Jaarverantwoording van het baten-lastenagentschap RVO.nl per 31 december 2018
Omschrijving | (1) | (2) | (3)=(2)–(1) | (4) |
---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2018 | Realisatie 2018 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2017 | |
Baten | ||||
Omzet | ||||
– Omzet moederdepartement | 315.741 | 213.815 | – 101.927 | 381.219 |
– Omzet overige departementen | 120.015 | 341.277 | 221.262 | 126.136 |
– Omzet derden | 28.504 | 38.177 | 9.673 | 40.489 |
Rentebaten | 10 | 5 | – 5 | 4 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 12 | 12 | 1.916 |
Bijzondere baten | 2.700 | 3.095 | 395 | 4.834 |
Totaal baten | 466.970 | 596.381 | 129.411 | 554.598 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 454.281 | 574.143 | 119.862 | 541.485 |
– Personele kosten | 270.838 | 345.457 | 74.619 | 323.947 |
Waarvan eigen personeel | 229.900 | 266.950 | 37.050 | 252.767 |
Waarvan externe inhuur | 28.303 | 58.526 | 30.223 | 53.458 |
Waarvan overige personele kosten | 12.635 | 19.981 | 7.346 | 17.722 |
– Materiële kosten | 183.443 | 228.686 | 45.243 | 217.538 |
Waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 100.710 | 138.246 | 37.536 | 135.116 |
Waarvan overige materiële kosten | 82.733 | 90.440 | 7.707 | 82.422 |
Rentelasten | 28 | 149 | 121 | 332 |
Afschrijvingskosten | 12.661 | 12.888 | 227 | 11.809 |
– Materieel | 2.360 | 1.021 | – 1.339 | 1.082 |
Waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 2.360 | 1.021 | – 1.339 | 1.082 |
– Immaterieel | 10.301 | 11.867 | 1.566 | 10.727 |
Overige lasten | 0 | 1.181 | 1.181 | 633 |
– Dotaties voorzieningen | 0 | 871 | 871 | 534 |
– Bijzondere lasten | 0 | 310 | 310 | 99 |
Totaal lasten | 466.970 | 588.361 | 121.391 | 554.259 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 8.020 | 8.020 | 339 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 8.020 | 8.020 | 339 |
Toelichting op de baten
Algemeen
De baten zijn ten opzichte van de begroting met 27,7% gestegen. Hieronder worden de baten toegelicht.
Omzet moederdepartement
De gerealiseerde omzet van het moederdepartement is ten opzichte van de oorspronkelijke begroting 32,3% lager uitgevallen. Ten tijde van de begroting behoorde DG Agro & Natuur nog tot de omzet moederdepartement. Deze opdracht is in verband met de heroprichting van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid (LNV) verschoven van omzet moederdepartement naar omzet overige departementen. Daarnaast is in 2018 de opdracht van DG Groningen Bovengronds toegevoegd bij omzet moederdepartement.
Vastgestelde begroting 2018 | Realisatie 2018 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2017 | |
---|---|---|---|---|
DG Bedrijfsleven en Innovatie | 95.492 | 91.694 | – 3.798 | 101.822 |
DG Energie, Telecom en Mededinging | 58.156 | 61.737 | 3.581 | 60.020 |
DG Agro & Natuur | 156.436 | 0 | – 156.436 | 200.117 |
DG Groningen Bovengronds | 0 | 40.733 | 40.733 | 0 |
Overig | 5.657 | 19.651 | 13.994 | 19.260 |
Totaal | 315.741 | 213.815 | – 101.926 | 381.219 |
De omzetrealisatie van DG Bedrijfsleven & Innovatie (B&I) is lager dan de ontwerpbegroting. Gedurende het jaar is sprake geweest van meerwerk en aanvullende opdrachten, verschuivingen van budgetten en is de omzet in lijn gebracht met de realisatie op de opdrachten. In totaal betreft dit een effect van – € 3,8 mln.
De stijging van de omzet DG Energie, Telecom en Mededinging (ETM) ten opzichte van de ontwerpbegroting wordt verklaard door nieuwe regelingen als gevolg van de intensivering van het Klimaatbeleid (ca. € 2,1 mln) en aanvullingen op diverse opdrachten (€ 2,3 mln). Verder is de opdracht Elektrisch Rijden overgeheveld van DG ETM naar het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (– € 0,8 mln).
In maart 2018 is een projectdirectie binnen RVO.nl opgezet welke de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen (TCMG) ondersteunt met betrekking tot registratie van schademeldingen en de organisatie van voldoende onafhankelijke deskundigen die schaderapportages maken. De uiteindelijke omzet voor 2018 (totaal € 40,7 mln) is lager dan begroot ten tijde van de eerste suppletoire begroting (€ 65,9 mln) doordat minder onafhankelijke deskundigen beschikbaar waren dan verwacht ten tijde van het Besluit Mijnbouwschade Groningen 2018.
De stijging onder overig wordt voornamelijk veroorzaakt door de aanvullende bijdrage aan het Inkoop Uitvoeringscentrum (IUC; € 8,7 mln). Ook zijn extra bijdragen voor e-Overheid voor Bedrijven (e-OvB; € 1,2 mln), de Unit omgevingskennis (€ 1,8 mln) en Concordaat (€ 2,3 mln) gerealiseerd.
Omzet overige departementen
De omzet overige departementen betreft de uitvoering van opdrachten voor diverse ministeries, waarvan 59,8% afkomstig is van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).
Vastgestelde begroting 2018 | Realisatie 2018 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2017 | |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | 0 | 203.931 | 203.931 | 0 |
Ministerie van Buitenlandse Zaken | 93.938 | 94.093 | 155 | 91.659 |
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 10.879 | 21.934 | 11.055 | 15.305 |
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | 10.909 | 13.863 | 2.954 | 12.776 |
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 3.064 | 3.698 | 634 | 3.857 |
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 351 | 232 | – 119 | 231 |
Ministerie van Justitie en Veiligheid | 680 | 557 | – 123 | 391 |
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 194 | 1.801 | 1.607 | 426 |
Overig | 0 | 1.168 | 1.168 | 1.491 |
Totaal | 120.015 | 341.277 | 221.262 | 126.136 |
De gerealiseerde omzet op de opdracht van het Ministerie LNV is aanzienlijk hoger dan de oorspronkelijke begroting (zie omzet moederdepartement, DG Agro & Natuur; € 156,4 mln). Er is substantieel meerwerk verstrekt met name voor het Fosfaatrechtstelsel, Fosfaatreductieplan (incl. meerlingenfraude) en het 6e actieprogramma mest (gezamenlijk ruim € 25,6 mln). Daarnaast is op opdrachten Opvolging Audit Percelen, Pilot Monitoring Farmland, satelliet controles, Gemeenschappelijk Landbouw Beleid (GLB) pilots natuur en diverse andere regelingen meer gerealiseerd (€ 15,9 mln). Ook is de omzet Dierregistraties (ca. € 6 mln) overgeheveld van omzet derden naar omzet overige departementen (LNV).
De opdracht vanuit het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) valt hoger uit dan oorspronkelijk begroot. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door overheveling van het cluster Digitale Overheid vanuit DG B&I (€ 6,7 mln) en een aanvulling op deze opdracht (€ 2,5 mln). Daarnaast zijn diverse aanvullende opdrachten verstrekt voor onder andere Aardgasvrij, Circulair Bouwen en Herziening Europese richtlijn energieprestatie gebouwen voor een totaal van € 1,9 mln.
De omzet vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) neemt toe ten opzichte van de initiële begroting, wat veroorzaakt wordt door de extra opdracht in het kader van de Klimaatenveloppe voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) (€ 0,8 mln). Ook is de opdracht Elektrisch Rijden overgeheveld van DG ETM naar IenW (€ 0,8 mln) en is sprake van enkele andere aanvullende opdrachten (€ 1,4 mln).
De omzetstijging vanuit het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) wordt grotendeels verklaard door een aanvullende opdracht ter uitvoering van het programma Horizon 2020 (€ 0,6 mln).
De omzet vanuit het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) wordt grotendeels veroorzaakt door een hogere bijdrage aan het programma e-OvB (€ 1,6 mln).
De omzet Overig is hoger dan verwacht ten tijde van de oorspronkelijke begroting (€ 1,2 mln). Deze stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door de uitvoering van nieuwe opdrachten voor de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWa) en Rijkswaterstaat.
Omzet derden
De omzet derden heeft betrekking op opdrachten voor de Provincies, Europese Unie, bijdragen van derden in de uitvoeringskosten die in opdracht van het moederdepartement plaatsvinden (bijvoorbeeld heffingen en retributies) en overige opdrachtgevers. Hiervan is 73,7% afkomstig van de Provincies.
Vastgestelde begroting 2018 | Realisatie 2018 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2017 | |
---|---|---|---|---|
Europese Unie | 3.234 | 2.225 | – 1.009 | 2.027 |
Leges dierregistraties | 6.000 | 0 | – 6.000 | 5.772 |
Leges grondkamers | 2.900 | 2.302 | – 598 | 2.415 |
Leges mest | 0 | 777 | 777 | 689 |
Provincies | 14.258 | 28.132 | 13.874 | 24.245 |
Overig | 2.112 | 4.741 | 2.629 | 5.341 |
Totaal | 28.504 | 38.177 | 9.673 | 40.489 |
De omzet derden is € 9,7 mln hoger dan begroot. Bij de provincies is sprake van aanvullende opdrachten, naast het Subsidiestelsel Natuur en Landbouw (SNL) zijn er ook opdrachten en prestatieovereenkomsten vanuit het Plattelands Ontwikkelingsprogramma 3 (POP3) verstrekt. Verder is meerwerk verkregen vanuit de Energietransitie Zuid-Holland. Naast de lager dan geraamde inkomsten van de Europese Unie en leges Grondkamers zijn de leges dierregistraties verplaatst van omzet derden naar omzet overige departementen (LNV).
Vrijval voorzieningen
De vrijval van voorzieningen van € 0,01 mln betreft vrijval bij de voorziening dubieuze debiteuren.
Bijzondere baten
De bijzondere baten zijn € 0,4 mln hoger dan begroot. In de initiële begroting is uitgegaan van een bijdrage van het moederdepartement voor de transitiekosten die gepaard gaan met de op handen zijnde uitvaring van InvestNL. Deze bijdrage is verantwoord in de opdracht van DG B&I. Wel is ca. € 3,1 mln gerealiseerd aan andere bijzondere baten. Zo zijn vanuit het moederdepartement de volgende bijdragen ontvangen: € 1,5 mln voor de implementatie van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en € 0,8 mln voor de afbouw van de werkzaamheden van Gebied Ruimtelijke Ordening (GRO), voormalig Dienst Landelijk Gebied (DLG). Tevens heeft RVO een bijdrage van € 0,6 mln. van EZK ontvangen als tegemoetkoming voor de inzet van 5 fte in verband met de ontvlechting van EZK en LNV.
Toelichting op de lasten
Algemeen
De lasten zijn ten opzichte van de begroting met 26,0% gestegen. Hieronder worden de lasten toegelicht.
Personele kosten
De personele kosten vallen, vooral door een hoger werkpakket, in totaal 27,6% (€ 74,6 mln) hoger uit dan begroot.
De begrote bezetting voor 2018 was 3.424 fte, waarvan 3.025 fte ambtelijk personeel en 399 fte externe inhuur. Gemiddeld in 2018 was er 3.363 fte in ambtelijke dienst, per ultimo december 2018 was dit 3.556 fte. De gemiddelde bezetting externe inhuur bedroeg in 2018 550 fte, per ultimo december 2018 was dit 520 fte. De hogere gerealiseerde bezetting is toe te schrijven aan de toename van de omvang van het werkpakket. Zo is in april de projectdirectie TCMG gestart waarmee een takenpakket van 122 fte is gemoeid.
De kosten voor eigen personeel zijn € 37,1 mln hoger dan geraamd, als gevolg van een groter opdrachtenpakket. De gemiddelde loonkosten per fte ambtelijk bedragen in 2018 € 79.379. Dit is 4,5% hoger dan de geraamde loonkosten per fte ambtelijk personeel van € 76.000, wat vooral wordt veroorzaakt door een loonsverhoging ten gevolge van nieuwe CAO afspraken.
De kosten van externe inhuur zijn € 30,2 mln hoger dan begroot. De extra kosten ten opzichte van de begroting in 2018 zijn toe te schrijven aan de verschuiving van het zwaartepunt van inhuurkosten, naar inhuur op hogere schalen. De gemiddelde kosten per fte externe inhuur zijn € 106.411 per jaar, wat 50,0% hoger is dan begroot (€ 70.935). Dit is mede het gevolg van het beleid om op opdrachten met een structureel karakter ambtelijke medewerkers in te zetten. Deze verambtelijking heeft vooral in de lagere schalen plaatsgevonden.
Materiële kosten
De materiële kosten zijn in totaal 24,7% (€ 45,2 mln) hoger uitgevallen dan begroot. De stijging wordt veroorzaakt door de hogere gerealiseerde bijdragen aan Shared Service Organisaties van € 37,5 mln en hogere overige materiële kosten (€ 7,7 mln) als gevolg van een groter opdrachtenpakket. Zo heeft de extra opdracht vanuit de TCMG kosten meegebracht die ten tijde van de begroting nog niet bekend waren.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten voor immateriële vaste activa zijn hoger (€ 1,6 mln) uitgevallen dan begroot als gevolg van dechargering van Activa in Aanbouw (AiA) en het relatief hoge investeringsvolume in software in 2017. Verder zijn de afschrijvingskosten voor de materiële vaste activa iets lager (€ 1,3 mln) uitgevallen dan begroot.
Dotaties voorzieningen
De dotaties aan voorzieningen betreffen € 0,9 mln aan de voorziening debiteuren.
Bijzondere lasten
In 2018 zijn diverse bijzondere lasten ontstaan (€ 0,3 mln). Dit is het gevolg van een desinvestering van een AiA project (€ 0,25 mln). Het restant is het gevolg van een administratieve correctie.
Saldo van baten en lasten
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland sluit het jaar met een positief resultaat van € 8,0 mln. In dit resultaat zijn éénmalige bijzondere baten en lasten verwerkt, per saldo ruim € 2,8 mln aan baten.
Balans 2018 | Balans 2017 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | ||
Immateriële vaste activa | 27.292 | 36.451 |
Materiële vaste activa | 3.111 | 3.672 |
– Grond en gebouwen | 1.478 | 1.952 |
– Installaties en inventarissen | 1.612 | 1.720 |
– Projecten in uitvoering | 0 | 0 |
– Overige materiële vaste activa | 21 | 0 |
Vlottende activa | 152.465 | 97.868 |
Voorraden en onderhanden projecten | 0 | 0 |
Vorderingen | 26.559 | 28.867 |
– Debiteuren | 3.924 | 3.050 |
– Overige vorderingen en overlopende activa | 22.635 | 25.817 |
Liquide middelen | 125.906 | 69.001 |
Totaal activa | 182.868 | 137.991 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 26.367 | 18.347 |
– Exploitatiereserve | 18.347 | 18.008 |
– Onverdeeld resultaat | 8.020 | 339 |
Voorzieningen | 925 | 925 |
Langlopende schulden | 17.492 | 19.668 |
– Leningen bij het Ministerie van Financiën | 17.492 | 19.668 |
Kortlopende schulden | 138.084 | 99.051 |
– Crediteuren | 6.795 | 8.253 |
– Schulden bij het Rijk | 77.539 | 45.942 |
– Belastingen en premies sociale lasten | 546 | 695 |
– Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 7.676 | 6.606 |
– Overige verplichtingen en overlopende passiva | 45.528 | 37.555 |
Totaal passiva | 182.868 | 137.991 |
Toelichting op de balans
Liquide middelen
Het saldo is gestegen met € 56,9 mln hetgeen vooral het gevolg is van een ontvangen voorschot van € 49,1 mln voor de niet begrote opdracht Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen (TCMG).
Debiteuren en nog te ontvangen bedragen
Onder de debiteuren en de nog te ontvangen bedragen zijn de volgende bedragen begrepen voor vorderingen op het moederdepartement EZK, overige departementen, derden en overige (exclusief voorziening dubieuze debiteuren van € 1,2 mln).
2018 | 2017 | |
---|---|---|
Moederdepartement | 342 | 67 |
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid | 561 | 0 |
Agentschap DICTU | 0 | 1.239 |
Agentschap NVWA | 547 | 21 |
Agentschap Telecom | 6 | 14 |
Agentschap RVO.nl (beleidsadministratie) | 543 | 378 |
Belastingdienst Centrum Facilitaire Dienstverlening | 55 | 94 |
Belastingdienst Centrale Administratie | 10 | 0 |
Bureau Inspectieraad | 79 | 0 |
Centraal Planbureau | 4 | 0 |
Logius | 179 | 0 |
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 216 | 145 |
Ministerie van Buitenlandse Zaken | 1.601 | 2.003 |
Ministerie van Defensie | 68 | 26 |
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | 20 | 0 |
Ministerie van Financiën | 14 | 11 |
Ministerie van Justitie en Veiligheid | 392 | 13 |
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 72 | 0 |
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 111 | 38 |
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 384 | 83 |
Immigratie Naturalisatie Dienst | 0 | 81 |
Rijksvastgoedbedrijf | 108 | 1 |
Dienst Publiek en Communicatie | 89 | 0 |
Rijkswaterstaat | 63 | 142 |
Derden | 22.338 | 25.147 |
Totaal | 27.802 | 29.502 |
Eigen vermogen
Het eigen vermogen bedraagt ultimo 2018 € 26,4 mln. De maximale toegestane omvang van het eigen vermogen bedraagt € 27,4 mln, zijnde 5% van € 547,7 mln, de gemiddelde omzet over 2016, 2017 en 2018. Het eigen vermogen ultimo jaar 2018 is € 1,0 mln lager dan het toegestane maximum.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|
1 Eigen vermogen per 1/1 | 24.471 | 18.305 | 18.008 | 18.347 |
2 Saldo van baten en lasten | – 1.809 | – 297 | 339 | 8.020 |
3 Directie mutaties in het eigen vermogen: | ||||
– 3a uitkering aan moederdepartement | – 4.357 | 0 | 0 | 0 |
– 3b bijdrage moederdepartement ter versterking EV | 0 | 0 | 0 | 0 |
– 3c overige mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 Eigen vermogen per 31/12 | 18.305 | 18.008 | 18.347 | 26.367 |
Boekwaarde 1-1-2018 | Dotaties | Onttrekkingen | Vrijval | Boekwaarde 31-12-2018 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand voorziening Herbeleggen Facilitaire Dienst (HFD) | 925 | 0 | 0 | 0 | 925 |
Totaal voorziening HFD | 925 | 0 | 0 | 0 | 925 |
Crediteuren en nog te betalen bedragen
Onder de crediteuren en de nog te betalen bedragen zijn de volgende bedragen begrepen voor schulden aan het moederdepartement EZK, overige departementen en derden:
2018 | 2017 | |
---|---|---|
Moederdepartement | 30.354 | 22.424 |
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid | 13.604 | 0 |
Agentschap DICTU | 6.826 | 7.340 |
Agentschap NVWA | 568 | 784 |
Ministerie van Buitenlandse Zaken | 13.762 | 15.820 |
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 8.972 | 2.480 |
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | 1.260 | 857 |
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 489 | 114 |
Ministerie van Financiën | 8.110 | 6.670 |
Ministerie van Justitie en Veiligheid | 165 | 314 |
Belastingdienst | 2.195 | 695 |
Rijkswaterstaat | 220 | 51 |
Rijksdienst voor Wegverkeer | 5 | 4 |
Dienst Publiek en Communicatie | 5 | 3 |
Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) | 49 | 0 |
Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR) | 32 | 0 |
Rijksvastgoedbedrijf | 128 | 131 |
Ministerie van Defensie | 30 | 0 |
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 20 | 0 |
Interdepartementale Post- en Koeriersdienst | 10 | 0 |
Derden | 51.280 | 41.364 |
Totaal | 138.084 | 99.051 |
(1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie 2018 | (3)=(2)–(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2018 + stand depositorekeningen | 39.673 | 69.001 | 29.328 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 460.789 | 598.677 | 137.888 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | – 463.128 | – 537.498 | – 74.370 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | – 2.339 | 61.179 | 63.518 |
Totaal investeringen (–/–) | – 15.000 | – 6.194 | 8.806 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 3.026 | 3.026 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 15.000 | – 3.168 | 11.832 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (–/–) | – 5.579 | – 6.606 | – 1.027 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 15.000 | 5.500 | – 9.500 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 9.421 | – 1.106 | – 10.527 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2018 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 31.755 | 125.906 | 94.151 |
Toelichting kasstroomoverzicht
De gerealiseerde operationele kasstroom is € 63,5 mln hoger dan begroot. Dit wordt vooral veroorzaakt door hogere operationele ontvangsten. De hogere operationele ontvangsten zijn vooral toe te schrijven aan de bevoorschotting voor de projectdirectie TCMG, die onder meer betrekking heeft op de betalingsverplichtingen begin 2019. De gerealiseerde investeringskasstroom is € 11,8 mln lager dan verwacht. Een lager bedrag aan investeringen en een toename van desinvesteringen is hier debet aan. De ICT-markt is aangetrokken en dat merkt RVO.nl in haar mogelijkheden om voldoende resources aan te trekken. Hierdoor is op sommige trajecten niet de snelheid gemaakt die vooraf was ingeschat. Dit heeft zich vertaald in een lager uitgavenniveau en doorloop van de projecten in 2019. Tegelijk bleek de verhouding activeerbare en niet-activeerbare uitgaven bij de investeringsprojecten anders uit te pakken dan vooraf ingeschat. Het lager investeringsniveau heeft dientengevolge geleid tot een lager beroep op de leenfaciliteit. Wat betreft immateriële vaste activa is in 2018 geïnvesteerd in software en licenties op software (€ 3,7 mln) en activa in aanbouw (€ 2,0 mln, na overdracht naar software). In materiële activa is geïnvesteerd in installaties en inventarissen (€ 0,4 mln) en overige materiële vaste activa (€ 0,02 mln).
Het beroep op de leenfaciliteit is in 2018 € 9,5 mln lager geweest dan begroot als gevolg van een lager investeringsniveau.
Omschrijving | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Begroting 2018 |
---|---|---|---|
Inputindicatoren | |||
Kernindicatoren | |||
Verhouding direct/indirect personeel | 88% | 89% | 84% |
Outputindicatoren | |||
Kernindicatoren | |||
Tariefindex in reële termen | 99,9% | 101,3% | 100,0% |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 3.229 | 3.556 | 3.025 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0,1% | 1,3% | 0,0% |
Kwaliteitsindicatoren | |||
Kernindicatoren | |||
Klanttevredenheid | 7,2 | 7,3 | 7,3 |
Gehonoreerde bezwaarschriften | 34% | 36% | 25% |
Toelichting
Inputindicatoren
RVO.nl heeft over 2018 een gunstiger direct-indirect verhouding gerealiseerd dan begroot, door een grotere dan verwachte inzet op directe projecten.
Outputindicatoren
Het aantal ambtelijke fte ultimo 2018 is met 3.556 fte hoger dan begroot (3.025 fte). In de begroting van 2018 is TCMG, ca. 122 fte (vast en tijdelijk) ambtelijk, niet meegenomen. Daarnaast was het opdrachtenpakket groter dan begroot en is er een grotere inzet van ambtenaren op structurele werkzaamheden ten koste van inhuurkrachten.
Kwaliteitsindicatoren
De klanttevredenheid wordt jaarlijks gemeten en is met een score van 7,3 gelijk aan de begroting.
Het percentage gehonoreerde bezwaarschriften (36%) is hoger dan de begroting 2018 (25%). In totaal zijn in 2018 15.116 bezwaren afgehandeld, waarvan 5.398 bezwaren gegrond zijn verklaard. Van de afgehandelde bezwaren hadden er 1.242 betrekking op de basisbetalingsregeling (56% gegrond) en 10.233 op de fosfaatregelingen (34% gegrond). Beide regelingen vertegenwoordigen een groot aandeel in het totaalbeeld.