Jaarverantwoording van het baten-lastenagentschap NEa per 31 december 2018
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting 2018 | (2) Realisatie 2018 | (3)=(2)–(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet | ||||
– Omzet moederdepartement | 6.789 | 4.960 | – 1.829 | 7.405 |
– Omzet overige departementen | 184 | 2.775 | 2.591 | 7 |
– Omzet derden | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 564 | 564 | 0 |
Totaal baten | 6.973 | 8.299 | 1.326 | 7.412 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– Personele kosten | 5.423 | 6.212 | 789 | 5.349 |
Waarvan eigen personeel | 4.608 | 5.703 | 1.095 | 4.778 |
Waarvan inhuur externen | 515 | 329 | – 186 | 422 |
Waarvan overige personele kosten | 300 | 180 | – 120 | 149 |
– Materiële kosten | 1.246 | 1.349 | 103 | 1.151 |
Waarvan apparaat ICT | 448 | 221 | – 227 | 191 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 502 | 563 | 61 | 527 |
Waarvan overige materiële kosten | 296 | 565 | 269 | 433 |
Rentelasten | 4 | 1 | – 3 | 2 |
Afschrijvingskosten | ||||
– Materieel | 0 | 0 | 0 | 2 |
Waarvan apparaat ICT | ||||
– Immaterieel | 300 | 441 | 141 | 315 |
Overige lasten | ||||
– Dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 6.973 | 8.003 | 1.030 | 6.819 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 296 | 296 | 592 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 296 | 296 | 592 |
Toelichting op de baten
Omzet
De gerealiseerde omzet is € 0,7 mln hoger dan begroot: € 7,7 mln ten opzichte van € 7,0 mln begroot. Het verschil wordt veroorzaakt door een aanvullende bijdrage van € 0,5 mln van het Ministerie van IenW voor de opdracht Energie voor Vervoer 2018 en € 0,2 mln van het Ministerie van EZK voor een beleidsadvies inzake de minimum CO2-prijs.
Bijzondere baten
De bijzondere baten betreffen een bijdrage van het Ministerie van EZK van € 0,6 mln voor dekking van facilitaire kosten en kosten van dienstverlening waarmee de NEa na de overvaring naar het Ministerie van EZK is belast.
Toelichting op de lasten
De totale lasten zijn € 1,0 mln hoger uitgekomen dan in de oorspronkelijke begroting over 2018 is opgenomen. Hieronder staan per categorie de belangrijkste verschillen.
Personele kosten
De personeelskosten zijn € 0,8 mln hoger dan begroot. De salariskosten van eigen medewerkers zijn hoger dan begroot (€ 1,0 mln). Bij de vaststelling van het budget is met lagere gemiddelde kosten per medewerker gerekend dan de realisatie laat zien.
Daar tegenover staat een lagere inhuur van externe medewerkers en lagere overige personeelskosten ten opzichte van de begroting. Wel zijn de overige personeelskosten in 2018 gestegen ten opzichte van 2017. In de personeelskosten is in 2018 een bedrag van € 0,3 mln geboekt voor inbesteding. Dit betreft de dienstverlening door IBI.
Materiële kosten
De totale materiele kosten zijn € 0,1 mln hoger dan begroot. De aparte posten hebben positieve en negatieve verschillen. De doorbelasting van exploitatiekosten voor het gebouw en de verhuizing was niet voorzien en zorgt voor een negatief verschil van € 0,5 mln. Deze extra kosten worden gecompenseerd door de extra agentschapsbijdrage van het Ministerie van EZK.
Afschrijvingen
De afschrijvingskosten zijn € 0,1 mln hoger dan begroot. Dit wordt veroorzaakt doordat het in gebruik nemen van het Register Energie voor Vervoer fase 2 niet in de begroting was opgenomen. Het in gebruik nemen was afhankelijk van de beslissing van de Eerste Kamer, welke in 2018 is genomen.
Balans 2018 | Balans 2017 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | ||
Immateriële vaste activa | 1.835 | 2.276 |
Materiële vaste activa | 0 | 0 |
– Grond en gebouwen | ||
– Installaties en inventarissen | ||
– Projecten in uitvoering | ||
– Overige materiële vaste activa | ||
Vlottende activa | ||
Voorraden en onderhanden projecten | 0 | 0 |
Vorderingen | ||
– Debiteuren | 113 | 95 |
– Overige vorderingen en overlopende activa | 4 | 127 |
Liquide middelen | 5.061 | 2.297 |
Totaal Activa | 7.013 | 4.795 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | ||
– Exploitatiereserve | 973 | 381 |
– Onverdeeld resultaat | 296 | 592 |
Voorzieningen | ||
Langlopende schulden | ||
– Leningen bij het Ministerie van Financiën | 140 | 280 |
Kortlopende schulden | ||
– Crediteuren | 12 | 17 |
– Schulden bij het Rijk | 0 | 0 |
– Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 0 |
– Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 0 |
Overige schulden en overlopende passiva | 5.592 | 3.524 |
Totaal Passiva | 7.013 | 4.795 |
Realisatie 2018 | Realisatie 2017 | |
---|---|---|
Debiteuren | 113 | 95 |
Voorziening debiteuren | 0 | 0 |
Nog te verwerken ontvangsten | 0 | 0 |
Totaal | 113 | 95 |
Realisatie 2018 | Realisatie 2017 | |
---|---|---|
Moederdepartement EZK | 0 | 0 |
Overige departementen | 8 | 95 |
Derden | 105 | 0 |
Totaal | 113 | 95 |
De post Debiteuren derden bestaat uit een afrekening van een gedetacheerde medewerker (€ 0,08 mln) bij I-Interim Rijk en vooruit gefactureerde fees 2019 (€ 0,025 mln).
Realisatie 2018 | Realisatie 2017 | |
---|---|---|
Moederdepartement EZK | 0 | 0 |
Overige departementen | 0 | 0 |
Derden | 4 | 127 |
Totaal | 4 | 127 |
De post vooruitbetaalde posten in 2018 bestaat uit vooruitbetaalde reiskosten.
Liquide middelen
De post liquide middelen bestaat geheel uit het saldo van de rekening courant bij de Rijkshoofdboekhouding. De stijging van € 2,3 mln naar € 5,1 mln wordt vooral veroorzaakt door € 1,3 mln aan betaalde boetes en de extra agentschapsbijdrage van € 0,6 mln die in december 2018 zijn ontvangen.
Ontwikkeling eigen vermogen
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|
1 Eigen Vermogen per 1/1 | 1.261 | 299 | 1.020 | 973 |
2 Saldo Baten en Lasten | – 65 | 721 | 592 | 296 |
3 Directe mutaties in het Eigen Vermogen | ||||
– 3a Uitkering aan moederdepartement | – 897 | – 639 | ||
– 3b Additionele bijdrage van moederdepartement | ||||
– 3c Overige Mutaties | ||||
4 Eigen vermogen per 31/12 | 299 | 1.020 | 973 | 1.269 |
Omzet | 7.641 | 8.079 | 7.412 | 7.735 |
Vermogensplafond (5%) | 369 | 380 | 386 | 387 |
In de Regeling Agentschappen 2018 is aangegeven dat het mogelijk is dat het agentschap een exploitatiereserve kan opbouwen, tot maximaal 5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen drie jaar. Voor NEa komt dit overeen met € 0,4 mln. Het eigen vermogen einde boekjaar bedraagt € 1,3 mln en is derhalve € 0,9 mln te hoog. Uiterlijk bij eerstvolgende suppletoire begrotingswet zal worden aangegeven hoe dit wordt hersteld.
Realisatie 2018 | Realisatie 2017 | |
---|---|---|
Moederdepartement EZK | 0 | 0 |
Overige departementen | 5 | 6 |
Derden | 7 | 11 |
Totaal | 12 | 17 |
Realisatie 2018 | Realisatie 2017 | |
---|---|---|
Moederdepartement EZK | 5.092 | 0 |
Overige departementen | 140 | 3.347 |
Derden | 360 | 177 |
Totaal | 5.592 | 3.524 |
De verschuiving van de verantwoording onder overige departementen naar moederdepartement EZK houdt verband met de overgang van de NEa van het Ministerie van IenW naar het Ministerie van EZK. De stijging is het gevolg van nog af te dragen bestuurlijke boetes en inleggelden ten bedrage van € 1,9 mln.
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Vastgestelde begroting 2018 | Realisatie 2018 | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | |
1 | Rekening-courant RHB 1 januari 2018+ stand depositorekeningen | 1.076 | 2.296 | 1.220 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 300 | 2.904 | 2.604 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | 0 | 0 | 0 | |
2 | Totaal operationele kasstroom | 300 | 2.904 | 2.604 |
Totaal investeringen (–/–) | 0 | 0 | 0 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | |
3 | Totaal investeringskasstroom | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (–/–) | – 290 | – 140 | 150 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | |
4 | Totaal financieringskasstroom | – 290 | – 140 | 150 |
5 | Rekening-courant RHB 31 december 2018 + stand depositorekeningen | 1.086 | 5.060 | 3.974 |
Toelichting kasstroomoverzicht
Het kasstroomoverzicht geeft aan hoeveel kasmiddelen in de verslagperiode beschikbaar zijn gekomen en op welke wijze gebruik is gemaakt van deze middelen.
Operationele kasstroom
Bij het bepalen van de operationele kasstroom is uitgegaan van het saldo van baten en lasten, dat is gecorrigeerd voor de afschrijvingen en de mutaties in de balansposten kortlopende activa en passiva.
Investeringskasstroom
In 2018 is het Register Energie voor Vervoer fase 2 (€ 1,5 mln) overgeboekt van vaste activa in ontwikkeling naar de vaste activa. Voor de kasstroom levert dit geen mutatie op.
Financieringskasstroom
Op de leenfaciliteit is in 2018 € 0,14 mln afgelost.
Doelmatigheidsindicatoren | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2017 | Realisatie 2018 | Oorspronkelijke begroting 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product (x € 1): | |||||
Onderhoud ETS (per broeikasgasinstallatie) | 10.078 | ||||
Naleving ETS (per broeikasgasinstallatie) | 10.311 | 10.439 | 10.436 | 9.984 | |
Naleving EV (per deelnemersrol) | 12.537 | 11.294 | 14.529 | 11.031 | |
Tarieven per uur (x € 1): | |||||
Laag | 75 | 74 | 69 | 69 | 73 |
Midden | 94 | 94 | 90 | 90 | 92 |
Hoog | 123 | 120 | 106 | 109 | 120 |
FTE totaal (excl. externe inhuur) | 48,5 | 49 | 56,9 | 56,6 | 60 |
Omzet per productgroep (x € 1.000) | |||||
Overige producten/diensten | |||||
Naleving ETS stationair | 4.414 | ||||
Naleving ETS luchtvaart | 222 | ||||
Naleving ETS | 4.743 | 4.614 | 4.493 | 4.402 | |
(Tijdelijk regime) Hernieuwbare energie en brandstoffen | 2.866 | ||||
Naleving EV | 2.207 | 2.361 | 2.479 | 2.387 | |
Advies, ontwikkeling en implementatie EV | 329 | 248 | 296 | 0 | |
Nationale verplichtingen onder EU en VN | 120 | 123 | 119 | 115 | 0 |
Initiële toewijzing fase 4 | 0 | 0 | |||
NEa-brede producten en diensten | |||||
Projecten | 501 | 0 | |||
Overige | 19 | 747 | 416 | 184 | |
Totaal | 7.641 | 8.149 | 7.342 | 8.300 | 6.973 |
Saldo van baten en lasten (%) | – 0,85% | 8,80% | 8,46% | 7,01% | 0% |
Kwaliteitsindicatoren | |||||
Naleving ETS | |||||
% vergunningsaanvragen binnen wettelijke termijn afgehandeld | 100% | 100% | 100% | 100% | 90% |
% meldingen binnen wettelijke termijn afgehandeld | 96% | 93% | 93% | 77% | 80% |
% BKG's (broeikasgasinstallaties) waarvoor toezichtactiviteit heeft plaatsgevonden | 17% | 12% | |||
% jaarlijks toezicht programma is uitgevoerd | 74% | 80% | 100% | ||
% Emissie ETS stationair waarvoor tijdig emissierechten zijn ingeleverd | 100% | ||||
% vragen binnen de gestelde termijn afgerond | 92% | 91% | 92% | 80% | |
Naleving ETS luchtvaart | |||||
% Monitoringsplannen binnen gestelde termijn getoetst | 100% | ||||
% Meldingen binnen wettelijke termijn afgehandeld | 100% | ||||
Naleving EV | |||||
Opleveringsdatum rapportage Naleving jaarverplichting 2018 EV en brandstoffen luchtverontreiniging | 20-jun | 04-07-2018 | voor 6 juli | ||
% jaarlijks toezichtprogramma is uitgevoerd | 142% | 120% | 100% | ||
% vragen binnen de gestelde termijn afgerond | 86% | 85% | 80% | ||
Tijdelijk regime hernieuwbare energie en brandstoffen | |||||
% aantal in te dienen biobrandstofbalansen dat tijdig is ingediend | 96% | ||||
% deelnemers tijdelijk regime hernieuwbare energie en vervoer waarvoor toezichtactiviteit heeft plaatsgevonden | 32% | ||||
Hernieuwbare energie en brandstoffen | |||||
Opleveringsdatum rapportage Naleving jaarverplichting HEV en brandstoffen luchtverontreiniging | 15 juli | ||||
% Deelnemers waarvoor toezicht activiteit heeft plaatsgevonden | 15% | ||||
% vragen binnen de gestelde termijn afgerond | 85% | ||||
Infodesk NEa | |||||
% Van vragen binnen gestelde termijn afgerond | 96% | ||||
Algemeen | |||||
Aantal formele klachten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
# Gegronde bezwaarprocedures waarbij de NEa onjuist gehandeld heeft | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aantal fraude gevallen EU-register die NEa had kunnen voorkomen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Directe uren/totaal aantal gewerkte uren | 59% | 48% | 64% | 68% | 63% |