Naam ZBO/RWT | Vastgestelde begroting 2017 | Realisatie 20171 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting 2017 | Realisatie 20161 | Bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|
ZBO's | |||||
Stichting Nederlands Fonds voor Podiumkunsten | Nee | ||||
Totale baten | 154.008 | 183.073 | 29.065 | 27.918 | |
Totale lasten | 158.080 | 187.200 | 29.120 | 25.036 | |
Saldo van baten en lasten | – 4.072 | – 4.127 | – 55 | 2.882 | |
Stichting Fonds voor Cultuurparticipatie | Nee | ||||
Totale baten | 56.543 | 75.488 | 18.945 | 22.450 | |
Totale lasten | 71.661 | 75.144 | 3.483 | 21.353 | |
Saldo van baten en lasten | – 15.118 | 344 | 15.462 | 1.097 | |
Stichting Nederlands Filmfonds | Nee | ||||
Totale baten | 53.004 | 53.567 | 563 | 47.832 | |
Totale lasten | 53.004 | 53.371 | 367 | 47.728 | |
Saldo van baten en lasten | 0 | 196 | 196 | 104 | |
Stichting Stimuleringsfonds Creatieve Industrie | Nee | ||||
Totale baten | 23.550 | 21.695 | – 1.855 | 14.860 | |
Totale lasten | 23.853 | 21.682 | – 2.171 | 14.979 | |
Saldo van baten en lasten | – 303 | 13 | 316 | – 119 | |
Stichting Mondriaan Fonds | Nee | ||||
Totale baten | 28.965 | 25.932 | – 3.033 | 45.762 | |
Totale lasten | 29.364 | 29.943 | 579 | 41.918 | |
Saldo van baten en lasten | – 399 | – 4.011 | – 3.612 | 3.844 | |
Stichting Nederlands Letterenfonds | Nee | ||||
Totale baten | 11.467 | 15.531 | 4.064 | 12.703 | |
Totale lasten | 11.467 | 15.319 | 3.852 | 11.875 | |
Saldo van baten en lasten | 0 | 212 | 212 | 828 | |
Bureau Architectenregister | Nee | ||||
Totale baten | 937 | 967 | 30 | 980 | |
Totale lasten | 937 | 946 | 9 | 962 | |
Saldo van baten en lasten | 0 | 21 | 21 | 18 | |
Commissariaat voor de Media (CvdM) | Nee | ||||
Totale baten | 964.417 | 954.650 | – 9.767 | 978.363 | |
Totale lasten | 975.068 | 986.566 | 11.498 | 1.025.606 | |
Saldo van baten en lasten | – 10.651 | – 31.916 | – 21.265 | – 47.243 | |
Nederlands Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO)2 | Nee | ||||
Totale baten | 7.449 | 8.533 | 1.084 | 8.326 | |
Totale lasten | 7.769 | 8.430 | 661 | 8.234 | |
Saldo van baten en lasten | – 320 | 103 | 423 | 92 | |
Koninklijke Bibliotheek (KB) | Nee | ||||
Totale baten | 89.566 | 94.067 | 4.501 | 91.511 | |
Totale lasten | 89.566 | 93.259 | 3.693 | 89.984 | |
Saldo van baten en lasten | 0 | 808 | 808 | 1.527 | |
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) | Nee | ||||
Totale baten | 812.706 | 903.276 | 90.570 | 913.856 | |
Totale lasten | 820.983 | 873.399 | 52.416 | 817.852 | |
Saldo van baten en lasten | – 8.277 | 29.877 | 38.154 | 96.004 | |
Stichting Participatiefonds voor het Onderwijs | Ja | ||||
Totale baten | 193.836 | 224.379 | 30.543 | 189.705 | |
Totale lasten | 216.456 | 241.301 | 24.845 | 226.364 | |
Saldo van baten en lasten | – 22.620 | – 16.922 | 5.698 | – 36.659 | |
Toelichting bijzonderheden | |||||
De hogere lasten (in de vorm van vergoedingen van werkloosheidkosten) en hogere baten (in de vorm van geïnde premies) dan begroot worden met name veroorzaakt door een hoger aantal uitkeringsgerechtigden met een bovenwettelijke uitkering. | |||||
Stichting Vervangingsfonds en Bedrijfsgezondheidszorg voor het Onderwijs | Ja | ||||
Totale baten | 112.590 | 101.686 | – 10.904 | 155.231 | |
Totale lasten | 119.908 | 114.961 | – 4.947 | 163.870 | |
Saldo van baten en lasten | – 7.318 | – 13.275 | – 5.957 | – 8.638 | |
Toelichting bijzonderheden | |||||
De daling van de onrechtmatigheid van de uitbetaalde vervangingsdeclaraties zet verder door na de in 2016 ingezette verbeterslag, van 1,75% in 2016 naar 1,27% in 2017. | |||||
Stimuleringsfonds voor de Journalistiek | Nee | ||||
Totale baten | 2.149 | 2.152 | 3 | 2.194 | |
Totale lasten | 3.338 | 3.401 | 63 | 2.244 | |
Saldo van baten en lasten | – 1.189 | – 1.249 | – 60 | – 50 | |
College voor Toetsen en Examens | Nee | ||||
Totale baten | 16.994 | 15.900 | |||
Totale lasten | |||||
Saldo van baten en lasten | |||||
Stichting Nederlandse Publieke Omroep (NPO) | Nee | ||||
Totale baten | 880.674 | 855.595 | – 25.079 | 880.404 | |
Totale lasten | 888.637 | 858.193 | – 30.444 | 885.161 | |
Saldo van baten en lasten | – 7.963 | – 2.598 | 5.365 | – 4.757 | |
Stichting Regionale Publieke Omroep | |||||
Totale baten | 1.605 | 1.826 | 221 | 1.088 | |
Totale lasten | 1.605 | 1.463 | – 142 | 895 | |
Saldo van baten en lasten | 0 | 363 | 363 | 193 | |
Toelichting bijzonderheden | |||||
Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW) | Nee | ||||
Totale baten | 148.769 | 150.501 | – 1.732 | 144.721 | |
Totale lasten | 150.968 | 146.115 | – 4.853 | 139.121 | |
Saldo van baten en lasten | – 2.199 | 4.289 | – 6.585 | 5.600 | |
Samenwerkingsorganisatie beroepsonderwijs en bedrijfsleven (SBB)3 | Nee | ||||
Totale baten | 57.748 | 61.984 | 4.236 | 60.300 | |
Totale lasten | 63.878 | 63.742 | 136 | 60.490 | |
Saldo van baten en lasten | – 6.130 | – 1.758 | – 4.372 | – 190 | |
Certificerende instellingen die onder de Erfgoedwet vallen | Ja | ||||
Totale baten | onbekend | onbekend | onbekend | onbekend | |
Totale lasten | onbekend | onbekend | onbekend | onbekend | |
Saldo van baten en lasten | onbekend | onbekend | onbekend | onbekend | |
Toelichting bijzonderheden | |||||
Deze vijf commerciële instellingen zijn niet gehouden jaarcijfers e.d. aan OCW te overleggen. | |||||
RWT's | |||||
Collectiebeherende instellingen die onder de Erfgoedwet vallen | Nee | ||||
Totale baten | 404.642 | 403.817 | – 825 | 413.249 | |
Totale lasten | 401.388 | 409.574 | 8.186 | 428.915 | |
Saldo van baten en lasten | 3.254 | – 5.757 | – 9.011 | – 15.666 | |
Toelichting bijzonderheden | |||||
Bevoegde gezagsorganen primair onderwijs | Ja4 | ||||
Totale baten | onbekend | 10.064.000 | onbekend | 10.967.000 | |
Totale lasten | onbekend | 9.976.000 | onbekend | 10.857.000 | |
Saldo van baten en lasten | onbekend | 88.000 | onbekend | 110.000 | |
Bevoegde gezagsorganen voortgezet onderwijs | Ja4 | ||||
Totale baten | onbekend | 9.874.000 | onbekend | 8.568.000 | |
Totale lasten | onbekend | 9.783.000 | onbekend | 8.517.000 | |
Saldo van baten en lasten | onbekend | 91.000 | onbekend | 51.000 | |
Regionale opleidingscentra (roc’s), agrarische opleidingscentra (aoc's) en vakinstellingen5 | Ja4 | ||||
Totale baten | onbekend | 5.077.000 | onbekend | 5.013.000 | |
Totale lasten | onbekend | 5.033.000 | onbekend | 4.887.000 | |
Saldo van baten en lasten | onbekend | 44.000 | onbekend | 126.000 | |
Instellingsbesturen hogescholen | Ja4 | ||||
Totale baten | onbekend | 4.239.000 | onbekend | 4.095.000 | |
Totale lasten | onbekend | 4.224.000 | onbekend | 4.160.000 | |
Saldo van baten en lasten | onbekend | 15.000 | onbekend | – 65.000 | |
Instellingsbesturen universiteiten | Ja4 | ||||
Totale baten | onbekend | 6.958.000 | onbekend | 6.803.000 | |
Totale lasten | onbekend | 6.865.000 | onbekend | 6.654.000 | |
Saldo van baten en lasten | onbekend | 93.000 | onbekend | 149.000 | |
Academische Ziekenhuizen | Ja4 | ||||
Totale baten | * | * | * | * | |
Totale lasten | * | * | * | * | |
Saldo van baten en lasten | * | * | * | * | |
Cito | Nee | ||||
Totale baten | 33.854 | 32.852 | – 1.002 | 35.814 | |
Totale lasten | 36.457 | 35.780 | – 677 | 35.739 | |
Saldo van baten en lasten | – 2.603 | – 2.928 | – 325 | 75 | |
SLO | Nee | ||||
Totale baten | 12.311 | 13.598 | 1.287 | 15.309 | |
Totale lasten | 13.813 | 15.807 | 1.994 | 15.966 | |
Saldo van baten en lasten | – 1.502 | – 2.209 | – 707 | – 657 |
Er zijn nog geen door de accountant gecertificeerde cijfers beschikbaar over 2018 voor deze instellingen.
Betreft de totale baten en lasten van SBB. SBB is voor 25% ZBO, zijnde het erkennen van leerbedrijven.
Betreft een cluster van instellingen, zie paragraaf 2.7 uit de financiële staat van het onderwijs 2017
Naam ZBO/RWT | Vastgestelde begroting 2017 | Realisatie 2017 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting 2017 | Realisatie 2016 | |
---|---|---|---|---|---|
ZBO's | |||||
Stichting Nederlands Fonds voor Podiumkunsten | |||||
Totale baten | 154.008 | 183.073 | 29.065 | 27.918 | |
Bijdrage moederdepartement | 153.205 | 178.780 | 25.575 | 26.090 | |
Bijdrage overige departementen | 503 | 437 | – 66 | 1.514 | |
Tarieven/facturaties derden | 0 | ||||
Premies | 0 | ||||
Overige baten | 300 | 3.856 | 3.556 | 314 | |
Totale lasten | 158.080 | 187.200 | 29.120 | 25.036 | |
Apparaatskosten | 7.236 | 6.053 | – 1.183 | 7.382 | |
waarvan personele kosten | 4.122 | 3.761 | – 361 | 3.431 | |
waarvan materiële kosten | 3.114 | 2.292 | – 822 | 3.951 | |
Programmakosten | 150.844 | 181.145 | 30.301 | 17.654 | |
Overige lasten | 2 | 2 | |||
Saldo van baten en lasten | – 4.072 | – 4.127 | – 55 | 2.882 | |
Stichting Fonds voor Cultuurparticipatie | |||||
Totale baten | 56.543 | 75.488 | 18.945 | 22.450 | |
Bijdrage moederdepartement | 56.493 | 74.719 | 18.226 | 21.876 | |
Bijdrage overige departementen | 0 | 206 | *6 | ||
Tarieven/facturaties derden | 0 | ||||
Premies | 0 | ||||
Overige baten | 50 | 769 | 719 | 368 | |
Totale lasten | 71.661 | 75.144 | 3.483 | 21.353 | |
Apparaatskosten | 2.844 | 2.622 | – 222 | 2.176 | |
waarvan personele kosten | 2.248 | 2.132 | – 116 | 1.655 | |
waarvan materiële kosten | 596 | 490 | – 106 | 521 | |
Programmakosten | 68.817 | 72.522 | 3.705 | 19.177 | |
Overige lasten | 0 | ||||
Saldo van baten en lasten | – 15.118 | 344 | 15.462 | 1.097 | |
Stichting Nederlands Filmfonds | |||||
Totale baten | 53.004 | 53.567 | 563 | 47.832 | |
Bijdrage moederdepartement | 52.929 | 53.371 | 442 | 47.467 | |
Bijdrage overige departementen | 0 | ||||
Tarieven/facturaties derden | 0 | ||||
Premies | 0 | ||||
Overige baten | 75 | 196 | 121 | 365 | |
Totale lasten | 53.004 | 53.371 | 367 | 47.728 | |
Apparaatskosten | 4.030 | 3.874 | – 156 | 3.758 | |
waarvan personele kosten | 3.227 | 2.984 | – 243 | 2.773 | |
waarvan materiële kosten | 803 | 890 | 87 | 985 | |
Programmakosten | 48.974 | 49.497 | 523 | 43.970 | |
Overige lasten | 0 | ||||
Saldo van baten en lasten | 0 | 196 | 196 | 104 | |
Commissariaat voor de Media (CvdM) | |||||
Totale baten | 964.417 | 954.650 | – 9.767 | 978.363 | |
Bijdrage moederdepartement | 763.204 | 773.796 | 10.592 | 787.755 | |
Bijdrage overige departementen | 0 | ||||
Tarieven/facturaties derden | 0 | ||||
Premies | 0 | ||||
Overige baten | 201.213 | 180.854 | – 20.359 | 190.608 | |
Totale lasten | 975.068 | 986.566 | 11.498 | 1.025.606 | |
Apparaatskosten | 7.265 | 7.368 | 103 | 7.528 | |
waarvan personele kosten | 4.510 | 4.222 | – 288 | 3.726 | |
waarvan materiële kosten | 2.755 | 3.146 | 391 | 3.802 | |
Programmakosten | 967.803 | 979.198 | 11.395 | 1.017.988 | |
Overige lasten | 0 | 90 | |||
Saldo van baten en lasten | – 10.651 | – 31.916 | – 21.265 | – 47.243 | |
Koninklijke Bibliotheek (KB) | |||||
Totale baten | 89.566 | 94.067 | 4.501 | 91.511 | |
Bijdrage moederdepartement | 88.242 | 91.683 | 3.441 | 89.594 | |
Bijdrage overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Tarieven/facturaties derden | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Premies | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige baten | 1.324 | 2.384 | 1.060 | 1.917 | |
Totale lasten | 89.566 | 93.259 | 3.693 | 89.984 | |
Apparaatskosten | 44.361 | 48.893 | 4.568 | 47.900 | |
waarvan personele kosten | 31.345 | 36.760 | 5.415 | 35.203 | |
waarvan materiële kosten | 13.016 | 12.133 | – 883 | 12.697 | |
Programmakosten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige lasten | 45.205 | 44.366 | – 839 | 42.084 | |
Saldo van baten en lasten | 0 | 808 | 808 | 1.527 | |
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) | |||||
Totale baten | 812.706 | 903.276 | 90.570 | 913.856 | |
Bijdrage moederdepartement | 739.802 | 745.546 | 5.744 | 769.171 | |
Bijdrage overige departementen | 51.827 | 110.926 | 59.099 | 94.820 | |
Tarieven/facturaties derden | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Premies | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige baten | 21.077 | 46.804 | 25.727 | 49.865 | |
Totale lasten | 820.983 | 873.399 | 52.416 | 817.852 | |
Apparaatskosten | 47.770 | 47.451 | – 319 | 47.649 | |
waarvan personele kosten | 40.196 | 40.241 | 45 | 38.229 | |
waarvan materiële kosten | 7.574 | 7.210 | – 364 | 9.620 | |
Programmakosten | 764.271 | 810.893 | 46.622 | 757.717 | |
Overige lasten | 8.942 | 15.055 | 6.113 | 12.486 | |
Saldo van baten en lasten | – 8.277 | 29.877 | 38.154 | 96.004 | |
Stichting Nederlandse Publieke Omroep (NPO) | |||||
Totale baten | 880.674 | 855.595 | – 25.079 | 880.404 | |
Bijdrage moederdepartement | 801.827 | 809.740 | 7.913 | 836.861 | *7 |
Bijdrage overige departementen | 0 | ||||
Tarieven/facturaties derden | 0 | ||||
Premies | 0 | ||||
Overige baten | 78.847 | 45.855 | – 32.992 | 43.543 | |
Totale lasten | 888.637 | 858.193 | – 30.444 | 885.161 | |
Apparaatskosten | 69.804 | 69.804 | 63.396 | ||
waarvan personele kosten | 38.090 | 38.090 | 36.687 | ||
waarvan materiële kosten | 31.714 | 31.714 | 26.709 | ||
Programmakosten | 788.323 | 788.323 | 821.616 | ||
Overige lasten | 66 | 66 | 149 | ||
Saldo van baten en lasten | – 7.963 | – 2.598 | 5.365 | – 4.757 | |
Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) | |||||
Totale baten | 148.769 | 150.501 | 1.732 | 144.721 | |
Bijdrage moederdepartement | 86.788 | 89.745 | 2.957 | 88.965 | |
Bijdrage overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Tarieven/facturaties derden | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Premies | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige baten | 61.981 | 60.756 | – 1.225 | 55.756 | |
Totale lasten | 150.968 | 146.115 | – 4.853 | 139.121 | |
Apparaatskosten | 13.870 | 14.736 | 866 | 14.155 | |
waarvan personele kosten | 7.784 | 7.854 | 70 | 8.333 | |
waarvan materiële kosten | 6.086 | 6.882 | 796 | 5.183 | |
Programmakosten | 123.671 | 116.080 | – 7.591 | 113.061 | |
Overige lasten | 13.427 | 15.299 | 1.872 | 12.544 | |
Saldo van baten en lasten | – 2.199 | 4.386 | 6.585 | 5.600 | |
Samenwerkingsorganisaties beroepsonderwijs en bedrijfsleven (SBB) | |||||
Totale baten | 57.748 | 61.984 | 4.236 | 60.300 | |
Bijdrage moederdepartement | 57.748 | 61.984 | 4.236 | ||
Bijdrage overige departementen | 0 | ||||
Tarieven/facturaties derden | 0 | ||||
Premies | 0 | ||||
Overige baten | 0 | ||||
Totale lasten | 63.878 | 63.742 | – 136 | 60.490 | |
Apparaatskosten | 0 | ||||
waarvan personele kosten | 59.651 | 57.999 | – 1.652 | ||
waarvan materiële kosten | 4.227 | 5.743 | 1.516 | ||
Programmakosten | 0 | ||||
Overige lasten | 0 | ||||
Saldo van baten en lasten | – 6.130 | – 1.758 | – 4.372 | – 190 | |
Stichting Vervangingsfonds en Bedrijfsgezondheidszorg voor het onderwijs | |||||
Totale baten | 112.590 | 101.686 | – 10.904 | 155.231 | |
Bijdrage moederdepartement | 2.825 | 2.824 | – 1 | 6.378 | |
Bijdrage overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Tarieven/facturaties derden | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Premies | 109.765 | 98.862 | – 10.903 | 148.844 | |
Overige baten | 0 | 0 | 0 | 9 | |
Totale lasten | 119.908 | 114.961 | – 4.947 | 163.870 | |
Apparaatskosten | 9.329 | 8.635 | – 694 | 9.693 | |
waarvan personele kosten | onbekend | onbekend | onbekend | onbekend | |
waarvan materiële kosten | onbekend | onbekend | onbekend | onbekend | |
Programmakosten | 110.566 | 106.322 | – 4.244 | 154.166 | |
Overige lasten | 13 | 4 | – 9 | 11 | |
Saldo van baten en lasten | – 7.318 | – 13.275 | – 5.957 | – 8.638 | |
Stichting Participatiefonds voor het onderwijs | |||||
Totale baten | 193.836 | 224.379 | 30.543 | 189.705 | |
Bijdrage moederdepartement | 2.087 | 2.087 | 0 | 3.841 | |
Bijdrage overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Tarieven/facturaties derden | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Premies | 183.749 | 205.871 | 22.122 | 188.535 | |
Overige baten | 8.000 | 16.421 | 8.421 | – 2.671 | |
Totale lasten | 216.456 | 241.301 | 24.845 | 226.364 | |
Apparaatskosten | 6.624 | 5.665 | – 959 | 7.208 | |
waarvan personele kosten | onbekend | onbekend | onbekend | onbekend | |
waarvan materiële kosten | onbekend | onbekend | onbekend | onbekend | |
Programmakosten | 209.830 | 235.634 | 25.804 | 219.155 | |
Overige lasten | 2 | 2 | 0 | 1 | |
Saldo van baten en lasten | – 22.620 | – 16.922 | 5.698 | – 36.659 |
De OCW-bijdrage aan de landelijke publieke omroepen gaat via het CvdM naar de NPO en zit dus in de jaarrekeningen van beide instellingen.
De premie-opbrengsten waren lager dan begroot omdat er meer schoolbesturen bij zijn gekomen die hebben gekozen voor eigenrisicodragerschap ten opzichte van de aanname hierover in de begroting.
De apparaatskosten waren lager dan begroot omdat er meer is doorbelast aan het Pf. De werkzaamheden bij het Vf lopen terug vanwege de ontwikkeling dat steeds meer besturen kiezen voor eigenrisicodragerschap.
Deze uitsplitsing is niet beschikbaar, ten minste niet over het geheel van de apparaatskosten. Vanaf 2019 is opgenomen in de werkafspraken met de fondsen dat deze gegevens ook in de begroting worden aangeleverd.
Bij overige baten staan de ontvangsten negatief getoetsten vermeld, begroot 8.000 en realisatie 16.410 (daarnaast nog 11 rentebaten gerealiseerd in 2017). De hogere ontvangsten voor negatief getoetsten zijn te verklaren door een inhaalslag in het terugvorderen van negatief getoetste vergoedingen over de periode 2012–2016.
Toelichting op de ZBO’s.
Stichting Fonds voor Podiumkunsten
Het fonds ondersteunt alle vormen van professionele podiumkunsten in Nederland: muziek, theater, muziektheater en dans. Het stimuleren van innovatie in de keten van scheppen, productie, distributie en afname is een speciale taak van het fonds.
Stichting Fonds voor Cultuurparticipatie
Het fonds stimuleert de actieve deelname aan het culturele leven van inwoners van Nederland, in al hun diversiteit, ongeacht leeftijd, herkomst, opleiding en woonplaats op het gebied van amateurkunst, cultuureducatie en volkscultuur.
Stichting Nederlands Filmfonds
Het fonds stimuleert de filmproductie in Nederland, met de nadruk op kwaliteit en diversiteit en bevordert een goed klimaat voor de Nederlandse filmcultuur.
Het fonds bevordert bijzondere en vernieuwende projecten en activiteiten van beeldend kunstenaars, bemiddelaars en instellingen die van belang zijn voor de beeldende kunst en cultureel erfgoed in Nederland. Het doel is hiermee de betekenisvolle ontwikkeling en zichtbaarheid van beeldende kunst en cultureel erfgoed in Nederland te stimuleren daar waar de markt dit niet of nog niet mogelijk maakt.
Stichting Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie
Het fonds voert verschillende subsidieregelingen uit die zijn gericht op kennisontwikkeling en kennisuitwisseling van de ontwerpende disciplines en het vergroten van de belangstelling voor architectuur, vormgeving en e-culture.
Stichting Nederlands Letterenfonds
Het fonds bevordert de kwaliteit, diversiteit, productie en de vertaling van de Nederlandse- en Friestalige literatuur. Ook verzorgt het Letterenfonds de promotie en zichtbaarheid van de Nederlandse en Friese literatuur in het buitenland.
Bureau Architectenregister (BA) voert de Wet op de architectentitel uit, draagt zorg voor het beheer van het architectenregister en is bevoegd om op te treden tegen onrechtmatig titelgebruik. Daarnaast is het BA de bevoegde autoriteit in Nederland voor de uitvoering van de Europese richtlijn voor de erkenning van professionele kwalificaties van de onder haar vallende beroepen.
Het Commissariaat ziet toe op de naleving van de Mediawet en de daarop gebaseerde regels. Het garandeert daarmee een eerlijke toegang tot de media en bewaakt de kwaliteit, de diversiteit en de onafhankelijkheid van de informatievoorziening.
Nederlands Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO)
De NVAO borgt de kwaliteit van het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. Zij beoordeelt op onafhankelijke wijze de kwaliteit van de opleidingen, verleent accreditatie, toetst nieuwe opleidingen en de instellingstoets kwaliteitszorg. Daarnaast levert de NVAO een bijdrage aan het vergroten van het kwaliteitsbewustzijn en bevordert zij de internationale samenwerking om tot afstemming en samenhang binnen de Europese hoger onderwijsruimte te komen.
De KB brengt als de nationale bibliotheek van Nederland mensen en informatie samen. De KB speelt voorts een centrale rol in de Nederlandse (wetenschappelijke) informatiestructuur en bevordert de duurzame toegang tot digitale informatie in (inter)nationaal verband
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO)
De organisatie heeft als taak het bevorderen van de kwaliteit van wetenschappelijk onderzoek.
Het fonds is verantwoordelijk voor het beheren en terugdringen van de werkloosheidsuitgaven in het primair onderwijs. Het PF betaalt de uitkeringskosten van ontslagen personeel. Daarnaast ondersteunt het PF schoolbesturen bij het opzetten van hun personeels- en mobiliteitsbeleid en individuele medewerkers die werkloos zijn met trainingen en cursussen.
Het fonds betaalt de kosten voor vervangers die schoolbesturen moeten inzetten bij ziekte of afwezigheid van personeel en heeft als taak het terugdringen van ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid van onderwijspersoneel in het primair onderwijs door de kwaliteit van de arbeidsomstandigheden en het personeelsbeleid te verbeteren.
Stimuleringsfonds voor de Journalistiek
Het fonds heeft ten doel het handhaven en bevorderen van de pluriformiteit van de pers, voor zover die van belang is voor de informatie en opinievorming.
College voor Toetsen en Examens Toetsen en Examens
Het College is verantwoordelijk voor de centrale examens en staatsexamens in het voortgezet onderwijs, de examens rekenen en taal in het (middelbaar) beroepsonderwijs en staatsexamens Nederlands als tweede taal.
Nederlandse Publieke Omroep (NPO)
De NPO is het samenwerkings- en coördinatieorgaan van de landelijke publieke omroep.
Stichting Regionale Publiek Omroep
De stichting is het samenwerkings- en coördinatieorgaan van de regionale publieke omroep.
Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen
De Academie bevordert als forum, geweten en stem van de wetenschap de kwaliteit en de belangen van de wetenschap en zet zich in voor een optimale bijdrage van de Nederlandse wetenschap aan de culturele, sociale en economische ontwikkeling van de samenleving.
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB)
SBB ontwikkelt kwalificaties voor het middelbaar beroepsonderwijs, werven leerbedrijven en bewaken de kwaliteit van deze leerbedrijven.
Cluster certificerende instellingen die onder de Erfgoedwet vallen
De certificerende instellingen maken een inhoudelijke beoordeling over het verrichten van opgravingen, zowel bij de aanvraag van het certificaat als bij audits van gecertificeerde organisaties. De certificerende instelling bepaalt daarbij rechten en verplichtingen van rechtssubjecten en wordt daarmee geacht te zijn bekleed met openbaar gezag.
Toelichting op enkele RWT’s
De wet SLOA 2013 (Stb. 2013, 438) biedt de wettelijke grondslag voor subsidiëring van de wettelijke taken van stichting Cito Instituut voor Toetsontwikkeling (Cito) en Stichting Leerplanontwikkeling (SLO). Cito heeft tot taken:
-
1. het ontwikkelen van de centrale eindtoets in het primair onderwijs;
-
2. het ontwikkelen van de diagnostische tussentijdse toets en de rekentoets in het voortgezet onderwijs; en
-
3. het ontwikkelen van de centrale examens en rekentoetsen in het voortgezet onderwijs en in het middelbaar beroepsonderwijs.
SLO heeft tot taken:
-
1. het ontwikkelen en onderhouden van landelijke leerplankaders; en
-
2. het ondersteunen en adviseren van Onze Minister met betrekking tot leerplanontwikkeling.