkingsverbanden en Uitvoering. Uiterlijk 1 juli 2018 is de formele procedure hiervoor afgerond. Voor deze overgang zijn met opdrachtgevers afspraken gemaakt om vanaf 2018 meerjarig budgetten over te hevelen naar UvB. De omvang van deze budgetten zijn de geraamde uitvoeringskosten die in 2017 op de begroting van de opdrachtgevers stonden
Uitbreiding FDC naar vijf deelnemende departementen
Het Financieel Dienstencentrum (FDC) is op 1 september 2017 uitgebreid naar vijf deelnemende departementen. Op die datum sloten de Ministeries van OCW en BZK aan op het FDC. Naast deze departementen voert het FDC de financiële administratie en het functioneel beheer van het SAP 3F-systeem uit voor de Ministeries van Financiën, SZW en VWS.
Door de uitbreiding groeide het FDC van 65 naar ruim 100 fte. Het gehele project is binnen geplande tijd en budget opgeleverd.
Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I)
SZW heeft in 2017 besloten om de nationale subsidies van het Ministerie van SZW weer zelf uit te gaan voeren en per 1 januari 2018 het partnerschap met DUS-I van VWS te beëindigen. DUS-I (die ook subsidies van de Ministeries van VWS en OCW uitvoert) verzorgde vanaf 1 april 2016 de uitvoering van de nationale SZW-subsidies. De belangrijkste reden om de samenwerking te beëindigen, is de mate waarin de departementen gebruikmaken van het subsidie-instrument. SZW was veruit de kleinste partner (circa 7%) en maakte daardoor vaak andere afwegingen dan de andere twee departementen, in het bijzonder ten aanzien van investeringen in ICT. Met VWS zijn goede afspraken gemaakt over de overdracht van de subsidie-uitvoering. SZW heeft haar subsidie-ontvangers in 2017 over de verandering geïnformeerd en haar werkprocessen en instructies voor medewerkers aangepast aan de nieuwe situatie. Hiermee is de kennis binnen SZW geborgd. De verandering heeft geen gevolgen voor de voorwaarden en termijnen van de (lopende) subsidies.
Subsidiebeheer
Uit de controle van de ADR blijkt dat de staatssteuntoetsen van SZW in 2017 onvoldoende zijn uitgevoerd. Daarnaast heeft de ADR een aantal verbeterpunten over subsidiebeheer aangegeven, bijvoorbeeld voor de bevoorschotting van subsidies. Met de beleidsdirecties vindt overleg plaats om de verbeterpunten voor het subsidiebeheer in 2018 op te pakken.
Toezicht- en reviewbeleid
In 2017 is het Toezichtbeleid van SZW op het UWV en de SVB vastgesteld. In het toezichtbeleid wordt beschreven hoe SZW vorm geeft aan de rol van toezichthouder op het gebied van rechtmatigheid en doelmatigheid van de ZBO’s. Twee keer per jaar wordt een (meerjarige) risicoagenda opgesteld met als doel risico’s in kaart brengen, te beoordelen en waar nodig voorstellen te doen tot interventie. De Tweede Kamer ontvangt jaarlijks een rapportage met de belangrijkste bevindingen. In december 2017 zijn de eerste bevindingen vanuit het toezicht naar de Kamer gestuurd (Tweede Kamer, 2018–2018, 26 448, nr. 600).
Privacybescherming
In 2017 is SZW gestart met de implementatie van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). SZW heeft een centraal projectteam opgericht dat onderzoek uitvoert en de dienstonderdelen begeleidt bij de realisatie van implementatiemaatregelen. Het projectteam werkt daarbij samen met de decentrale coördinatoren informatiebeveiliging en privacy en andere stakeholders binnen en buiten SZW. In 2017 heeft het projectteam in kaart gebracht wat de actuele stand is en wat er aanvullend gedaan moet worden om bij invoering van de AVG op 25 mei 2018 in control te zijn. Daarbij is gestart met de realisatie van SZW-brede en directiespecifieke maatregelen.
In 2017 zijn de interne formulieren voor het melden van beveiligingsincidenten en het melden van datalekken geïntegreerd. Hierdoor borgt SZW dat direct een mogelijk verband tussen beveiligingsincidenten en datalekken wordt gelegd.