Zorgverzekeringswet (Zvw)
De financiering van de Zvw loopt deels via verzekeraars en deels via het Zorgverzekeringsfonds (Zvf). Onderstaande tabel toont de ontwikkeling van de uitgaven en inkomsten van de Zvw.
Begroting 2017 | Bijstelling 2017 | Jaarverslag 2017 | |
---|---|---|---|
a | b | c=a+b | |
Zorgverzekeringsfonds | |||
Uitgaven | 25,3 | – 0,1 | 25,2 |
– Uitkering aan verzekeraars | 22,8 | 0,0 | 22,8 |
– Rechtstreekse uitgaven Zvf | 2,5 | – 0,1 | 2,4 |
Inkomsten | 25,2 | 0,3 | 25,5 |
– Inkomensafhankelijke bijdrage (IAB) | 21,8 | 0,5 | 22,3 |
– Rijksbijdrage verzekerden 18- | 2,5 | 0,0 | 2,5 |
– Rijksbijdrage HLZ | 0,9 | 0,0 | 0,9 |
– Overige baten | 0,0 | – 0,2 | – 0,2 |
Saldo | – 0,2 | 0,4 | 0,3 |
Vermogenssaldo 2016 | 0,2 | 0,2 | 0,3 |
Vermogenssaldo 2017 | 0,0 | 0,6 | 0,6 |
Individuele verzekeraars | |||
Uitgaven | 42,9 | 0,7 | 43,6 |
– Uitgaven zorg | 43,9 | – 1,0 | 43,0 |
– Beheerskosten/saldo | – 1,0 | 1,6 | 0,6 |
Inkomsten | 42,9 | 0,7 | 43,6 |
– Uitkering van Zvf | 22,8 | 0,0 | 22,8 |
– Nominale premie/eigen risico/eigen bijdragen | 20,1 | 0,7 | 20,8 |
Bron: VWS, CPB, ZiNL.
De Zvw-uitgaven komen € 1,1 miljard lager uit dan geraamd in de begroting van 2017. Deze bijstelling betreft voor € 1,0 miljard de zorguitgaven van zorgverzekeraars en voor € 0,1 miljard de rechtstreekse uitgaven van het Zvf. Vooralsnog wordt er van uit gegaan dat de uitkering uit het Zvf aan zorgverzekeraars niet verandert ten opzichte van de begroting9. De inkomensafhankelijke bijdrage (in de EMU-definitie) komt € 0,5 miljard hoger uit dan de raming uit de begroting 2017. De rijksbijdrage voor verzekerden 18- en de rijksbijdrage HLZ zijn exact uitgekomen op die raming. Bij de overige baten10 doet zich een tegenvaller voor van € 0,2 miljard bij het saldo van uitgaven en ontvangsten bij de wanbetalersregeling.
Het saldo van het Zvf komt daarmee in 2017 € 0,4 miljard hoger uit dan in de begroting 2017. Het vermogenssaldo van het Zvf per ultimo 2017 komt € 0,6 miljard hoger uit dan geraamd in de begroting 2017. Dit is het gevolg van de verbetering van het saldo 2017 met € 0,4 miljard en een opwaartse bijstelling van het vermogen per ultimo 2016 met € 0,2 miljard die resulteert uit het jaarverslag fondsen 2016 van Zorginstituut Nederland (ZiNL). Dit hogere saldo per ultimo 2016 resulteert per saldo uit hogere uitgaven in het kader van de nacalculatie van verzekeraars over 2013, 2014 en 2015, lagere uitgaven in het kader van de nacalculatie verzekeraars over 2016, hogere inkomsten bij de IAB 2016 en lagere rechtstreekse uitgaven in 2015 en 2016.
De zorguitgaven van individuele zorgverzekeraars komen naar huidige inschatting € 1,0 miljard lager uit dan in de begroting 2017. Daar tegenover staat dat de verzekeraars de nominale premie € 0,7 miljard hoger hebben vastgesteld dan geraamd in de begroting. De bijdrage uit het Zvf komt naar huidige inschatting uit op de raming in de begroting. De post beheerskosten/saldo komt daardoor € 1,6 miljard hoger uit.
De meeste cijfers in de kolom jaarverslag 2017 zijn afkomstig of afgeleid van ZiNL-cijfers. De raming van de zorguitgaven van verzekeraars is overgenomen uit de maartlevering van het ZiNL. Bij de beschikbaarheidbijdragen is aangesloten bij NZa-cijfers. Voor de inkomensafhankelijke bijdrage is een CPB-cijfer in de EMU-definitie gebruikt. De rijksbijdragen zijn overgenomen uit de maartlevering van het ZiNL. Dit geldt ook voor de post overige baten (rentebaten, wanbetalers, onverzekerden, verdragsgerechtigden).
Het vermogen per ultimo 2016 is overgenomen uit het ZiNL-jaarverslag fondsen 2016. Het vermogenssaldo van het fonds in 2017 is hiervan afgeleid. Het vermogenssaldo 2017 is bepaald door het exploitatiesaldo 2017 op te tellen bij het vermogenssaldo 2016.
Wet langdurige zorg (Wlz)
Onderstaande tabel toont de ontwikkeling van de uitgaven en inkomsten van het Fonds langdurige zorg (Flz).
Begroting 2017 | Bijstelling 2017 | Jaarverslag 2017 | |
---|---|---|---|
a | b | c=a+b | |
Uitgaven | 20,0 | 0,3 | 20,4 |
– Zorgaanspraken en subsidies | 19,8 | 0,3 | 20,2 |
– Beheerskosten | 0,2 | 0,0 | 0,2 |
Inkomsten | 19,7 | 0,4 | 20,1 |
– Procentuele premie | 14,4 | 0,3 | 14,7 |
– Eigen bijdragen | 1,8 | 0,0 | 1,8 |
– BIKK | 3,5 | 0,1 | 3,5 |
– Overig | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Saldo | – 0,3 | 0,0 | – 0,3 |
Vermogen Fonds langdurige zorg 2016 | – 0,1 | – 0,4 | – 0,5 |
Vermogen Fonds langdurige zorg 2017 | – 0,4 | – 0,4 | – 0,8 |
Bron: VWS, CPB, ZiNL.
De uitgaven gefinancierd via de Wlz zijn € 0,3 miljard hoger uitgekomen dan geraamd in de begroting 2017. De procentuele Wlz-premie heeft € 0,3 miljard meer opgebracht dan geraamd in de begroting 2017. De Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) is € 0,1 miljard hoger uitgekomen dan de stand in de begroting. De eigen bijdragen zijn uitgekomen op de raming uit de begroting. Per saldo zijn de inkomsten van het Flz hierdoor € 0,4 miljard hoger uitgekomen dan geraamd in de begroting.
Vanwege de € 0,3 miljard hogere uitgaven en de € 0,4 miljard hogere inkomsten is het saldo van het Flz even hoog uitgekomen als de raming (– € 0,3 miljard). Dit saldo telt mee in het EMU-saldo.
Het vermogen van het Flz is per ultimo 2016 blijkens het ZiNL-jaarverslag fondsen 2016 uitgekomen op – € 0,5 miljard. Hiermee is het vermogen van het Flz met € 0,4 miljard verder verslechterd dan in de begroting 2017 is geraamd. Deze verslechtering resulteert uit bijstellingen in 2016 en 2015 bij met name de premie-inkomsten. De uitgaven zijn in 2015 lager en in 2016 hoger uitgekomen. Hiermee is het vermogen van het Flz met € 0,4 miljard verder verslechterd dan in de begroting 2017 is geraamd (op – € 0,8 miljard in plaats van – € 0,4 miljard).
De meeste cijfers in de kolom Jaarverslag 2017 zijn afkomstig of afgeleid van ZiNL-cijfers. De uitgaven, eigen bijdragen, de BIKK en de post overig (rentebaten) zijn overgenomen uit de maartrapportage van het ZiNL. Het vermogen van het Flz per ultimo 2016 is overgenomen uit het Jaarverslag Fondsen 2016 van ZiNL. Voor de premieopbrengst 2017 is het CPB-cijfer in de EMU-definitie gebruikt.
Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)
Met ingang van 2015 verlopen de uitgaven in het kader van de langdurige zorg via de Wlz. Daarom komen er met ingang van 2015 geen nieuwe uitgaven en inkomsten ten gunste of ten laste van het Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten (AFBZ)11. Het vermogen van het AFBZ wordt nog wel beïnvloed door bijstellingen bij de uitgaven en inkomsten van de jaren vóór 2015. Uit het ZiNL- jaarverslag fondsen blijkt dat het vermogen van het AFBZ thans minder negatief wordt ingeschat dan in het VWS-jaarverslag 201512.
Jaarverslag 2015 | Bijstelling | Jaarverslag 2017 | |
---|---|---|---|
a | b | c=a+b | |
Vermogen | – 18,8 | +3,0 | – 15,8 |
In het Jaarverslag 2015 werd het vermogen van het AFBZ geraamd op – € 18,8 miljard. In het ZiNL jaarverslag fondsen 2016 wordt het vermogen van het AFBZ ingeschat op – € 15,8 miljard. De opwaartse bijstelling van € 3,0 miljard hangt voor het grootste deel samen met een opwaartse bijstelling van AWBZ-premies, als gevolg van nabetalingen van de belastingdienst. De inkomsten uit de eerste schijf van de loon- en inkomstenheffing worden in eerste instantie verdeeld op basis van ramingen. Achteraf wordt bepaald welk deel van de loon- en inkomstenheffing voor de AWBZ en de Wlz is bestemd. De afwijking van het eerdere verdeling wordt verwerkt via nabetalingen.