Jaarverantwoording van het baten-lastenagentschap NVWA per 31 december 2018
1 | 2 | 3=2–1 | t-1 | |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Vastgestelde begroting 2018 | Realisatie 2018 | Verschil | Realisatie 2017 |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 151.705 | 159.290 | 7.585 | 137.059 |
Omzet overige departementen | 84.491 | 88.817 | 4.326 | 84.368 |
Omzet derden | 100.343 | 101.362 | 1.019 | 100.579 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 442 | 442 | 4.656 |
Bijzondere baten | 12.300 | 2.607 | – 9.693 | 17.495 |
Totaal baten | 348.839 | 352.518 | 3.679 | 344.157 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 333.073 | 345.312 | 12.239 | 326.721 |
– Personele kosten | 216.142 | 222.927 | 6.785 | 209.024 |
waarvan eigen personeel | 178.955 | 190.283 | 11.328 | 180.125 |
waarvan externe inhuur | 27.841 | 24.708 | – 3.133 | 18.658 |
waarvan overige pers. Kosten | 9.346 | 7.936 | – 1.410 | 10.241 |
– Materiële kosten | 116.931 | 122.385 | 5.454 | 117.697 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijdrage SSO's | 40.301 | 44.458 | 4.157 | 41.866 |
waarvan overige mat. Kosten | 76.630 | 77.927 | 1.297 | 75.831 |
Rente lasten | 99 | 67 | – 32 | 112 |
Afschrijvingskosten | 15.167 | 13.524 | – 1.643 | 10.847 |
– Materieel | 6.534 | 5.533 | – 1.001 | 6.357 |
waarvan apparaat ICT | ||||
– Immaterieel | 8.633 | 7.991 | – 642 | 4.490 |
Overige lasten | 500 | 290 | – 210 | 431 |
– Dotatie voorzieningen | 500 | 290 | – 210 | 129 |
– Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 302 |
Totaal lasten | 348.839 | 359.193 | 10.354 | 338.111 |
Saldo van baten en lasten | 0 | – 6.675 | – 6.675 | 6.046 |
Toelichting op de baten
De omzet moederdepartement is € 7,6 mln hoger dan begroot. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door een technische verschuiving. De departementale bijdrage van € 12,3 mln in de automatiseringskosten, die in de begroting onder de bijzondere baten stond, is na overleg onder omzet moederdepartement verantwoord. Daarnaast is de bijdrage afgenomen doordat een deel van de werkzaamheden voor Procesvernieuwing Informatie en ICT (PI&I) later wordt uitgevoerd.
Van de omzet moederdepartement heeft € 0,7 mln betrekking op werkzaamheden voor energie (labelling) voor het Ministerie van EZK.
In de oorspronkelijke begroting 2018 is abusievelijk een onjuiste verdeling van de omzet tussen Handhaven en Keuren opgenomen. De verdeling had moeten zijn: Handhaven € 99,260 mln en Keuren € 7,763 mln. De verschillen met de realisatie zijn dan: Handhaven + € 4,428 mln en Keuren – € 0,484 mln.
Omzet overige departementen
De omzet overige departementen is € 4,3 mln hoger dan begroot. Deze toename is vooral het gevolg van een hogere bijdrage van VWS van € 3,6 mln in verband met aanvullende werkzaamheden, loon- en prijsbijstelling en de realisatie van doorgeschoven werkzaamheden uit 2017. De omzet voor provincies is € 1 mln hoger dan begroot door meer inzet voor het Agrarisch natuur- en landschapsbeheer. De omzet Diergezondheidsfonds valt € 0,3 mln lager uit dan begroot.
In de oorspronkelijke begroting 2018 is abusievelijk een onjuiste verdeling van de omzet tussen Handhaven en Keuren opgenomen. Verdeling had moeten zijn: Handhaven € 72,306 mln en Keuren € 1,822 mln. De verschillen met de realisatie zijn dan: Handhaven +€ 3,310 mln en Keuren -€ 0,463 mln.
Omzet derden
De omzet derden is € 1,0 mln hoger dan begroot door met name hogere opbrengsten uit retributies Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector (KDS) (€ 1,2 mln) enerzijds en een afname van overige opbrengsten derden (€ 0,2 mln) anderzijds.
Vrijval voorzieningen
Als gevolg van een herziene beoordeling van de juridische claims valt ruim € 0,4 mln vrij ten gunste van het resultaat.
Bijzondere baten
De bijzondere baten vallen € 9,7 mln lager uit dan begroot, voornamelijk door de bij omzet moederdepartement aangegeven technische verschuiving.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De personele kosten zijn € 6,8 mln hoger dan begroot.
De kosten eigen personeel zijn € 11,3 mln hoger dan begroot. Deze stijging is het gevolg van de hogere geplande bezetting van ambtelijk personeel, als gevolg van de reorganisatie en een stijging van de gemiddelde salariskosten per fte (met name door de nieuwe CAO rijksoverheid).
Daarnaast zijn de kosten voor inhuur externen per saldo € 3,1 mln lager dan begroot.
Tegenover de lagere inhuur voor ICT (€ 5,7 mln) staat een stijging van inhuur van uitzendkrachten (€ 2,6 mln), met name veroorzaakt door de onderbezetting bij Laboratoria, Klant, Bedrijf en Consument, extra capaciteit vanwege geconstateerde onregelmatigheden in de registratie van rundvee (I&R) en tijdelijke ondersteuning bij bedrijfsvoering.
De overige personele kosten zijn € 1,4 mln lager dan begroot. Deze daling wordt met name veroorzaakt doordat er meer gebruik gemaakt wordt van dienstauto’s waardoor de kosten voor eigen vervoer € 1,3 mln lager uitvallen.
Materiële kosten
De totale materiële kosten zijn € 5,5 mln hoger dan begroot.
Hiervan stijgt de totale bijdrage aan de Shared Service Organisaties (SSO’s) met bijna € 4,2 mln. Dit komt enerzijds door algemene ICT-kosten (€ 2,1 mln) en kosten aan Logius (€ 2,5 mln) en anderzijds door lagere huurkosten bij het Rijksvastgoedbedrijf (€ 0,4 mln).
Daarnaast stijgen de overige materiële kosten met € 1,3 mln. Hiervan wordt € 1,2 mln verklaard door stijging van de kosten voor KDS, waar ook hogere opbrengsten tegenover staan. Ook heeft zich een stijging voorgedaan bij de bureaukosten (€ 0,2 mln) en de kosten van practitioners (€ 2,4 mln) in verband met retributiewerkzaamheden en de voorbereiding op de Brexit. Bij de overige materiële- en specifieke kosten, waaronder uitbesteed onderzoek, zijn de kosten (€ 2,5 mln) lager dan begroot.
Afschrijvingskosten
De materiële afschrijvingskosten zijn € 1 mln lager dan begroot met name door lagere investeringen in 2017 en 2018, vooral bij laboratoriuminstallaties vooruitlopend op de fusie van een laboratorium.
De immateriële afschrijvingskosten vallen € 0,6 mln. lager uit als gevolg van het later dan gepland in gebruik nemen van een deel van de ontwikkelde ICT-systemen (PI&I).
Dotatie voorzieningen
Door lagere claims is € 0,2 mln minder gedoteerd aan de voorziening Claims, geschillen en rechtsgedingen.
Saldo van baten en lasten
Het negatieve resultaat van € 6,7 mln wordt voornamelijk veroorzaakt door de hogere geplande bezetting van ambtelijk personeel. Daarnaast zijn de ICT-kosten gestegen. Het resultaat wordt ten laste van het Eigen Vermogen gebracht. Om structurele verliezen te voorkomen streeft de NVWA jaarlijks naar een evenwicht in baten en lasten, waarbij het beheersen van de kosten, vooral van personeel en ICT, een belangrijke opgave is.
Balans 2018 | Balans 2017 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | ||
Immateriële vaste activa | 31.134 | 25.003 |
Materiële vaste activa | ||
– verbouwingen | 2.855 | 3.114 |
– installaties en inventarissen | 8.993 | 9.015 |
– vervoermiddelen | 9.094 | 14.481 |
Vlottende activa | ||
Voorraden en onderhanden projecten | 1.021 | 1.533 |
Vorderingen | ||
– Debiteuren | 14.016 | 14.945 |
– Overige vorderingen en overlopende activa | 16.927 | 19.624 |
– Liquide middelen | 68.479 | 64.322 |
Totaal Activa: | 152.519 | 152.037 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | ||
– Exploitatiereserve | 15.713 | 15.187 |
– Onverdeeld resultaat | – 6.675 | 6.046 |
Voorzieningen | 62 | 461 |
Langlopende schulden | ||
– Leningen bij het Ministerie van Financiën | 32.308 | 30.026 |
Kortlopende schulden | ||
– Crediteuren | 5.277 | 5.082 |
– Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 14.719 | 13.222 |
– Overige schulden en overlopende passiva | 91.115 | 82.013 |
Totaal Passiva | 152.519 | 152.037 |
Toelichting op de balans
Immateriële activa
Als gevolg van met name investeringen in ICT systeemontwikkeling (PI&I) stijgt de immateriële activa met € 6,1 mln tot € 31,1 mln.
2018 | 2017 | |
---|---|---|
Moederdepartement | 29 | 25 |
Nationaal Coördinator Groningen | 0 | 16 |
RVO.nl | 69 | 60 |
Agentschap Telecom | 0 | 46 |
Ministerie van BZK | 58 | 51 |
Ministerie van IenW | 101 | 326 |
Ministerie van V&J | 2 | 2 |
Ministerie van VWS | 37 | 2 |
Derden | 17.329 | 17.889 |
Totaal debiteuren | 17.625 | 18.417 |
Voorziening dubieuze debiteuren | – 3.609 | – 3.472 |
Totaal debiteuren | 14.016 | 14.945 |
2018 | 2017 | |
---|---|---|
Moederdepartement1 | 4.786 | 8.584 |
RVO.nl | 426 | 1.414 |
NCG Groningen | 39 | 119 |
Ministerie Fin | 0 | 23 |
Ministerie van VWS | 1.722 | 0 |
Ministerie van BZK | 11 | 131 |
Ministerie van IenW | 51 | 477 |
RIVM | 39 | 20 |
Derden | 9.853 | 8.856 |
Totaal nog te ontvangen | 16.927 | 19.624 |
Op basis van de regeling Agentschappen heeft de NVWA in 2017 een langlopende schuld aan het moederdepartement (in verband met een egalisatieschuld aan het Rijks Vastgoed Bedrijf (RVB)) omgezet in een kortlopende schuld die in 2018 is afgelost. Daar staat tegenover dat een vordering met betrekking tot de vooruit betaalde huur aan het RVB, die gefinancierd wordt via de kostprijs/tarieven, opgenomen is bij de verschillende opdrachtgevers.
2018 | 2017 | |
---|---|---|
Kas | 1 | 4 |
Rekening-courant Ministerie van Financiën | 68.478 | 64.318 |
Totaal liquide middelen | 68.479 | 64.322 |
Ontwikkeling eigen vermogen
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|
1 Eigen vermogen per 01/01 | 2.666 | 4.057 | 15.472 | 21.233 |
2 Saldo van baten en lasten | – 10.722 | 10.281 | 6.046 | – 6.675 |
3 Directe mutaties in het eigen vermogen: | ||||
– 3a Uitkering aan moederdepartement | – 5.520 | |||
– 3b Bijdrage moederdepartement ter versterking eigen vermogen | 12.112 | 1.134 | ||
- 3c Overige mutaties | 1 | – 285 | ||
4 Eigen vermogen per 31/12 | 4.057 | 15.472 | 21.233 | 9.038 |
Omzet | 304.182 | 316.576 | 322.005 | 349.469 |
Vermogensplafond (5% van gemiddeld 3 jaar) | 14.298 | 15.187 | 15.713 | 16.468 |
Einde boekjaar 2017 beschikte de NVWA over een eigen vermogen (EV) van € 21,2 mln tegenover een toegestaan EV van € 15,7 mln. In 2018 is € 5,5 mln aan surplus verrekend met de eigenaar. Dit komt in de tabel vermogensontwikkeling tot uiting onder de «uitkering aan moederdepartement». Door deze verrekening en het negatieve resultaat van € 6,7 mln is het EV gedaald tot € 9 mln. Het maximaal toegestane EV eind 2018 bedraagt € 16,5 mln.
Boekwaarde 1-1-2018 | Dotaties | Onttrekkingen | Vrijval | Boekwaarde 31-12-2018 | |
---|---|---|---|---|---|
Claims, geschillen en rechtsgedingen | 379 | 290 | 169 | 438 | 62 |
Reorganisatiekosten | 78 | 78 | 0 | 0 | |
Personele kosten (regulier) | 4 | 4 | 0 | ||
Totaal | 461 | 290 | 247 | 442 | 62 |
Voorziening uit hoofde van claims, geschillen en rechtsgedingen
In het afgelopen jaar is de voorziening claims en geschillen met € 0,3 mln gedoteerd. De vrijval en onttrekkingen bedroegen samen € 0,6 mln. Het saldo van deze voorzieningen van bijna € 0,1 mln is op dit moment voldoende om aan de eventuele betaalverplichting van de lopende claims te voldoen.
Voorziening reorganisatie
De voorziening reorganisatiekosten betreft de salaris-/WW- en materiële kosten van herplaatsingskandidaten. In 2018 zijn alle kosten verrekend en dit heeft geresulteerd in een onttrekking van € 0,1 mln waardoor deze voorziening ultimo 2018 nihil is.
Voorziening personele kosten regulier
De voorziening personele kosten regulier betreft de aanvulling op de WAO-uitkering van een oud-medewerker en een voorziening ten behoeve van een mogelijke aanspraak op wachtgeld bij inkomstenderving van een oud-medewerker. Deze is volledig vrijgevallen, waardoor deze voorziening ultimo 2018 nihil is.
2018 | 2017 | |
---|---|---|
Dictu | 2.022 | 1.066 |
RVO.nl | 4 | 0 |
Ministerie BZK | 76 | 69 |
Ministerie van AZ | 6 | 0 |
Ministerie van Fin | 112 | 10 |
Ministerie van IenW | 4 | 0 |
Ministerie van OCW | 26 | 0 |
Ministerie van V&J | 8 | 0 |
Ministerie van VWS | 5 | 0 |
Derden | 3.014 | 3.937 |
Totaal crediteuren | 5.277 | 5.082 |
2018 | 2017 | |
---|---|---|
Moederdepartement1 | 41.513 | 32.611 |
Ministerie van VWS | 421 | 1.919 |
Ministerie van Financiën | 15.213 | 13.603 |
Ministerie van V&J | 295 | 77 |
Ministerie van IenW | 260 | 317 |
Ministerie BZK | 123 | 583 |
Ministerie van OCW | 0 | 100 |
DICTU | 9.937 | 9.534 |
Inspectieraad | 2.698 | 2.791 |
RVO.nl | 738 | 800 |
RIVM | 0 | 11 |
Derden | 34.636 | 32.889 |
Totaal nog te betalen | 105.834 | 95.235 |
1 | 2 | (3)=(2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Vastgestelde begroting 2018 | Realisatie 2018 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | |
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2018 + stand depositorekeningen | 64.535 | 64.322 | – 213 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 348.839 | 352.783 | 3.944 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | – 333.672 | – 332.898 | 774 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 15.167 | 19.885 | 4.718 |
Totaal investeringen (–/–) | – 11.825 | – 17.804 | – 5.979 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 1.855 | 3.817 | 1.962 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 9.970 | – 13.987 | – 4.017 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | – 5.520 | – 5.520 | |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | ||
Aflossingen op leningen (–/–) | – 14.726 | – 13.221 | 1.505 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 11.825 | 17.000 | 5.175 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 2.901 | – 1.741 | 1.160 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2018 + stand depositorekeningen | 66.831 | 68.479 | 1.648 |
Toelichting kasstroomoverzicht
Algemene grondslagen
Het kasstroomoverzicht is opgesteld volgens de indirecte methode. De geldmiddelen in het kasstroomoverzicht bestaan uit de rekening-courantverhouding met het Ministerie van Financiën (Rijkshoofdboekhouding) en uit het kasgeld van de NVWA. Ontvangsten en uitgaven uit hoofde van interest zijn opgenomen onder de kasstroom uit operationele activiteiten.
Rekening-courant RHB
Het saldo op de rekening-courant RHB per 1 januari 2018 is nagenoeg gelijk aan de begroting. Het saldo is € 0,2 mln lager dan begroot.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom is per saldo € 4,7 mln hoger dan begroot. De ontvangsten in de operationele kasstroom betreffen de door de NVWA gerealiseerde omzet moederdepartement, overige departementen en derden (€ 349,5 mln), de bijzondere baten (€ 2,6 mln) en mutaties in de balans voorraden en crediteuren (€ 0,7 mln).
De uitgaven in de operationele kasstroom betreffen de reguliere lasten apparaatskosten, rente lasten en overige lasten (€ 345 mln), de dotatie voorzieningen (€ 0,3 mln) en mutaties in de balans (– € 12,4 mln).
Investeringskasstroom
De investeringskasstroom is € 4 mln hoger dan begroot. Dit komt voornamelijk door hogere investeringen (€ 6 mln), met name in de vernieuwing van de ICT-systemen.
De investeringen in immateriële vaste activa bedroegen € 15,1 mln (ICT-systemen, PI&I) en de investeringen in materiële vaste activa bedroegen € 2,7 mln, voor verbouwingen (€ 0,3 mln), installaties en inventarissen (€ 2,3 mln) en vervoermiddelen (€ 0,1 mln).
Daarnaast zijn de desinvesteringen hoger dan begroot door de inlevering van in het verleden aangekochte dienstauto’s (€ 2 mln). De dienstauto’s worden niet meer aangeschaft maar geleased.
Financieringskasstroom
De financieringskasstroom valt € 1,2 mln lager uit dan begroot. Door onder andere versnelde aflossing in voorgaande jaren is in 2018 € 1,5 mln minder afgelost op de leningen dan begroot. Daarnaast is er € 5,2 mln meer aan leningen bij het Ministerie van Financiën afgeroepen dan oorspronkelijk begroot, voornamelijk veroorzaakt door grotere investeringen in de vernieuwing van de ICT-systemen. Tot slot is het surplus van eigen vermogen terugbetaald aan het moederdepartement (– € 5,5 mln).
Liquiditeitspositie
De liquiditeitspositie van de NVWA kan met een saldo van € 68,5 mln als goed worden geclassificeerd.
Omschrijving | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Vastgestelde begroting 2018 | Realisatie 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Gemiddelde kostprijs (€ /uur) | 96,32 | 98,64 | 99,16 | 100,53 | 100,53 |
Tarieven | |||||
Index 2012 = € 94,07 = 100 | 102,39 | 104,86 | 105,41 | 106,87 | 106,87 |
Omzet per productgroep (x mln.) 1 | |||||
Handhaven | 129,1 | 200,1 | |||
Keuren | 149,6 | 88,7 | |||
FTE | |||||
Aantal FTE (excl. Externe inhuur)3 | 2.438 | 2.480 | 2.373 | 2.335 | 2.407 |
Verhouding FTE direct/indirect (exclusief externe inhuur) | 1.950/488 | 1.984/496 | 1.848/525 | 1.818/517 | 1.848/559 |
Salariskosten per FTE | 72.149 | 73.382 | 75.915 | 75.622 | 77.733 |
Saldo van baten en lasten | |||||
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | – 3,40% | 3,08% | 1,76% | 0% | – 1,89% |
Kwaliteit | |||||
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen4 | 73% | 79% | 84% | 85% | 95% |
Tijdig betaalde facturen (< 30 dagen) | 95% | 95% | 97% | 95% | 97% |
In de oorspronkelijke begroting 2018 is abusievelijk een onjuiste verdeling van de omzet tussen Handhaven en Keuren opgenomen. Verdeling had moeten zijn: Handhaven (193,3) en Keuren (85,4).
De verschillen met de realisatie zijn dan: Handhaven + 6,8 en Keuren + 3,3.
De gerealiseerde gemiddelde bezetting in 2018 is exclusief niet-werkzame medewerkers die wel in dienst zijn van de NVWA.
Het realisatiepercentage 2018 is exclusief meldingen waardoor het percentage voor 2018 een vertekend beeld laat zien. De afhandelsnelheid van alle meldingen is door de samenloop vanaf medio 2018 van de reguliere registratiesystemen en de (deel) implementatie van het nieuwe systeem Inspect niet nauwkeurig te duiden. Door deze samenloop van 30% van de meldingen is het over 2018 niet mogelijk data te ontdubbelen om daardoor de totale afhandelsnelheid over 2018 aan te geven. In 2019 wordt een dashboard ontwikkeld, waardoor deze informatie weer beschikbaar komt.
Toelichting bijzondere gebeurtenis
In de zomer 2018 is ingegrepen op de planning en financiën van NVWA 2020 en in het bijzonder het project PI&I. Het BIT is vervolgens gevraagd het herijkte ICT-deel opnieuw te toetsen. Uit het op 3 april 2019 uitgebrachte BIT-advies volgt dat er onvoldoende garantie is dat in de resterende tijd en met de resterende middelen alle benodigde functionaliteiten kunnen worden gebouwd en geïmplementeerd. Hierop is besloten om te stoppen met de ontwikkeling en implementatie van INSPECT (Kamerstuk 33 835, nr. 117). Dit besluit heeft gevolgen voor het bereiken van de veranderdoelen en de jaarrekening.
Stoppen met de ontwikkeling van INSPECT is ingrijpend en vereist een periode van herbezinning. In de periode van herbezinnen zal worden bezien hoe de veranderdoelen op andere wijze bereikt kunnen worden. Onder andere zal in de herbezinningsfase worden onderzocht hoe om te gaan met de domeinen en functionaliteiten die al wel volledig op INSPECT draaien, hetzij terug overzetten naar bestaande systemen dan wel verkennen van alternatieve oplossingen, inclusief de bijbehorende kosten. Met deze uitkomsten zal worden aangegeven op welke wijze de NVWA haar beoogde doelen het beste kan behalen, op welke wijze de gedane investeringen optimaal kunnen worden benut, wat dit betekent voor de waardering van de reeds gedane investeringen en welke kosten horen bij eventuele andere benodigde ICT-investeringen en het beheer van het bestaande ICT-landschap.
Jaarrekening 2018
De jaarrekening 2018 gaf op 15 maart jl. een getrouw beeld. Door het op 15 april 2019 genomen besluit tot stopzetting van de ontwikkeling en implementatie van INSPECT ontstaat een onzekerheid van maximaal € 28,9 mln. Deze onzekerheid betreft de waarde van de per ultimo 2018 op de balans staande investeringen met betrekking tot INSPECT en kan ook gevolgen hebben voor het resultaat over 2018 en het vermogen per ultimo 2018. De herbezinningsfase die loopt tot in de tweede helft van 2019 kan leiden tot een geheel of gedeeltelijke afwaardering van de investeringen in INSPECT.
Na de herbezinningsfase zullen eventuele correcties zichtbaar worden gemaakt in de jaarrekening 2019.