Jaarverantwoording van het baten-lastenagentschap AT per 31 december 2018
Agentschap Telecom staat voor de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de IT- en telecommunicatienetwerken, zodat Nederland veilig verbonden is. De economische en maatschappelijke afhankelijkheid van en verwevenheid met deze infrastructuren groeit. Het agentschap signaleert dat de doorontwikkeling van 4G mobiele netwerken en de komst van 5G zelfs leidt tot een telecomtransitie. Het agentschap draagt met haar kernactiviteiten bij aan de doelstellingen van het kabinet, zoals onder andere benoemd in het Actieplan digitale connectiviteit, om te zorgen voor randvoorwaarden voor goede continuïteit in Nederland.
In deze jaarverantwoording voor u het inzicht in de financiële staat van het agentschap.
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting 2018 | (2) Realisatie 2018 | (3)=(2)–(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet | ||||
– Omzet moederdepartement | 17.939 | 18.866 | 927 | 17.990 |
– Omzet overige departementen | 64 | 1.423 | 1.359 | 399 |
– Omzet derden | 22.421 | 23.233 | 812 | 22.282 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 300 | 3.174 | 2.874 | 2.138 |
Totaal baten | 40.724 | 46.696 | 5.972 | 42.809 |
Lasten |
|
|
|
|
Apparaatskosten | 41.097 | 43.843 | 2.746 | 47.271 |
– Personele kosten | 25.676 | 28.812 | 3.136 | 27.555 |
Waarvan eigen personeel | 21.248 | 24.039 | 2.791 | 23.033 |
Waarvan externe inhuur | 2.361 | 2.971 | 610 | 2.635 |
Waarvan overige personele kosten | 2.067 | 1.802 | – 265 | 1.887 |
– Materiële kosten | 15.421 | 15.031 | – 390 | 19.716 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 8.660 | 9.969 | 1.309 | 13.895 |
Waarvan overige materiële kosten | 6.761 | 5.062 | – 1.699 | 5.821 |
Rentelasten | 50 | 22 | – 28 | 11 |
Afschrijvingskosten | 1.500 | 2.293 | 793 | 1.421 |
– Materieel | 1.500 | 2.153 | 653 | 1.421 |
– Immaterieel | 0 | 140 | 140 | 0 |
Overige lasten | 75 | 420 | 345 | 127 |
– Dotaties voorzieningen | 75 | 62 | – 13 | 101 |
– Bijzondere lasten | 0 | 358 | 358 | 26 |
Correctie kosten GAMMA | – 1.000 | 0 | 1.000 | – 3.611 |
Totaal lasten | 41.722 | 46.578 | 4.856 | 45.218 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsvoering | – 998 | 118 | 1.116 | – 2.409 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | – 998 | 118 | 1.116 | – 2.409 |
Toelichting op het saldo van baten en lasten
Het gerealiseerde saldo baten en lasten is ten opzichte van de vastgestelde begroting hoger. Het resultaat boekjaar 2018 bestaat uit het positieve resultaat op Caribisch Nederland van € 0,7 mln en het resultaat AT (verlies) ter hoogte van – € 0,6 mln. Het begrote saldo baten en lasten is exclusief Caribisch Nederland. De post «te verrekenen met Caribisch Nederland» op de balans van het agentschap geeft, in overeenstemming met de gehanteerde werkwijze in voorgaande jaren, het bedrag weer dat met de tarieven voor de BES eilanden moet worden verrekend.
Toelichting op de baten
Vastgestelde begroting 2018 | Realisatie 2018 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2017 | |
---|---|---|---|---|
Structurele bijdragen moederdepartement | ||||
Beleidsopdrachten | 5.297 | 7.050 | 1.753 | 5.701 |
Toezichttaken | 9.933 | 10.077 | 144 | 9.959 |
Subtotaal structurele bijdragen | 15.230 | 17.127 | 1.897 | 15.660 |
Incidentele bijdragen | ||||
Projecten | 2.709 | 1.739 | – 970 | 2.331 |
Subtotaal projecten | 2.709 | 1.739 | – 970 | 2.331 |
Totaal omzet moederdepartement | 17.939 | 18.866 | 927 | 17.990 |
De omzet moederdepartement bestaat uit de vergoedingen die worden ontvangen van EZK voor de uitvoering van beleidsopdrachten en toezichtstaken. De toename ten opzichte van de begroting wordt verklaard door de nieuwe taak Wet Beveiliging Netwerk en Informatiesystemen. De incidentele bijdragen bestaan uit projecten die worden uitgevoerd voor beleidsdirecties. In 2018 is deze omzet lager dan begroot door de afhankelijk van wet- en regelgeving in de uitvoering van deze projecten.
Voorbeelden van projecten zijn: Uitgifte radiovergunningen, Multibandveiling, Onderzoek Windturbines en Structurele implementatie LSA.
De toename ten opzichte van de begroting voor omzet overige departementen wordt verklaard doordat de opdracht voor uitvoering Elektronische Toegangsdiensten (ETD) ad. € 1,3 mln is overgegaan van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Vastgestelde begroting 2018 | Realisatie 2018 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2017 | |
---|---|---|---|---|
Vergunninghouders en overige: | 18.577 | 18.757 | 180 | 15.532 |
– vaste verbindingen | 2.625 | 2.541 | – 84 | 2.618 |
– mobiele communicatie | 4.217 | 4.356 | 139 | 4.219 |
– (openbare) (mobiele) elektronische communicatie | 1.981 | 2.013 | 32 | 1.784 |
– radiodeterminatie | 42 | 33 | – 9 | 32 |
– radiozendamateurs | 4 | 6 | 2 | 4 |
– omroep | 5.496 | 5.410 | – 86 | 5.046 |
– overige/verlengingen | 39 | 0 | – 39 | 0 |
– examens | 141 | 147 | 6 | 149 |
– verklaringen, keuringen en erkenningen | 4 | 2 | – 2 | 4 |
– randapparatuur | 1.646 | 1.769 | 123 | 1.676 |
– registratie RZAM en Maritiem | 2.381 | 2.480 | 99 | 2.268 |
Satellietoperators | 385 | 380 | – 5 | 360 |
Ministerie van Defensie | 1.349 | 1.314 | – 35 | 1.285 |
Ministerie van V&J | 291 | 305 | 14 | 277 |
Ministerie van I&M | 484 | 507 | 23 | 461 |
Caribisch Nederland (CN) | 1.200 | 1.927 | 727 | 1.890 |
WELMEC secretariaat | 0 | 0 | 0 | 54 |
Hercontrole meetinstrumenten | 80 | 44 | – 36 | 155 |
Subsidie 5G | 55 | 0 | – 55 | – |
Totaal omzet derden | 22.421 | 23.233 | 812 | 22.281 |
De gerealiseerde omzet derden zijn op hoofdlijnen in overeenstemming met de vastgestelde begroting. De hogere omzet derden 2018 wordt veroorzaakt door Caribisch Nederland.
Met ingang van 1 januari 2017 heeft Agentschap Telecom de uitvoerende en toezichthoudende taak in Caribisch Nederland, na uitbesteding aan Bureau Telecom en Post (BT&P), zelf ter hand genomen. Uit de overgenomen administratie bleek dat er nog een aantal vergunningen uit voorgaande jaren niet waren gefactureerd. Dit is alsnog in 2018 gebeurd, waardoor een hogere omzet in 2018.
Bijzondere baten
De realisatie in 2018 bestaat op hoofdlijnen uit de gelden die AT heeft ontvangen vanuit de 1ste (Voorjaarsnota) en 2de (Najaarsnota) suppletoire begroting(en) voor de financiering van de kosten voor de AVG, Cloud en Digi-AT.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De personele kosten zijn hoger dan de vastgestelde begroting. In hoeveelheid (q) wordt dit vooral veroorzaakt door de inbedding van de nieuwe taak Wet Beveiliging Netwerk en Informatiesystemen. De gerealiseerde gemiddelde bezetting in fte inclusief externe inhuur bedraagt 324,0 fte (begroot: 314,9 fte). De gerealiseerde gemiddelde loonsom (p) (intern- en extern personeel) is 6,0% hoger ten opzichte van de begroting. Dit vanuit COA loonbijstelling (3%) en doordat de nieuwe taken van het agentschap zeer specialistisch personeel (hogere schalen) vergen.
Materiële kosten
De materiële kosten zijn € 0,7 mln lager dan begroot. Dit komt door vertraging in de uitvoering van projecten voor opdrachtgevers, o.a. Multibandveiling, en een verschuiving van kosten materieel naar de afschrijvingen. Dit om de uitvoering van de benodigde ICT projecten te kunnen financieren. De reguliere beheerskosten ICT nemen toe.
Rentelasten
De rentelasten zijn lager dan begroot. De geplande verbouwing locatie Amersfoort is doorgeschoven naar 2019.
Afschrijvingskosten
De stijging is in overeenstemming met de investeringsbegroting van het agentschap (toename ICT-investeringen).
Overige lasten
De overige lasten bestaan uit de dotaties op de voorzieningen ambtsjubileum, dubieuze debiteuren en de subsidieverlening CN.
Balans 2018 | Balans 2017 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 8.628 | 7.646 |
Immateriële vaste activa | 3.133 | 1.564 |
Materiële vaste activa | 5.496 | 6.082 |
– Grond en gebouwen | 0 | 0 |
– Installaties en inventarissen | 74 | 522 |
– Projecten in uitvoering | 0 | 0 |
– Overige materiële vaste activa | 5.422 | 5.560 |
Vlottende activa | 22.805 | 10.137 |
Voorraden en onderhanden projecten | 7 | 0 |
Vorderingen | 12 | 0 |
Debiteuren | 2.881 | 2.082 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 1.345 | 2.275 |
Liquide middelen | 18.559 | 5.780 |
Totaal Activa | 31.434 | 17.783 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 1.035 | – 1.450 |
– Exploitatiereserve | 916 | 958 |
– Onverdeeld resultaat | 119 | – 2.408 |
Voorzieningen | 596 | 550 |
Langlopende schulden | 9.933 | 4.783 |
– Leningen bij het Ministerie van Financiën | 9.933 | 4.783 |
Kortlopende schulden | 12.574 | 3.753 |
– Crediteuren | 4.031 | 1.687 |
– Schulden bij het Rijk | 6.603 | 0 |
– Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 0 |
– Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 0 |
– Te verrekenen met Caribisch Nederland | 1.940 | 2.066 |
– Overige schulden en overlopende passiva | 7.296 | 10.147 |
Totaal Passiva | 31.434 | 17.783 |
Activa
Immateriële vaste activa
De toename in immateriële vaste activa wordt verklaard door de investeringen van het agentschap in het kader van het project Digi-AT ad. € 2,0 mln.
Overige vorderingen en overlopende activa
De afname van de post overige vorderingen en overlopende activa wordt verklaard doordat op de balans 2017 voor een bedrag van € 1,4 mln nog te factureren is opgenomen welke voor de balans 2018 niet meer van toepassing zijn.
Liquide middelen
De toename in liquide middelen wordt veroorzaakt door projecten (opdrachtgevers, investeringen) die in 2018 zijn gefinancierd waarvan de uitvoering (nog) niet volledig is gerealiseerd. Op de passiva zijde van de balans zichtbaar op de posten Leningen bij het Ministerie van Financiën en Schulden bij het Rijk.
Passiva
2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|
Omzet, excl. rente- en bijzondere baten | 38.085 | 40.671 | 43.522 |
Gemiddelde omzet over 3 jaar | 35.137 | 37.914 | 40.759 |
Stand eigen vermogen na resultaatsbestemming | – 187 | ||
Eenmalige storting moederdepartement | 1.103 | ||
Exploitatiereserve | 1.662 | 958 | 916 |
Resultaat | – 2.525 | – 2.409 | 119 |
Eigen vermogen | – 863 | – 1.451 | 1.035 |
De stand eigen vermogen is in 2018 door een eenmalige storting van het moederdepartement gecompenseerd voor een totaalbedrag van € 1,1 mln voor het negatief eigen vermogen stand 1 januari 2018 van € 0,2 mln en het begrote tekort 2018 van € 0,9 mln. Het resultaat 2018 van € 0,1 mln bestaat uit een verlies AT van € 0,6 mln (exclusief CN) en een positief resultaat op CN van € 0,7 mln. Het voorstel is om het verlies te verrekenen met het eigen vermogen en het resultaat CN toe te voegen aan de post Te verrekenen met Caribisch Nederland.
Boekwaarde 1-1-2018 | Dotaties | Onttrekkingen | Vrijval | Boekwaarde 31-12-2018 | |
---|---|---|---|---|---|
Dubieuze debiteuren | 258 | 16 | 0 | 0 | 274 |
Ambtsjubilea | 550 | 46 | 0 | 0 | 596 |
Totaal | 808 | 62 | 0 | 0 | 870 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën
Voor de investeringen in vaste activa leent het agentschap bij het Ministerie van Financiën. De toename in de omvang van de leningen is vooral ontstaan door de financiering van het project Digi-AT.
Aandeel moederdepartement, overige departementen en derden in vorderingen en schulden (bedragen x € 1.000)
De onderstaande tabel geeft inzicht in de vorderingen en schulden van het agentschap per doelgroep. De toename op crediteuren is eenmalig. Het agentschap is in 2018 aangesloten op Oracle E-Business Suite (Oracle EBS). Door deze implementatie zijn de betaaltermijnen niet altijd tijdig gerealiseerd.
Moederdepartement | Overige departementen/ agentschappen | Derden | |
---|---|---|---|
Debiteuren | 0 | 0 | 2.881 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 0 | 0 | 1.345 |
Liquide middelen | 0 | 18.559 | 0 |
Totaal vorderingen | 0 | 18.559 | 4.226 |
Crediteuren | 0 | 0 | 4.031 |
Overige schulden en overlopende passiva | 4.491 | 0 | 4.745 |
Totaal schulden | 4.491 | 0 | 8.776 |
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Vastgestelde begroting 2018 | Realisatie 2018 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | |
1 | Rekening-courant RHB 1 januari 2018+ stand depositorekeningen | 3.257 | 5.780 | 2.523 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 40.724 | 46.808 | 6.084 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | – 40.221 | – 37.007 | 3.214 | |
2 | Totaal operationele kasstroom | 503 | 9.801 | 9.298 |
Totaal investeringen (–/–) | – 4.000 | – 3.275 | 725 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | |
3 | Totaal investeringskasstroom | – 4.000 | – 3.275 | 725 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 1.103 | 1.103 | |
Aflossingen op leningen (–/–) | – 655 | – 400 | 255 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 4.000 | 5.550 | 1.550 | |
4 | Totaal financieringskasstroom | 3.345 | 6.253 | 2.908 |
5 | Rekening-courant RHB 31 december 2018 + stand depositorekeningen | 3.105 | 18.559 | 15.454 |
Toelichting kasstroomoverzicht
Het kasstroomoverzicht geeft een analyse van de liquiditeitsontwikkeling.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
Investeringskasstroom
In 2018 heeft het agentschap voor een bedrag van € 3,3 mln geïnvesteerd in materiële vaste activa zoals elektronische apparatuur en antennes en in immateriële vaste activa voor onder meer het project Digi-AT.
Financieringsstroom
Voor de financiering van de begrote investeringen is een beroep gedaan op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën. Het verschil tussen de investeringen en het beroep op de leenfaciliteit wordt verklaard door de uitstel van investeringen voor het project Digi-AT.
Norm | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Begroting 2018 | |
---|---|---|---|---|---|
Inputindicatoren | |||||
Kernindicatoren | |||||
Verhouding direct/indirect (in FTE) | 236,9 / 87,6 | 244,6 / 88,2 | 241,7 / 82,3 | 220,4 / 94,5 | |
Verklarende/ achterliggende variabelen | |||||
Personeelskosten per FTE | € 73.048 | € 77.102 | € 79.506 | € 74.970 | |
Totaal aantal FTE's (excl. externe inhuur) | 296,2 | 294,3 | 299,2 | 289,3 | |
Kosten inhuur externen (PAO-definitie; x € 1.000) | € 2.350 | € 2.635 | € 2.971 | € 2.260 | |
Outputindicatoren | |||||
Uurtarief (wijziging in reële termen) | – 1,22% | – 1,86% | – 2,45% | 2,83% | |
Kostprijzen per product (wijziging tarieven Regeling Vergoedingen in reële termen) | – 3,68% | – 2,33% | 0,64% | 2,80% | |
Verklarende/ achterliggende variabelen | |||||
Bedrijfsresultaat (x € 1.000) | 2.525 | (2.409) | 118 | (998) | |
Omzet (x € 1.000) | 38.318 | 42.809 | 46.696 | 40.724 | |
Saldo van baten en lasten (%) | – 7% | – 6% | 0% | – 2% | |
Kwaliteitsindicatoren | |||||
Kernindicatoren | |||||
Klanttevredenheid: | >3,5 | Niet in 2016 | 7 | Niet in 2018 | >3,5 |
Doorlooptijd primaire processen: | |||||
Vergunningaanvragen 95% binnen | 8 weken | 96% | 97% | 98% | 95% |
Reactietijd storingsklachten | norm | ||||
Klachten van levensbelang ≤ 4 uur | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Klachten van maatschappelijk belang ≤ 12 uur | 98% | 100% | 95% | 100% | 98% |
Klachten van individueel belang ≤ 3 werkdagen | 80% | 100% | 98% | 97% | 90% |
Gegrond verklaarde bezwaarschriften aantal | norm | ||||
≤ 5% | 5% | 4% | 2% | <5% | |
Aantal klachten | <7 | 7 | 9 | 7 | <7 |
Medewerkertevredenheid | >7 | niet in 2016 | niet in 2017 | niet in 2018 | >7 |
Verklarende/ achterliggende variabelen | |||||
Ziekteverzuim | ≤ 4,3% | 4,7% | 5,8% | 3,3% | <4,1% |
Toelichting
Personeelskosten per FTE
De gerealiseerde gemiddelde loonsom is hoger ten opzichte van de begroting. Dit vanuit de CAO loonbijstellingen (3%) en doordat de nieuwe taken van het agentschap zeer specialistisch (extern) personeel vergen (hogere schalen en uurtarieven).
Vitaliteit en verzuim: blijvende aandacht
In 2017 is een aanpak gekozen die geleid heeft tot een dalende trend in het verzuimpercentage. Om deze dalende lijn vast te houden en verzuim in de toekomst te voorkomen zijn verschillende afspraken gemaakt of gecontinueerd. Zo worden de verzuimcijfers maandelijks besproken in het directieoverleg en met een vertegenwoordiger van de OR en HRM. Dit om het onderwerp hoog op de agenda te houden, te leren van elkaars aanpak van verzuimpreventie- en begeleiding en de dalende lijn in het ziekteverzuim vast te houden in 2019. De door alle medewerkers en leidinggevenden gevolgde verzuimtraining wordt geconcretiseerd naar specifieke afspraken per afdeling. In het MTO (Medewerkerstevredenheidonderzoek) dat uitgevoerd wordt in 2019, is werkdruk een van de te bevragen onderwerpen.