Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Centraal Bureau voor de Statistiek | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie 2018 | (3)=(2)–(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2017 | Bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|
Nee | |||||
Totale baten | 181.302 | 187.889 | 6.587 | 190.277 | |
Totale lasten | 185.834 | 191.938 | 6.104 | 191.289 | |
Saldo van baten en lasten | – 4.532 | – 4.049 | 483 | 1.012 |
Edelmetaal Waarborg Nederland | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie 2018 | (3)=(2)–(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2017 | Bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|
Ja | |||||
Totale baten | |||||
Totale lasten | |||||
Saldo van baten en lasten | |||||
Toelichting bijzonderheden Voor genoemde waarborginstelling geldt geen wettelijke verplichting voor het uitvoeren van een accountantscontrole op de jaarrekening, om die reden zijn hier geen cijfers vermeld. |
Kamer van Koophandel | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie 2018 | (3)=(2)–(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2017 | Bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|
Nee | |||||
Totale baten | 202.089 | 210.336 | 8.247 | 211.939 | |
Totale lasten | 201.810 | 217.895 | 16.085 | 188.645 | |
Saldo van baten en lasten | 279 | – 7.559 | – 7.838 | 23.294 |
Nederlandse Emissie Autoriteit | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie 2018 | (3)=(2)–(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2017 | Bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|
Ja | |||||
Totale baten | |||||
Totale lasten | |||||
Saldo van baten en lasten | |||||
Toelichting bijzonderheden Het betreft hierbij alleen het bestuur van de NEa (0,6 FTE). Het apparaat van de NEa is vormgegeven in een agentschap. Het bestuur heeft geen eigen begroting. |
Raad voor de Accreditatie | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie 2018 | (3)=(2)–(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2017 | Bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|
Nee | |||||
Totale baten | 14.223 | 14.595 | 372 | 14.618 | |
Totale lasten | 14.393 | 14.415 | 22 | 14.474 | |
Saldo van baten en lasten | – 170 | 180 | 350 | 144 |
Bestuur Autoriteit Consument En Markt (ACM) | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie 2018 | (3)=(2)–(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2017 | Bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|
Ja | |||||
Totale baten | |||||
Totale lasten | |||||
Saldo van baten en lasten | |||||
Toelichting bijzonderheden ACM heeft geen eigen begroting. Ook heeft ACM een kas-verplichtingen-stelsel, waardoor er geen begrote en evenmin gerealiseerde baten en lasten zijn. De financiering van ACM gebeurt voor ongeveer 75% uit de EZK-begroting en ongeveer 25% door de markt. |
Stichting Centraal Orgaan Voorraadvorming Aardolieproducten (COVA) | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie 2018 | (3)=(2)–(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2017 | Bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|
Nee | |||||
Totale baten | 106.703 | 113.479 | 6.776 | 109.609 | |
Totale lasten | 69.772 | 71.837 | 2.065 | 72.805 | |
Saldo van baten en lasten | 36.931 | 41.642 | 4.711 | 36.804 |
TNO | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie 2017 | (3)=(2)–(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2016 | Bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|
Ja | |||||
Totale baten | 451.810 | 500.904 | 49.094 | 453.489 | |
Totale lasten | 448.810 | 442.589 | – 6.221 | 439.333 | |
Saldo van baten en lasten | 3.000 | 58.315 | 55.315 | 14.156 | |
Toelichting bijzonderheden In de tabel zijn de cijfers van een jaar eerder opgenomen. Tijdens het opstellen van het jaarverslag van EZ was de jaarrekening 2018 van TNO niet beschikbaar. |
VSL | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie 2017 | (3)=(2)–(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2016 | Bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|
Ja | |||||
Totale baten | 17.223 | 16.269 | |||
Totale lasten | 17.058 | 15.097 | |||
Saldo van baten en lasten | 165 | 1.172 | |||
Toelichting bijzonderheden Totale begroting van VSL (RWT) is niet aanwezig. VSL levert alleen de begroting aan voor de producten van EZ. De financiering van VSL gebeurt voor ongeveer 50% uit de EZK-begroting en 50% door derden. De jaarrekening van VSL over 2018 was tijdens het opstellen van het jaarverslag van EZ niet beschikbaar. Hierdoor zijn de cijfers van een jaar eerder opgenomen. |
Waarborg Holland | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie 2018 | (3)=(2)–(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | Realisatie 2017 | Bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|
Ja | |||||
Totale baten | |||||
Totale lasten | |||||
Saldo van baten en lasten | |||||
Toelichting bijzonderheden Voor genoemde waarborginstelling geldt geen wettelijke verplichting voor het uitvoeren van een accountantscontrole op de jaarrekening, om die reden zijn hier geen cijfers vermeld. |
CBS | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie 2018 | (3)=(2)–(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|
Totale baten | 181.302 | 187.889 | 6.587 | 190.277 |
Bijdrage moederdepartement | 143.193 | 146.457 | 3.264 | 151.067 |
Bijdrage overige departementen | 29.330 | 33.383 | 4.053 | 29.275 |
Tarieven/facturaties derden | 0 | 0 | 0 | 0 |
Premies | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige baten | 8.779 | 8.049 | – 730 | 9.936 |
Totale lasten | 185.834 | 191.938 | 6.104 | 191.289 |
Apparaatskosten | 185.834 | 191.938 | 6.104 | 191.290 |
waarvan personele kosten | 144.802 | 153.216 | 8.414 | 149.908 |
waarvan materiële kosten | 41.032 | 38.722 | – 2.310 | 41.382 |
Programmakosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | – 4.532 | – 4.049 | 483 | – 1.012 |
Toelichting op de verschillen: Baten Doordat er steeds meer behoefte is aan statistieken kan het CBS met het basisbudget niet voldoen aan de totale vraag. Het CBS voert daarom naast het basisprogramma ook aanvullende statistische diensten uit. Deze dienstverlening wordt direct door de gebruikers (voornamelijk departementen) bekostigd. |
Kamer van Koophandel | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie 2018 | (3)=(2)–(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|
Totale baten | 202.089 | 210.336 | 8.247 | 211.939 |
Bijdrage moederdepartement | 111.060 | 113.406 | 2.346 | 116.665 |
Bijdrage overige departementen | 7.933 | 7.015 | – 918 | 0 |
Tarieven/facturaties derden | 65.126 | 75.086 | 9.960 | 74.114 |
Premies | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige baten | 17.970 | 14.829 | – 3.141 | 21.160 |
Totale lasten | 201.810 | 217.895 | 16.085 | 188.645 |
Apparaatskosten | 201.810 | 218.074 | 16.264 | 188.645 |
waarvan personele kosten | 151.534 | 174.765 | 23.231 | 148.676 |
waarvan materiële kosten | 50.276 | 43.309 | – 6.967 | 39.969 |
Programmakosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | – 179 | – 179 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 279 | – 7.559 | – 7.838 | 23.294 |
Toelichting op de verschillen: Baten Aan de batenkant zijn de opbrengsten bij tarieven/facturaties hoger dan geraamd. Door extra bedrijvigheid vanwege de economische groei en de toename van het aantal ingeschreven bedrijven zijn er meer opbrengsten gerealiseerd dan geraamd binnen de categorieën HR informatieproducten, exportdocumenten en inschrijfvergoedingen. De overige baten zijn lager dan geraamd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de geplande verkoop van het pand in Breda niet in 2018 heeft plaatsgevonden (effect € 2,5 mln). Verder is de vulling van het UBO register niet in 2018 gestart. Hier staan ook lagere kosten voor uitbesteed werk en andere externe kosten tegenover. Lasten De hogere personele kosten worden verklaard door de sterke groei in het aantal inschrijvingen van ondernemers gedurende het jaar, het opbouwen van een zogenaamde flexpool om de krimp als gevolg van digitalisering geruisloos te kunnen opvangen en de inhuur van IT-medewerkers. De lagere materiele kosten worden met name veroorzaakt doordat de kosten van automatisering, onderhoud, licenties en externe dienstverlening lager zijn uitgevallen dan geraamd. |
Stichting Centraal Orgaan Voorraadvorming Aardolieproducten (COVA) | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie 2018 | (3)=(2)–(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2017 |
---|---|---|---|---|
Totale baten | 106.703 | 113.479 | 6.776 | 109.609 |
Bijdrage moederdepartement | ||||
Bijdrage overige departementen | ||||
Tarieven/facturaties derden | 1.230 | 1.852 | 622 | 590 |
Premies | ||||
Overige baten | 105.473 | 111.627 | 6.154 | 109.019 |
Totale lasten | 69.772 | 71.837 | 2.065 | 72.805 |
Apparaatskosten | 1.640 | 1.375 | – 265 | 1.314 |
waarvan personele kosten | 1.143 | 998 | – 145 | 970 |
waarvan materiële kosten | 497 | 377 | – 120 | 344 |
Programmakosten | 68.132 | 70.462 | 2.330 | 71.491 |
Overige lasten | ||||
Saldo van baten en lasten | 36.931 | 41.642 | 4.711 | 36.804 |
TNO | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie 2017 | (3)=(2)–(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2016 |
---|---|---|---|---|
Totale baten | 451.810 | 500.904 | 49.094 | 453.489 |
Bijdrage moederdepartement | 169.481 | 176.493 | 7.012 | 176.257 |
Bijdrage overige departementen | ||||
Tarieven/facturaties derden | 272.214 | 249.118 | – 23.096 | 254.420 |
Premies | ||||
Overige baten | 10.115 | 75.293 | 65.178 | 22.812 |
Totale lasten | 448.810 | 442.589 | – 6.221 | 439.333 |
Apparaatskosten | 438.729 | 443.535 | 4.806 | 435.480 |
waarvan personele kosten | 278.339 | 281.316 | 2.977 | 266.885 |
waarvan materiële kosten | 160.390 | 162.219 | 1.829 | 168.595 |
Programmakosten | ||||
Overige lasten | 10.081 | – 946 | – 11.027 | 3.853 |
Saldo van baten en lasten | 3.000 | 58.315 | 55.315 | 14.156 |