Deze bijlage bevat informatie over het toezicht op rechtspersonen met een wettelijke taak (RWT’s) en zelfstandige bestuursorganen (zbo’s). In tabel 2 zijn voor de RWT’s en ZBO’s waarvan de baten groter zijn dan € 50 miljoen de baten en lasten nader uitgewerkt.
Naam rwt/zbo | (1) Vastgestelde begroting 20171 | (2) Realisatie 20171 | (3) = (2) – (1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | (4) Realisatie 20161 | Bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|
Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Straling | Ja | ||||
Totale baten | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | |
Totale lasten | n.v.t. | 140 | n.v.t. | n.v.t. | |
Saldo van baten en lasten | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | |
Toelichting Het zelfstandig bestuursorgaan zonder rechtspersoonlijkheid ANVS is op 1 augustus 2017 gestart. De uitgaven van het bestuur van het zbo over de periode augustus tot en met december 2017 bedroeg € 0,14 miljoen. | |||||
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) | Ja | ||||
Totale baten | 142.065 | 148.341 | 6.276 | 142.635 | |
Totale lasten | 144.147 | 151.101 | 6.954 | 132.589 | |
Saldo van baten en lasten | – 2.082 | – 2.760 | – 678 | 10.046 | |
Toelichting Het CBR heeft afgelopen jaar volop in de media en politieke belangstelling gestaan. Aanleiding waren de oplopende reserveringstermijnen voor praktijkexamens en de lange doorlooptijden voor medische beoordelingen. De reserveringstermijnen voor de praktijkexamens zijn inmiddels weer onder de normtijd, een enkele examenlocatie uitgezonderd. De doorlooptijden medische beoordelingen vragen nog de nodige inspanningen van het CBR en onlangs is het toezicht van het ministerie op het CBR aangescherpt. In 2018 zijn het aantal afgenomen rijexamens en ingediende gezondheidsverklaringen gestegen ten opzichte van 2017. Om op deze stijging in te kunnen spelen zijn extra medewerkers aangetrokken. Het CBR heeft het verslagjaar kostendekkend kunnen afsluiten. Ten slotte is 2018 een nieuwe CAO afgesloten waarin de verlofregeling meer in lijn is gebracht met gangbare verlofregelingen. | |||||
Commissie m.e.r. | Ja | ||||
Totale baten | n.v.t. | 5.146 | n.v.t. | 5.591 | |
Totale lasten | n.v.t. | 4.928 | n.v.t. | 5.281 | |
Saldo van baten en lasten | n.v.t. | 218 | n.v.t. | 310 | |
Toelichting Het Ministerie van IenW ontvangt van de commissie m.e.r. geen begroting. | |||||
Dienst voor het Wegverkeer (RDW) | Nee | ||||
Totale baten | 214.982 | 227.623 | 12.641 | 213.312 | |
Totale lasten | 218.674 | 218.658 | – 16 | 220.652 | |
Saldo van baten en lasten | – 3.692 | 8.965 | 12.657 | – 7.340 | |
IBKI | Ja | ||||
Totale baten | n.v.t. | 5.190 | n.v.t. | 5.133 | |
Totale lasten | n.v.t. | 4.851 | n.v.t. | 4.647 | |
Saldo van baten en lasten | n.v.t. | 339 | n.v.t. | 486 | |
Toelichting De wettelijke evaluatie naar de doeltreffendheid en doelmatigheid van de taakuitoefening is in 2018 uitgevoerd en afgerond. Het oordeel is dat IBKI de wettelijke taken op een degelijke en effectieve wijze uitvoert. Aandachtspunten zijn het beter vastleggen van de onderlinge relatie. Daar zal in 2019 verder aan gewerkt worden. IBKI is verder goed betrokken bij de recente wijziging van de WRM. Het Ministerie van IenW ontvangt van IBKI geen begroting. | |||||
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) | Nee | ||||
Totale baten | 218.497 | 233.207 | 14.710 | 226.307 | |
Totale lasten | 203.798 | 203.733 | – 65 | 200.420 | |
Saldo van baten en lasten | 14.699 | 29.474 | 14.775 | 25.887 | |
Nederlands Loodswezen BV | Nee | ||||
Totale baten | 193.400 | 200.400 | 7.000 | 194.100 | |
Totale lasten | 193.400 | 194.600 | 1.200 | 196.900 | |
Saldo van baten en lasten | 0 | 5.800 | 5.800 | – 2.800 | |
ProRail | Ja | ||||
Totale baten | n.v.t. | 1.286.000 | n.v.t. | 1.254.000 | |
Totale lasten | n.v.t. | 1.321.000 | n.v.t. | 1.280.000 | |
Saldo van baten en lasten | n.v.t. | – 35.000 | n.v.t. | – 26.000 | |
Toelichting Voor ProRail geldt dat IenW een begroting krijgt die een andere indeling heeft dan die hier wordt gepresenteerd, waardoor de tabel niet kan worden gevuld. | |||||
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StAB) | Nee | ||||
Totale baten | 5.172 | 5.460 | 288 | 5.406 | |
Totale lasten | 4.846 | 5.027 | 181 | 4.815 | |
Saldo van baten en lasten | 326 | 433 | 107 | 591 | |
Stichting Airport Coordination Netherlands (ACNL) | Nee | ||||
Totale baten | 946 | 1.240 | 294 | 821 | |
Totale lasten | 946 | 1.203 | 257 | 858 | |
Saldo van baten en lasten | 0 | 37 | 37 | – 37 | |
Stichting Buisleidingenstraat Nederland (LSNed) | Nee | ||||
Totale baten | 3.471 | 3.585 | 114 | 3.518 | |
Totale lasten | 3.445 | 3.665 | 220 | 3.092 | |
Saldo van baten en lasten | 26 | – 80 | – 106 | 426 | |
Stichting Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO) | Ja | ||||
Totale baten | 4.889 | 5.234 | 345 | 3.989 | |
Totale lasten | 3.574 | 3.577 | 3 | 4.266 | |
Saldo van baten en lasten | 1.315 | 1.657 | 342 | – 277 | |
Toelichting De NIWO heeft in 2018 de wettelijke evaluatie naar de doeltreffendheid en doelmatigheid van de taakuitoefening uitgevoerd. De evaluatie gaf een positief oordeel hierover en gaf als aandachtspunt het formeel laten vastleggen van de onderlinge overlegstructuur. De NIWO heeft verder veel aandacht besteed aan het voorbereiden op de Brexit, in alle mogelijke scenario’s. | |||||
Stichting Vaarbewijs- en Marifoonexamens (VAMEX) | Ja | ||||
Totale baten | 1.350 | 1.561 | 211 | 1.444 | |
Totale lasten | 1.354 | 1.322 | – 32 | 1.483 | |
Saldo van baten en lasten | – 4 | 239 | 243 | – 39 | |
Toelichting Naar aanleiding van een onderzoek n.a.v. de uitkomsten van het rapport «Heroverweging zbo’s» is in 2014 besloten om de VAMEX geleidelijk in te laten groeien in het CBR en het tempo hiervan af te laten hangen van de kwaliteit die het CBR kan leveren, het zogenaamde «Ingroeimodel». In 2018 is dit traject verder uitgevoerd en het moment van overdracht nadert. Het overleg hierover met de VAMEX en het CBR is in 2018 voortgezet en 2019 zal het jaar van overdracht zijn. | |||||
APK-erkenninghouders | Ja | ||||
Totale baten | – | – | – | – | |
Totale lasten | – | – | – | – | |
Saldo van baten en lasten | – | – | – | – | |
Toelichting Voor organisatie geldt het volgende: IenW kent slecht beperkte financiering van zbo’s/rwt’s via haar begroting. IenW kent geen premiegefinancierde rwt’s en zbo’s. Verder geldt dat gevraagde financiële gegevens niet bij IenW bekend zijn of zijn de gegevens niet uit de desbetreffende administratie te halen. Dit komt mede doordat het hier gaat om bijvoorbeeld APK vergunninghouders of artsen. Datzelfde geldt voor de opbrengsten die deze zbo's/rwt's verkrijgen uit de uitvoering van hun taken. Het toezicht op deze taken wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld de ILT. | |||||
Bevoegde Autoriteiten Rijnvaart | Ja | ||||
Totale baten | – | – | – | – | |
Totale lasten | – | – | – | – | |
Saldo van baten en lasten | – | – | – | – | |
Toelichting Voor organisatie geldt het volgende: IenW kent slecht beperkte financiering van zbo’s/rwt’s via haar begroting. IenW kent geen premiegefinancierde rwt’s en zbo’s. Verder geldt dat gevraagde financiële gegevens niet bij IenW bekend zijn of zijn de gegevens niet uit de desbetreffende administratie te halen. Dit komt mede doordat het hier gaat om bijvoorbeeld APK vergunninghouders of artsen. Datzelfde geldt voor de opbrengsten die deze zbo's/rwt's verkrijgen uit de uitvoering van hun taken. Het toezicht op deze taken wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld de ILT. | |||||
Havenbeheerders | Ja | ||||
Totale baten | – | – | – | – | |
Totale lasten | – | – | – | – | |
Saldo van baten en lasten | – | – | – | – | |
Toelichting Voor organisatie geldt het volgende: IenW kent slecht beperkte financiering van zbo’s/rwt’s via haar begroting. IenW kent geen premiegefinancierde rwt’s en zbo’s. Verder geldt dat gevraagde financiële gegevens niet bij IenW bekend zijn of zijn de gegevens niet uit de desbetreffende administratie te halen. Dit komt mede doordat het hier gaat om bijvoorbeeld APK vergunninghouders of artsen. Datzelfde geldt voor de opbrengsten die deze zbo's/rwt's verkrijgen uit de uitvoering van hun taken. Het toezicht op deze taken wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld de ILT. | |||||
Keuringsartsen Scheepvaart | Ja | ||||
Totale baten | – | – | – | ||
Totale lasten | – | – | – | – | |
Saldo van baten en lasten | – | – | – | – | |
Toelichting Voor organisatie geldt het volgende: IenW kent slecht beperkte financiering van zbo’s/rwt’s via haar begroting. IenW kent geen premiegefinancierde rwt’s en zbo’s. Verder geldt dat gevraagde financiële gegevens niet bij IenW bekend zijn of zijn de gegevens niet uit de desbetreffende administratie te halen. Dit komt mede doordat het hier gaat om bijvoorbeeld APK vergunninghouders of artsen. Datzelfde geldt voor de opbrengsten die deze zbo's/rwt's verkrijgen uit de uitvoering van hun taken. Het toezicht op deze taken wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld de ILT. | |||||
Keuringsinstanties Pleziervaartuigen | Ja | ||||
Totale baten | – | – | – | – | |
Totale lasten | – | – | – | – | |
Saldo van baten en lasten | – | – | – | – | |
Toelichting Voor organisatie geldt het volgende: IenW kent slecht beperkte financiering van zbo’s/rwt’s via haar begroting. IenW kent geen premiegefinancierde rwt’s en zbo’s. Verder geldt dat gevraagde financiële gegevens niet bij IenW bekend zijn of zijn de gegevens niet uit de desbetreffende administratie te halen. Dit komt mede doordat het hier gaat om bijvoorbeeld APK vergunninghouders of artsen. Datzelfde geldt voor de opbrengsten die deze zbo's/rwt's verkrijgen uit de uitvoering van hun taken. Het toezicht op deze taken wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld de ILT. | |||||
Keuringsinstanties Scheepsuitrusting | Ja | ||||
Totale baten | – | – | – | – | |
Totale lasten | – | – | – | – | |
Saldo van baten en lasten | – | – | – | – | |
Toelichting Voor organisatie geldt het volgende: IenW kent slecht beperkte financiering van zbo’s/rwt’s via haar begroting. IenW kent geen premiegefinancierde rwt’s en zbo’s. Verder geldt dat gevraagde financiële gegevens niet bij IenW bekend zijn of zijn de gegevens niet uit de desbetreffende administratie te halen. Dit komt mede doordat het hier gaat om bijvoorbeeld APK vergunninghouders of artsen. Datzelfde geldt voor de opbrengsten die deze zbo's/rwt's verkrijgen uit de uitvoering van hun taken. Het toezicht op deze taken wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld de ILT. | |||||
KIWA | Ja | ||||
Totale baten | – | – | – | – | |
Totale lasten | – | – | – | – | |
Saldo van baten en lasten | – | – | – | – | |
Toelichting Voor organisatie geldt het volgende: IenW kent slecht beperkte financiering van zbo’s/rwt’s via haar begroting. IenW kent geen premiegefinancierde rwt’s en zbo’s. Verder geldt dat gevraagde financiële gegevens niet bij IenW bekend zijn of zijn de gegevens niet uit de desbetreffende administratie te halen. Dit komt mede doordat het hier gaat om bijvoorbeeld APK vergunninghouders of artsen. Datzelfde geldt voor de opbrengsten die deze zbo's/rwt's verkrijgen uit de uitvoering van hun taken. Het toezicht op deze taken wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld de ILT. | |||||
Klassenbureaus art. 6 Schepenwet en art. 6 en 3.1 Schepenbesluit 1965 en Binnenvaart | Ja | ||||
Totale baten | – | – | – | – | |
Totale lasten | – | – | – | – | |
Saldo van baten en lasten | – | – | – | – | |
Toelichting Voor organisatie geldt het volgende: IenW kent slecht beperkte financiering van zbo’s/rwt’s via haar begroting. IenW kent geen premiegefinancierde rwt’s en zbo’s. Verder geldt dat gevraagde financiële gegevens niet bij IenW bekend zijn of zijn de gegevens niet uit de desbetreffende administratie te halen. Dit komt mede doordat het hier gaat om bijvoorbeeld APK vergunninghouders of artsen. Datzelfde geldt voor de opbrengsten die deze zbo's/rwt's verkrijgen uit de uitvoering van hun taken. Het toezicht op deze taken wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld de ILT. | |||||
Nederlandse Loodsencorporatie (NLC) | Ja | ||||
Totale baten | – | – | – | – | |
Totale lasten | – | – | – | – | |
Saldo van baten en lasten | – | – | – | – | |
Toelichting Voor organisatie geldt het volgende: IenW kent slecht beperkte financiering van zbo’s/rwt’s via haar begroting. IenW kent geen premiegefinancierde rwt’s en zbo’s. Verder geldt dat gevraagde financiële gegevens niet bij IenW bekend zijn of zijn de gegevens niet uit de desbetreffende administratie te halen. Dit komt mede doordat het hier gaat om bijvoorbeeld APK vergunninghouders of artsen. Datzelfde geldt voor de opbrengsten die deze zbo's/rwt's verkrijgen uit de uitvoering van hun taken. Het toezicht op deze taken wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld de ILT. | |||||
Regionale Examencommissies verkeersinformatie en verkeersaanwijzingen (scheepvaart) | Ja | ||||
Totale baten | – | – | – | – | |
Totale lasten | – | – | – | – | |
Saldo van baten en lasten | – | – | – | – | |
Toelichting Voor organisatie geldt het volgende: IenW kent slecht beperkte financiering van zbo’s/rwt’s via haar begroting. IenW kent geen premiegefinancierde rwt’s en zbo’s. Verder geldt dat gevraagde financiële gegevens niet bij IenW bekend zijn of zijn de gegevens niet uit de desbetreffende administratie te halen. Dit komt mede doordat het hier gaat om bijvoorbeeld APK vergunninghouders of artsen. Datzelfde geldt voor de opbrengsten die deze zbo's/rwt's verkrijgen uit de uitvoering van hun taken. Het toezicht op deze taken wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld de ILT. | |||||
Regionale Loodsencorporaties (RLC’s) | Ja | ||||
Totale baten | – | – | – | – | |
Totale lasten | – | – | – | – | |
Saldo van baten en lasten | – | – | – | – | |
Toelichting Voor organisatie geldt het volgende: IenW kent slecht beperkte financiering van zbo’s/rwt’s via haar begroting. IenW kent geen premiegefinancierde rwt’s en zbo’s. Verder geldt dat gevraagde financiële gegevens niet bij IenW bekend zijn of zijn de gegevens niet uit de desbetreffende administratie te halen. Dit komt mede doordat het hier gaat om bijvoorbeeld APK vergunninghouders of artsen. Datzelfde geldt voor de opbrengsten die deze zbo's/rwt's verkrijgen uit de uitvoering van hun taken. Het toezicht op deze taken wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld de ILT. | |||||
Rijkshavenmeester Rotterdam | Ja | ||||
Totale baten | – | – | – | – | |
Totale lasten | – | – | – | – | |
Saldo van baten en lasten | – | – | – | – | |
Toelichting Voor organisatie geldt het volgende: IenW kent slecht beperkte financiering van zbo’s/rwt’s via haar begroting. IenW kent geen premiegefinancierde rwt’s en zbo’s. Verder geldt dat gevraagde financiële gegevens niet bij IenW bekend zijn of zijn de gegevens niet uit de desbetreffende administratie te halen. Dit komt mede doordat het hier gaat om bijvoorbeeld APK vergunninghouders of artsen. Datzelfde geldt voor de opbrengsten die deze zbo's/rwt's verkrijgen uit de uitvoering van hun taken. Het toezicht op deze taken wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld de ILT. | |||||
Stichting Scheepsafvalstoffen en Vaardocumenten Binnenvaart (SAB) | Ja | ||||
Totale baten | – | – | – | – | |
Totale lasten | – | – | – | – | |
Saldo van baten en lasten | – | – | – | – | |
Toelichting Voor organisatie geldt het volgende: IenW kent slecht beperkte financiering van zbo’s/rwt’s via haar begroting. IenW kent geen premiegefinancierde rwt’s en zbo’s. Verder geldt dat gevraagde financiële gegevens niet bij IenW bekend zijn of zijn de gegevens niet uit de desbetreffende administratie te halen. Dit komt mede doordat het hier gaat om bijvoorbeeld APK vergunninghouders of artsen. Datzelfde geldt voor de opbrengsten die deze zbo's/rwt's verkrijgen uit de uitvoering van hun taken. Het toezicht op deze taken wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld de ILT. | |||||
College van deskundigen ex Besluit en regeling Bodemkwaliteit | Ja | ||||
Totale baten | – | – | – | – | |
Totale lasten | – | – | – | – | |
Saldo van baten en lasten | – | – | – | – | |
Toelichting Voor organisatie geldt het volgende: IenW kent slecht beperkte financiering van zbo’s/rwt’s via haar begroting. IenW kent geen premiegefinancierde rwt’s en zbo’s. Verder geldt dat gevraagde financiële gegevens niet bij IenW bekend zijn of zijn de gegevens niet uit de desbetreffende administratie te halen. Dit komt mede doordat het hier gaat om bijvoorbeeld APK vergunninghouders of artsen. Datzelfde geldt voor de opbrengsten die deze zbo's/rwt's verkrijgen uit de uitvoering van hun taken. Het toezicht op deze taken wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld de ILT. | |||||
Kabelbaaninstallatiesconformiteitsbeoordelingsinstanties | Ja | ||||
Totale baten | – | – | – | – | |
Totale lasten | – | – | – | – | |
Saldo van baten en lasten | – | – | – | – | |
Toelichting Voor organisatie geldt het volgende: IenW kent slecht beperkte financiering van zbo’s/rwt’s via haar begroting. IenW kent geen premiegefinancierde rwt’s en zbo’s. Verder geldt dat gevraagde financiële gegevens niet bij IenW bekend zijn of zijn de gegevens niet uit de desbetreffende administratie te halen. Dit komt mede doordat het hier gaat om bijvoorbeeld APK vergunninghouders of artsen. Datzelfde geldt voor de opbrengsten die deze zbo's/rwt's verkrijgen uit de uitvoering van hun taken. Het toezicht op deze taken wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld de ILT. | |||||
Keuringsinstellingen ex Wet explosieven voor civiel gebruik | Ja | ||||
Totale baten | – | – | – | – | |
Totale lasten | – | – | – | – | |
Saldo van baten en lasten | – | – | – | – | |
Toelichting Voor organisatie geldt het volgende: IenW kent slecht beperkte financiering van zbo’s/rwt’s via haar begroting. IenW kent geen premiegefinancierde rwt’s en zbo’s. Verder geldt dat gevraagde financiële gegevens niet bij IenW bekend zijn of zijn de gegevens niet uit de desbetreffende administratie te halen. Dit komt mede doordat het hier gaat om bijvoorbeeld APK vergunninghouders of artsen. Datzelfde geldt voor de opbrengsten die deze zbo's/rwt's verkrijgen uit de uitvoering van hun taken. Het toezicht op deze taken wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld de ILT. | |||||
Aangewezen instanties ex Regeling overige pyrotechnische artikelen | Ja | ||||
Totale baten | – | – | – | – | |
Totale lasten | – | – | – | – | |
Saldo van baten en lasten | – | – | – | – | |
Toelichting Voor organisatie geldt het volgende: IenW kent slecht beperkte financiering van zbo’s/rwt’s via haar begroting. IenW kent geen premiegefinancierde rwt’s en zbo’s. Verder geldt dat gevraagde financiële gegevens niet bij IenW bekend zijn of zijn de gegevens niet uit de desbetreffende administratie te halen. Dit komt mede doordat het hier gaat om bijvoorbeeld APK vergunninghouders of artsen. Datzelfde geldt voor de opbrengsten die deze zbo's/rwt's verkrijgen uit de uitvoering van hun taken. Het toezicht op deze taken wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld de ILT. | |||||
Aangemelde instanties ex Regeling overige pyrotechnische artikelen | Ja | ||||
Totale baten | – | – | – | – | |
Totale lasten | – | – | – | – | |
Saldo van baten en lasten | – | – | – | – | |
Toelichting Voor organisatie geldt het volgende: IenW kent slecht beperkte financiering van zbo’s/rwt’s via haar begroting. IenW kent geen premiegefinancierde rwt’s en zbo’s. Verder geldt dat gevraagde financiële gegevens niet bij IenW bekend zijn of zijn de gegevens niet uit de desbetreffende administratie te halen. Dit komt mede doordat het hier gaat om bijvoorbeeld APK vergunninghouders of artsen. Datzelfde geldt voor de opbrengsten die deze zbo's/rwt's verkrijgen uit de uitvoering van hun taken. Het toezicht op deze taken wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld de ILT. | |||||
Keuringsinstanties ex Regeling vervoerbare drukapparatuur 2011 | Ja | ||||
Totale baten | – | – | – | – | |
Totale lasten | – | – | – | – | |
Saldo van baten en lasten | – | – | – | – | |
Toelichting Voor organisatie geldt het volgende: IenW kent slecht beperkte financiering van zbo’s/rwt’s via haar begroting. IenW kent geen premiegefinancierde rwt’s en zbo’s. Verder geldt dat gevraagde financiële gegevens niet bij IenW bekend zijn of zijn de gegevens niet uit de desbetreffende administratie te halen. Dit komt mede doordat het hier gaat om bijvoorbeeld APK vergunninghouders of artsen. Datzelfde geldt voor de opbrengsten die deze zbo's/rwt's verkrijgen uit de uitvoering van hun taken. Het toezicht op deze taken wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld de ILT. | |||||
Keuringsinstanties ex Wet milieubeheer en ex Regeling handel in emissierechten | Ja | ||||
Totale baten | – | – | – | – | |
Totale lasten | – | – | – | – | |
Saldo van baten en lasten | – | – | – | – | |
Toelichting Voor organisatie geldt het volgende: IenW kent slecht beperkte financiering van zbo’s/rwt’s via haar begroting. IenW kent geen premiegefinancierde rwt’s en zbo’s. Verder geldt dat gevraagde financiële gegevens niet bij IenW bekend zijn of zijn de gegevens niet uit de desbetreffende administratie te halen. Dit komt mede doordat het hier gaat om bijvoorbeeld APK vergunninghouders of artsen. Datzelfde geldt voor de opbrengsten die deze zbo's/rwt's verkrijgen uit de uitvoering van hun taken. Het toezicht op deze taken wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld de ILT. | |||||
Keuringsinstanties ex Besluit en Regeling Bodemkwaliteit | Ja | ||||
Totale baten | – | – | – | – | |
Totale lasten | – | – | – | – | |
Saldo van baten en lasten | – | – | – | – | |
Toelichting Voor organisatie geldt het volgende: IenW kent slecht beperkte financiering van zbo’s/rwt’s via haar begroting. IenW kent geen premiegefinancierde rwt’s en zbo’s. Verder geldt dat gevraagde financiële gegevens niet bij IenW bekend zijn of zijn de gegevens niet uit de desbetreffende administratie te halen. Dit komt mede doordat het hier gaat om bijvoorbeeld APK vergunninghouders of artsen. Datzelfde geldt voor de opbrengsten die deze zbo's/rwt's verkrijgen uit de uitvoering van hun taken. Het toezicht op deze taken wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld de ILT. |
De Kaderwet zelfstandige bestuursorganen stelt in artikel 18 lid 1 dat een zelfstandig bestuursorgaan tot 15 maart de tijd heeft om het jaarverslag op te stellen. Hierdoor waren de gegevens van de zbo's over het jaar 2018 bij het opstellen van het jaarverslag van IenW niet tijdig beschikbaar om op te nemen in bovenstaande tabel. In lijn met het de Regeling rijksbegrotingsvoorschriften 2019 zijn de gepresenteerde cijfers over die zbo's en rwt's dientengevolge gebaseerd op de cijfers over de jaren 2017 en 2016.
Naam rwt/zbo | (1) Vastgestelde begroting 20172 | (2) Realisatie 20172 | (3) = (2) – (1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | (4) Realisatie 20162 |
---|---|---|---|---|
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) | ||||
Totale baten | 142.065 | 148.341 | 6.276 | 142.635 |
Bijdrage moederdepartement | ||||
Bijdrage overige departementen | ||||
Tarieven/facturaties derden | 142.065 | 148.341 | 6.276 | 142.635 |
Premies | ||||
Overige baten | ||||
Totale lasten | 144.147 | 151.101 | 6.954 | 132.589 |
Apparaatskosten | 144.147 | 151.101 | 6.954 | 132.589 |
Waarvan personele kosten | 107.477 | 113.449 | 5.972 | 95.693 |
Waarvan materiële kosten | 36.670 | 37.652 | 982 | 36.896 |
Programmakosten | ||||
Overige lasten | ||||
Saldo van baten en lasten | – 2.082 | – 2.760 | – 678 | 10.046 |
Dienst voor het Wegverkeer (RDW) | ||||
Totale baten | 214.982 | 227.623 | 12.641 | 213.312 |
Bijdrage moederdepartement | 1.675 | 878 | – 797 | 1.087 |
Bijdrage overige departementen | 4.686 | 4.686 | 2.449 | |
Tarieven/facturaties derden | 213.307 | 222.060 | 8.753 | 209.584 |
Premies | ||||
Overige baten | 61 | 61 | 193 | |
Totale lasten | 218.674 | 218.658 | – 16 | 220.652 |
Apparaatskosten | 200.454 | 200.992 | 538 | 197.861 |
Waarvan personele kosten | 123.202 | 124.896 | 1.693 | 121.046 |
Waarvan materiële kosten | 77.252 | 76.097 | – 1.155 | 76.815 |
Programmakosten | 18.220 | 17.666 | – 554 | 22.790 |
Overige lasten | ||||
Saldo van baten en lasten | – 3.692 | 8.965 | 12.657 | – 7.340 |
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) | ||||
Totale baten | 218.497 | 233.207 | 14.710 | 226.307 |
Bijdrage moederdepartement | ||||
Bijdrage overige departementen | ||||
Tarieven/facturaties derden | 212.184 | 217.556 | 5.372 | 210.938 |
Premies | ||||
Overige baten | 6.313 | 15.651 | 9.338 | 15.369 |
Totale lasten | 203.798 | 203.733 | – 65 | 200.420 |
Apparaatskosten | 201.562 | 202.556 | 994 | 199.104 |
Waarvan personele kosten | 143.608 | 141.800 | – 1.808 | 146.664 |
Waarvan materiële kosten | 57.955 | 60.756 | 2.801 | 52.440 |
Programmakosten | ||||
Overige lasten | 2.236 | 1.177 | – 1.059 | 1.316 |
Saldo van baten en lasten | 14.699 | 29.474 | 14.775 | 25.887 |
ProRail | ||||
Totale baten | n.v.t. | 1.286.000 | n.v.t. | 1.254.000 |
Bijdrage moederdepartement | n.v.t. | 907.000 | n.v.t. | 860.000 |
Bijdrage overige departementen | ||||
Tarieven/facturaties derden | n.v.t. | 379.000 | n.v.t. | 394.000 |
Premies | ||||
Overige baten | n.v.t. | 0 | n.v.t. | 0 |
Totale lasten | n.v.t. | 1.321.000 | n.v.t. | 1.280.000 |
Apparaatskosten | n.v.t. | 472.000 | n.v.t. | 426.000 |
Waarvan personele kosten | n.v.t. | 361.000 | n.v.t. | 306.000 |
Waarvan materiële kosten | n.v.t. | 111.000 | n.v.t. | 96.000 |
Programmakosten | 716.000 | 704.000 | ||
Overige lasten | n.v.t. | 133.000 | n.v.t. | 150.000 |
Saldo van baten en lasten | n.v.t. | – 35.000 | n.v.t. | – 26.000 |
In tabel 2 is geen specificatie opgenomen van het Loodswezen. De benodigde gegevens waren niet beschikbaar ten tijde van het samenstellen van dit jaarverslag.
De Kaderwet zelfstandige bestuursorganen stelt in artikel 18 lid 1 dat een zelfstandig bestuursorgaan tot 15 maart de tijd heeft om het jaarverslag op te stellen. Hierdoor waren de gegevens van de zbo’s over het jaar 2018 bij het opstellen van het jaarverslag van IenW niet tijdig beschikbaar om op te nemen in bovenstaande tabel. In lijn met het de Regeling rijksbegrotingsvoorschriften 2019 zijn de gepresenteerde cijfers over die zbo's en rwt's dientengevolge gebaseerd op de cijfers over de jaren 2017 en 2016.