3.1.1. Verticale ontwikkeling van de Zvw-uitgaven en -ontvangsten
De verticale toelichting bevat een cijfermatig overzicht van de budgettaire veranderingen die zich hebben voorgedaan sinds de ontwerpbegroting 2017. Voor een meer gedetailleerde toelichting op de veranderingen wordt verwezen naar de verdiepingsparagraaf 6.
De verticale toelichting onderscheidt drie categorieën bijstellingen:
-
• Autonoom: voornamelijk mutaties als gevolg van de actualisering van de zorguitgaven op basis van de meest recente cijfers van het Zorginstituut en de NZa en de bijstellingen op basis van de actuele macro-economische inzichten van het Centraal Planbureau (CPB).
-
• Beleidsmatig: mutaties als gevolg van politieke prioriteitstelling.
-
• Technisch: overhevelingen tussen financieringsbronnen/domeinen of tussen sectoren binnen hetzelfde financieringsbron/domein en de zogenaamde financieringsmutaties.
Tabel 6 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2017 de verticale ontwikkeling van de Zvw-uitgaven en -ontvangsten zien.
2017 | |
---|---|
Zvw-uitgaven ontwerpbegroting 2017 | 46.456,2 |
Autonoom | – 923,2 |
Actualisering zorguitgaven (zie tabel 6A) | – 883,4 |
Nominale ontwikkeling | – 8,1 |
Ophoging kader eerstelijns verblijf | 13,3 |
Grensoverschrijdende zorg | – 45,0 |
Beleidsmatig | – 8,6 |
Nominaal en onverdeeld Zvw | – 105,3 |
Besparingsverlies werelddekking | 45,0 |
Flankerend beleid zorgakkoorden 2018 | 64,8 |
Overige beleidsmatige bijstellingen | – 13,0 |
Technisch | – 147,5 |
Correctie quasi-Wlz-indiceerbaren | – 144,0 |
Overige technische bijstellingen | – 3,5 |
Totaal bijstellingen | – 1.079,3 |
Bruto Zvw-uitgaven jaarverslag 2017 | 45.376,9 |
Zvw-ontvangsten ontwerpbegroting 2017 | 3.187,1 |
Totaal bijstellingen | 0,0 |
Zvw-ontvangsten jaarverslag 2017 | 3.187,1 |
Netto Zvw-uitgaven ontwerpbegroting 2017 | 43.269,0 |
Totaal bijstellingen in de netto Zvw-uitgaven | – 1.079,3 |
Netto Zvw-uitgaven jaarverslag 2017 | 42.189,7 |
Bron: VWS op basis van gegevens Zorginstituut over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en (voorlopige) realisaties.
Uitgaven
Autonoom
Stand begroting | Bijstellingen | Stand jaarverslag | |
---|---|---|---|
2018 | 2017 | 2017 | |
Eerstelijnszorg | 22,4 | – 164,0 | – 141,6 |
Tweedelijnszorg | 6,5 | 217,5 | 224,0 |
Genees- en hulpmiddelen | – 60,0 | – 354,2 | – 414,1 |
Ziekenvervoer | – 9,1 | – 41,6 | – 50,7 |
Wijkverpleging | 0,0 | – 101,9 | – 101,9 |
Geneeskundige geestelijke gezondheidszorg | 0,0 | – 307,3 | – 307,3 |
Grensoverschrijdende zorg | – 106,4 | 14,7 | – 91,7 |
Totaal bijstellingen | – 146,6 | – 736,8 | – 883,4 |
Bron: VWS op basis van gegevens Zorginstituut over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en (voorlopige) realisaties.
In tabel 6A is het onderdeel «Actualisering Zvw-uitgaven» uit tabel 6 uitgesplitst. De actualisering van de zorguitgaven vindt plaats op basis van voorlopige realisatiegegevens 2017 van het Zorginstituut en de NZa. Een belangrijk deel van deze bijstellingen is reeds toegelicht in eerdere budgettaire stukken. Voor de toelichting op de eerste suppletoire begroting 2017 (TK 34 730 XVI, nr. 1), de ontwerpbegroting 2018 (TK 34 775 XVI, nr. 1) en de tweede suppletoire begroting 2017 (TK 34 550 XVI, nr. 1) wordt verwezen naar de betreffende publicaties.
Vooruitlopend op de verwerking van bovenstaande realisatiecijfers is in de tweede suppletoire begroting 2017 een onderschrijding van € 700 miljoen gerapporteerd op basis van voorlopige gegevens over 2017. Ten opzichte daarvan vindt er in dit jaarverslag een beperkte bijstelling van de Zvw-uitgaven plaats van € 37 miljoen.
De bijstellingen die na de tweede suppletoire begroting 2017 hebben plaatsgevonden worden in de verdiepingsparagraaf per deelsector verder toegelicht.
Nominale ontwikkeling
De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van actuele macro-economische inzichten van het Centraal Planbureau (CPB).
Ophoging kader eerstelijns verblijf
Het budget voor eerstelijns verblijf is vanaf 2017 structureel verhoogd in verband met de veronderstelde doorwerking van de groei van het beroep hierop in 2016.
Grensoverschrijdende zorg
Ruimte in dit kader is ingezet om het besparingsverlies als gevolg van het vervallen van de maatregel afschaffen werelddekking te dekken.
Beleidsmatig
Nominaal en onverdeeld Zvw
Een deel van de gereserveerde middelen op deze post blijkt niet nodig te zijn en valt daarom vrij. Het gaat om niet-toegedeelde middelen voor nominale bijstellingen en niet-benodigde groeiruimte Zvw, alsmede het restant van eerder gereserveerde middelen voor migratieproblematiek en een deel van de gereserveerde middelen voor voorwaardelijke toelating.
Besparingsverlies werelddekking
Het vorige kabinet heeft besloten om de maatregel afschaffen werelddekking niet door te voeren, omdat de onderliggende wet na behandeling in de Tweede Kamer (in juni 2016) complex en onuitvoerbaar zou worden. Het bijbehorende besparingsverlies is gedekt door de beschikbare ruimte binnen het kader grensoverschrijdende zorg.
Flankerend beleid zorgakkoorden 2018
Het vorige kabinet heeft voor 2018 bestuurlijke afspraken gemaakt met een aantal sectoren binnen de Zvw. Om deze afspraken tot stand te brengen heeft het kabinet in 2017 € 65 miljoen vrijgemaakt voor een aantal gerichte intensiveringen, zoals het versterken van het eerstelijns verblijf.
Technisch
Correctie quasi-Wlz-indiceerbaren
Bij de hervorming van de langdurige zorg per 1 januari 2015 zijn de middelen van de AWBZ verdeeld over de Wlz, Wmo, Jeugdwet en Zvw. Bij deze verdeling was geen rekening gehouden met het feit dat een deel van de circa 500.000 cliënten met een extramurale indicatie toch een Wlz-profiel heeft en alsnog zorg via de Wlz ontvangt (de zogenaamde quasi-Wlz-indiceerbaren). Het gaat om circa 12.000 cliënten waarvoor de benodigde middelen aanvankelijk waren toegedeeld aan de Zvw. Deze zogenaamde startstreepcorrectie is vanaf 2017 verwerkt in de beschikbare kaders Zvw en Wlz. Een soortgelijke correctie heeft plaatsgevonden voor het gemeentelijk domein.
3.1.2. Zorgakkoorden
In de afgelopen jaren zijn met betrokken partijen in de medisch-specialistische zorg (MSZ), de geneeskundige ggz, de huisartsenzorg en de wijkverpleging akkoorden gesloten of anderszins afspraken gemaakt. In die akkoorden en afspraken zijn ook budgettaire afspraken opgenomen over een gematigde, maximaal toegestane groei. Aangezien de akkoorden eind 2017 afliepen, heeft het vorige kabinet medio 2017 voor het jaar 2018 transitieafspraken gemaakt.
De realisatie van de financiële afspraken voor de ggz en huisartsen laat vanaf de start onderschrijdingen zien. Voor de MSZ is na overschrijdingen in 2012 en 2013 sprake van onderschrijdingen in 2014 en 2015 en een relatief beperkte overschrijding in 2016 en een (voorlopig) hogere overschrijding in 2017. De wijkverpleging vertoont onderschrijdingen in 2015, 2016 en 2017. De voorlopige resultaten weerspiegelen in het algemeen de werking van de gesloten zorgakkoorden, waarbij de zorgverzekeraars en zorgaanbieders erin zijn geslaagd de zorgkosten te beteugelen door onder meer een strikt inkoopbeleid te handhaven. Specifiek voor de MSZ hingen de overschrijdingen in 2012 en 2013 samen met de verrekenbedragen uit het transitiemodel bij de overgang naar prestatiebekostiging. Bij de ggz zijn de substitutie naar de POH-ggz en de verschuiving van de specialistische ggz naar de generalistische basis-ggz mogelijke verklaringen. Bij de huisartsenzorg is de POH-ggz sterk gegroeid, terwijl de groei bij de abonnementsvergoedingen beperkt is gebleven. De meeste groei zit in de ketenzorg, de multidisciplinaire zorgverlening (MDZ). De kaders voor huisartsen en MDZ worden in samenhang bezien.
In deze paragraaf wordt voor bovengenoemde sectoren nadere informatie gegeven over de (voorlopig) gerealiseerde uitgaven in de afgelopen jaren.
2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|
Hoofdlijnenakkoord (prijspeil 2011) | 16.801 | 17.221 | 17.550 |
Bijstellingen mbi-kader bij ontwerpbegroting 2012 | |||
Correctie aandeel medisch specialisten in loondienst | – 97 | – 99 | |
Bijstellingen mbi-kader bij ontwerpbegroting 2013 | |||
Nieuw middel tegen melanoom | 5 | 25 | 25 |
Beschikbaarheidbijdragen | – 71 | – 71 | – 71 |
Loon- en prijsbijstelling (tranche 2012) | 390 | 391 | 402 |
Darmkankerscreening | 15 | 35 | |
IVF | – 13 | – 13 | |
Toetsing rechtmatigheid Zvw | – 47 | ||
Overheveling dure geneesmiddelen | 215 | 238 | |
Overheveling Fonds Ziekenhuisopleidingen (FZO) | – 20 | – 20 | |
Bijstellingen mbi-kader bij ontwerpbegroting 2014 | |||
Overheveling beschikbaarheidbijdrage kapitaallasten academische zorg | – 26 | – 43 | |
Overheveling trombosediensten | – 56 | – 57 | |
Loon- en prijsbijstelling (tranche 2013) | 408 | 424 | |
Overheveling fertiliteitshormonen | 21 | ||
Overheveling injectiemateriaal groei- en fertiliteitshormonen | 3 | ||
Overheveling vacuumpompen | 1 | ||
Aanpassing groeiruimte 2014 o.b.v. Onderhandelaarsresultaat MSZ 2014–2017 | – 180 | ||
Bijstellingen mbi-kader bij ontwerpbegroting 2015 | |||
Overheveling fertiliteitshormonen (Triptoreline) | 4 | ||
Loon- en prijsbijstelling (tranche 2014) | 293 | ||
Overheveling lucrin | 4 | ||
Overheveling stemprothesen | 1 | ||
Bijstellingen mbi-kader bij ontwerpbegroting 2016 | |||
Voorwaardelijke toelating geneeskundige zorg | 3 | ||
AWBZ-financiering (verkeerde bed) | 14 | 14 | |
Actuele stand kader Hoofdlijnenakkoord 2012–2015 resp. Onderhandelaarsresultaat 2014–2017 | 17.028 | 18.004 | 18.588 |
VWS jaarverslag 20172 | 17.590 | 18.490 | 18.396 |
Actueel beeld (totaal) | 562 | 487 | – 192 |
Waarvan transitiebedrag | 481 | 397 | 42 |
Actueel beeld (exclusief transitiebedragen) | 81 | 90 | – 234 |
Actualisering jaarverslag 2013 | 600 | 300 | – |
Actualisering jaarverslag 2014 | – 88 | 292 | – |
Actualisering begroting 2016 | 15 | – | – |
Actualisering jaarverslag 2015 | 28 | – 173 | – 56 |
Actualisering begroting 2017 | 7 | 69 | – 9 |
Actualisering jaarverslag 2016 | – | – 2 | – 98 |
Actualisering begroting 2018 | – | – | – 29 |
Totaal | 562 | 487 | – 192 |
Het beschikbare bedrag zoals hierboven gepresenteerd betreft het mbi-kader en kan afwijken van het bedrag op de sector in de verdiepingsbijlage. Dit komt doordat sommige zorgkosten geen onderdeel uitmaken van het mbi-kader, terwijl de uitgaven wel binnen de sector vallen. Anderzijds vallen de AWBZ-gefinancierde uitgaven (verkeerde bed) onder het mbi-kader, maar behoren ze niet tot de Zvw-sector medisch-specialistische zorg.
Toelichting
Bij de instellingen voor medisch-specialistische zorg is in 2012 en 2013 een overschrijding geconstateerd van circa 3,3% respectievelijk circa 2,7% (€ 562 miljoen respectievelijk € 487 miljoen) ten opzichte van het afgesproken kader. Deze overschrijdingen zijn inclusief de verrekenbedragen uit het transitiemodel die totaal € 481 miljoen in 2012 bedragen en € 397 miljoen in 2013. Met de sector is afgesproken dat de besluitvorming over de overschrijdingen 2012 en 2013 wordt gebaseerd op de overschrijding exclusief de verrekenbedragen. Gecorrigeerd voor deze verrekenbedragen bedroegen de overschrijdingen op het moment van mbi-afrekening € 70 miljoen (2012, stand maart 2015) en € 29 miljoen (2013, stand maart 2016). Over de overschrijdingen 2012 en 2013 heeft definitieve besluitvorming plaatsgevonden. Zoals aangegeven in de brief aan de NZa van 31 maart 2015 (TK 29 248, nr. 282) is in verband met de overschrijding in 2012 eenmalig € 70 miljoen in mindering gebracht op het beschikbare macrokader 2016. In verband met de overschrijding in 2013 is eenmalig € 29 miljoen in mindering gebracht op het beschikbare macrokader 2017; zie de brief aan de NZa van 29 april 2016 (Kamerstuk 2016D18344). De cijfers over 2014 laten een onderschrijding van € 192 miljoen zien. In 2017 is geconcludeerd dat inzet van het mbi derhalve niet aan de orde is; zie de brief aan de NZa van 13 april 2017 (Kamerstuk 2017Z05039).
2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|
Onderhandelaarsresultaat MSZ 2014–2017 (prijspeil 2013) | 20.553 | 20.675 | 20.677 |
Aansluiting MBI-kader met ontwerpbegroting 2015 | |||
Overheveling injectiemateriaal groei- en fertiliteitshormonen | 3 | 3 | 3 |
Overheveling vacuümpompen | 1 | 1 | 1 |
Technisch/afronding | – 1 | 0 | – 1 |
Bijstellingen mbi-kader bij ontwerpbegroting 2015 | |||
Loon- en prijsbijstelling (tranche 2014) | 367 | 368 | 370 |
Overheveling tandheelkundige specialistische zorg | 70 | 71 | 71 |
Overheveling fertiliteitshormonen | 4 | 4 | 4 |
Overheveling lucrin | 7 | 7 | 7 |
Overheveling stemprothesen | 1 | 1 | 1 |
Overheveling oncolytica | 25 | 26 | 26 |
Overheveling ruxolitinib | 8 | ||
Technische verkorting dbc-doorlooptijd | – 669 | ||
Patiëntenparticipatie | 3 | 3 | 3 |
Voorwaardelijke toelating geneeskundige zorg | 3 | 3 | 3 |
Niet-gerealiseerde besparing doelmatig voorschrijven | – 10 | ||
Overheveling reservering transitie integrale tarieven | – 50 | – 50 | – 50 |
Bijstellingen mbi-kader bij ontwerpbegroting 2016 | |||
Loon- en prijsbijstelling (tranche 2015) | 15 | 16 | 16 |
Darmkankerscreening | 25 | 25 | 25 |
Voorwaardelijke toelating geneeskundige zorg | 5 | 7 | |
Niet-gerealiseerde besparing doelmatig voorschrijven | – 3 | – 10 | |
Overheveling ruxolitinib | 8 | ||
Correctie overhevelingen 2015 (siklos en lanvis) | 0 | 1 | 1 |
VNG-deal 2015 | – 12 | – 12 | |
Bijstellingen mbi-kader bij ontwerpbegroting 2017 | |||
Loon- en prijsbijstelling (tranche 2016) | 245 | 245 | |
Overheveling middelen migrantenproblematiek | 12 | 38 | |
Overboeking middelen voor substitutie | – 25 | – 25 | |
Oefentherapie bij claudicatio intermittens (etalagebenen) | – 10 | ||
Plastische chirurgie | 15 | ||
Invulling stringent pakketbeheer MSZ | – 125 | ||
Overheveling resterende middelen integrale tarieven | 75 | ||
Besluitvorming overschrijdingen MSZ 2012 en 2013 | – 70 | – 29 | |
Niet-gerealiseerde besparing doelmatig voorschrijven | – 1 | – 10 | |
Overheveling ruxolitinib | 8 | ||
Bijstellingen mbi-kader bij ontwerpbegroting 2018 | |||
Subsidieregeling overgang integrale tarieven | 19 | ||
Loon- en prijsbijstelling (tranche 2017) | 310 | ||
Lagere korting niet gerealiseerde besparing doelmatig voorschrijven | 8 | ||
Overheveling i.v.m. verlenging subsidieregeling integrale tarieven | – 3 | ||
Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker | 9 | ||
Aansluiting begroting – mbi-kader | |||
Kwaliteitsgelden (niet relevant voor de zorginkoop c.q. mbi-kader) | – 16 | – 16 | – 16 |
AWBZ-financiering (verkeerde bed) | 14 | 14 | 14 |
Actuele stand Hoofdlijnenakkoord 2012–2015 resp. Onderhandelaarsresultaat 2014–2017 | 20.352 | 21.324 | 21.659 |
VWS jaarverslag 20172 | 19.965 | 21.451 | 21.951 |
Actueel beeld | – 387 | 126 | 292 |
Actualisering jaarverslag 2016 | – 312 | 52 | – |
Actualisering begroting 2018 | – 10 | 33 | – |
Actualisering jaarverslag 2017 | – 64 | 42 | 292 |
Totaal | – 387 | 126 | 292 |
Het beschikbare bedrag zoals hierboven gepresenteerd betreft het mbi-kader en kan afwijken van het bedrag op de sector in de verdiepingsbijlage. Dit komt doordat sommige zorgkosten geen onderdeel uitmaken van het mbi-kader, terwijl de uitgaven wel binnen de sector vallen. Anderzijds vallen de Wlz-gefinancierde uitgaven (verkeerde bed) onder het mbi-kader, maar behoren ze niet tot de Zvw-sector medisch-specialistische zorg.
Toelichting
Vanaf 2015 vallen de instellingen voor medisch-specialistische zorg onder de sector medisch-specialistische zorg, tezamen met de vrijgevestigde medisch specialisten en de tandheelkundige specialistische zorg. Het voorlopige beeld voor 2015 is een onderschrijding van bijna € 387 miljoen. Het voorlopige beeld voor 2016 is een overschrijding van ruim € 126 miljoen. Het zeer voorlopige beeld voor 2017 laat een overschrijding van ruim € 292 miljoen zien.
2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|
Actueel kader beheersmodel VMS | 2.030 | 2.103 | 2.211 |
Gerealiseerd omzetplafond begroting 2017 | 1.998 | 2.013 | 2.081 |
Actueel beeld | – 32 | – 90 | – 130 |
Toelichting
Er zijn geen wijzigingen ten opzichte van jaarverslag 2016. Voor de afspraken met de vrijgevestigde medisch specialisten over budgettaire beheersing in het kader van het beheersmodel zijn de omzetcijfers van de NZa leidend. De definitieve vaststelling door de NZa laat zien dat de totale omzet van de vrijgevestigde medisch specialisten onder het afgesproken plafond zat: € 32 miljoen in 2012, € 90 miljoen in 2013 en € 130 miljoen in 2014. In de verdiepingsbijlage wordt de actualisatie bij de vrijgevestigde medisch specialisten verwerkt conform schadelastcijfers van het Zorginstituut. Vanaf 2015 vallen de vrijgevestigde medisch specialisten onder de sector medisch-specialistische zorg.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Kader conform Bestuurlijk akkoord 2012 | 4.130 | 4.233 | 4.233 | 4.233 | 4.233 |
Loon- en prijsbijstelling (tranche 2013) | 107 | 107 | 107 | 107 | 107 |
Beleidsregel overheveling AWBZ/Wlz naar Zvw | 24 | 9 | 9 | 9 | 9 |
Bijstelling groei naar 1,5% | – 41 | – 41 | – 41 | – 41 | |
Groeiruimte | 43 | 86 | 130 | ||
Aandeel wijkverpleging | – 5 | – 9 | – 22 | ||
Kader conform Bestuurlijk akkoord 2013 | 4.261 | 4.307 | 4.345 | 4.385 | 4.416 |
Loon- en prijsbijstelling (dyslexie) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Loon- en prijsbijstelling (tranche 2014–2017) | 77 | 82 | 141 | 202 | |
Beleidsregel overheveling AWBZ/Wlz naar Zvw | 10 | 37 | 37 | 34 | 37 |
Overheveling jeugd-ggz en langdurige ggz | – 346 | – 901 | – 798 | – 747 | |
Overige mutaties2 | 0 | – 27 | – 41 | ||
Actueel kader Bestuurlijk akkoord 2013 | 4.271 | 4.076 | 3.565 | 3.736 | 3.867 |
VWS jaarverslag 2017 | 4.010 | 3.733 | 3.245 | 3.431 | 3.560 |
Actueel beeld onderschrijding | – 261 | – 344 | – 320 | – 305 | – 307 |
Actualisering jaarverslag 2014 | – 47 | – | – | – | – |
Actualisering begroting 2016 | – 18 | – | – | – | – |
Actualisering jaarverslag 2015 | – 137 | – 290 | – | – | – |
Actualisering begroting 2017 | – 59 | – 44 | – | – | – |
Actualisering jaarverslag 2016 | – 82 | – 277 | – 288 | – | |
Actualisering begroting 2018 | 73 | – 5 | – 6 | – | |
Actualisering jaarverslag 2017 | – 38 | – 11 | – 307 | ||
Totaal | – 261 | – 344 | – 320 | – 305 | – 307 |
Voor 2016 betreft dit een schuif van kwaliteitsmiddelen naar de VWS-begroting (– € 2,5 miljoen), bijdrage aan stringent pakketbeheer (– € 25 miljoen) en een overheveling vanuit forensische ggz (+ € 1 miljoen). Voor 2017 betreft dit een schuif van kwaliteitsmiddelen naar de VWS-begroting (– € 7,5 miljoen), bijdrage aan stringent pakketbeheer (– € 25 miljoen) en een substitutieschuif van ggz naar huisartsenzorg (– € 8,3 miljoen).
Toelichting
Bij de geneeskundige geestelijke gezondheidszorg is al langere tijd te zien dat de uitgaven ruim binnen de afgesproken budgettaire kaders blijven. De cijfers van het Zorginstituut laten zien dat de onderschrijding over 2015 met € 38 verder is opgelopen naar € 320 miljoen. Over 2016 en 2017 komen de onderschrijdingen uit op € 305 respectievelijk € 307 miljoen. De onderschrijding over 2017 is nog onzeker; het bedrag is grotendeels gebaseerd op bijschattingen. Gezien het beeld van de voorgaande jaren wordt een onderschrijding in deze orde van grootte wel aannemelijk geacht.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Kader conform Convenant / Bestuurlijk Akkoord Eerste lijn2 | 2.394 | 2.947 | 3.029 | 3.103 | 3.180 |
Loon- en prijsbijstelling (tranche 2013) | 43 | ||||
Loon- en prijsbijstelling (tranche 2014) | 80 | 83 | 85 | 87 | |
Loon- en prijsbijstelling (tranche 2015) | 29 | 30 | 30 | ||
Loon- en prijsbijstelling (tranche 2016) | 9 | 9 | |||
Loon- en prijsbijstelling (tranche 2017) | 77 | ||||
Overige mutaties | 12 | – 10 | 14 | 22 | |
Actueel kader Convenant / Onderhandelaarsresultaat | 2.449 | 3.027 | 3.131 | 3.241 | 3.407 |
VWS jaarverslag 2017 | 2.365 | 3.003 | 3.022 | 3.171 | 3.299 |
Actueel beeld | – 83 | – 23 | – 108 | – 70 | – 108 |
Actualisering jaarverslag 2013 | – 52 | – | – | ||
Actualisering VWS begroting 2015 | – 3 | – | – | ||
Actualisering jaarverslag 2014 | – 12 | – 26 | – | ||
Actualisering VWS begroting 2016 | – 10 | 3 | – | ||
Actualisering jaarverslag 2015 | – 8 | 9 | – 73 | ||
Actualisering begroting 2017 | – 0 | – 1 | – 6 | ||
Actualisering jaarverslag 2016 | 2 | – 23 | – 67 | ||
Actualisering begroting 2018 | – 9 | 2 | 2 | ||
Actualisering jaarverslag 2017 | – 7 | – 5 | – 108 | ||
Totaal | – 83 | – 24 | – 108 | – 70 | – 108 |
Toelichting
In het jaar van het Convenant Huisartsenzorg (2013) zijn de uitgaven binnen het afgesproken kader voor 2013 gebleven: op basis van actuele cijfers van het Zorginstituut is in dat jaar sprake van een onderschrijding van € 83 miljoen. Het Bestuurlijk Akkoord Eerste lijn voor 2014–2017 betreft zowel de huisartsenzorg als de multidisciplinaire zorgverlening. Op basis van actuele gegevens van het Zorginstituut is per saldo sprake van een onderschrijding van respectievelijk € 24 miljoen (2014), € 108 miljoen (2015), € 70 miljoen (2016) en € 108 miljoen (2017).
2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|
Kader conform Onderhandelaarsresultaat transitie verpleging en verzorging (wijkverpleging) | 3.079 | 3.336 | 3.589 |
Loon- en prijsbijstelling (tranche 2015) | 4 | 4 | 5 |
Loon- en prijsbijstelling (tranche 2016) | 47 | 50 | |
Loon- en prijsbijstelling (tranche 2017) | 50 | ||
Herverdeling extramuralisering n.a.v. actualisering 2014 | 84 | 6 | – 32 |
Overige mutaties | 39 | – 137 | |
Actueel kader Onderhandelaarsresultaat | 3.167 | 3.432 | 3.525 |
VWS jaarverslag 2017 | 3.114 | 3.210 | 3.423 |
Actueel beeld | – 53 | – 221 | – 102 |
Actualisering jaarverslag 2015 | 38 | ||
Actualisering begroting 2017 | – 24 | ||
Actualisering jaarverslag 2016 | – 63 | – 194 | |
Actualisering begroting 2018 | – 4 | – 3 | |
Actualisering jaarverslag 2017 | 0 | – 24 | – 102 |
Totaal | – 53 | – 221 | – 102 |
Toelichting
Op basis van de actuele voorlopige realisatiecijfers van het Zorginstituut over de jaren 2015–2017 wordt een onderschrijding van respectievelijk € 53 miljoen, € 221 miljoen en € 102 miljoen verwacht.
In onderstaande figuur is een actueel beeld opgenomen van de financiële resultaten van de zorgakkoorden die met de verschillende sectoren zijn afgesproken. Een negatief percentage betekent dat de totale uitgaven in de betreffende sector onder het afgesproken financiële kader uitkomen. Uit dit overzicht blijkt dat de financiële afspraken in de akkoorden de afgelopen jaren zijn gerealiseerd. De akkoorden hebben bijgedragen aan de beheerste ontwikkeling van de zorguitgaven. Voor de instellingen van medisch-specialistische zorg geldt dat in 2012 en 2013 sprake was van een overschrijding die mede het gevolg was van incidentele transitiekosten samenhangend met de invoering van de nieuwe prestatiebekostiging. De jaren 2016 en 2017 zijn voor de sectoren MSZ en ggz nog zeer voorlopig, maar zijn ter indicatie wel opgenomen in de grafiek. De ggz, huisartsenzorg/MDZ en de wijkverpleging laten over alle jaren een onderschrijding zien.
Figuur 3: Actueel beeld van de financiële resultaten van de zorgakkoorden1
Bedragen x € 1 miljoen
1 Bij de berekening van de percentages is het bedrag van de onder- of overschrijding (de regel «actueel beeld» in de tabellen) afgezet tegen het bedrag van de actuele stand van het kader op basis van het betreffende akkoord